Gå til innhold

Graviditet og økonomiske støtteordninger

Anbefalte innlegg

Sønnen min og kjæresten venter barn. De går begge på videregående. Sønnen min starter studier på universitet til høsten. Kjæresten fortsetter enten på videregående, eller tar permisjon ett år før hun fortsetter på videregående eller som lærling.  Jeg prøver å sette meg inn i lover og regler for hva de har rett på av økonomisk støtte, og hva som er klokt å gjøre i denne situasjonen, men det er så mye regler og paragrafer at jeg er redd jeg ikke får med meg alt… Finnes det noen med erfaring på området her som kan hjelpe meg litt i denne jungelen av informasjon?

Takk på forhånd🤗

Anonymkode: 5853b...606

Fortsetter under...

De er voksne nok til å få barn, tenker du? Ds må de forsørge det også. Engangsstønad og barnetrygd er jo greit, men har de skjønt at det kreves knallhard jobbing og prioritering? Å være ung student og far er ikke akkurat lukrativt.. 

Anonymkode: b71ba...4e1

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Så vil jeg be om at det holdes en respektfull tone, og de som ikke har konkrete opplysninger i forhold til det jeg spør om trenger ikke komme med dømmende eller spydige kommentarer. 

Min kommentar var ikke spydig. Det er dessverre et faktum at det ikke er stønader i fleng, engangsstønaden er høy men dekker selvfølgelig ikke hverdager i lang tid. Det at man er ung utløser ikke automatisk mer, og sånn er det bare. Jeg vet av egen erfsring, min mann ble far da han var 18 og har gått i din sønns sko. Jeg bodde sammen med ham da vi hadde fullt ansvar for hans barn da vi begge var studenter. Det var tøft! Jeg brukte mitt studielån på å forsørge hans barn og vi levde på et minimum. 

Anonymkode: b71ba...4e1

Engangsstønad fra NAV og foreldrestipend fra Lånekassen. Barnets mor får begge deler :)

Så vil jeg bare slenge på til slutt at jeg og mannen min var 18 år da vår eldste ble født. Vi er gift nå 13 år senere, tatt utdannelse begge to (jeg har mastergrad), faste jobber, kjøpte oss hus etter hvert og fikk et barn til 7 år etter første. Vi var begge innforstått med den gang da at nå dreide livet vårt seg om barnet. Det var tøft økonomisk noen år da vi studerte og hadde vikariater/deltidsjobber, men da var barnet liten og merket ikke noe til det selv om vi regnet på hver krone. 

Anonymkode: 3daca...ace

Far bør på ingen måte droppe studier og begynne å jobbe. Det er selvfølgelig tøft å være forelder og student, men det er heldigvis fullt mulig for de som har fått barn tidlig å gjennomføre studier likevel.

Anonymkode: 891d5...77f

Det eneste de har krav på er engangsstønad fra nav og barnetrygd.

Om hun fortsetter på skolen vil hun få støtte fra lånekassen.

Om de ikke bor sammen og ikke kommer til å bo sammen så vil hun få støtte som enslig forsørger. Så lenge de er såpass unge krever ikke nav noe annet enn at han ikke flytter inn hos henne for at hun skal få det. Da vil hun få ekstra barnetrygd og minstefradrag fra nav siden han ikke er i jobb.

Anonymkode: e5b30...a6c

Annonse

Takk for informative svar! Vi kommer alle til å trø til for at de kommende foreldre skal få utdannelse og et godt grunnlag for livet videre. De er oppegående ungdommer som har jobb ved siden av skole, og er ikke redde for å ta i et tak. Og de har storfamilien med seg på alle vis. Her er stor takhøyde, raushet og masse kjærlighet❤️ Så til tross for en tidlig start på familielivet så har vi all tro på at dette skal vi få til på en god måte.

Men det er en litt uventa og ny situasjon, og da er det alltid fint med råd fra andre som kanskje har vært i samme situasjon. Jeg skal absolutt sette meg inn i paragrafer og regler for å finne ut av det😊

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det eneste de har krav på er engangsstønad fra nav og barnetrygd.

Om hun fortsetter på skolen vil hun få støtte fra lånekassen.

Om de ikke bor sammen og ikke kommer til å bo sammen så vil hun få støtte som enslig forsørger. Så lenge de er såpass unge krever ikke nav noe annet enn at han ikke flytter inn hos henne for at hun skal få det. Da vil hun få ekstra barnetrygd og minstefradrag fra nav siden han ikke er i jobb.

Anonymkode: e5b30...a6c

Er man enslig så er man enslig samme hvor ung man er. Er de kjærester og overnatter osv hos hverandre så får man ikke støtte som enslig forsørger, det er ingen aldersgrense.

Anonymkode: 3a90c...384

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De får engangstønad og barnetrygd. Resten må dere foreldre spytte inn, for regner med at barna ikke jobber selv siden du spør.

Anonymkode: 9ab64...547

Er mor under 18år må hennes mor også signere på søknadene. Hennes mor bør sette seg inn i dette. Kommende farmor eller far trenger verken søke eller signere. Det er mor og mormor som må ordne dette med NAV 

Anonymkode: ac205...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...