Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Skrevet 2. januar 2023 Mannen klager på at jeg hakker på ham, men greier aldri "huske" noe konkret. Dvs han klager på at jeg hakker, men jeg får aldri vite hva han mener er hakking. Jeg vet jeg kritiserer en del, og maser. Men om jeg ikke hele tiden "maser", blir ingenting gjort av ham. Han ser ikke hva som trengs i huset. Han er typen som går ut og vasker bilene når jeg står med 1000 oppgaver før en familiebursdag. Og mye av det han gjør blir feil. Og jeg tenker jo at om jeg ikke gjør ham oppmerksom på det så vil han jo aldri få til noe riktig. Sender jeg ham på butikken med handleliste, så kjøper han 3/4 maks av det som står der, og noe er alltid feil. Selv etter 20 år sammen skjønner han ikke feks at milo betyr milo såpe, og ikke skyllemiddel feks. Hva vil det si å hakke? Det er vel det jeg gjør da antar jeg? Men hvis jeg ikke gjør det jeg gjør så blir alt galt eller ikke gjort. Jeg blir utslitt av å måtte følge med på hva dette "store barnet" gjør, og føler meg som morra hans. Det er drepen. Har prøvd å overlate ansvar for ting til ham, uten å mase, da ble det aldri noe av. Jeg kan gi en beskjed og må gjenta samme beskjed "hver dag" fordi han ikke overhodet bryr seg eller forstår det jeg sier, ting han ikke skal gjøre feks. Anonymkode: 7cb34...ce4
prikkete_kjole Skrevet 2. januar 2023 #2 Skrevet 2. januar 2023 Du svarer jo på ditt eget spørsmål. Hva lurer du egentlig på?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Skrevet 2. januar 2023 Hakke er akkurat det du gjør. Klager, syter og maser. Anonymkode: 8d99f...c3c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #4 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hakke er akkurat det du gjør. Klager, syter og maser. Anonymkode: 8d99f...c3c Men hva er alternativet da? La ham slippe å gjøre en drit og slippe alt ansvar? Han blir jo da kun dødvekt i forholdet. Hadde ikke trengt og hakket og mast om han var selvdreven og oppegående? Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hva er alternativet da? La ham slippe å gjøre en drit og slippe alt ansvar? Han blir jo da kun dødvekt i forholdet. Hadde ikke trengt og hakket og mast om han var selvdreven og oppegående? Anonymkode: 7cb34...ce4 Det kan være at han gjør ting og ser ting selv om du ikke hakker. Han bare gjør det ikke når du vil Anonymkode: 8d99f...c3c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #6 Skrevet 2. januar 2023 Det kommer an på hvordan du sier det også og om du godtar at hans måte kan være like god aom din. Anonymkode: 0216d...0c4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det kan være at han gjør ting og ser ting selv om du ikke hakker. Han bare gjør det ikke når du vil Anonymkode: 8d99f...c3c Nei, er jeg borte på jobbreise eller syk blir ikke noe gjort. Han legger seg ikke i senga engang, bare sover på sofaen da. Altså, det ER jo en grunn til at man begynner med masing, jeg gjør det jo ikke fordi jeg liker det, tvert imot så er det hat. Jeg var aldri sånn med forrige samboer, men han ryddet, støvsuget og vasket og gjorde ting da det trengtes, og gjorde ting riktig med en gang. Begynner jo å lure på om mannen min har fått hjernesvinn eller noe, han kunne da umulig være så ubrukelig da vi ble sammen? Han bodde for seg selv i et normalt rent og ryddig hus da. Men nå er tydeligvis alt min jobb, og ting gjøres sånn halvveis. Ingenting fullføres før 20 nye ting startes. Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #8 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men hva er alternativet da? La ham slippe å gjøre en drit og slippe alt ansvar? Han blir jo da kun dødvekt i forholdet. Hadde ikke trengt og hakket og mast om han var selvdreven og oppegående? Anonymkode: 7cb34...ce4 Du skriver at han aldri gjør noe riktig. Riktig etter hvem sin målestokk, din? For hvis du alltid skal ha det på din måte, så kjemper du en tapende kamp. Og det er ekstremt demotiverende og alltid få kritikk uansett hva man gjør. Anonymkode: b0153...ef6
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #9 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei, er jeg borte på jobbreise eller syk blir ikke noe gjort. Han legger seg ikke i senga engang, bare sover på sofaen da. Altså, det ER jo en grunn til at man begynner med masing, jeg gjør det jo ikke fordi jeg liker det, tvert imot så er det hat. Jeg var aldri sånn med forrige samboer, men han ryddet, støvsuget og vasket og gjorde ting da det trengtes, og gjorde ting riktig med en gang. Begynner jo å lure på om mannen min har fått hjernesvinn eller noe, han kunne da umulig være så ubrukelig da vi ble sammen? Han bodde for seg selv i et normalt rent og ryddig hus da. Men nå er tydeligvis alt min jobb, og ting gjøres sånn halvveis. Ingenting fullføres før 20 nye ting startes. Anonymkode: 7cb34...ce4 Han gjør ikke noe riktig i dine øyne. Du vil at alt skal gjøres på din måte, og klager på at alt han gjør er feil. Sånt kan ødelegge et menneske Anonymkode: 8d99f...c3c
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #10 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det kommer an på hvordan du sier det også og om du godtar at hans måte kan være like god aom din. Anonymkode: 0216d...0c4 Jeg tenker at å sende gutta på skile og i bhg med hverandres sko er feil uansett. For store for minste, for trange for eldste. Trenger jeg vaskemiddel, funker ikke skyllemiddel. Skal badet vaskes, må de rene tingene vaskes først, ikke samme klut på do, så på speil osv. Mat, som feks ris og pasta rester settes på kjellergulv foran kjøleskap istedenfor inni kjøleskap, det kan jo bli farlig. Te lages av vannet eggene ble kokt i, ja, selv om hønsebæsjen er kokt, er det fortsatt bæsj. Osv. Ting som funker på hans måte får bli i fred, men alt som ikke funker, må jo rettes på. Han er oppvokst uten mor, så det er ikke alt han har lært seg hjemme merker jeg. Og dama jo jeg oppdra ham.. Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Han gjør ikke noe riktig i dine øyne. Du vil at alt skal gjøres på din måte, og klager på at alt han gjør er feil. Sånt kan ødelegge et menneske Anonymkode: 8d99f...c3c Nei, det ødelegger to mennesker at alt gjøres feil. Jeg er blitt utbrent av livet jeg har nå. Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #12 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Du skriver at han aldri gjør noe riktig. Riktig etter hvem sin målestokk, din? For hvis du alltid skal ha det på din måte, så kjemper du en tapende kamp. Og det er ekstremt demotiverende og alltid få kritikk uansett hva man gjør. Anonymkode: b0153...ef6 Målestokken til en gjennomsnittlig nordmann tenker jeg, og så ned 20 hakk til? Dobørsten skal ikke brukes til å vaske badekar og dusjkabinett. Plast skal ikke hives i peisen, håndklær må faktisk vaskes innimellom selv om man er ren etter en dusj. Ja, sengetøy må også byttes selv om det er kjedelig. Sokker blir ikke rene når de alltid hives til vask i en ball. Sokker er ment å være to LIKE i et par. Vi har alle ulike behov og ønsker for puter og dyner så vi har forskjellige typer. Likevel blir de spredd vilkårlig ut på senger hver jævla gang jeg har tvinge han til å hjelpe til med helgevasken selv om hver pute og dyne er merket med navn på lappen. Og hver gang noe skal gjøres, som helhevask er det sykling og stønning og himling med øya som en lat fjortiss. Det blir ikke noe gøyere for noen av oss på den måten. Og hva lærer han gutta våre av å oppføre seg sånn? Han er et forbilde for dem, de gjør jo som pappa selv om han ikke skjønner det. Er jeg helt på jordet? Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 Du er ikke på jordet, han virker håpløs. Vaskehjelp hvis dere har råd til det? Snakke sammen når du ikke er irritert? Anonymkode: 1e91f...96a
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #14 Skrevet 2. januar 2023 Jeg tror du aldri hatt vært fornøyd når han ikke har gjort ting på din måte så han har gitt opp. Han får antagelig kjeft uansett, så hvorfor skal han gidde å prøve. Tror ikke dette vil komme dere ut at dette uten hjelp for du må skjønne at ikke alt er hans feil og han må skjønne at han må forsøke. Anonymkode: 3b4a1...f33
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #15 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Du er ikke på jordet, han virker håpløs. Vaskehjelp hvis dere har råd til det? Snakke sammen når du ikke er irritert? Anonymkode: 1e91f...96a Vaskehjelp har vi dessverre ikke råd til. Og snakke sammen fungerer dårlig, kommunikasjon er en av de tingene han er dårligst på. Han blir irritert bare jeg åpner munnen. Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 Jeg kjenner jeg blir sliten bare av å lese denne tråden. Det er ikke mannen din jeg blir sliten av, det er deg. Hvorfor i alle dager skal mannen gidde noe som helst? Hvis han ikke gjør noe blir du sur, hvis han gjør noe blir du sur fordi han ikke gjør det riktig. Da er det jo like greit å ikke gjøre noe. Sur blir du jo uansett, så hva er vitsen med å prøve? Dessuten er du svært nedlatende i måten du snakker om ham. Du må oppdra ham? Wtf??? Jeg tror dere må sette dere ned å snakke om forventninger. Det er ikke sånn at du bestemmer hva som er riktig. Det gjør ikke han heller, det må dere gjøre sammen. Før dere snakker om hvem som skal gjøre hva må dere bli enige om hva som skal gjøres, hvor ofte det skal gjøres, og hvordan. Når dere er enige om det, kan dere begynne å fordele oppgaver. Anonymkode: 534ee...b6d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #17 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Nei, det ødelegger to mennesker at alt gjøres feil. Jeg er blitt utbrent av livet jeg har nå. Anonymkode: 7cb34...ce4 Du ødelegger han. Du sier det jo selv. Han klarte seg helt fint til du kom inn og fortalte han at alt han gjør er feil. Anonymkode: 8d99f...c3c
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #18 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Målestokken til en gjennomsnittlig nordmann tenker jeg, og så ned 20 hakk til? Dobørsten skal ikke brukes til å vaske badekar og dusjkabinett. Plast skal ikke hives i peisen, håndklær må faktisk vaskes innimellom selv om man er ren etter en dusj. Ja, sengetøy må også byttes selv om det er kjedelig. Sokker blir ikke rene når de alltid hives til vask i en ball. Sokker er ment å være to LIKE i et par. Vi har alle ulike behov og ønsker for puter og dyner så vi har forskjellige typer. Likevel blir de spredd vilkårlig ut på senger hver jævla gang jeg har tvinge han til å hjelpe til med helgevasken selv om hver pute og dyne er merket med navn på lappen. Og hver gang noe skal gjøres, som helhevask er det sykling og stønning og himling med øya som en lat fjortiss. Det blir ikke noe gøyere for noen av oss på den måten. Og hva lærer han gutta våre av å oppføre seg sånn? Han er et forbilde for dem, de gjør jo som pappa selv om han ikke skjønner det. Er jeg helt på jordet? Anonymkode: 7cb34...ce4 Nei, du har bare fått en mann som passivaggressivt har funnet en måte å unngå arbeidsfordeling. Sånn ville ikke jeg heller ha levd. Jeg har vært der og det endte med brudd. Nå bor han i et grisehus, men nå er det hans problem. Anonymkode: 9dd6e...235
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #19 Skrevet 3. januar 2023 Om du må forklare at dokosten ikke skal brukes til å vaske badekaret bør du skille deg. Enten er mannen idiot eller så er han en furten drittunge som synes det er urettferdig at han må bidra i egen husholdning. Om du av en eller annen grunn ønsker å bevare forholdet bør du bestille time til rådgivning på familievernkontor. Det er ikke din oppgave å forklare for en voksen mann at klær må vaskes, sengetøy må byttes, mat må behandles på en hygienisk måte osv. Om du har veldig rigide ønsker bør du justere forventningene dine. Men forutsatt at du har normale forventninger til husarbeid så er det normalt at ektefeller skal ha cirka lik arbeidsbyrde hjemme forutsatt at begge er friske og jobber 100 prosent begge to. Om han ligger på sofaen og ser på at du lager middag, bretter klær og vasker gulv, så har han ingen respekt for deg. Han er heller ingen god far, det sier seg selv at hvis både mor og far ligger på sofaen uten å bidra så er det ingen voksne som ivaretar barna. Anonymkode: ee4bb...2d1
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #20 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner jeg blir sliten bare av å lese denne tråden. Det er ikke mannen din jeg blir sliten av, det er deg. Hvorfor i alle dager skal mannen gidde noe som helst? Hvis han ikke gjør noe blir du sur, hvis han gjør noe blir du sur fordi han ikke gjør det riktig. Da er det jo like greit å ikke gjøre noe. Sur blir du jo uansett, så hva er vitsen med å prøve? Dessuten er du svært nedlatende i måten du snakker om ham. Du må oppdra ham? Wtf??? Jeg tror dere må sette dere ned å snakke om forventninger. Det er ikke sånn at du bestemmer hva som er riktig. Det gjør ikke han heller, det må dere gjøre sammen. Før dere snakker om hvem som skal gjøre hva må dere bli enige om hva som skal gjøres, hvor ofte det skal gjøres, og hvordan. Når dere er enige om det, kan dere begynne å fordele oppgaver. Anonymkode: 534ee...b6d Hvem har sagt at jeg er sur? Det er han som er kronisk sur. Jeg blir sliten, sliten av å måtte gjøre alt og av å måtte administrere alt. I tillegg er det klaging og syting å måtte høre på fra ham. Hvis du har lest tråden ser du at det ikke nytter å snakke med ham. Kommunikasjon driver han ikke med. Planlegge vet han ikke hva vil si. Åpner jeg munnen blir han sur. Får han en beskjed er den glemt. Utrolig frustrerende. Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #21 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du ødelegger han. Du sier det jo selv. Han klarte seg helt fint til du kom inn og fortalte han at alt han gjør er feil. Anonymkode: 8d99f...c3c Han sluttet på ett eller annet tidspunkt å virke. Kom i hus med meg og fant vel ut at da kunne jeg gjøre alt. Jeg orker ikke gjøre alt, og det burde jeg ikke trenge heller. Hvorfor skal han slippe unna å gjøre ting? Anonymkode: 7cb34...ce4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2023 #22 Skrevet 3. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Om du må forklare at dokosten ikke skal brukes til å vaske badekaret bør du skille deg. Enten er mannen idiot eller så er han en furten drittunge som synes det er urettferdig at han må bidra i egen husholdning. Om du av en eller annen grunn ønsker å bevare forholdet bør du bestille time til rådgivning på familievernkontor. Det er ikke din oppgave å forklare for en voksen mann at klær må vaskes, sengetøy må byttes, mat må behandles på en hygienisk måte osv. Om du har veldig rigide ønsker bør du justere forventningene dine. Men forutsatt at du har normale forventninger til husarbeid så er det normalt at ektefeller skal ha cirka lik arbeidsbyrde hjemme forutsatt at begge er friske og jobber 100 prosent begge to. Om han ligger på sofaen og ser på at du lager middag, bretter klær og vasker gulv, så har han ingen respekt for deg. Han er heller ingen god far, det sier seg selv at hvis både mor og far ligger på sofaen uten å bidra så er det ingen voksne som ivaretar barna. Anonymkode: ee4bb...2d1 Jeg har overhodet ikke rigide eller høye krav. Huset her er rotete, støvete og småkaotisk. Jeg greier ikke holde normal standard engang. Nå er jeg kommet dit at jeg heller ikke greier jobbe fullt, siden jeg ble utbrent og nå blir det jo forfall overalt. Han trår jo ikke til, heller motsatt, for nå er jeg jo hjemme likevel. Anonymkode: 7cb34...ce4
the amazing spidermamma Skrevet 3. januar 2023 #23 Skrevet 3. januar 2023 Dere må jo skaffe dere noe hjelp til å kommunisere med hverandre. Jeg synes ikke du er urimelig i forventningene dine i det hele tatt. Du høres ikke ut som om du er noen ekstrem kontrollfreak, men i det mønsteret som har utviklet seg imellom dere har du kanskje tatt den rollen, og han blir den trassige drittungen.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #24 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 2.1.2023 den 20.06): Men hva er alternativet da? La ham slippe å gjøre en drit og slippe alt ansvar? Han blir jo da kun dødvekt i forholdet. Hadde ikke trengt og hakket og mast om han var selvdreven og oppegående? Anonymkode: 7cb34...ce4 Hvorfor er dere sammen…? Anonymkode: bc261...6d5
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #25 Skrevet 9. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 3.1.2023 den 13.35): Jeg har overhodet ikke rigide eller høye krav. Huset her er rotete, støvete og småkaotisk. Jeg greier ikke holde normal standard engang. Nå er jeg kommet dit at jeg heller ikke greier jobbe fullt, siden jeg ble utbrent og nå blir det jo forfall overalt. Han trår jo ikke til, heller motsatt, for nå er jeg jo hjemme likevel. Anonymkode: 7cb34...ce4 Hiv ham ut. Herregud, han er jo daukjøtt. Anonymkode: bc261...6d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå