Gå til innhold

Svigermor teller ikke med to av barnebarna

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg er tante og onkel til flere barn på hans side. En har autisme og en har lett utviklingshemming og hørselsvansker. I julen gikk det plutselig opp for meg at svigermor ikke regner med disse to barna når hun snakker om de hun er bestemor til. De får senvsagt julegaver men når hun snakker om min svigerinnes barn så sier hun ting som "De er så skjønne begge guttene til Astrid". Det er bare det at Astrid har tre gutter. Eller som i julebrevet hun sendte ut om at hun nå hadde et barnebarn som er konfirmant i 2023. Hun har to barnebarn som er konfirmanter i år. Da vi først ble oppmerksomme på det så ser og hører vi dette hele tiden. Bør vi ta det opp med henne?

Anonymkode: 1fd55...bc4

Fortsetter under...

Selvfølgelig må dere ta det opp! Ser dere det, er det sikkert flere som ser det. Snart oppdager svigerinnen deres det også, og tenk hvor vondt det blir for henne (om hun ikke allerede har oppdaget det, men er så såret at hun ikke får sagt noe). 

Jeg tenker at det hadde fint for meg om noen andre tok kampen om forskjellsbehandlingen som svigers gjør mot oss. Jeg orker ikke å påpeke det men om noen andre hadde påpekte det hadde det varmet mitt hjerte.

Men jeg blir jo aldri god nok der heller, etter 25 år i familien og vi bor såpass langt unna at ungene våre ser det ikke, og aldersforskjellen er så stor mellom de og søskenbarn at det ses ikke liksom. Men jeg ser det...

Men svigermor er av veldig klar mening at det å være mormor var større og viktigere enn å være farmor. Og mine barn har jo sin egen mormor...

Anonymkode: 8c260...898

Synes helt klart dere skal si ifra ja, hver gang dere ser/opplever det.

"Så fint julebrev, men hvorfor nevnte du bare en konfirmant når du har to"

"Ja, guttene til Astrid er gode, men hun  har da tre stykker, glemte du en?"

Ville også spurt hun helt direkte, om det er bevisst at hun utelater to barnebarn hele tiden. Sagt ifra til henne at om det er bevisst må hun skjerpe seg, og er det ubevisst må hun tenke seg godt om hver gang hun snakker om barnebarna for det hun gjør er sårende.

Anonymkode: 11802...7d3

Jeg tenker at så lenge det ikke gjelder dine barn så skal du ikke ta det opp med svigermor, men med foreldrene til barna det gjelder, men tilby deg å hjelpe til med å ta det opp med svigermor de ønsker det

Anonymkode: f7853...dd2

Her er det uansett ikke du som bør snakke med svigermor, men din mann :) 

Hadde det vært min mor så hadde jeg valgt å ta vinkelen om mulig sykdom. «Hvordan opplever du hukommelsen for tiden? Jeg og flere har opplevd at du glemmer riktig antall barnebarn, ved gjentatte anledninger» og f.eks. vist fram julehilsenen der det bare sto nevnt en konfirmant etc.

Men det er fordi min mor hadde aldri villet snakke om det hvis jeg hadde spurt rett ut om hvorfor hun sier en og ikke to konfirmanter. 

Anonymkode: 05a95...f2d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...