Gå til innhold

Seksuell spenning - gjensidig eller ensidig?

Anbefalte innlegg

Hørte en diskusjon for en tid siden om hvorvidt seksuell spenning mellom to mennesker er gjensidig eller om det kan føles av en part uten at det føles av den andre.

Jeg opplever en slik spenning med en mann jeg kjenner. Han er ikke min type, jeg er ikke forelsket, han har aldri gjort tilnærmelser eller sagt noe som skulle tilsi at han er interessert. Likevel opplever jeg en helt spesiell seksuell spenning mellom oss. Det kan jo være bare meg. Men han er jo ikke en jeg drømmer om og skjønner derfor ikke Hvorfor jeg skulle innbilt meg det.

Tanker/erfaringer anyone? 

Anonymkode: 2f235...8db

Fortsetter under...

Tror det er flere sider ved dette og sikkert litt forskjellig ut fra hvordan man definerer ulike begreper også.

Jeg ser på tenning som noe man helt klart kan føle for en annen uten at det nødvendigvis er gjensidig. Den personen vil jo trolig føle at det er gjensidig, fordi denne ene kjenner en spenning.

Seksuell spenning definerer jeg som en gjensidig sak, hvor begge to gir signaler om at de liker hverandre slik. Det kan være blikk, kroppsspråk, måte å snakke på med tonefall/formuleringer, det kan være å ta på, flørte m.m.

MEN, og dette er nok viktig - det er veldig mange (min erfaring med menn) som ikke er like gode på å tolke hva som er hva, og det gjør at jeg har opplevd mange menn tror det er gjensidig tenning/spenning der det kun er fra deres side, men at jeg overhodet ikke føler det samme for dem, men kun har vært normalt høflig og blid.

En annen ting er jo at man både kan føle tenning (ensidig) og seksuell spenning (gjensidig) uten å ha ønske om å handle på det og faktisk ha sex med vedkommende.

Ikke rart det kan være utfordrende innimellom ;)

Anonymkode: 2a1da...059

Enig med 059, og tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette.

Men én gang da jeg var singel opplevde jeg en slik plutselig, dirrende spenning, helt uventet, med noen jeg kjente og aldri hadde funnet på å tenke på som aktuell - og også i en situasjon som var veldig hverdagslig og lite spennende. Der og da konkluderte jeg med at det bare var i mitt hode, men det viste seg senere at det var et veldig gjensidig øyeblikk. 

Anonymkode: 5797d...dd9

Jeg har sjelden følt tiltrekning til noen. Når jeg har det har det vært gjensidig, men jeg tror jeg er demiseksuell. Kjæreste min som jeg jobbet med i mange år før vi ble sammen sier at han opplevde sterk tiltrekking fra første møte. For meg tok det mye lenger tid of jeg skjønte ingenting før jeg hadde utviklet sterke følelser for ham.

Anonymkode: 69443...b5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...