Gå til innhold

Hva betyr overvektig ET?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AT brukes som regel for "allmenntilstand", så god AT er vanlig å bruke.

ET har jeg ikke sett brukt som forkortelse i hvert fall ikke sammen med overvektig. Mener å huske at jeg så det brukt som en forkortelse for "emosjonell tilstand" en gang, men det var ikke vanlig å bruke det på den måten, og jeg så det aldri brukt på den måten igjen.

Kan det være at legen bruker det for "estimert tilstand", for å vise at personen er vurdert/estimert som overvektig, men at man ikke vet vekt/høyde?

Anonymkode: 3b6b2...21d

Men overvektig estimert tilstand? Det er en baby det er snakk om, jeg trodde ikke de ble karakterisert som overvektige, og vekt ble dessuten tatt. Den viser at han er større enn 97 percentilen, men likevel? Det var ikke vektrelatert det han var innlagt for altså😊

Anonymkode: 951a6...7a2

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men overvektig estimert tilstand? Det er en baby det er snakk om, jeg trodde ikke de ble karakterisert som overvektige, og vekt ble dessuten tatt. Den viser at han er større enn 97 percentilen, men likevel? Det var ikke vektrelatert det han var innlagt for altså😊

Journalnotetet som først ble skrevet kan ha vært gjort før vekt sjekket, da er det ikke alltid at antall kg kommer med i en epikrise. Men lurer du, spør fastlegen din. Men jeg holder fremdeles en knapp på "estimert tilstand", som jeg opprinnelig gjorde. Får du vite at det betyr noe annet, oppdater gjerne tråden :)

Selv om det babyen din var innlagt for ikke var vektrelatert så er det viktig for legene å notere seg, fordi overvekt kan være et tegn på et mer alvorlig problem (selv om det for noen babyer bare er en normalvariant for deres kropp og de vokser seg helt normalvektige senere). Når en baby er innlagt må man i tillegg vite vekt i tilfelle babyen må medisineres - hvis ikke risikerer man å feilmedisinere babyen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Journalnotetet som først ble skrevet kan ha vært gjort før vekt sjekket, da er det ikke alltid at antall kg kommer med i en epikrise. Men lurer du, spør fastlegen din. Men jeg holder fremdeles en knapp på "estimert tilstand", som jeg opprinnelig gjorde. Får du vite at det betyr noe annet, oppdater gjerne tråden :)

Selv om det babyen din var innlagt for ikke var vektrelatert så er det viktig for legene å notere seg, fordi overvekt kan være et tegn på et mer alvorlig problem (selv om det for noen babyer bare er en normalvariant for deres kropp og de vokser seg helt normalvektige senere). Når en baby er innlagt må man i tillegg vite vekt i tilfelle babyen må medisineres - hvis ikke risikerer man å feilmedisinere babyen.

Man må også vite det ved blodprøver 

Anonymkode: 6c302...80f

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg skal prøve å oppdatere 👍🏻

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Man må også vite det ved blodprøver 

Blodtyper tar de selvfølgelig, men overvekt er likevel noe som skal vurderes som egen faktor der det kan ha noe å si (selv om det i HIs babys tilfelle trolig ikke var relevant annet enn ved ev. medisindosering)

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal prøve å oppdatere 👍🏻

Fint - alltid kjekt å lære noe nytt, om det er noe man har gått glipp av.

Håper det går fint med babyen din nå, forresten ❤️

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Blodtyper tar de selvfølgelig, men overvekt er likevel noe som skal vurderes som egen faktor der det kan ha noe å si (selv om det i HIs babys tilfelle trolig ikke var relevant annet enn ved ev. medisindosering)

Mente at man må vite vekten på babyen hvis man skal ta mye blodprøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...