Gå til innhold

Hva i all verden har vi hatt besøk av i natt (bilde)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke så mange som har 5 tær, så kanskje jerv.

Anonymkode: 5ff53...66a

Grevling har også 5 tær, og er langt mer vanlig i Norge, og jerv er så sky at den sjeldent beveger seg når bebyggelse selv om det kan forekomme. 

Musemor med tre søte små skrev (1 minutt siden):

Grevling har også 5 tær, og er langt mer vanlig i Norge, og jerv er så sky at den sjeldent beveger seg når bebyggelse selv om det kan forekomme. 

Grevlingen går i hi, så de sover vel nå?

Anonymkode: 2e44f...2e4

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Grevlingen går i hi, så de sover vel nå?

Anonymkode: 2e44f...2e4

Har sett grevling på vinteren før.

Fra FHI:

"Om høsten går grevlingen i hi, og her ligger den frem til våren. Den ligger ikke i dvale slik som bjørner gjør, men den sover seg gjennom vinterhalvåret. Blir det varmt i været kan den våkne og ta seg en liten tur ut før den igjen finner veien tilbake til hiet for å sove videre."

Annonse

Er det høyre eller venstre fot? 
Og ca cm?

Jerven er vel ca 13-15 cm. Grevlingen har ganske små tottiser. Ca 8 cm. 
Synes den ytterste tåa er et stykke vekk fra øvrige. derfor tipper jeg mårfamilien. De har tær der den ytterste er som en tommel. Grevlingen har ikke «tommel» 
Er det rundt 15 cm tipper jeg jerv. 
Så om det er rundt 8 cm vil jeg tippe et mindre mårdyr som oter eller mink om den er enda mindre, 4 cm. 
Jepp jeg er litt dyrespor nerd. 😊

Vært litt mildere i været i natt? Spor utvider seg ved mildere vær og/eller våt snø. Mest sannsynlig hundespor. 
Gaupe er det uallfall ikke. Gaupespor er spissere fremme på labben. Litt som store dråper 

Anonymkode: f98d9...d66

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Dette er to spor oppå hverandre.

Anonymkode: 0c159...676

Det tenkte jeg også. Noen hunder går sånn at bakpoten går "oppi" sporet til frempoten. Katter også. 

Tipper det er en hund eller katt som har gått i egne spor. Særlig katten gjør det når det er snø, tråkker nøyaktig ned i sine egne spor for å gå minst mulig i løssnø.

Og som allerede nevnt i tråden så utvider sporene seg når snøen endrer seg, fra kram til tørr og omvendt, det gjør at sporene endrer størrelse og "vokser"

Anonymkode: 1770b...19b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...