Gå til innhold

Så var jula ryddet vekk for denne gang!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*Miss Marple* skrev (24 minutter siden):

Ikke på noen måte. De juledukene som må vaskes kommer ikke på igjen, men ellers blir pynten stående til 13 dag jul. Julepynten har kun vært oppe i halvannen uke, så jeg vil kose meg med den hele julen gjennom. 

13 dag jul når begynner den? Er det på julaften du teller fra? Aldri skjønt de som har julen fremme til 13 dag jul.derfor spørsmålet. 

Anonymkode: db64c...92c

Annonse

Skulle gjerne hatt den ut i dag, men orker ikke etter å ha kjørt fra hytta og nettopp kommet i hus. Så da blir det til helgen, orker ikke etter jobb heller. Men nå syns jeg det er så rotete med julepynten. Vi pynter i starten av desember.

Anonymkode: 143f7...03e

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

13 dag jul når begynner den? Er det på julaften du teller fra? Aldri skjønt de som har julen fremme til 13 dag jul.derfor spørsmålet. 

Teller fra julaften, ja, så 13. dag jul er 6. januar. 

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Første juledag er 25. desember, 13. dag jul er da 6. januar

Anonymkode: aaeb8...12f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helligtrekongersdag? Er det noe bibelsk? 

Det er den dagen de hellige 3 konger kom frem til Jesus-barnet.
Du vet, han som ble født og som er grunnen til at man i utgangspunktet feirer jul

Vanligvis forsvinner jula 13. dag jul, men i år gikk treet i dag. Et dårlig tre som har drysset fra dag 1. Nå ga jeg det et par gode kakk i gulvet og treet var bart for nåler 😅 

Resten av jula går 13. dag jul. 

Her kommer julepynten gradvis både opp og ned.

Begynner å pynte 1.advent og gradvis mer mot jul, fullpyntet hus uka før julaften.

Samme ned igjen, brettet med pepperkakehus starter nedriggingen, for det knuser ungene på nyttårsaften. Siste rest, som er stjerner og lys i vinduene, ned 20. dag (13. januar).

Anonymkode: ddba7...08b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Huset er ryddet og vasket,godt😊

Fikk snap tidlig i dag av en venninne som ryddet bort julen,så da kom jeg meg i gang jeg også.    

Flere som har vinket hadet til jula?

Anonymkode: f5f03...73f

Så ufattelig trist! Bruke siste feriedager på å rydde bort pynten en kan kose seg med litt til.

Anonymkode: 5f554...cae

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så ufattelig trist! Bruke siste feriedager på å rydde bort pynten en kan kose seg med litt til.

Ufattelig trist faktisk....jeg blir helt matt av enkelte av dere.

Anonymkode: 2062a...416

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er den dagen de hellige 3 konger kom frem til Jesus-barnet.
Du vet, han som ble født og som er grunnen til at man i utgangspunktet feirer jul

Å ja jaja lærte jeg noe nytt. Jeg tror ikke jeg fulgte med i kristendommen for dette kan jeg ikke huske og ha fått med meg. Men uansett jeg mener og ha hørt at jesus ikke født den 24 desember. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at det på ingen måte føles trist for de som liker å få ut julen før det nye året setter i gang. For min del så elsker jeg å våkne opp i et ryddig og rent hjem når skolen starter igjen. 

Hos oss holder vi på endel gamle tradisjoner, som f.eks. å holde jul nettopp i jula. Altså fra 24. desember og til 20. dag jul, altså 13. januar. 

For meg er det ikke jul før julaften, men for all del - folk må da gjøre dette slik det passer dem. Bare ikke kall adventstida for jul! 

Anonymkode: 33b76...fef

Nei, jeg har absolutt ikke brukt den siste feriedagen til å fjerne lys og julepynt slik at det kan bli mindre hyggelig å komme hjem fra jobb i morgen. Tvert i mot, det eneste huslige jeg har gjort i dag (bortsett fra å vaske opp etter nyttårsmiddagen) er å gå igjennom klesvasken og sørge for at alle har rene klær til jobb og skole neste uke. Januar er like mørk og trist som desember, så her blir det jul minst en uke til. 

Andre kan rydde og pynte som de vil, men jeg ser ikke helt poenget med å annonsere at man rydder tidlig. (Og helt ærlig tror jeg en del av de som sier de syns det er herlig å få jula bort kunne ha kost seg en stund til om de klarte å se på pynten uten å tenke at de burde ha kommet i gang med å rydde.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...