Gå til innhold

Så var jula ryddet vekk for denne gang!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kan jeg spørre om når  dere pynter til jul? jeg som pynter sent (pynter til advent og så til jul) beholder den til 13 dag jul eller 20. dag jul. men her ser det jo ikke ut som jul før tidligst 20 desember... og pynten går ut i samme tempo som den kom inn... litt og ltt...

Anonymkode: 210c6...3bb

Annonse

13. dag jule er helligetrekongers dag.
Det er den dagen de hellige kongene kom frem for å hilse på Jesus.
Dette er en del av juleevangeliet.
For dere som sier at julen er over, det er den ikke.

Etter gamle tradisjoner vare julen frem til 20. dag jul.

Hos oss går treet ut 13. dag jul, 6. januar, og resten går ut 20. dag jul, 13. januar

Anonymkode: aaeb8...12f

Endelig er julen over… fikk aldri julestemning selvom det var pyntet over alt, vinteren rett utfor døra. Nyttårsaften drakk jeg meg så full at jeg aldri igjen skal røre alkohol. Ligger langflat enda. 

Anonymkode: db64c...92c

Jeg har også pakket bort alt av julepynt og tre. Huset er vasket ned grundig, sengene har fått nytt sengetøy og vi er klare for nytt år. 
Jeg orker ikke komme hjem til jul når ferien er over og vi er tilbake på jobb/skole. 

Vi pynter til jul helt i starten av desember og koser oss med julehus når vi er i julestemning med baking, julegaveinnkjøp, julemusikk og generell spenning.

Annonse

sug lut skrev (Akkurat nå):

Så trist. Her blir det trettendedag eller tjuendedag.

Deg om det. Jeg synes det høres mye mer trist ut å sitte med jula så lenge. Men veit du hva? Er det ikke fint at alle gjør som de føler er best?

Anonymkode: 80b1a...0e5

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Deg om det. Jeg synes det høres mye mer trist ut å sitte med jula så lenge. Men veit du hva? Er det ikke fint at alle gjør som de føler er best?

… eller gjør som amerikanerne. Å starte jula 1. advent og avslutte den 1. nyttårsdag føyer seg inn i rekken over tradisjoner vi overtar fra USA - vår kjøre kultureksportør.

Anonymkode: e0742...d1e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

… eller gjør som amerikanerne. Å starte jula 1. advent og avslutte den 1. nyttårsdag føyer seg inn i rekken over tradisjoner vi overtar fra USA - vår kjøre kultureksportør.

Anonymkode: e0742...d1e

Ja, hvorfor ikke? Ser ikke noe galt med det. Tradisjoner endrer seg. 

Nei her vinkes det ikke hadet til jula før den er over når 20.dags Knut kommer. Nå skal jeg kose meg med juletre og julepynta hus når jeg kommer hjem fra jobb. Her pynter vi ikke til jul før 22.12. og juletreet pyntes på kvelden 23. Vi vil ha jul når det faktisk er jul. 

Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Nei her vinkes det ikke hadet til jula før den er over når 20.dags Knut kommer. Nå skal jeg kose meg med juletre og julepynta hus når jeg kommer hjem fra jobb. Her pynter vi ikke til jul før 22.12. og juletreet pyntes på kvelden 23. Vi vil ha jul når det faktisk er jul. 

Hører hva du sier, men for veldig mange har disse tradisjonene endret seg mye. Det må være ok. For meg og flere er det jul mellom 1 desember og 1-3 januar.

Ikke på noen måte. De juledukene som må vaskes kommer ikke på igjen, men ellers blir pynten stående til 13 dag jul. Julepynten har kun vært oppe i halvannen uke, så jeg vil kose meg med den hele julen gjennom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...