Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #1 Skrevet 1. januar 2023 Noen som vet hvor jeg kan donere klær bort til noen i Norge som har det trangt økonomisk? Jeg har en mengede merkeklær som jeg skal kvitte meg med da jeg ikke har brukt dem på 1 år. Verdien på disse er høy tilsammen og jeg hadde fått solgt dem hadde jeg lagt de ut. Men jeg vil gi dem bort. Det er noen kjoler, noen gensere, bukser, topper, ytterklær. Anonymkode: 5b8ee...605
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #2 Skrevet 1. januar 2023 Gi til "hjelp oss å hjelpe" Anonymkode: cb3f5...c1c
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #3 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Gi til "hjelp oss å hjelpe" Anonymkode: cb3f5...c1c På Finn? Eller Facebook ? Anonymkode: 5b8ee...605
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #4 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): På Finn? Eller Facebook ? Anonymkode: 5b8ee...605 Facebook. Anonymkode: c2f8a...072
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #5 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Facebook. Anonymkode: c2f8a...072 Takk❤️ Anonymkode: 5b8ee...605
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #7 Skrevet 1. januar 2023 Enig, ikke Fretex. Fretex er et aksjeselskap som eies av Frelsesarmeen. Frelsesarmeen eier ikke butikkene som sådan, det gjør Fretex. Derfor kan ikke Frelsesarmeen gå inn og få klær til trengende. Fretex er bare opptatt av å tjene penger. De kaster stadig vekk dyre klær fordi de får inn så mye klær at de er veldig nøye med hva de aksepterer å henge ut i butikkene. Jeg har jobbet der. Da jeg jobbet der brøt de arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 748ef...e03
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #8 Skrevet 1. januar 2023 Selg dem og gi pengene til en skikkelig organisasjon. Da kommer de til nytte uten at noen trenger å nedverdigende seg med å gortelle deg hvorfor akkurat de bør få klærne. Anonymkode: 3e5ef...9b0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #9 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Selg dem og gi pengene til en skikkelig organisasjon. Da kommer de til nytte uten at noen trenger å nedverdigende seg med å gortelle deg hvorfor akkurat de bør få klærne. Anonymkode: 3e5ef...9b0 Det er jo ingen som trenger å nedverdige seg til å fortelle hi hvorfor de trenger klærne, når hun har tenkt til å gi de vekk til en organisasjon eller hjelpegruppe. Anonymkode: c2f8a...072
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #10 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ingen som trenger å nedverdige seg til å fortelle hi hvorfor de trenger klærne, når hun har tenkt til å gi de vekk til en organisasjon eller hjelpegruppe. Anonymkode: c2f8a...072 Det er ingen som trenger og argumentere for det. Så lenge jeg finner noen som passer xs - s er det godt nok. Så kan de evt selge de hvis de heller vil ha pengene. Jeg vil bare bli kvitt dem og tenker de kan gjøre hva de vil med dem. Anonymkode: 5b8ee...605
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #11 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er ingen som trenger og argumentere for det. Så lenge jeg finner noen som passer xs - s er det godt nok. Så kan de evt selge de hvis de heller vil ha pengene. Jeg vil bare bli kvitt dem og tenker de kan gjøre hva de vil med dem. Anonymkode: 5b8ee...605 Da kan du bare legge det ut under "gis bort" på fb. Anonymkode: 3e5ef...9b0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #12 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Enig, ikke Fretex. Fretex er et aksjeselskap som eies av Frelsesarmeen. Frelsesarmeen eier ikke butikkene som sådan, det gjør Fretex. Derfor kan ikke Frelsesarmeen gå inn og få klær til trengende. Fretex er bare opptatt av å tjene penger. De kaster stadig vekk dyre klær fordi de får inn så mye klær at de er veldig nøye med hva de aksepterer å henge ut i butikkene. Jeg har jobbet der. Da jeg jobbet der brøt de arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 748ef...e03 Dette er helt feil. Synd du fikk så dårlig opplæring og informasjon når du jobbet for Fretex. En del av klærne som samles inn blir delt ut til folk som trenger dem i Norge, en del av inntektene fra Fretex blir brukt til sosialt arbeid, både i Norge og i andre land. Det blir noen millioner i løpet av året. Det er også fattige i Norge som via Frelsesarmeen får plukke seg ut klær og andre ting de trenger på Fretex. En god del klær som ikke er salgbare blir også solgt til / eller brukt i hjelpearbeide i andre land. Det kan nemlig være fine klær som likevel ikke er salgbare i Norge. Det er fornuftig at Fretex er et eget aksjeselskap som eies 100% av Frelsesarmeen. Om en butikk (eller flere) skulle gå konkurs da, så er det aksjeselskapet som er ansvarlig, inne Frelsesarmeen som organisasjon. Anonymkode: a895a...ec8
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2023 #13 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Dette er helt feil. Synd du fikk så dårlig opplæring og informasjon når du jobbet for Fretex. En del av klærne som samles inn blir delt ut til folk som trenger dem i Norge, en del av inntektene fra Fretex blir brukt til sosialt arbeid, både i Norge og i andre land. Det blir noen millioner i løpet av året. Det er også fattige i Norge som via Frelsesarmeen får plukke seg ut klær og andre ting de trenger på Fretex. En god del klær som ikke er salgbare blir også solgt til / eller brukt i hjelpearbeide i andre land. Det kan nemlig være fine klær som likevel ikke er salgbare i Norge. Det er fornuftig at Fretex er et eget aksjeselskap som eies 100% av Frelsesarmeen. Om en butikk (eller flere) skulle gå konkurs da, så er det aksjeselskapet som er ansvarlig, inne Frelsesarmeen som organisasjon. Anonymkode: a895a...ec8 Nei, det er helt riktig. Når jeg jobbet på Fretex hadde vi et berg av sekker med klær som kom inn. Å sitte og sortere disse tok tid. Så mye tid at etter hvert ble sekker kjørt ut for å sendes til noe selskap som rev klær i filler og brukte fillene til noe, men jeg husker ikke hva. Noe av pengene blir sikkert brukt til sosialt arbeid. Men det er likevel ikke en kjede/butikk som bryr seg om de som har lite. Ingen fikk plukke ut klær når jeg jobbet der. Tvert i mot! Da var det strengt på pris. Da ble fattige som tryglet om 20 kroners avslag på klær for å få råd, avvist. Jeg kan forstå at hun som drev antikk-butikk ble avvist når hun prøvde å prute, hun kjøpte ting A til 100 kr og solgte det til 250 kroner i antikk-butikken sin. Men jeg kan ikke forstå det når flyktingeforeldre som trengte klær til sine barn ble avvist fordi de hadde 50 kroner for lite. Butikkene går ikke konkurs. De har folk ansatt gjennom NAV. Det betyr at de får penger av NAV for å ha folk ansatt der. Så selv om en butikk stenger dørene og setter de ansatte til å drive dank, ingen kasse som går, så tjener Fretex likevel fett med penger. Fordi de får penger av NAV for å ha disse ansatte der. Anonymkode: 748ef...e03
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Ah, du vil FØLE deg god? Heller enn å faktisk GJØRE noe godt? De som har minst trenger ikke merkeklærne dine, annet enn til å selge dem. De trenger penger til å kjøpe noe som er relevant og nødvendig for dem selv. Anonymkode: f7b3d...bdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå