Musemor med tre søte små Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 Jeg skriver alltid "Godt nytt år", men ser at de fleste andre skriver "Godt nyttår" Slik jeg har forstått det betyr det når man skriver "Godt nytt år" at man ønsker at den/de man skriver til skal få det bra i det nye året, mens når man skriver "Godt nyttår" ønsker man den/den man skriver til en god nyttårs feiring. Likevel virker det som om mange som skriver "Godt nyttår" egentlig ønsker at en/de man skriver til skal få det bra i det nye året. Er det bare jeg som har misforstått forskjellen mellom "Godt nytt åt" og "Godt nyttår"?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Musemor med tre søte små skrev (Akkurat nå): Jeg skriver alltid "Godt nytt år", men ser at de fleste andre skriver "Godt nyttår" Slik jeg har forstått det betyr det når man skriver "Godt nytt år" at man ønsker at den/de man skriver til skal få det bra i det nye året, mens når man skriver "Godt nyttår" ønsker man den/den man skriver til en god nyttårs feiring. Likevel virker det som om mange som skriver "Godt nyttår" egentlig ønsker at en/de man skriver til skal få det bra i det nye året. Er det bare jeg som har misforstått forskjellen mellom "Godt nytt åt" og "Godt nyttår"? Det er forskjell på Godt nytt åt og Godt nyttår ja. Anonymkode: 71726...b7b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Du bruker begrepene korrekt. Anonymkode: 63903...7a2
sug lut Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Du har rett, men så lenge jeg får hilsenen lar jeg det ikke plage meg, kjenner jeg. Jeg tror det var sånn ca 1:4 fordeling i årets julekorthaug, altså 1 av fire skriver nyttår i stedet for nytt år, men jeg vet jo at de alle ønsker meg alt godt for hele det nye året.
Musemor med tre søte små Skrevet 31. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 31. desember 2022 sug lut skrev (6 minutter siden): Du har rett, men så lenge jeg får hilsenen lar jeg det ikke plage meg, kjenner jeg. Jeg tror det var sånn ca 1:4 fordeling i årets julekorthaug, altså 1 av fire skriver nyttår i stedet for nytt år, men jeg vet jo at de alle ønsker meg alt godt for hele det nye året. Nei, for all del, det plager meg ikke Begynte bare å lure på om jeg hadde misforstått noe
☆☆☆ Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Skal ikkje påstå feilen går meg hus forbi, men eg blir stadig bedre på å fokusere på bodskapen og ikkje det som faktisk står på korta.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/godt-nytt-ar-godt-nyttar-godt-nyar-godt-ar/ https://www.korrekturavdelingen.no/godt-nytt-aar.htm Det er med andre ord valgfritt. Anonymkode: 2c4c3...28b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 Musemor med tre søte små skrev (På 31.12.2022 den 10.08): Jeg skriver alltid "Godt nytt år", men ser at de fleste andre skriver "Godt nyttår" Slik jeg har forstått det betyr det når man skriver "Godt nytt år" at man ønsker at den/de man skriver til skal få det bra i det nye året, mens når man skriver "Godt nyttår" ønsker man den/den man skriver til en god nyttårs feiring. Likevel virker det som om mange som skriver "Godt nyttår" egentlig ønsker at en/de man skriver til skal få det bra i det nye året. Er det bare jeg som har misforstått forskjellen mellom "Godt nytt åt" og "Godt nyttår"? «Godt nyttår» betyr «god nyttårshelg». Altså feiringa på nyttårsaften og fridagen 1.januar. Så når man sier god jul og godt nyttår, ønsker man folk gode helligdager i jula og romjula. Godt nytt år er et ønske for hele det nye året, som du sier. Anonymkode: 1b6af...0bf
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/godt-nytt-ar-godt-nyttar-godt-nyar-godt-ar/ https://www.korrekturavdelingen.no/godt-nytt-aar.htm Det er med andre ord valgfritt. Anonymkode: 2c4c3...28b Begge deler er rett å skrive, men man uttrykker to ulike ting likevel. Anonymkode: 1b6af...0bf
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Begge deler er rett å skrive, men man uttrykker to ulike ting likevel. Anonymkode: 1b6af...0bf Det står klart og tydelig at varianten "godt nytt år" er å foretrekke, men du kan fint bruke "godt nyttår" også, og da i samme betydning. Se for øvrig ordboken: https://ordbokene.no/bm,nn/search?0=N&1=y&2=t&3=t&4=å&5=r&q=nyttår&scope=eif Anonymkode: 2c4c3...28b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det står klart og tydelig at varianten "godt nytt år" er å foretrekke, men du kan fint bruke "godt nyttår" også, og da i samme betydning. Se for øvrig ordboken: https://ordbokene.no/bm,nn/search?0=N&1=y&2=t&3=t&4=å&5=r&q=nyttår&scope=eif Anonymkode: 2c4c3...28b Det står klart og tydelig at dette er to hilsener som begge kan brukes. Ikke at det er én og samme hilsen med to stavemåter. Anonymkode: 1b6af...0bf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det står klart og tydelig at dette er to hilsener som begge kan brukes. Ikke at det er én og samme hilsen med to stavemåter. Anonymkode: 1b6af...0bf Det står da klart og tydelig i ordboken. Anonymkode: 2c4c3...28b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #13 Skrevet 12. januar 2023 Man skal være bra sær for å bry seg og i det hele tatt henge seg opp i dette. Alle greier med litt godvilje skjønne hva folk mener, selv om de ikke deler det i to ord. Anonymkode: 5871c...bfc
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #14 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Man skal være bra sær for å bry seg og i det hele tatt henge seg opp i dette. Alle greier med litt godvilje skjønne hva folk mener, selv om de ikke deler det i to ord. Anonymkode: 5871c...bfc Jeg forstår også hva folk mener når de sier "god kveld" og "god natt" om hverandre. De to betyr likevel to forskjellige ting. Det er en sak at ord blir kortere, stavemåter blir enklere, det er en annen at enkelte ord mister sin mening. Det sistnevnte gjør språket vårt fattigere. Hvis folk ikke lenger vet forskjellen på nyttårshelgen og det nye året så vil de heller ikke lenger tenke over forskjellen på de to. Det var det som var målet med nytale i 1984, å fjerne ord i språket slik at folk ikke kunne tenke på bestemte måter. Og forfatteren har faktisk helt rett i at det er slik folk fungerer. Mange ganger når folk ikke har ord som beskriver bestemte ting så tenker de ofte ikke over de tingene. Det merker jeg som er født med et annet morsmål i hjemmet enn det vi talte ute blant folk. Anonymkode: 65341...bb8
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #15 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Man skal være bra sær for å bry seg og i det hele tatt henge seg opp i dette. Alle greier med litt godvilje skjønne hva folk mener, selv om de ikke deler det i to ord. Anonymkode: 5871c...bfc De to ordene betyr noe annet enn det ene. På samme måte som gudmor verken er en gud eller en mor. Anonymkode: 1b6af...0bf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #16 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det står da klart og tydelig i ordboken. Anonymkode: 2c4c3...28b Ja, der står det at nyttår er selve tida rundt et årsskifte. Ikke hele 2023. Anonymkode: 1b6af...0bf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #17 Skrevet 12. januar 2023 sug lut skrev (På 31.12.2022 den 10.13): Du har rett, men så lenge jeg får hilsenen lar jeg det ikke plage meg, kjenner jeg. Jeg tror det var sånn ca 1:4 fordeling i årets julekorthaug, altså 1 av fire skriver nyttår i stedet for nytt år, men jeg vet jo at de alle ønsker meg alt godt for hele det nye året. Det kan hende de sikter til høytida rundt nyttår 😉 Anonymkode: 1b6af...0bf
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2023 #18 Skrevet 12. januar 2023 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Ja, der står det at nyttår er selve tida rundt et årsskifte. Ikke hele 2023. Anonymkode: 1b6af...0bf Nei, det står to alternativer. Betydning og bruk årsskifte Eksempel mellom jul og nyttår, jf nyår han kommer over nyttår nytt år Eksempel godt nyttår! Anonymkode: 2c4c3...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå