Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #1 Skrevet 31. desember 2022 For de som ikke vet, Andrew Tate er han fyren som langet ut mot Greta Thunberg og etterpå ble arrestert for trafficking av kvinner og det som verre er. Han er kjent blant menn for å være et forebilde for hvordan "en ekte mann" skal være. Denne fyren har mishandlet flere kvinner og mener at det er sånn kvinner skal behandles. Det som overrasker meg er at gutter som ikke er i tenårene en gang sitter og ser på videoer med han på youtube og ser opp til han! Har de av dere som har sønner sjekket med dem hva de mener om han? Om de lar seg inspirere av han? Det burde dere! Her er noen eksempler der han har slått forskjellige kvinner. Det er ikke bare en gang, ei kvinne, slik overskriften sier. Derfor er det viktig at dere tar en prat med sønnene deres om denne fyren. Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #2 Skrevet 31. desember 2022 Keg har ikke snakket med sønnen min om han. Spirte om han visse hvem han var, og da sa han nei. Da er det like greit å la det ligge. Anonymkode: 732ce...d47
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #3 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Keg har ikke snakket med sønnen min om han. Spirte om han visse hvem han var, og da sa han nei. Da er det like greit å la det ligge. Anonymkode: 732ce...d47 Da har du jo snakket med sønnen din om han. Og bra er det! Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #4 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Da har du jo snakket med sønnen din om han. Og bra er det! Anonymkode: 69103...a32 Vi har ikke snakket om han. Jeg har spurt «vet du hvem AT er?» han sa «nei» ferdig. De aller fleste, både gutter og jenter, finner ut hvem han er. Har de de rette holdninger fra oppdragelse, så vil de selv se hvilken idiot han er. Anonymkode: 732ce...d47
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #5 Skrevet 31. desember 2022 Begge mine vet godt hvem han er, både datter og sønn. Jeg har snakket med de begge om det. Unge gutter ser opp til han ja, til en viss grad, inkludert min sønn. Jeg sammenligner markedsføringen til Tate med tobakksindustrien. Hvis han bare klarer å lirke inn en liten usikkerhet, så slipper han unna med mye mer annet. Nå ser ikke de guttene opp til hvordan Tate behandler kvinner, heldigvis. Men han treffer noe hos gutter om deres rolle som mann. Selv om samfunnet på mange måter går riktig vei, er det ikke til å legge under en stol at det fremdeles ligger andre forventninger til menn enn kvinner i visse situasjoner. (Og visa versa, men det er en annen diskusjon) Akkurat det er nok til at de er mottakelige for den usikkerheten. Det er sånn jeg ser på det. Handler egentlig ikke så mye om Tate, men hvordan de opplever sin rolle i samfunnet som mann. Anonymkode: 61aa1...1a3
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #6 Skrevet 31. desember 2022 Begge mine vet hvem han er, og liker han ikke. Og mitt inntrykk er at alle vennene deres mener det samme og. Synes det er mye fin ungdom der ute. Anonymkode: 0b4c9...1e4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #7 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Begge mine vet hvem han er, og liker han ikke. Og mitt inntrykk er at alle vennene deres mener det samme og. Synes det er mye fin ungdom der ute. Anonymkode: 0b4c9...1e4 Det er det, heldigvis. Men det er også ungdom der ute som ikke er så fin. Det er derfor det er viktig å ta en prat med guttene om fyren. Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #8 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er det, heldigvis. Men det er også ungdom der ute som ikke er så fin. Det er derfor det er viktig å ta en prat med guttene om fyren. Anonymkode: 69103...a32 Hvorvidt man liker A.T. eller ikke er vel ikke den ene faktoren i livet som avgjør om du er et fint menneske eller ikke. Anonymkode: c0116...192
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #9 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorvidt man liker A.T. eller ikke er vel ikke den ene faktoren i livet som avgjør om du er et fint menneske eller ikke. Anonymkode: c0116...192 Fortell oss mer om alle disse flotte guttene du vet om som ser opp til Andrew Tate og har han som forbilde? Mener de også at det er riktig å slå kvinner? Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #10 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fortell oss mer om alle disse flotte guttene du vet om som ser opp til Andrew Tate og har han som forbilde? Mener de også at det er riktig å slå kvinner? Anonymkode: 69103...a32 Jeg har ikke sagt noe om at jeg kjenner «alle disse flotte guttene» som ser opp til A.T. og har ham som forbilde. Vær voksen og ikke la følelsene løpe av med deg nå, forhold deg til det som skrives uten å gå fullstendig i følelsesfella. Det jeg SKREV var altså: «Hvorvidt man liker A.T. eller ikke er vel ikke den ene faktoren i livet som avgjør om du er et fint menneske eller ikke.» Er du uenig i dette? Enig? Som læreren ville skrevet: begrunn svaret ditt saklig. Og hvis vi skal legge de sterke følelsene til side, så ser man at det er ulogisk at jeg skal ha noen om helst forutsetninger til å vite om gutter som liker A.T. også mener det er riktig å slå kvinner. Hvordan i alle dager skal jeg vite det? Men jeg tipper at nei, jeg tror neppe alle gutter som liker A.T. mener det er riktig å slå kvinner. Hva tror du? Anonymkode: c0116...192
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #11 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke sagt noe om at jeg kjenner «alle disse flotte guttene» som ser opp til A.T. og har ham som forbilde. Vær voksen og ikke la følelsene løpe av med deg nå, forhold deg til det som skrives uten å gå fullstendig i følelsesfella. Det jeg SKREV var altså: «Hvorvidt man liker A.T. eller ikke er vel ikke den ene faktoren i livet som avgjør om du er et fint menneske eller ikke.» Er du uenig i dette? Enig? Som læreren ville skrevet: begrunn svaret ditt saklig. Og hvis vi skal legge de sterke følelsene til side, så ser man at det er ulogisk at jeg skal ha noen om helst forutsetninger til å vite om gutter som liker A.T. også mener det er riktig å slå kvinner. Hvordan i alle dager skal jeg vite det? Men jeg tipper at nei, jeg tror neppe alle gutter som liker A.T. mener det er riktig å slå kvinner. Hva tror du? Anonymkode: c0116...192 Poenget er altså at Andrew Tate har slått flere kvinner, gjentatte ganger. Han har filmet det selv (se video i hovedinnlegget). Når du sier at menn kan se på han som et forbilde og likevel være gode menn så er poenget mitt hvordan får du det til? Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Poenget er altså at Andrew Tate har slått flere kvinner, gjentatte ganger. Han har filmet det selv (se video i hovedinnlegget). Når du sier at menn kan se på han som et forbilde og likevel være gode menn så er poenget mitt hvordan får du det til? Anonymkode: 69103...a32 Nå trodde jeg utgangspunktet var unge gutter, ikke menn. Det kan jo være en million grunner til at unge gutter liker A.T., på samme måte som at andre kvinner og menn liker andre kontroversielle kvinner og menn. At Trump ble president i USA er vel et glimrende eksempel på dette? Hvis du prøver å angripe saken med litt mindre «angripende» og fordomsfulle briller, og heller kobler på litt reell interesse, så vil du finne mange gode analyser av nettopp det du spør om, nemlig hvordan Tate kan oppnå støtte hos så mange unge gutter. Du kan jo begynne der, det er bare et Google-søk unna. JEG vil i hvert fall tro at flesteparten av disse guttene faktisk TROR på A.T. når han sier at han er utsatt for en konspirasjon, at ting han sier blir rediger og tatt ut av kontekst, at han aldri har vært slem mot kvinner osv osv. På samme måte som millioner av voksne mennesker tror på Donald Trump når han sier at valget var «fikset», at han har verdens beste kvinnesyn osv osv. Vi har vel ikke høyere forventninger til unge gutter enn vi har til voksne mennesker? Men altså, kan du ikke svare på det jeg opprinnelig spurte deg om. Er støtte eller ikke støtte til Andrew Tate den ENE faktoren som avgjør om du er en «fin» ungdom eller ikke? Anonymkode: c0116...192
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #13 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå trodde jeg utgangspunktet var unge gutter, ikke menn. Det kan jo være en million grunner til at unge gutter liker A.T., på samme måte som at andre kvinner og menn liker andre kontroversielle kvinner og menn. At Trump ble president i USA er vel et glimrende eksempel på dette? Hvis du prøver å angripe saken med litt mindre «angripende» og fordomsfulle briller, og heller kobler på litt reell interesse, så vil du finne mange gode analyser av nettopp det du spør om, nemlig hvordan Tate kan oppnå støtte hos så mange unge gutter. Du kan jo begynne der, det er bare et Google-søk unna. JEG vil i hvert fall tro at flesteparten av disse guttene faktisk TROR på A.T. når han sier at han er utsatt for en konspirasjon, at ting han sier blir rediger og tatt ut av kontekst, at han aldri har vært slem mot kvinner osv osv. På samme måte som millioner av voksne mennesker tror på Donald Trump når han sier at valget var «fikset», at han har verdens beste kvinnesyn osv osv. Vi har vel ikke høyere forventninger til unge gutter enn vi har til voksne mennesker? Men altså, kan du ikke svare på det jeg opprinnelig spurte deg om. Er støtte eller ikke støtte til Andrew Tate den ENE faktoren som avgjør om du er en «fin» ungdom eller ikke? Anonymkode: c0116...192 Min første tanke var at det er samme argument de som frikjenner voldtektsmenn bruker. "Han er jo så snill ellers, vi kan jo ikke ødelegge fremtiden hans bare på grunn av denne ene saken". Det du stiller er et urimelig spørsmål. Om en er "fin" ungdom eller ikke avgjøres av holdninger, det er det du hopper over hele tiden. Om de har den holdningen at det er greit å slå kvinner så er det en av de tingene som viser at disse "fine" ungdommene ikke er så "fine" likevel. Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 3 hours ago, Anonym bruker said: For de som ikke vet, Andrew Tate er han fyren som langet ut mot Greta Thunberg og etterpå ble arrestert for trafficking av kvinner og det som verre er. Han er kjent blant menn for å være et forebilde for hvordan "en ekte mann" skal være. Denne fyren har mishandlet flere kvinner og mener at det er sånn kvinner skal behandles. Det som overrasker meg er at gutter som ikke er i tenårene en gang sitter og ser på videoer med han på youtube og ser opp til han! Har de av dere som har sønner sjekket med dem hva de mener om han? Om de lar seg inspirere av han? Det burde dere! Her er noen eksempler der han har slått forskjellige kvinner. Det er ikke bare en gang, ei kvinne, slik overskriften sier. Derfor er det viktig at dere tar en prat med sønnene deres om denne fyren. Anonymkode: 69103...a32 ja helt sykt, dessverre har jeg en nevø på 17 som digger han. Synes det er helt på tryne Anonymkode: 8d226...3a2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Min første tanke var at det er samme argument de som frikjenner voldtektsmenn bruker. "Han er jo så snill ellers, vi kan jo ikke ødelegge fremtiden hans bare på grunn av denne ene saken". Det du stiller er et urimelig spørsmål. Om en er "fin" ungdom eller ikke avgjøres av holdninger, det er det du hopper over hele tiden. Om de har den holdningen at det er greit å slå kvinner så er det en av de tingene som viser at disse "fine" ungdommene ikke er så "fine" likevel. Anonymkode: 69103...a32 Jeg hopper ikke over noe som helst, det er du som nekter å svare på spørsmålet jeg stiller deg. Det virker som om du tror at alle gutter som støtter Andrew Tate mener det et greit å slå kvinner. Samtidig som at alle unge gutter som ikke støtter A.T. utelukkende har gode holdninger og aldri kunne gjort noen andre noe vondt. For meg blir dette en naiv og lettvint fremstilling av virkeligheten. Det er selvsagt ikke ens syn på A.T. som avgjør om du er en godt menneske eller ikke, det er, som du sier, holdninger, men først og fremst handlinger. A.T. har åpenbart truffet en nerve hos andre gutter, og det et jo interessant å finne ut hvorfor, synes du ikke? KAN det være at det er noe gutter og menn savner i samfunnet eller samfunnsdebatten? Er det noe med den etablerte mannsrollen de ikke kjenner seg igjen i, og at A.T. treffer en «nerve» på grunn av det? Dette er jo ting som diskuteres blant de mer intellektuelle av oss, og jeg synes det et interessant og verdig noe mer enn «alle gutter som støtter A.T. er slemme kvinnemishandlere». Alle kan være enige i at A.T. har hatt en enorm suksess på SoMe, og at han gjennom dette har fått en enorm gjennomslagskraft. Når man ser hvor mye påvirkningskraft andre influensere har på unge mennesker (spesielt unge jenter), er det virkelig riktig å avskrive unge gutter som tror på A.T. når han hardnakket påstår at han ikke slår kvinner og at han er utsatt for et komplott, som dårlige mennesker? Og du, hvis du oppriktig et interessert og nysgjerrig, og ikke bare ute etter å dømme: Hvorfor tar du ikke en samtale med nevøen din om Andrew Tate, og lar han SELV forklare hvorfor han støtter ham? Da kan du kanskje lære og forstå. Anonymkode: c0116...192
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AT retorikk og holdninger sprer seg til skolene og gjør livet til særlig jentene vanskeligere.. Jeg hadde blitt seriøst bekymret om min sønn hadde sett opp til han. Anonymkode: 99049...808
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): A.T. har åpenbart truffet en nerve hos andre gutter, og det et jo interessant å finne ut hvorfor, synes du ikke? Nei. Jeg synes bare det er viktig at gutter ikke tar etter han eller beundrer han. Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei. Jeg synes bare det er viktig at gutter ikke tar etter han eller beundrer han. Anonymkode: 69103...a32 Og hvordan har du tenkt å oppnå det uten at vi prøver å forstå hvorfor det skjer? Anonymkode: c0116...192
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og hvordan har du tenkt å oppnå det uten at vi prøver å forstå hvorfor det skjer? Anonymkode: c0116...192 Ved å oppfordre gutteforeldre til å ta en prat med de. Mer komplisert er det ikke. Anonymkode: 69103...a32
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ved å oppfordre gutteforeldre til å ta en prat med de. Mer komplisert er det ikke. Anonymkode: 69103...a32 Ja, selvsagt. For å forstå må man kommunisere, ikke bare avskrive dem som dårlige mennesker. Anonymkode: c0116...192
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #21 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fortell oss mer om alle disse flotte guttene du vet om som ser opp til Andrew Tate og har han som forbilde? Mener de også at det er riktig å slå kvinner? Anonymkode: 69103...a32 Du må skille mellom følelse og handling. Å beundre er ikke det samme som å erklære støtte til gitte handlinger. Det er spørsmålet i denne tråden. Hvordan kan de beundre eller se opp til en person med så mange dårlige egenskaper og handlinger? Hvis du føler seksuell tiltrekning mot enn annen enn din partner, er det kun en følelse. Det er først når du våkner opp i sengen med vedkommende at du mener det er riktig å være utro. Ikke sikkert du føler det er riktig engang, men du velger det i form av en handling. At unge gutter, som er usikre i en verden der de helst skal fremstå som selvsikre, beslutningsdyktig menn, beundrer det. Vel, det er faktisk ikke det samme som å støtte det å slå kvinner. Anonymkode: 61aa1...1a3
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #22 Skrevet 31. desember 2022 Jeg tror ikke det er noe enkelt svar på dette. Han fremstiller seg selv som en macho mann (men som ikke er tryggere på seg selv enn at han spiller en rolle hvor han er overforfengelig, men forsøker å late som han ikke er det og han bruker rått sine materielle statussymboler for å skape sin rolle), han er fysisk sterk og har et kroppsutseende som går rett inn i hva som er (sosiale) mediskapt "ideal" for menn, han har mye penger, han har statussymboler som han overdriver fokus på, han omgir seg tilsynelatende med vakre kvinner, andre lytter til ham og ser opp til ham. Det er ikke så rart at umodne unge gutter/menn kan se opp til den rollen han har valgt å spille. Det er langt verre å forstå at voksne menn over 25 år (menns hjerner er ikke ferdig utviklet før det) holder på denne idoliseringen og forsvaret av ham. Forhåpentligvis blir han nå dømt for det han har gjort og fjernet fra den sosiale medie-arenaen. Vi kan jo også stille noe av de sammen spørsmålene om hvorfor E. Musk tillot ham tilbake på Twitter, sammen med Trump og andre som disse. Så er det ganske interessant at AT valgte å henvende seg til Thunberg på Twitter. Helt tydelig at han ser ned på henne. Hennes svar til ham avkledde ham totalt. Og om det var hans skrytevideo hvor han henvendte seg til henne som også avslørte ham, så er det herlig ironisk. Han felte seg selv med sitt eget oppblåste ego. Flott at politiet i Romania har jobbet så systematisk for å avsløre og ta ham. Anonymkode: 2fb48...3f1
ostepop123 Skrevet 31. desember 2022 #23 Skrevet 31. desember 2022 Jeg har snakket med min sønn om AT, og han visste selvsagt hvem det var lenge før jeg ante noe om ham - og var tydelig motstander av hele fyren før jeg fikk sagt et ord. Så det var en lettelse. En av kompisene til min sønn har noe mer sympati eller fascinasjon for AT, og det betyr jo slett ikke at denne 14-åringen er et dårlig menneske av noe slag, fordi han sier at AT «har noen gode poeng». Det har han sikkert, akkurat som at Jordan Peterson har et poeng i at det går an å ta seg sammen for å skape et bedre liv. Da handler det, tenker jeg, om å snakke med ungdommene om at a) det går an å være delvis enig med noen, b) fordi du er delvis enig trenger du ikke følge hele ideologien og c) når et menneske i offentligheten møter mye kritikk betyr det slett ikke at det mennesket er utsatt for et komplott av noe slag. For eksempel.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #24 Skrevet 31. desember 2022 Lærere advarer om at unge gutter lar seg påvirke av Andrew Tate (uttales det "Teit"?). https://jezebel.com/andrew-tate-influence-boys-teachers-1849447030 Anonymkode: 69103...a32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå