Gå til innhold

Er det realistisk å gå ned 10 kg før sommerferien?

Anbefalte innlegg

Er overvektig nå, og ved å gå ned 10 kg vil jeg ha en normal BMI.

Småspiser en del i dag, og spiser meg alt for mett under måltider.

Tenker å kutte ut småspisingen og slutte å overspise samt velge sunnere mat 

Anonymkode: 5c627...d88

Fortsetter under...

Helt uproblematisk om du går inn for det.

Jeg  gikk ned 6 kg på to måneder nå før jul, og vil fortsette nedover etter jul.

Har i jula bare passet på å ikke gå opp igjen, men ikke gått noe ned.

Anonymkode: fa4b7...6f4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt uproblematisk om du går inn for det.

Jeg  gikk ned 6 kg på to måneder nå før jul, og vil fortsette nedover etter jul.

Har i jula bare passet på å ikke gå opp igjen, men ikke gått noe ned.

Anonymkode: fa4b7...6f4

Har de siste 2 årene gått opp 15 kg på grunn av sykdom som har ført til lavt aktivitetsnivå og dårlige kostholdsvaner.

Vært frisk siden i sommer, men har levd som den gangen jeg var syk.
Nå ønsker jeg å gå tilbake til de vanene jeg hadde tidligere, bli helt frisk på en måte.
Husker hvor my jeg elsket livet den gangen og er veldig motivert til å komme tilbake dit selv om jeg vet det vil bli tøft i begynnelsen

Det er fullt mulig.

Legg inn litt styrketrening også. Siden du har vært lenge syk og lite aktiv blir sterkere selv om du bare tar noen få repetisjoner av en eller flere øvelser hjemme innimellom. Fint om du finner et system i det, f.eks. ti minutter to ganger i uken eller en øvelse pr dag (velg ulike øvelser ulike dager, eller hold deg til f.eks. tre-fire-fem øvelser) og så utvider etterhvert.

Økt muskelmasse gjør at basalforbrenningen blir høyere, men ikke minst vil litt styrketrening gjøre at du ikke mister muskelmasse underveis mens du går ned i vekt. Bli sterkere og også litt strammere i fisken, det er en bonus.

Anonymkode: 09a2c...15e

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er fullt mulig.

Legg inn litt styrketrening også. Siden du har vært lenge syk og lite aktiv blir sterkere selv om du bare tar noen få repetisjoner av en eller flere øvelser hjemme innimellom. Fint om du finner et system i det, f.eks. ti minutter to ganger i uken eller en øvelse pr dag (velg ulike øvelser ulike dager, eller hold deg til f.eks. tre-fire-fem øvelser) og så utvider etterhvert.

Økt muskelmasse gjør at basalforbrenningen blir høyere, men ikke minst vil litt styrketrening gjøre at du ikke mister muskelmasse underveis mens du går ned i vekt. Bli sterkere og også litt strammere i fisken, det er en bonus.

Jeg trente ganske aktivt 3 kvelder i uken før jeg ble syk.
2 med styrketrening, en med løping.

Når det gjelder trening så tenker jeg å starte med noen timer med personlig trener for å legge en plan på hvordan jeg skal komme tilbake i den formen jeg var i tidligere. Når det gjelder løpingen tenker jeg å begynne med å gå en del i skog og mark siden det styrker kjernemuskulaturen og balansen, etter hvert gå over på asfalt og grus som tidligere, legge inn kortere løpedistanser som økes etter hvert, og tilslutt klare å løpe hele runden jeg løp før.

HI

Jeg kuttet lunsj og begynte å gå tur i skogen. Gikk ned 7 kg, fra 75 til 68 rimelig raskt. Der har det nå stabilisert seg. Jeg spiser av og til lunsj, men det går helt fint uten. Turene har jeg begynt å elske, så de kutter jeg ikke ut. Lykke til!

Anonymkode: 6bf28...543

Ja, det er fullt mulig! Men det er ikke treningen som har størst effekt, men endring i kosthold. Jeg skal gå ned 16kg før sommeren, gikk ned 8kg i løpet av 2mnd nå før jul, bare ved å spise mindre porsjoner og ikke spise mellom måltider. 

Anonymkode: 99ae2...c45

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er fullt mulig! Men det er ikke treningen som har størst effekt, men endring i kosthold. Jeg skal gå ned 16kg før sommeren, gikk ned 8kg i løpet av 2mnd nå før jul, bare ved å spise mindre porsjoner og ikke spise mellom måltider. 

Anonymkode: 99ae2...c45

Det vet jeg, dersom du leser hovedinnlegget så har jeg fokus på kosthold.
Men å bruke trening som motivasjon for å holde kostholdet er en fin ting.
Skal hvertfall ikke ødelegge treningsresultater med et dårlig kosthold

Det er helt klart mulig. Jeg gikk ned 20 kg på ett år med periodisk faste. Sluttet da med frokost og spiste bare innenfor kl 12 og 20. Det var mye lettere og mer effektivt enn jeg hadde trodd og nå er det blitt en livsstil som er helt naturlig og ikke noe jeg tenker over. Kan egentlig spise alt, men prøver selvsagt å ha variert og sunt kosthold innenfor spisevinduet, men er også rom for utskeielser og unne seg noe godt. Trives mye bedre med meg selv nå. 

Anonymkode: ec923...27c

Hvis man går inn for det, så er det fullt mulig. Bevege seg litt mer, spise litt mindre, så går man ned. Jeg burde gått ned noen kg jeg også, men sliter med et par ting som gjør at det føles nesten umulig nå. Kan ikke bevege meg så mye, og må spise minst 4 ganger om dagen. Spiser ikke så mye, men antakelig mer enn bevegelsene jeg får til tar bort 

Anonymkode: 1ec51...adf

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg trente ganske aktivt 3 kvelder i uken før jeg ble syk.
2 med styrketrening, en med løping.

Når det gjelder trening så tenker jeg å starte med noen timer med personlig trener for å legge en plan på hvordan jeg skal komme tilbake i den formen jeg var i tidligere. Når det gjelder løpingen tenker jeg å begynne med å gå en del i skog og mark siden det styrker kjernemuskulaturen og balansen, etter hvert gå over på asfalt og grus som tidligere, legge inn kortere løpedistanser som økes etter hvert, og tilslutt klare å løpe hele runden jeg løp før.

HI

Høres ut som om du har en god plan :)

Når du skal trene deg opp vil du dra nytte av treningen du gjorde før du ble syk. Kroppen din husker :) Så lenge du ikke øker belastningen for fort så går det bra. Husk også at når du skal trene deg opp igjen etter sykdom så blir man ofte raskere påvirket av ting som ikke påvirket like mye tidligere, f.eks. at du kanskje ikke tåler samme treningsbelastning om du har sovet dårlig en natt, om du har ekstra stress i livet ditt en dag eller en periode, om du spiser noe som kroppen din ikke har godt av osv. Om du da trener med like tung belastning (enten det er styrke eller kondisjon) som du gjorde uken før, og du merker at kroppen din ikke tåler det, så tenk gjennom hvordan dagen(e) før siste treningsøkt var (søvn, mat, hvile, stress, relasjoner m.m.). Da er det lettere å se mønster i hvordan kroppen din fungerer nå og ikke minst gjøre tilpasninger. Jeg vet at har jeg slurvet med noe, eller har andre belastninger, og likevel skal trene noe, da må jeg tilpasse aktiviteten og legge meg litt lavere enn jeg har kunnet belaste i det siste. Hvis jeg ikke gjør det risikerer jeg å bli dårligere. Så jeg tilpasser aktiviteten, og så henter jeg meg inn igjen med f.eks. kosthold og søvn - det blir motiverende også, fordi man ser at man kan styre dette en del ved å ta de valgene som kroppen har best av.

Lykke til :)

22 hours ago, Anonym bruker said:

Er overvektig nå, og ved å gå ned 10 kg vil jeg ha en normal BMI.

Småspiser en del i dag, og spiser meg alt for mett under måltider.

Tenker å kutte ut småspisingen og slutte å overspise samt velge sunnere mat 

alt går hvis man vil :) .jeg har tatt av meg 70kg på 3 år . veldig fornøyd, veide 140 og er nå nede i 70kg, ønsker og gå ned 10 til :) er 163cm

Anonymkode: ab0ee...62a

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

alt går hvis man vil :) .jeg har tatt av meg 70kg på 3 år . veldig fornøyd, veide 140 og er nå nede i 70kg, ønsker og gå ned 10 til :) er 163cm

Wow, du har vært utrolig flink!!!!

Vil du dele dine beste råd for å lykkes?

Anonymkode: 9c93f...45b

13 minutes ago, Anonym bruker said:

Wow, du har vært utrolig flink!!!!

Vil du dele dine beste råd for å lykkes?

Anonymkode: 9c93f...45b

Tusen takk.

For meg var det viktigste og finne viljen, den satt litt for langt inni i mange år,men jeg begynte og få diverse kroppsplager, begynte og spise sunt, gå masse turer og etter hvert treningstudio,men jeg tenker at viljen er den viktigste at folk skal lykkes.

Og bevegelse og spise lite og sunt er også viktig. Jeg har ingen tro på slanke oprasjon og piller/sprøyter

og man unngår og kjøpe ting man er er glad i av usunn mat, det er kanskje det jeg synes var vanskeligste i begynnelsen . Nå drikker jeg kun 1 glass brus til bursdagen min og jul, ellers blir det mye vann og melk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...