Gå til innhold

Selvskading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 13 år som etter år med mobbing har begynt med selvskading.

Mobbingen er tatt tak i, og han får god oppfølging fra bup. Veldig usikker på hva mer vi som foreldre kan gjøre. Vi kjefter aldri, og har et åpent forhold.

I dag merket jeg det holdt på å renne over for meg, da jeg oppdaget at han hadde søkt på «selvskading» på dataen. Mest lyst å filleriste han siden jeg blir så redd..

Gikk vekk uten å si noe. Noen som kan gi meg gode råd?

Anonymkode: 54813...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Bup sier de at man skal gi det minst mulig oppmerksomhet. Det man gir oppmerksomhet får man mer av. Skikkelig vanskelig og leit, står i samme  situasjon, selv med tenåring som selvskader. Klem til deg! ❤️

Anonymkode: a8188...a60

Skrevet

Jeg har vært i de skoene selv, håper det hjelper å høre at vi er forbi det nå og snart kan si det er ett år siden sist. 

Min gjorde det om natten når vi sov. 

Jeg mener du gjør mye riktig allerede, åpen og unngår at følelsene tar overhånd. Akkurat det er utrolig tøft å stå i, har jo mest lyst til å legge seg på gulvet og grine når det er sånn. Men, det at du klarer å bite i deg den tror jeg holder dialogen åpen.

Eneste tips jeg kan gi er å forsøke å være tilgjengelig når du vet det er ekstra vanskelig. Vi satt inne på rommet til vår sovnet en lengre periode, for da visste vi at denne natten ble det ikke noe. Tok en dag av gangen. Var tydelig på at når angst, tanker og følelser tar overhånd, kom til oss. Vi blir ikke sinte, du trenger ikke si stort, kan gå en tur eller se noe på tv sammen. Eller bare sitte i hver ende av sofaen mens en skroller på telefonen, bare være der når det stormet og bli til det passerte. For det går i bølger og det passerer. Ble enige om ett tegn som betyr, nå er det vanskelig, hvis det ble for vanskelig å si det høyt. 

Stor klem til deg ❤️

Anonymkode: 1690f...492

Skrevet

Takk for fine svar ❤️ Han har en kompis som har slitt alvorlig i flere år ( har vert innlagt ). Er litt bekymret for at han lar seg påvirke ubevisst. 

Anonymkode: 54813...d7d

Skrevet

Jwg har en datter som har selvsakt. Ripet seg opp på armen, sikker 40-50 rip over to ganger.

Første gangen snakket vi stille og rolig om det. Andre gangen kjente jeg ar jeg ble så redd at jeg ble irritert. Hadde en litt annen tone da. Kjeftet ikke, men ble litt streng da jeg snakket med henne. Garantert feil måte å gjøre det på men....

Uansett, jeg sa hva jeg tenkte da jeg så det. At jeg ble redd og bekymret, at jeg skille ønske hun heller sa ifra til oss. At jeg faktisk er sterk nok til å håndtere følelsene og tankene hennes, selv om hun tror vi ikke skjønner hva hun står i. Sa også at det er ikke sikkert vi skjønner alt, men det betyr ikke at hun ikke kan snakke med oss.

Sa at om hun følte tanken om selvskading kom igjen, så spør meg om jeg kan sitte litt på sommer hennes. Vi trenger ikke snakke sammen, vi kan se på hver vår telefon om det er det hun ønsker. Men da er jeg der i allefall, så kan vi snakke når du er klar for det. Det er så mange andre måter å håndtere de vonde følelsene på, vær så snill å benytt deg av noen av de 

(Og jeg vet hvordan det føles, da jeg selvskadet selv som ungdom, dette viste hun ingenting om da)

Anonymkode: 091e6...ea0

Skrevet

Har vært borti det samme. Jenta begynte som 11åring. 

Nå er ho 13 og har endelig sluttet. Løsningen var bup, og en annerledes skolehverdag. Men ho har høytfungerende autisme da.. 

Etter råd fra bup viste jeg alltid omsorg når dette skjedde. Inni meg skrek jeg og var rasende, utenpå var jeg rolig og spurte om jeg kunne få rense og bandasjere. 

Anonymkode: 09b33...e88

Skrevet

Uff så leit og lese.

Jeg skadet meg selv en del mellom 13 og 16, fikk dessverre ikke noe god hjelp heller,jeg ble aldri mobbet,men hadde svært dårlig selvtilitet og slet med en del kilo extra, Jeg klarte nesten og ta livet mitt når jeg var nesten 15, hvis ikke pappa hadde kommet hjem tidligere den dagen hadde jeg ikke vert her idag.

tenker at du ikke skal gi så mye oppmerksomhet,men støtte og hjelpe han hvis han ønsker det

Anonymkode: 93537...b52

Skrevet

Jeg drev med det i flere år. Av en eller annen grunn ville jeg bare vite om jeg kunne føle fysisk smerte. De psykiske var alt for store. Det var en måte å fortsatt føle meg i live. Jeg skjulte det, så ingen visste det. Jeg var i mange år følelsemessig borte. Jeg følte ikke noe. Ikke glede, ikke sorg, var ikke lei meg, ikke sint. Ikke noe. Fysisk smerte ble på en måte min måte å vite at jeg fortsatt kan føle noe.

Jeg ble innlagt da jeg ble funnet etter å ha forsøkt å ta livet mitt. Det ble masse samtaler for å komme gjennom det, men det hjalp ikke stort. Jeg tror de er mye flinkere til å behandle dette nå i dag.

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker skulle ha skjedd om noen visste det. Men jeg tror kanskje klemming, forsikring om at noen visste at det var vanskelig selv om det var lenge siden det hadde skjedd noe. Noen som kunne vise meg at fysisk smerte ikke kurerer den psykiske mer enn et lite øyeblikk. Et eller annet. Vet ikke hva.

Anonymkode: 024eb...fe1

Skrevet

Gutter som driver med selvskading? Det har jeg aldri hørt om før. Jeg trodde det var en jentegreie?

Anonymkode: 992fb...094

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gutter som driver med selvskading? Det har jeg aldri hørt om før. Jeg trodde det var en jentegreie?

Det er det ikke. Det er faktisk ganske vanlig for begge kjønn. For og forklare deg hvorfor de gjør det så gjør de det fordi de ikke har ord som klare smerten de bærer på innsiden. Når de selvskader får de en slags god følelse fordi de slipper å kjenne på smerten på innsiden. Det er ganske komplisert og forstå. Noen gjør det også fordi de vil straffe seg selv. Det er altså vanlig med begge kjønn. 

Anonymkode: e292e...46f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jesus....hvilken sten er du født underM

Anonymkode: aad13...561

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er det ikke. Det er faktisk ganske vanlig for begge kjønn. For og forklare deg hvorfor de gjør det så gjør de det fordi de ikke har ord som klare smerten de bærer på innsiden. Når de selvskader får de en slags god følelse fordi de slipper å kjenne på smerten på innsiden. Det er ganske komplisert og forstå. Noen gjør det også fordi de vil straffe seg selv. Det er altså vanlig med begge kjønn. 

Det vet jeg godt. Jeg vet alt for godt om det å ta ut smerte på den måten. Men jeg trodde det bare var noe jenter gjorde, ikke gutter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg godt. Jeg vet alt for godt om det å ta ut smerte på den måten. Men jeg trodde det bare var noe jenter gjorde, ikke gutter.

Det var kanskje det før i gamle dager men i vår tid er det like vanlig blant gutter. 

Skrevet

Vår sønn på 15 gjør også det pga mange år med mobbing. Nekter å snakke om det med oss foreldre så det er ikke mye vi får gjort. Hadde også et selvmordsforsøk i mai i år. Vi lar han aldri være hjemme alene mer, er alltid en voksen tilstede. Det er noen måneder siden sist gang nå. Det som hjalp var at han kom inn på BUP, byttet skole og fikk noen nye venner på den nye skolen. Men sårene sitter fortsatt i sjelen og jeg er ikke trygg på at det ikke kan  skje igjen.

Anonymkode: f603d...3c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.12.2022 den 12.33):

Du har helt rett i at det er flest jenter som selvskader ved kutting 

Anonymkode: 49997...37f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har helt rett i at det er flest jenter som selvskader ved kutting 

Hvor er kilden på det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvor er kilden på det?

Jobben min

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jobben min

Kaller du en kilde? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jobben min

Selvskading er ikke bare kutting, det innbærer langt større enn ‘’bare’’ kutting. I din påstand at det er flest jenter/kvinner som bedriver dette har du tatt med de som svelger tabletter, batterier, barberblad osv osv? 

Skrevet

Hvordan man definerer selvskading vil selvfølgelig påvirke kjønnsfordelingen, men "vanlig" selvskading i form av kutting, risping osv er langt hyppigere hos jenter enn hos gutter. I terapi er det ni ungdomsjenter som selvskader for hver gutt som gjør det samme. I ungdomsbefolkningen generelt er forskjellen mindre, 5.5% av guttene rapporterer at de skader seg, mens 16.2% av jentene svarer at de gjør det. Kilde: https://psykologtidsskriftet.no/nyheter/2015/05/selvskading-kjonn-og-makt

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvskading er ikke bare kutting, det innbærer langt større enn ‘’bare’’ kutting. I din påstand at det er flest jenter/kvinner som bedriver dette har du tatt med de som svelger tabletter, batterier, barberblad osv osv? 

Hvorfor krangler du på dette, av alle ting?

Anonymkode: 4e8b2...a97

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skrev selvskading med kutting. Ikke generelt 

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Hvordan man definerer selvskading vil selvfølgelig påvirke kjønnsfordelingen, men "vanlig" selvskading i form av kutting, risping osv er langt hyppigere hos jenter enn hos gutter. I terapi er det ni ungdomsjenter som selvskader for hver gutt som gjør det samme. I ungdomsbefolkningen generelt er forskjellen mindre, 5.5% av guttene rapporterer at de skader seg, mens 16.2% av jentene svarer at de gjør det. Kilde: https://psykologtidsskriftet.no/nyheter/2015/05/selvskading-kjonn-og-makt

Takk! Da tok jeg ikke helt feil slik flere prøvde å fremstille det som.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor krangler du på dette, av alle ting?

Anonymkode: 4e8b2...a97

Krangler ikke jeg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...