Gå til innhold

Plager det deg at noen bruker store summer på ferie?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det bryr meg ingenting hva andre bruker pengene sine på. Men jeg blir litt provosert når noen som går høyt ut på forumet og forteller om hvor store summer de bruker på ferie har frekkhetens nådegave og kritiserer mennesker som for eksempel bruker penger på fyrverkeri (ref en annen tråd på forumet i dag). Når argumentet til spørsmål om prioriteringen mtp penger og klimaavtrykk er at hver familie må få gjøre som de vil så må de holde kjeften sin om hvordan andre prioriterer sine penger! Det reagerer jeg på. 

Anonymkode: f748b...27a

Jeg skrev innlegg i fyrverkeritråden der en ivrig bruker av dette forumet skrev at det var vanvittig å bruke penger på fyrverkeri når så mange hadde økonomiske problemer. Samme bruker forteller selv om rimelig ekstravagante ferier med sekssifrede beløp på ferie hvert år. Jeg driter i hva hun og familien bruker på ferie, men provoseres av holdningen om bruk av penger (og til en promille av det som brukes på ferie) på fyrverkeri er det glade vanvidd.

Jeg er for øvrig svært uenig med de som påstår at reising ikke er skadelig, men fyrverkeri er det. Ta en titt på klimaavtrykket. I et miljøperspektiv er feriereiser et langt større problem enn 1 time med fyrverkeri ved nyttår.

Anonymkode: f764a...b1a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvem sa ferie må være fly? 

Anonymkode: a3093...52c

Uansett så vil en ferie påvirke flere og koste mer enn et fyrverkeri på nyttårsaften. 

Folk må bruke sine egne penger akkurat som de vil, men da må de også slutte å bry seg med hva andre gjør. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev innlegg i fyrverkeritråden der en ivrig bruker av dette forumet skrev at det var vanvittig å bruke penger på fyrverkeri når så mange hadde økonomiske problemer. Samme bruker forteller selv om rimelig ekstravagante ferier med sekssifrede beløp på ferie hvert år. Jeg driter i hva hun og familien bruker på ferie, men provoseres av holdningen om bruk av penger (og til en promille av det som brukes på ferie) på fyrverkeri er det glade vanvidd.

Jeg er for øvrig svært uenig med de som påstår at reising ikke er skadelig, men fyrverkeri er det. Ta en titt på klimaavtrykket. I et miljøperspektiv er feriereiser et langt større problem enn 1 time med fyrverkeri ved nyttår.

https://norskelån.com/dette-koster-nyttarsfyrverkeriet-norge-hvert-ar/ 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Skal jeg poste klimarapporten?

Skal jeg poste klimarapporten?

Poenget var at det går veldig mye penger opp i røyk den natten. Det er liksom ikke kun 1500 kr som det ble sagt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

😅

Tror du folk som bor på Stillehavsøyene ler av klimarapporten? Eller er du for enkel til å skjønne den? Var det morsomt at 1/3 av Pakistan lå under vann for kort tid siden?

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Poenget var at det går veldig mye penger opp i røyk den natten. Det er liksom ikke kun 1500 kr som det ble sagt. 

Selvsagt går det mye penger. Penger folk er villige til å bruke på fyrverkeri fordi de liker fyrverkeri.

Folk trenger ikke øl, vin, biff, sjampis, oster fra Frankrike eller olivenolje fra Hellas heller, likevel går det mange penger på disse tingene også (som for øvrig koster mye å importere klimamessig).

Anonymkode: 1672d...b9e

Og der går enorme summer til flyreiser hvert år om alt summeres opp. Eller på kjøtt (som ikke er nødvendig - man kan spise grønnsaker) eller på klær (som ikke er nødvendige) eller unødvendig store biler eller hytter.

Jeg har ikke hytte, jeg ferierer i Norge 9 av 10 år, jeg kjører lite bil og jeg bruker 1.500,- på stjerneskudd og fyrverkeri (som jeg sender opp i lovlig tidsrom). Hvis folk ikke vil dømmes for bruk av penger på ferie kan de heller ikke dømme folk for å bruke penger på fyrverkeri. Begge deler er like nyttig (for man kan ha ferie hjemme uten reise).

Tror du folk som bor på Stillehavsøyene ler av klimarapporten? Eller er du for enkel til å skjønne den? Var det morsomt at 1/3 av Pakistan lå under vann for kort tid siden?

Du misforstår. Jeg er tvert mot enig i at klimarapporten er litt mer skremmende enn x antall øyeskader (selv om en skade er en for mye). 

Nei, ikke hvis det ikke går ut over andre enn dem selv. Hvis de derimot forurenser enormt og bruker penger på måter som fører til økte sosiale forskjeller har jeg mye mot det.

Anonymkode: d8803...919

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, ikke hvis det ikke går ut over andre enn dem selv. Hvis de derimot forurenser enormt og bruker penger på måter som fører til økte sosiale forskjeller har jeg mye mot det.

Hvordan mener du at andres ferier øker sosiale forskjeller?

Annonse

Hvordan mener du at andres ferier øker sosiale forskjeller?

Barnearbeid

Reiser til for eksempel Dubai  på grunn av arbeidsforholdene

Rike turister som fordriver lokale fra de mest attraktive områdene

Sex-kjøp osv

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du misforstår. Jeg er tvert mot enig i at klimarapporten er litt mer skremmende enn x antall øyeskader (selv om en skade er en for mye). 

Hvem bryr seg om klima? Lever bare en gang. Nok folk som bryr seg om klima. Jeg nyter livet på ferier og nyttpasaften. Skal skyte oss masse raketter 

Anonymkode: c8d88...0b4

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvem bryr seg om klima? Lever bare en gang. Nok folk som bryr seg om klima. Jeg nyter livet på ferier og nyttpasaften. Skal skyte oss masse raketter 

Anonymkode: c8d88...0b4

Du prøver for hardt. Det er ikke noen grunn til å hisse seg opp når det er så tydelig at du bare vil provosere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...