Polly-Esther Skrevet 30. desember 2022 #1 Skrevet 30. desember 2022 Hei 😊 Vi er en familie på fire, ungene er 10 og 15 år. Vi har planer om å kjøre med bil fra Bergen og nedover i Europa i sommer. Vi har noen venner i Frankrike og Spania som vi skal besøke og være hos noen dager hver. Utover dette ønsker vi å se mest mulig spennende på veien. Vi setter av fire uker. Er det noen som har noen tips til rute, steder å se, overnattingssteder osv. Vi er nysgjerrig på alt fra god mat, museum, fornøyelsesparker, fin natur, strender badeland, spennende byer osv. Håper på svar 😅❤️
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. desember 2022 #2 Skrevet 30. desember 2022 Polly-Esther skrev (1 minutt siden): Hei 😊 Vi er en familie på fire, ungene er 10 og 15 år. Vi har planer om å kjøre med bil fra Bergen og nedover i Europa i sommer. Vi har noen venner i Frankrike og Spania som vi skal besøke og være hos noen dager hver. Utover dette ønsker vi å se mest mulig spennende på veien. Vi setter av fire uker. Er det noen som har noen tips til rute, steder å se, overnattingssteder osv. Vi er nysgjerrig på alt fra god mat, museum, fornøyelsesparker, fin natur, strender badeland, spennende byer osv. Håper på svar 😅❤️ Å! Høres helt nydelig ut! Jeg ville helt klart fått med meg noe av Italia også. Nord-Italia er helt nydelig. Området rundt Gardasjøen spesielt. Mye vakker natur er det også. Sjekk muligheter for å kjøre gjennom alpene i Sveits også. Da ser man mye fra veien. Vi har kjørt mye nedover i Europa og det blir mye motorvei så Sveits var en opptur på den måten. I Frankrike er det også mye spennende. Eze for eksempel må være en av de vakreste perlene Frankrike har å by på. Tror jeg ville kommet meg over til Danmark eller Tyskland med båt og kjørt nedover derfra. Tyskland er gjerne en transportetappe så der leter vi ofte bare etter rimelig overnatting langs veien. Avhengig av hvor i Frankrike og Spania deres venner bor hadde jeg planlagt ruten utifra det.
Polly-Esther Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2022 Tusen takk for gode tips 🤗 Har veldig lyst til å dra innom Italia også!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Polly-Esther skrev (16 minutter siden): Tusen takk for gode tips 🤗 Har veldig lyst til å dra innom Italia også! Det er mange road trip videoer på YouTube hvor du kan få gode tips. Har funnet mye der selv😊. Nå gleder jeg meg bare til neste tur.
Kira Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Nå vet jeg ikke hvor i Spania og Frankrike vennene deres bor, men det er ganske lang omvei å ta en svipptur innom Italia 🤪 Selv om dere har fire uker, så tar det tid å kjøre sørover når man ønsker å oppleve litt på veien ned. Men hvis dere skal til Italia anbefaler jeg å kjøre via Østerrike og over Brennerpasset. Det er en helt fantastisk opplevelse. Når vi skal kjøre sydover har vi alltid startet med båt til DK, og booket første overnatting der eller rett over grensen til Tyskland. Deretter har vi tatt det på sparket, og ikke booket flere overnattinger før sluttdestinasjonen. Vi har aldri hatt problemer med å finne ledige hotellrom, og på den måten kan vi bruke lengre tid på en serverdighet fordi vi ikke må rekke å komme frem til et spesifikt hotell. Det finnes forøvrig mange grupper på Facebook for folk som ønsker å kjøre i Europa. Der legger man ut hvilken rute, anbefaling av hoteller og spisesteder på veien osv.
Polly-Esther Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 30. desember 2022 Kira skrev (2 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor i Spania og Frankrike vennene deres bor, men det er ganske lang omvei å ta en svipptur innom Italia 🤪 Selv om dere har fire uker, så tar det tid å kjøre sørover når man ønsker å oppleve litt på veien ned. Men hvis dere skal til Italia anbefaler jeg å kjøre via Østerrike og over Brennerpasset. Det er en helt fantastisk opplevelse. Når vi skal kjøre sydover har vi alltid startet med båt til DK, og booket første overnatting der eller rett over grensen til Tyskland. Deretter har vi tatt det på sparket, og ikke booket flere overnattinger før sluttdestinasjonen. Vi har aldri hatt problemer med å finne ledige hotellrom, og på den måten kan vi bruke lengre tid på en serverdighet fordi vi ikke må rekke å komme frem til et spesifikt hotell. Det finnes forøvrig mange grupper på Facebook for folk som ønsker å kjøre i Europa. Der legger man ut hvilken rute, anbefaling av hoteller og spisesteder på veien osv. Tusen takk for gode tips 🤗🤗
prekæs Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 Fra Bergen hadde jeg tatt ferja fra Larvik til Hirtshals. Du sparer en tank eller to med bensin, Bastøferga, Broa i Malmø som er kostbar og ferga Rødby- Puttgarden som er ekstrem dyr. Så ville jeg kommet meg fortest mulig ut av Tyskland. Det er der villmannskjøringen er. Ville kjørt over ved Lille eller Valenciennes i Frankrike og sørget for å holde meg på utsiden av Paris, noe som er enkelt hvis man sjekker veiene på forhånd. Avstandsmessig kjører du fint over tyskegrensen 1. dag. Med intensiv kjøring når du fint Frankrike neste dag. Italia når du enkelt ved å kjøre til Bodensjøen, derfra inn i Østerrike/Sveits, så videre til Italia. I de to landene må du ha oblat i vinduet for å kjøre. Fåes på grensen og Sveits må betales for et år. Østerrike slipper du unna med ti dager som rimeligste alternativ. Husker ikke prisen. Italia og Frankrike har bompenger du enkelt betaler med kort med jevne mellomrom. Som regel billett når du kjører på motorvei og betaling når du kjører av (med noen unntak hvor du blir avkrevd penger etter visse strekninger) Mot Spania kjører du via Clermont Ferrand og videre nedover. Nydelig vei og ikke så trafikkert som runden via Lyon, som i tillegg er lenger. Kjør på lykke og fromme. Stopp på steder du ikke har hørt om og opplevd det autentiske, daglige livet. Enkelte steder er som glansbilder, men mangler folkeliv, bortsett fra tusenvis av turister på shopping. Greit å ha sett, men sjelløst.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. desember 2022 #8 Skrevet 30. desember 2022 prekæs skrev (4 timer siden): Fra Bergen hadde jeg tatt ferja fra Larvik til Hirtshals. Du sparer en tank eller to med bensin, Bastøferga, Broa i Malmø som er kostbar og ferga Rødby- Puttgarden som er ekstrem dyr. Så ville jeg kommet meg fortest mulig ut av Tyskland. Det er der villmannskjøringen er. Ville kjørt over ved Lille eller Valenciennes i Frankrike og sørget for å holde meg på utsiden av Paris, noe som er enkelt hvis man sjekker veiene på forhånd. Avstandsmessig kjører du fint over tyskegrensen 1. dag. Med intensiv kjøring når du fint Frankrike neste dag. Italia når du enkelt ved å kjøre til Bodensjøen, derfra inn i Østerrike/Sveits, så videre til Italia. I de to landene må du ha oblat i vinduet for å kjøre. Fåes på grensen og Sveits må betales for et år. Østerrike slipper du unna med ti dager som rimeligste alternativ. Husker ikke prisen. Italia og Frankrike har bompenger du enkelt betaler med kort med jevne mellomrom. Som regel billett når du kjører på motorvei og betaling når du kjører av (med noen unntak hvor du blir avkrevd penger etter visse strekninger) Mot Spania kjører du via Clermont Ferrand og videre nedover. Nydelig vei og ikke så trafikkert som runden via Lyon, som i tillegg er lenger. Kjør på lykke og fromme. Stopp på steder du ikke har hørt om og opplevd det autentiske, daglige livet. Enkelte steder er som glansbilder, men mangler folkeliv, bortsett fra tusenvis av turister på shopping. Greit å ha sett, men sjelløst. Her er det gode tips!!😊. Får nesten lyst selv⭐️
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2022 #9 Skrevet 30. desember 2022 Vi bor i Bergen og kjører ofte nedover. Favoritter er Slovenia og Slovakia. Fantastiske land - velger de foran Italia uansett. Sist var vi langs kysten nord i Spania og San Sebastian var flott! Sete og Meze i Frankrike er nydelig, samme med selve Provence. Men legg opp hovedtrekkene til ruten og så se ut i fra det - det blir mye med begge «sider» av Europa. Andorra er også verdt et stopp på veien. Vi tar ofte ferjen fra Oslo til Kiel og det er digg å våkne uthvilt og allerede være i Kiel. Ellers hadde jeg tatt Kristiansand Hirtshals. Anonymkode: 15e96...05a
Polly-Esther Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2022 prekæs skrev (9 timer siden): Fra Bergen hadde jeg tatt ferja fra Larvik til Hirtshals. Du sparer en tank eller to med bensin, Bastøferga, Broa i Malmø som er kostbar og ferga Rødby- Puttgarden som er ekstrem dyr. Så ville jeg kommet meg fortest mulig ut av Tyskland. Det er der villmannskjøringen er. Ville kjørt over ved Lille eller Valenciennes i Frankrike og sørget for å holde meg på utsiden av Paris, noe som er enkelt hvis man sjekker veiene på forhånd. Avstandsmessig kjører du fint over tyskegrensen 1. dag. Med intensiv kjøring når du fint Frankrike neste dag. Italia når du enkelt ved å kjøre til Bodensjøen, derfra inn i Østerrike/Sveits, så videre til Italia. I de to landene må du ha oblat i vinduet for å kjøre. Fåes på grensen og Sveits må betales for et år. Østerrike slipper du unna med ti dager som rimeligste alternativ. Husker ikke prisen. Italia og Frankrike har bompenger du enkelt betaler med kort med jevne mellomrom. Som regel billett når du kjører på motorvei og betaling når du kjører av (med noen unntak hvor du blir avkrevd penger etter visse strekninger) Mot Spania kjører du via Clermont Ferrand og videre nedover. Nydelig vei og ikke så trafikkert som runden via Lyon, som i tillegg er lenger. Kjør på lykke og fromme. Stopp på steder du ikke har hørt om og opplevd det autentiske, daglige livet. Enkelte steder er som glansbilder, men mangler folkeliv, bortsett fra tusenvis av turister på shopping. Greit å ha sett, men sjelløst. Fantastisk! Hjertelig takk 🤗
Polly-Esther Skrevet 30. desember 2022 Forfatter #11 Skrevet 30. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vi bor i Bergen og kjører ofte nedover. Favoritter er Slovenia og Slovakia. Fantastiske land - velger de foran Italia uansett. Sist var vi langs kysten nord i Spania og San Sebastian var flott! Sete og Meze i Frankrike er nydelig, samme med selve Provence. Men legg opp hovedtrekkene til ruten og så se ut i fra det - det blir mye med begge «sider» av Europa. Andorra er også verdt et stopp på veien. Vi tar ofte ferjen fra Oslo til Kiel og det er digg å våkne uthvilt og allerede være i Kiel. Ellers hadde jeg tatt Kristiansand Hirtshals. Anonymkode: 15e96...05a Tusen takk skal du ha 😊👍
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #12 Skrevet 31. desember 2022 On 12/30/2022 at 8:20 AM, Polly-Esther said: Hei 😊 Vi er en familie på fire, ungene er 10 og 15 år. Vi har planer om å kjøre med bil fra Bergen og nedover i Europa i sommer. Vi har noen venner i Frankrike og Spania som vi skal besøke og være hos noen dager hver. Utover dette ønsker vi å se mest mulig spennende på veien. Vi setter av fire uker. Er det noen som har noen tips til rute, steder å se, overnattingssteder osv. Vi er nysgjerrig på alt fra god mat, museum, fornøyelsesparker, fin natur, strender badeland, spennende byer osv. Håper på svar 😅❤️ hadde kjørt gjennom sverige, danmark, tyskland, sveits, italia, frankrike og så til spania , hvis dere rekker så klart vi tok denne ruten for noen år siden, da var vi på grønna lund i stockholm, sov over der, legoland i danmark og sov i nærheten der 3 dager , videre til tyskland ,der var vi i 3 dager og var i dyrehage og museum blant annet, sveits var vi 4 dager spiste god mat, var på guidet tur ved alpene, i Italia var vi 4 dager,men der har vi hus, abefaller colluseum og st peter kriken, var 1 uke i frankrike og var blant annet på disney land, spise fransk frokost og masse god mat ellers, spania rakk vi bare 1 dag før vi måtte dra hjem igjen, var på kamp mellom Barcelona og real madrid da Anonymkode: 35a2e...6a1
Polly-Esther Skrevet 31. desember 2022 Forfatter #13 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): hadde kjørt gjennom sverige, danmark, tyskland, sveits, italia, frankrike og så til spania , hvis dere rekker så klart vi tok denne ruten for noen år siden, da var vi på grønna lund i stockholm, sov over der, legoland i danmark og sov i nærheten der 3 dager , videre til tyskland ,der var vi i 3 dager og var i dyrehage og museum blant annet, sveits var vi 4 dager spiste god mat, var på guidet tur ved alpene, i Italia var vi 4 dager,men der har vi hus, abefaller colluseum og st peter kriken, var 1 uke i frankrike og var blant annet på disney land, spise fransk frokost og masse god mat ellers, spania rakk vi bare 1 dag før vi måtte dra hjem igjen, var på kamp mellom Barcelona og real madrid da Anonymkode: 35a2e...6a1 Takk for tips! Hvor lang tid brukte dere på denne ruten?
tante grusom master of law Skrevet 31. desember 2022 #14 Skrevet 31. desember 2022 prekæs skrev (På 30.12.2022 den 14.32): Fra Bergen hadde jeg tatt ferja fra Larvik til Hirtshals. Du sparer en tank eller to med bensin, Bastøferga, Broa i Malmø som er kostbar og ferga Rødby- Puttgarden som er ekstrem dyr. Så ville jeg kommet meg fortest mulig ut av Tyskland. Det er der villmannskjøringen er. Ville kjørt over ved Lille eller Valenciennes i Frankrike og sørget for å holde meg på utsiden av Paris, noe som er enkelt hvis man sjekker veiene på forhånd. Avstandsmessig kjører du fint over tyskegrensen 1. dag. Med intensiv kjøring når du fint Frankrike neste dag. Italia når du enkelt ved å kjøre til Bodensjøen, derfra inn i Østerrike/Sveits, så videre til Italia. I de to landene må du ha oblat i vinduet for å kjøre. Fåes på grensen og Sveits må betales for et år. Østerrike slipper du unna med ti dager som rimeligste alternativ. Husker ikke prisen. Italia og Frankrike har bompenger du enkelt betaler med kort med jevne mellomrom. Som regel billett når du kjører på motorvei og betaling når du kjører av (med noen unntak hvor du blir avkrevd penger etter visse strekninger) Mot Spania kjører du via Clermont Ferrand og videre nedover. Nydelig vei og ikke så trafikkert som runden via Lyon, som i tillegg er lenger. Kjør på lykke og fromme. Stopp på steder du ikke har hørt om og opplevd det autentiske, daglige livet. Enkelte steder er som glansbilder, men mangler folkeliv, bortsett fra tusenvis av turister på shopping. Greit å ha sett, men sjelløst. Du har mange gode tips! Noterer til vår tur også.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2022 #15 Skrevet 31. desember 2022 Hvorfor foreslår alle at det er lurt å kjøre fortest mulig gjennom Tyskland? Det er et land som har ufattelig mye å by på! Jeg ville heller brukt litt tid på å utforske. Anonymkode: 06141...cad
tante grusom master of law Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor foreslår alle at det er lurt å kjøre fortest mulig gjennom Tyskland? Det er et land som har ufattelig mye å by på! Jeg ville heller brukt litt tid på å utforske. Anonymkode: 06141...cad Jeg er enig! Elsker Tyskland. Men for vår del er det denne gangen greit å komme enklest til målet, og derfor er alle tips som kan hjelpe til det fine.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 31. desember 2022 #17 Skrevet 31. desember 2022 tante grusom master of law skrev (10 minutter siden): Jeg er enig! Elsker Tyskland. Men for vår del er det denne gangen greit å komme enklest til målet, og derfor er alle tips som kan hjelpe til det fine. Tyskland er fint når man har god tid og fint som transportetappe når man skal fort frem. Vi pleier gjerne å stoppe første stopp i Kassel og derfra er det strake veien nedover😊. Kjører gjerne natt i Tyskland da det ofte er mindre biler på veien da. Hvilke land og områder planlegger dere å se?
tante grusom master of law Skrevet 31. desember 2022 #18 Skrevet 31. desember 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden): Tyskland er fint når man har god tid og fint som transportetappe når man skal fort frem. Vi pleier gjerne å stoppe første stopp i Kassel og derfra er det strake veien nedover😊. Kjører gjerne natt i Tyskland da det ofte er mindre biler på veien da. Hvilke land og områder planlegger dere å se? Målet er sørfrankrike - atlanterkysten. Og vet vi skal ta et par netter i Paris på veien. Ellers er det ikke så mye som er planlagt.
tante grusom master of law Skrevet 31. desember 2022 #19 Skrevet 31. desember 2022 tante grusom master of law skrev (15 minutter siden): Målet er sørfrankrike - atlanterkysten. Og vet vi skal ta et par netter i Paris på veien. Ellers er det ikke så mye som er planlagt. Forresten fått gode tips fra Prekæs om Paris allerede.
prekæs Skrevet 31. desember 2022 #20 Skrevet 31. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor foreslår alle at det er lurt å kjøre fortest mulig gjennom Tyskland? Det er et land som har ufattelig mye å by på! Jeg ville heller brukt litt tid på å utforske. Anonymkode: 06141...cad Tyskland har mye fint å by på og har vært mange flotte steder der. Alt til sin tid. Fordelen med bil er at man fint kan ta en avstikker til fine byer og steder på veien.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #21 Skrevet 1. januar 2023 Jeg ville vurdert den nye fergen til Nederland. Nederland er så fantastisk! 😊 Anonymkode: a941f...dd6
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #22 Skrevet 1. januar 2023 Sjekk ut Europapark i Tyskland. Anonymkode: f3d89...6c2
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2023 #23 Skrevet 1. januar 2023 Anonym bruker skrev (På 31.12.2022 den 12.19): hadde kjørt gjennom sverige, danmark, tyskland, sveits, italia, frankrike og så til spania , hvis dere rekker så klart vi tok denne ruten for noen år siden, da var vi på grønna lund i stockholm, sov over der, legoland i danmark og sov i nærheten der 3 dager , videre til tyskland ,der var vi i 3 dager og var i dyrehage og museum blant annet, sveits var vi 4 dager spiste god mat, var på guidet tur ved alpene, i Italia var vi 4 dager,men der har vi hus, abefaller colluseum og st peter kriken, var 1 uke i frankrike og var blant annet på disney land, spise fransk frokost og masse god mat ellers, spania rakk vi bare 1 dag før vi måtte dra hjem igjen, var på kamp mellom Barcelona og real madrid da Anonymkode: 35a2e...6a1 Kjøre via Stockholm er da er vanvittig omvei fra Bergen. Hadde aldri i verden giddet. Anonymkode: 15e96...05a
Polly-Esther Skrevet 2. januar 2023 Forfatter #24 Skrevet 2. januar 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Kjøre via Stockholm er da er vanvittig omvei fra Bergen. Hadde aldri i verden giddet. Anonymkode: 15e96...05a Ja, det blir jo en stadig avveining av logistikk mot forhåpninger 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå