Anonym bruker Skrevet 29. desember 2022 #1 Skrevet 29. desember 2022 Jeg eier en leilighet og har ingen mann eller barn. Har gamle foreldre og 1 søster. Hvis jeg dør etter mine foreldre, så arver min søster meg. Og det vil jeg ikke. Hun viser ingen interesse i å ha kontakt med meg. Vi møtes kun hjemme hos våre foreldre på julaften. Jeg har hatt 2 tøffe brudd i mitt liv, men ikke en gang har hun kommet på besøk for å spørre hvordan jeg har det. Jeg prøver å sende henne meldinger av og til og spørr om vi skal møttes. Enten svarer hun at hun er opptatt eller så svarer hun ikke. Nå vil jeg at min kollega og bestevenninne skal arve meg. Hun har støttet meg gjennom alt. Kan jeg skrive testamente på det? Eller må min søster arve meg? Anonymkode: 326d8...011
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2022 #2 Skrevet 29. desember 2022 Har du ikke ektefelle eller barn kan du skrive testament og la hvem du vil arve deg. Du har ingen plikt til å la noe arv gå til din søster. Om jeg ikke finner en partner så havner jeg i lignende situasjon. Har pr. i dag ikke noe av verdi, og mine foreldre er i live. Jeg vil få en liten arv der. Men da må nok jeg skrive testament også. Det er en person som er overbevist om at denne skal arve meg, men det at personen stadig sniker inn hint om det gjør at personen aldri kommer til å arve meg. Håper imidlertid at jeg vil beholde mine foreldre i mange år videre slik at jeg slipper å tenke på det. Hvis du skal skrive testament, sørg for å gjøre det riktig og formelt, få hjelp av advokat, slik at du er sikker på at det formelt sett blir gjort på rett måte iflg. loven, og at testamentet blir bevitnet av godkjente vitner. Anonymkode: b94e6...478
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2022 #3 Skrevet 29. desember 2022 Pliktdelsarv bortfaller om du ikke har livsarvinger. Du kan testamentere til hvem du vil. Men uten testamentet vil arve. Anonymkode: 04e0b...fb4
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2022 #4 Skrevet 30. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg eier en leilighet og har ingen mann eller barn. Har gamle foreldre og 1 søster. Hvis jeg dør etter mine foreldre, så arver min søster meg. Og det vil jeg ikke. Hun viser ingen interesse i å ha kontakt med meg. Vi møtes kun hjemme hos våre foreldre på julaften. Jeg har hatt 2 tøffe brudd i mitt liv, men ikke en gang har hun kommet på besøk for å spørre hvordan jeg har det. Jeg prøver å sende henne meldinger av og til og spørr om vi skal møttes. Enten svarer hun at hun er opptatt eller så svarer hun ikke. Nå vil jeg at min kollega og bestevenninne skal arve meg. Hun har støttet meg gjennom alt. Kan jeg skrive testamente på det? Eller må min søster arve meg? Anonymkode: 326d8...011 Du kan skrive testamente og holde din søster utenfor. Men sjekk hvordan det blir stående dersom din kollega dør før deg, om du kan sette inn en sekundærarving der. For ellers blir det jo søsterens. Anonymkode: 179d8...8c2
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2022 #5 Skrevet 30. desember 2022 Du kan testamentere hva du vil til hvem du vil i di situasjon. Men du bør tenke plan b, og kanskje plan c også. Hvis venninnen din dør før deg, eller ikke er i stand til å forvalte arven osv. Hun er valg 1, men er hun død og du ikke rekker, eller er i stand til å endre testamente bår det skjer, så arver søsteren din likevel. Om hun lever. Hennes barn om hun ikke lever. Så finn flere alternativ Anonymkode: 00a23...63c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2022 #6 Skrevet 30. desember 2022 Hva med å testamentere til en veldedig organisasjon? Anonymkode: c75b2...038
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2022 #7 Skrevet 30. desember 2022 Siden du ikke har livsarvinger kan du testamentere til hvem du vil. Venninne, nabo, veldedig organisasjon eller hva som helst annet. Du kan også omgå din søster og testamentere noe til dine tantebarn om hun har barn. Anonymkode: 9e9e4...5c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå