Gå til innhold

Blir dere skuffet om noen ønsker å bytte gavene dere gir bort?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en gave med masse omtanke av søsteren min til jul. Men det jeg fikk er noe jeg aldri kommer til å bruke. Jeg spurte henne forsiktig om hun ble lei seg om jeg ville bytte den. Hun svarte at det ble hun ikke, men hun mente det var den perfekte gaven for meg. Jeg tror hun oppriktig tenker at det hun gir er perfekt, men hun bommer ofte på gaver til meg. Kjøper klær jeg ikke bruker feks. Men hun mener at jeg ville vært såååå fin med dem. Jeg har gitt bort klær hun har gitt meg fordi jeg ikke bruker sånne klær. Jeg har aldri brukt tights og tunika, men hun kjøpte det til meg likevel, for jeg ville bli såååå fin med det. Etter at det lå ubrukt i skapet i flere år, så la jeg det i uff-container. Sånn for å ta et eksempel.

Uansett. Hun sa at hun ikke ble skuffet, men jeg har ikke hørt fra henne siden. Hun har ikke ringt tilbake eller svart på meldinger.

Er det galt å bytte gaver om man vet at det er noe man aldri kommer til å bruke? Det er forresten første gangen jeg spør om å bytte.

Anonymkode: aef6d...757

Fortsetter under...

Nei, det blir jeg ikke, tvert imot. Jeg hadde blitt mye mer lei meg om noen ikke byttet og bare lot det ligge og støve ned, mye bedre å bytte til noe man liker i så fall. 

Anonymkode: 12f5b...3a4

Ja, jeg hadde nok blitt det. 
og samtidig tenker jeg: hvorfor skal vi kjøpe julegaver til andre voksne? Vi kjøper oss da det vi vil ha selv? Det er da vi som vet hvs vi ønsker oss. 
julegaver er for barna. 

Jeg ønsker meg ikke lysestaker og ting som ikke er min greie. Har sagt ifra, men likevell må noen kjøpe gave. 
jeg har fått: te kanne( jeg drikker ikke te) tortillavarmer( hvorfor trenger jeg det) høye grusomme lysestaker, et speilskap med lys.. altså.. hva f….

Jeg tenker vi må slutte med det gavesstyret av venner og fjern familie. 

hilsen ei som er glad i jul, bare ikke gaver.. 

Anonymkode: 348cd...306

Jeg hadde ikke blitt skuffet, men jeg har en svigerinne som jeg tror blir det. Så hun har jeg aldri sagt noe til. De første årene byttet jeg ikke ting, fikk blant annet mange bøker i en sjanger jeg aldri leser. Men nå bytter jeg, hun spør meg aldri om bøkene uansett, så da kan jeg heller bytte til noen jeg faktisk leser 

Anonymkode: 2a3a0...a96

Ja, tja, svigers takker så strålende glade for alle gaver fra oss og venner, og hyller alle gaver opp i himmelen, men vi ser aldri gavene fremme eller i bruk, og de er så økonomiske så der byttes nok det aller meste. Hadde vært bedre om de sa hva de mente, eller om ting ikke er passe eller faller i smak. Det holder i alle fall med et helt vanlig takk om man ikke liker gaven. Det er liksom så voldsomt hvor fantastisk ting er, og så er det bare falskt.

Anonymkode: a453c...7f8

Vel. Om folk bytter mine gaver vet jeg det ikke. Selv bytter jeg aldri noenting.  Det jeg får som ikke er noe jeg nødvendigvis hadde valgt selv er jo gode muligheter for å prøve noe nytt - lese noe annet, for eksempel. Det er aldri feil. Med din søster høres det ut som hun definitivt legger arbeid i å finne noe å glede deg med. Er det så plagsomt kan du jo bytte uten å si noe, i det minste.

Anonymkode: 88c70...a51

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vel. Om folk bytter mine gaver vet jeg det ikke. Selv bytter jeg aldri noenting.  Det jeg får som ikke er noe jeg nødvendigvis hadde valgt selv er jo gode muligheter for å prøve noe nytt - lese noe annet, for eksempel. Det er aldri feil. Med din søster høres det ut som hun definitivt legger arbeid i å finne noe å glede deg med. Er det så plagsomt kan du jo bytte uten å si noe, i det minste.

Det er akkurat det som er vanskelig. Hun hadde kjøpt noe i en butikk uten at det var kjennetegn på hvor det kom fra. Jeg aner ikke hvilken butikk det var fra, så måtte spørre. Klærne jeg har fått har hun ofte kjøpt i utlandet så det ikke er mulig å bytte

Det er akkurat det som er vanskelig. Hun hadde kjøpt noe i en butikk uten at det var kjennetegn på hvor det kom fra. Jeg aner ikke hvilken butikk det var fra, så måtte spørre. Klærne jeg har fått har hun ofte kjøpt i utlandet så det ikke er mulig å bytte

Men det er jo bare dårlig stil, da beholder du, eller selger på Finn, eller gir til Fretex. 

Det får være grenser for hva man skal ta personlig og bli lei seg for, så nei, jeg blir selvsagt ikke sår fordi noen velger å bytte en gave som av en eller annen grunn ikke falt i smak. 

Anonymkode: eee16...8ee

Jeg kjøpte to gaver i år som jeg sa tydelig fra om at hvis jeg hadde bommet så var det bare å bytte. Visste at gavene var enten fulltreffer, eller det motsatte. Var heldig, det ble fulltreffer på begge, men det kunne like gjerne ha blitt det motsatte.

Anonymkode: 75ede...f8a

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en gave med masse omtanke av søsteren min til jul. Men det jeg fikk er noe jeg aldri kommer til å bruke. Jeg spurte henne forsiktig om hun ble lei seg om jeg ville bytte den. Hun svarte at det ble hun ikke, men hun mente det var den perfekte gaven for meg. Jeg tror hun oppriktig tenker at det hun gir er perfekt, men hun bommer ofte på gaver til meg. Kjøper klær jeg ikke bruker feks. Men hun mener at jeg ville vært såååå fin med dem. Jeg har gitt bort klær hun har gitt meg fordi jeg ikke bruker sånne klær. Jeg har aldri brukt tights og tunika, men hun kjøpte det til meg likevel, for jeg ville bli såååå fin med det. Etter at det lå ubrukt i skapet i flere år, så la jeg det i uff-container. Sånn for å ta et eksempel.

Uansett. Hun sa at hun ikke ble skuffet, men jeg har ikke hørt fra henne siden. Hun har ikke ringt tilbake eller svart på meldinger.

Er det galt å bytte gaver om man vet at det er noe man aldri kommer til å bruke? Det er forresten første gangen jeg spør om å bytte.

Og du fikk? Klær? Klær er lov å bytte. 

Jeg har aldri byttet gaver. Jo, én gang for 16 år siden. Svigermor kjøpe altfor liten genser, men byttet i en større. 

Anonymkode: 945be...d6c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg hadde nok blitt det. 
og samtidig tenker jeg: hvorfor skal vi kjøpe julegaver til andre voksne? Vi kjøper oss da det vi vil ha selv? Det er da vi som vet hvs vi ønsker oss. 
julegaver er for barna. 

Jeg ønsker meg ikke lysestaker og ting som ikke er min greie. Har sagt ifra, men likevell må noen kjøpe gave. 
jeg har fått: te kanne( jeg drikker ikke te) tortillavarmer( hvorfor trenger jeg det) høye grusomme lysestaker, et speilskap med lys.. altså.. hva f….

Jeg tenker vi må slutte med det gavesstyret av venner og fjern familie. 

hilsen ei som er glad i jul, bare ikke gaver.. 

Anonymkode: 348cd...306

Det der skjønner ikke jeg.. Gave utveksling handler om å være en del av en flokk. 

Jeg blir ikke skuffa, og tenker at det jeg gir bort er i beste mening - men om jeg ikke treffer er det selvsagt mye bedre om mottakeren bytter til noe vedkommende heller vil ha. 

Dessuten tenker jeg at om søsteren din er et voksent, friskt menneske, og sier hun ikke blir lei seg, så kan ikke du gjøre annet enn å stole på det. Bytt i vei!

(Og om hun ikke svarer på meldinger grunnet dette er det utrolig vanskelig for deg å forholde deg til - med mindre hun har store problemer av noe slag ville jeg tenkt at det var utelatert).

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og du fikk? Klær? Klær er lov å bytte. 

Jeg har aldri byttet gaver. Jo, én gang for 16 år siden. Svigermor kjøpe altfor liten genser, men byttet i en større. 

Det spiller ingen rolle hva jeg fikk? Jeg kommer aldri til å bruke det uansett

ostepop123 skrev (1 time siden):

Jeg blir ikke skuffa, og tenker at det jeg gir bort er i beste mening - men om jeg ikke treffer er det selvsagt mye bedre om mottakeren bytter til noe vedkommende heller vil ha. 

Dessuten tenker jeg at om søsteren din er et voksent, friskt menneske, og sier hun ikke blir lei seg, så kan ikke du gjøre annet enn å stole på det. Bytt i vei!

(Og om hun ikke svarer på meldinger grunnet dette er det utrolig vanskelig for deg å forholde deg til - med mindre hun har store problemer av noe slag ville jeg tenkt at det var utelatert).

Jeg VET jo ikke at det er derfor hun ikke svarer, men hun har aldri latt være å svare før

Ja, jeg hadde nok blitt skuffet, selv om jeg hadde lata som ingenting 

Anonymkode: 809f7...79d

Er det ikke bedre at det blir byttet enn at det blir liggende i en skuff?

Anonymkode: 82be3...b69

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor SPØR du om å bytte? Er det en så hverdagslig ting at hun blir nødt til å merke at du ikke bruker den, altså?
Selv legger jeg meg ikke opp i hva folk gjør med gavene.

Anonymkode: df0b7...240

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde ikke blitt skuffet, men jeg har en svigerinne som jeg tror blir det. Så hun har jeg aldri sagt noe til. De første årene byttet jeg ikke ting, fikk blant annet mange bøker i en sjanger jeg aldri leser. Men nå bytter jeg, hun spør meg aldri om bøkene uansett, så da kan jeg heller bytte til noen jeg faktisk leser 

Anonymkode: 2a3a0...a96

Mtp bøker, ville jeg nok bare ha svart "jeg hadde den fra før, så jeg byttet den i en annen" hvis det ble noe spørsmål om jeg hadde likt den.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor SPØR du om å bytte? Er det en så hverdagslig ting at hun blir nødt til å merke at du ikke bruker den, altså?
Selv legger jeg meg ikke opp i hva folk gjør med gavene.

Fordi jeg måtte vite hvor det var kjøpt. Jeg ser ikke lenger poenget i å få noe jeg ikke kommer til å bruke 

Om jeg har gitt noen noe de ikke vil ha så håper jeg virkelig at de bytter det til noe som blir brukt!  Om noen bommer når de kjøper gave til meg så synes jeg det må være helt greit å bytte.  Da takker jeg pent for gaven og sier f.eks. at jeg allerede har en haug med luer men gjerne bytter den i et par med hansker som jeg både trenger og har lyst på. 

Om noen vil gi meg noe som virkelig skal treffe meg, så håper jeg de SPØR MEG om hva jeg vil ha.  Da kan jeg f.eks. svare at jeg vil ha en bok av en spesiell forfatter, vinglass av typen xyz eller ullsokker.  Jeg vil heller ha et par ullsokker til 50 kroner som jeg faktisk ønsker meg, enn et dyrt antrekk som jeg egentlig ikke liker.  I mitt hode er det der omtanken ligger, å gi noe mottakeren ønsker seg og blir glad for.  

Ellers synes jeg det er helt greit å både gi og få gaver som ikke er så veldig personlige.  En flaske vin til noen man vet liker vin, blomster til noen som liker blomster, konfekt til noen som er glad i det osv.  Altså, gaver som ikke krever så mye innsats å gi, men heller ikke krever så mye innsats å få.  

Hva er det egentlig søsteren din vil? Enten vil hun jo at du skal gå med klær du ikke liker, eller så prøver hun på en helt rævva måte å fortelle deg at du har dårlig klesstil.  Det er virkelig ikke en samtale man vil pakke inn og legge under juletreet.  

Anonymkode: 8216f...461

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det der skjønner ikke jeg.. Gave utveksling handler om å være en del av en flokk. 

Gaveutveksling handler om å være del av en flokk? Ja det høres jo egentlig riktig ut.. Flokkmentalitet..  Så det er viktig for deg å bytte gaver for å vite at du er del av en flokk? Gir det deg trygghet det da? Er det sånn du vet at du betyr noe for noen. Spør fordi jeg ble oppriktig forvirret av svaret ditt. Selv syns jeg det er noe ordentlig tull, det er i hverdagen man ser hvem som bryr seg, ikke på antall gaver under treet. Og jeg syns det er kvalmt å bruke tusenvis av kroner på den måten. 

Nei, jeg blir ikke sur. Jeg håper jo at folk bytter om noe ikke passer eller om de ikke liker det de fikk. Selv om jeg synes jeg har truffet blink med noe så er det jo ikke sikkert at mottaker er enig. Når det er sagt så vet jeg jo at de finnes de som blir blodig fornærmet om man bytter. Jeg hadde en slektning som klipte av lappene på klær til ungene så de ikke kunne byttes. Dessverre bommet hun også ofte på størrelsen med flere år så mye havnet i sekken til Frelsesarmeen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...