Gå til innhold

Bankkort til barn?For og imot?💳

Anbefalte innlegg

Har en 8 åring som ønsker seg bankkort.

Jeg har holdt litt igjen pga jeg synes det er greit at de ser hva penger er og verdien av de. 
Kom gjerne med din mening…Ser mange av vennene hans har så det er tydeligvis vanlig her🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4898c...d45

Fortsetter under...

Vår 8-åring fikk det til bursdagsgave for noen uker siden. Sparebank1 sitt barne-bankkort og hun har appen spink på iPaden sin så hun kan se forbruk og hva hun har på kortet og flytte over til sparekonto.

vi setter inn 25kr hver uke. Hun får ikke ha med seg kortet rundt, men har hittil handlet to ganger med det, da har vi vært sammen med henne. Før hun fikk kortet har hun handlet flere ganger alene på butikken med mynt :) Vi bor bare 200 meter fra butikken og kjenner alle som jobber der. Hun får også gå dit og hente pakke på posten for oss. Hun elsker å hjelpe til med sånt

Selv om ikke kortet har blitt brukt så mye ennå er vi fornøyd hittil. Hun syntes selv det var stor stas. Hadde ikke ønsket seg det da. Så hun ble veldig overrasket og synes det var kult

Anonymkode: 81504...042

Hvordan kan man argumentere mot det? Penger er ganske abstrakt for alle barn nå når det er tilnærmet slutt på kontakt handel, så da må vi lære dem økonomi på en alternativ måte. Ved å følge med på saldoen og se når det er bevegelse på kontoen lærer de at om man bruker for mye penger må man gå lengre uten - akkurat som når man har penger i lommeboka. 

Anonymkode: 07561...407

Jeg tenker at bruken av kontanter nesten er borte, det barna må lære er bruken av kort.

De fleste banket har en app ungene kan ha på mobilen og der se saldo 

De må lære seg å se der at de f.eks har 100, og om de handler for 44 kr er det bare 56 kr på kortet etterpå.

Det er dette vi må lære dagens barn, at det ikke er ubegrenset med penger i kortet, men at kontoen blir tømt når vi bruker det 

Anonymkode: af60d...b13

Annonse

Vi har bankkort til niåringen. Mange steder er det tungvint å betale med kontanter, og selv om jeg ser den med å skjønne verdien av penger, så kan man uansett snakke om "nå har du to hundre kroner på kontoen din, hvis du kjøper de tingene der, får du ikke råd til den andre tingen du ønsker deg" osv. 

Han har en sparekonto som bursdagspenger og slikt havner på, og en ukelønnkonto. Da er det ikke så mye penger som evt går tapt hvis kortet kommer på avveie. Han merker også at ukelønna forsvinner fort etter et par turer på kiosken, så hvis han vil spare til noe, må han holde igjen. 

For. Det er slik det fungerer i dag, og dette de må lære. Dersom noen barn skulle ha behov for ekstra visualisering av pengeverdi er jo det en enkel sak å lage hjemme, f.eks ved å tegne søyler eller bruke klosser. Evt kan man tegne opp egne penger for å illustrere.

On 12/29/2022 at 4:04 PM, Anonym bruker said:

Har en 8 åring som ønsker seg bankkort.

Jeg har holdt litt igjen pga jeg synes det er greit at de ser hva penger er og verdien av de. 
Kom gjerne med din mening…Ser mange av vennene hans har så det er tydeligvis vanlig her🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4898c...d45

egentlig i mot,men barnet her fikk det nå før jul, hn blir 10 i Desember, er hvis helt vanlig her, hn var en av de siste i klassen som fikk det

Anonymkode: 2bc81...907

Niåringen her har kort, men bruker det sjelden. Han har tilgang til to kontoer, en knyttet til kortet og en "sparekonto", disse har han enkel tilgang til i app. Kan overføre mellom kontoene selv (vi foreldre setter beløpsgrenser på bruk og overføring). Han har aldri hatt mer enn ca 300 disponibelt på disse kontoene, og med oversikten han får i appen tror jeg det kan vær like god læring i det som å håndtere kontanter.

Ser ingen gode argumenter for at ikke en åtteåring skal få eget kort, men hvordan og hvor mye det skal/kan brukes er det vel fortsatt opp til foreldrene å sette regler for. Veldig praktisk å ha når han skal et eller annet hvor det i "gamle dager" ville vært naturlig å sende med litt kontanter.

Anonymkode: 5e77e...cf3

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ser ingen gode argumenter for at ikke en åtteåring skal få eget kort, men hvordan og hvor mye det skal/kan brukes er det vel fortsatt opp til foreldrene å sette regler for. 

Anonymkode: 5e77e...cf3

Dette er et viktig poeng. Selv om man har eget bankkort betyr det ikke at man kan bruke pengene som man vil. 

Det er fortsatt de voksne som bestemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...