Gå til innhold

Hva har dere som tilbehør til kalkun? Noen enkle forslag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Poteter, grønnsaker (blomkål, brokkoli og rosenkål), saus og waldorfsalat. 

Poteter er jo ganske enkelt. Jeg skreller dem på forhånd (kjøp kokefaste), legger dem i kaldt vann i gryten, koker opp og koker i ca 20-25 minutter. Kjenn etter med en skarp kniv på slutten. Sklir kniven lett gjennom er de ferdige, hvis ikke må du koke dem litt ekstra. Del store poteter i to.

Anonymkode: 54fd9...930

For min egen del trenger jeg bare en skikkelig god fløtesaus laget på kalkunkraft, tyttebærsyltetøy, mandelpotet og waldorf. 

Har vi gjester så lager jeg noe mer tilbehør. F.eks. honningglaserte og ovnsbakte rotgrønnsaker. Pannestekt rosenkål med bacon. Kastanjepuré. 

Anonymkode: 1ca02...eee

Vi pleier alltid ha søtpotetstappe, ovnsbakte rosenkål, mac and cheese og stuffing som ikke er inne i kalkunen, men i en ildfast form. Stuffingen er av brød, sopp, selleri, urter og parmesan. Og saus laget av kraften fra kalkunen. Vi er amerikanske og disse rettene er ganske standard til kalkun. 

Anonymkode: 518a9...9cd

Annonse

Har ingen forslag som ikke er her, men om du ikke har tenkt på det allerede; legg kalkunen i saltlake minst 24 timer før den skal i ovnen. Da blir den skikkelig saftig og smelter på tungen.

Det er mange oppskrifter på nett.

Anonymkode: c6114...ea5

Gode poteter og en skikkelig god, hjemmelaget fløtesaus er viktigst. Vi har noen ganger kokte poteter, noen ganger fløtegratinerte poteter. Grønnsaker (brokkoli, gulrot osv siden ungene liker det, rosenkål kun pga tradisjon). Tyttebærsyltetøy, flatbrød og salt potetgull. Waldorfsalat er det sjeldent vi orker å styre med, er ikke så mange som spiser så mye av det her 😅

Anonymkode: 652be...8aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...