Gå til innhold

Gi bort arvet smykke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du gir det videre i familien, antar jeg? Man gir ikke bort arvede smykker tiø utenforstående. Og man må være ærlig på hvor det stammer fra. 

Anonymkode: 6c7da...1ca

Jeg fikk det av oldemor og har hatt det ganske lenge. Det har ligget i en skuff gjemt bort. Det er en annen i familien som hadde blitt glad for det men det var spesielt gitt til meg. Jeg vil ikke ha det da det ikke betyr noe for meg. Hva sier jeg hvis jeg får spørsmålet? 

Anonymkode: bdd5a...78a

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk det av oldemor og har hatt det ganske lenge. Det har ligget i en skuff gjemt bort. Det er en annen i familien som hadde blitt glad for det men det var spesielt gitt til meg. Jeg vil ikke ha det da det ikke betyr noe for meg. Hva sier jeg hvis jeg får spørsmålet? 

Den er vrien. Hva tror du, og din familie at oldemor hadde likt? At du har det i en skuff? Eller at du gir det videre til en annen slektning som kommer til å bruke det?

Anonymkode: 4f753...306

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du gir det videre i familien, antar jeg? Man gir ikke bort arvede smykker tiø utenforstående. Og man må være ærlig på hvor det stammer fra. 

Tull. Det du eier, eier du. Selge, beholde eller gi bort kan du gjøre som du vil med da. 

Anonymkode: ff75c...5d2

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Den er vrien. Hva tror du, og din familie at oldemor hadde likt? At du har det i en skuff? Eller at du gir det videre til en annen slektning som kommer til å bruke det?

Anonymkode: 4f753...306

Men oldemor bestemmer ikke dette mer. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tull. Det du eier, eier du. Selge, beholde eller gi bort kan du gjøre som du vil med da. 

Der er jeg helt uenig. Arv er ikke eiendom, det er forvaltning. Arv går videre i familien. Der forvaltes for neste generasjon. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er en forferdelig vulgær holdning. Du ivaretar arv for neste generasjon.

Anonymkode: 81e37...5d6

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er en forferdelig vulgær holdning. Du ivaretar arv for neste generasjon.

Ja, jeg ivaretar en masse arv. Hjemme hos meg drukner vi i arv fra oldeforeldre og besteforeldre, og jeg gruer meg regelrett til mamma eller pappa dør og jeg må begynne å forholde meg til enda flere gjenstander som kommer med stempelet «klenodium» på. 

Det er ikke en «vulgær» holdning å slutte å late som om man har adelig herkomst, altså. Oldemor kan ha kjøpt et billig smykke av en omreisende kjøpmann; uten at det betydde noe spesielt for henne selv eller at det ble brukt av noen spesiell; og da hun ga det bort trenger det heller ikke å være gjort med store ømme følelser.

Poenget er jo: Dersom tingen betyr noe for DEG, behandler du den som betydningsfull. Du tildeler den en viss verdi, enten pekuniært eller emosjonelt. Men betyr den ikke noe: omsett den i noe bedre. Penger, for eksempel. Eller noe annet. 

Der er jeg helt uenig. Arv er ikke eiendom, det er forvaltning. Arv går videre i familien. Der forvaltes for neste generasjon. 

Hvorfor skulle mine sønner ha noe som helst forhold til sin oldemors smykker? 

De har aldri møtt henne. Uansett hvor glad jeg var i henne, og hvor godt menneske hun var, så er hun helt ukjent for mine sønner.  

Jeg kommer aldri til å selge eller gi bort min mormors smykker. Hun var verdens beste. Men har også forståelse for at mine sønner ikke vil se den emosjonelle verdien i smykkene.  

Anonymkode: a35bb...465

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

De har aldri møtt henne. Uansett hvor glad jeg var i henne, og hvor godt menneske hun var, så er hun helt ukjent for mine sønner.  

Jeg kommer aldri til å selge eller gi bort min mormors smykker. Hun var verdens beste. Men har også forståelse for at mine sønner ikke vil se den emosjonelle verdien i smykkene.  

Forteller dere ikke historiene til barnas girfedre?

Anonymkode: cc4ef...4e7

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Er det ingen familiehistorie hos dere? Mine barn kan jo alle historiene om sine olde- og tippoldeforeldre.

Hva med å spare det og gi det videre til en datter eller svigerdatter, barnebarn? Kanskje sjekke først om din mor, tante eller søstre ønsker smykket?

Anonymkode: a5b65...0e8

Svigerdatter? Jeg har ingen svigerdatter. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg ivaretar en masse arv. Hjemme hos meg drukner vi i arv fra oldeforeldre og besteforeldre, og jeg gruer meg regelrett til mamma eller pappa dør og jeg må begynne å forholde meg til enda flere gjenstander som kommer med stempelet «klenodium» på. 

Det er ikke en «vulgær» holdning å slutte å late som om man har adelig herkomst, altså. Oldemor kan ha kjøpt et billig smykke av en omreisende kjøpmann; uten at det betydde noe spesielt for henne selv eller at det ble brukt av noen spesiell; og da hun ga det bort trenger det heller ikke å være gjort med store ømme følelser.

Poenget er jo: Dersom tingen betyr noe for DEG, behandler du den som betydningsfull. Du tildeler den en viss verdi, enten pekuniært eller emosjonelt. Men betyr den ikke noe: omsett den i noe bedre. Penger, for eksempel. Eller noe annet. 

Kan jeg ta det inn til en gullsme og sjekke verdi? For hvis verdien er høy nok vil jeg levere det inn. Oldemor lever ikke lenger. Jeg har hatt det lenge og jeg kunne aldri gått selv med det. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Arv er så klart eiendom. Du vil ikke klare å "forvalte" hver minste lille skit i et dødsbo, samme hvor spartansk dine foreldre levde.

Anonymkode: 520d7...6ae

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Forteller dere ikke historiene til barnas girfedre?

Anonymkode: cc4ef...4e7

MÅ man ha smykker tilgjengelig for å fortelle de historiene?
Selv har jeg ei slektsbok med anetavle tilbake til 1200-tallet, det har vært fortalt mye og meget om personene i den slekta. Jeg har også en bunad fra 1906 etter oldemor og en hel masse familiealbumer og fotografier.

Men samme hva jeg forteller, vil ikke ungene mine føle det jeg føler når det gjelder folk de aldri har kjent. Det er jo det som er poenget hennes. Den emosjonelle tilknytningen til personen overføres på gjenstanden, men de som aldri møtte personen, har ikke noe å overføre.

Anonymkode: 520d7...6ae

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Er det ingen familiehistorie hos dere? Mine barn kan jo alle historiene om sine olde- og tippoldeforeldre.

Vi har ikke så spennende familie at det er masse historier å fortelle.  Jeg har snakket om mine besteforeldre,  fordi jeg var utrolig glad i dem. Fortalt om alt det fine vi gjorde sammen.  

Men uansett vil ikke mormors smykker eller vaser bety noe for mine barn. De vet at hun var et flott menneske,  men tingene hennes har de ikke noe forhold til.

Mulig de vil holde fast ved noen minner etter sine besteforeldre,  noe som de selv har en historie med. 

Uansett så er det ting, og det er ikke viktig.  Det er jo begrenset med hvor mye ting man skal holde fast ved.  

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Kan jeg ta det inn til en gullsme og sjekke verdi? For hvis verdien er høy nok vil jeg levere det inn. Oldemor lever ikke lenger. Jeg har hatt det lenge og jeg kunne aldri gått selv med det. 

Klart du kan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...