Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #1 Skrevet 28. desember 2022 Datteren min på 17 har fått jobb på en butikk. Hun har blitt satt opp på mange flere vakter enn det hun hadde blitt tiltenkt, og flesteparten av disse vaktene inkluderer stenging og kasseoppgjør. Hun jobber da alene, og som regel er det kunder i butikken helt fram til stengetid. Hun bruker som regel en halvtime på oppgjøret og stenging, men så nå på timeliste at hun ikke får betalt for denne halvtimen/overtiden etter stenging. Kan dette være lov? Hun er jo pålagt å ta kasseoppgjør, og har ikke mulighet til å ta det før butikken er stengt. Hun har heller ikke fått arbeidskontrakt. Sist måned har hun blitt «snytt» for nærmere seks overtidsklokketimer til sammen som hun da ikke får betalt for. Er det noen av dere som vet noe om hva som er lov her og ikke, eller vil det være ulikt fra butikk til butikk? Har selvsagt oppfordret henne til å ta dette opp med sjefen sin, men hun er av den forsiktige typen og kvier seg, men hun er jo bare nødt. Hadde likevel vært greit å vite om loven sier noe om dette, men jeg finner liksom ingenting…? Tusen takk på forhånd for svar :-)! Anonymkode: 0433b...40a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #2 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Datteren min på 17 har fått jobb på en butikk. Hun har blitt satt opp på mange flere vakter enn det hun hadde blitt tiltenkt, og flesteparten av disse vaktene inkluderer stenging og kasseoppgjør. Hun jobber da alene, og som regel er det kunder i butikken helt fram til stengetid. Hun bruker som regel en halvtime på oppgjøret og stenging, men så nå på timeliste at hun ikke får betalt for denne halvtimen/overtiden etter stenging. Kan dette være lov? Hun er jo pålagt å ta kasseoppgjør, og har ikke mulighet til å ta det før butikken er stengt. Hun har heller ikke fått arbeidskontrakt. Sist måned har hun blitt «snytt» for nærmere seks overtidsklokketimer til sammen som hun da ikke får betalt for. Er det noen av dere som vet noe om hva som er lov her og ikke, eller vil det være ulikt fra butikk til butikk? Har selvsagt oppfordret henne til å ta dette opp med sjefen sin, men hun er av den forsiktige typen og kvier seg, men hun er jo bare nødt. Hadde likevel vært greit å vite om loven sier noe om dette, men jeg finner liksom ingenting…? Tusen takk på forhånd for svar :-)! Anonymkode: 0433b...40a Det er dessverre helt vanlig, hun vil få beskjed om å starte det hun kan starte på før alle kundene er ute av butikken Anonymkode: fff9e...938
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #3 Skrevet 28. desember 2022 Tror ikke det er noe lovverk på dette, men det er vanlig i bransjen å ikke ha ansatte under 18 år til stengeansvar. Har selv to ungdommer som jobber i butikk, ene får bestilt til kvart over når oppgjøret skal tas, andre stempler ut når han går og får betalt for faktisk arbeidstid. Anonymkode: 0a96d...929
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #4 Skrevet 28. desember 2022 Det er dessverre lov. Men flere steder jeg har jobbet får vi betalt 15 minutter etter stenging uten at det står på de planlagte timelisten. 15 minutter er mer enn nok for å ta et oppgjør og låse. At hun er 17 er helt greit, så lenge det ikke er en butikk som selger noe med 18-årsgrense. Anonymkode: d6db7...5fd
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #5 Skrevet 28. desember 2022 Takk for svar, dere :-)! Jeg synes bare det er litt rart, all den tid dette faktisk er reell arbeidstid? Hun kan jo ikke velge om hun vil ta kasseoppgjør, og dette er jo tid hun MÅ være på jobb - MINST et kvarter ekstra hver gang, men ofte opp mot en halvtime. Det vil jo si gratis jobbing? Tenker ikke nødvendigvis bare fordi hun er ung altså, men at det høres merkelig ut at butikkansatte må jobbe gratis disse minuttene som til sammen over en måned fort kan bli en del timer? HI Anonymkode: 0433b...40a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #6 Skrevet 28. desember 2022 Jobber mange timer overtid hvert år uten betalt. Oppgjøret tas etter stengetid, ingen lønn. Anonymkode: f606d...9ad
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #7 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jobber mange timer overtid hvert år uten betalt. Oppgjøret tas etter stengetid, ingen lønn. Anonymkode: f606d...9ad Men reagerer du ikke på dette? Det kan da være langt fra riktig…? Jeg jobbet selv på hotell i mange år, og der var det ingen som stemplet ut før dagens oppgjør var tatt. Jeg kan ikke skjønne at ikke oppgjør blir regnet som en del av arbeidstiden, det er jo ikke frivillig? Anonymkode: 0433b...40a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #8 Skrevet 28. desember 2022 Jeg hadde ikke arbeidet et sted hvor jeg ikke fikk betalt for reell arbeidstid. Hvis sjefen er tydelig på at det ikke skal betales lønn lenger enn til stengetid, da ville jeg sagt at da risikerer hun også at betjeningen må avvise kunder som kommer siste kvarteret, fordi ansatte må rekke å avslutte før stengetid. Så er det opp til sjefen om den vil miste kunder eller ei... Anonymkode: cab64...e6a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #9 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde ikke arbeidet et sted hvor jeg ikke fikk betalt for reell arbeidstid. Hvis sjefen er tydelig på at det ikke skal betales lønn lenger enn til stengetid, da ville jeg sagt at da risikerer hun også at betjeningen må avvise kunder som kommer siste kvarteret, fordi ansatte må rekke å avslutte før stengetid. Så er det opp til sjefen om den vil miste kunder eller ei... Anonymkode: cab64...e6a Du som er voksen kan si det. En 17 åring som både er avhengig av lønnen, og av attesten fra arbeidsgiveren kan ikke det. Anonymkode: 0a96d...929
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Joda. Hun har selvsagt krav på lønn for den tiden hun er pålagt å være på jobb. Dersom hun er pålagt å være der etter stengetid, feks for å ta kassaoppgjør, skal hun selvsagt lønnes for dette. Det er ganske vanlig å legge på 15 min på stengevakter for vanlige arbeidstakere. Er du butikkleder har du kanskje andre avtaler som innebærer fastlønn uavhengig av arbeidstid Men det er ikke nødvendigvis overtid. Overtid har hun først krav på dersom hun jobber mer enn 9 timer pr dag eller mer enn 40 tiner pr uke - med mindre noe annet er avtalt o arbeidskontrakt eller gjennom tariffavtale. Hun skal også ha arbeidskontrakt. Der skal det framkomme blant annet ansettelsesform, hvor mange vakter pr uke/mnd og hvordan disse vaktene er plassert (feks om hun skal jobbe kun helg, kun ettermiddag osv. vaktlistene skal hun ha 14 dager før. Hun kan selvsagt få forespørsel om å jobbe mer enn det arbeidskontrakten tilsier - og da står hun fritt til å takle ja eller nei til vakten. Dessverre er det ganske lav kompetanse i handelsnæringen når det kommer til rettigheter og plikter. Hun bør absolutt organisere seg slik at hun evt kan få hjelp Anonymkode: 96f8a...2c7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 Det er selvfølgelig ikke lov å pålegge ansatte jobb som de ikke får betalt for. Nå er det noen år siden jeg jobbet i butikk, men den gangen fikk vi alltid betalt for 15 minutter ekstra pr dag til rydding / oppgjør dersom vi jobbet til stengetid. Men selvfølgelig, noen arbeidsgivere vil alltid prøve seg... Anonymkode: 5310f...b80
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #12 Skrevet 28. desember 2022 Stakkars de som jobber i butikk. Ta utdanning isteden. Anonymkode: fe7b3...e68
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #13 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Stakkars de som jobber i butikk. Ta utdanning isteden. Anonymkode: fe7b3...e68 Du vet at en må ha utdanning til å jobbe i enkelte butikker og? ?? Jobber i faghandel, der har vi 10 minutter ekstra betalt på stengevakter. Men blir fort mer, for mange mennesker respekterer ikke at vi stenger kl 20, og at vil og vil hjem ….. Du er vel gjerne en av dem? Anonymkode: 98cee...31a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #14 Skrevet 28. desember 2022 Tunga rett i munnen her. Overtid er det først etter 8 timer (med 30 min pause). Eventuelt at hun jobber over 37,5 time i uka. Men turnus i butikk kan også være godt over 40 timer annenhver uke, uten at det utgjør overtid. Mertid er det sikkert hun jobber, feks at hun jobber 5 timer, istedenfor 4,5 time. Hun har uansett krav på betalt når hun er på jobb. Ikke betalt? Da får hun bare dra når vakta er ferdig, uansett om oppgjøret er tatt eller ikke. Anonymkode: 96551...334
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #15 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du vet at en må ha utdanning til å jobbe i enkelte butikker og? ?? Jobber i faghandel, der har vi 10 minutter ekstra betalt på stengevakter. Men blir fort mer, for mange mennesker respekterer ikke at vi stenger kl 20, og at vil og vil hjem ….. Du er vel gjerne en av dem? Anonymkode: 98cee...31a Nei hvilken utdanning er det? Salg og service? Alle kan jobbe i butikk og slå på et kasseapparat. Anonymkode: fe7b3...e68
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #16 Skrevet 28. desember 2022 I de ulike butikkene jeg har jobbet i, har vi fått 15 minutter betalt etter stengetid. Har også stemplet oss inn og ut. Har vi hatt en god grunn til å bruke mer enn 15 minutter, har vi gitt sjefen beskjed om det, slik at vi fikk betalt for det også. Kan for eksempel være når det har vært noe tull med oppgjøret, automaten eller at kunder har vært lenge over stengetid. Anonymkode: 8d0cd...9de
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #17 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Nei hvilken utdanning er det? Salg og service? Alle kan jobbe i butikk og slå på et kasseapparat. Anonymkode: fe7b3...e68 En farmasøyt og andre på apotek for eksempel, da er det utrolig mye en skal kunne utenom å ta betaling Anonymkode: 98cee...31a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #18 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Nei hvilken utdanning er det? Salg og service? Alle kan jobbe i butikk og slå på et kasseapparat. Anonymkode: fe7b3...e68 Er du litt teit eller? Anonymkode: ee93f...689
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #19 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei hvilken utdanning er det? Salg og service? Alle kan jobbe i butikk og slå på et kasseapparat. Anonymkode: fe7b3...e68 Du bruker virkelig jula til å lage kvalm på dette forumet gjør du ikke? Pass bare på at latteren din ikke blir for selvgod, for selv om mange biter på og gidder svare og krangle med deg, så fremstår du ikke smartere enn dem.... Anonymkode: 0a96d...929
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #20 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Tror ikke det er noe lovverk på dette, men det er vanlig i bransjen å ikke ha ansatte under 18 år til stengeansvar. Har selv to ungdommer som jobber i butikk, ene får bestilt til kvart over når oppgjøret skal tas, andre stempler ut når han går og får betalt for faktisk arbeidstid. Anonymkode: 0a96d...929 Så først nå at hun er under 18, da er det noe annet Anonymkode: fff9e...938
the amazing spidermamma Skrevet 28. desember 2022 #21 Skrevet 28. desember 2022 Jeg jobber i butikk, og hos oss er det en selvfølge å få betalt for den tiden vi er på jobb. Hva står det i arbeidsavtalen hennes?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #22 Skrevet 28. desember 2022 Vet om flere tilfeller der ungdommer ikke har fått arbeidsavtale. De får ikke betalt for alle vakter, er de syke, får de ikke betalt, vakter forsvinner osv osv Dette gjelder blant annet på slike lekeland. Ditt barn kan vær glad for at hun har en mor som følger med og stiller spørsmålstegn ved dette! Siden hun er under 18, hadde jeg og bedt om at hun ikke signerer noe, men tar papirer hjem for gjennomlesing. Anonymkode: 98cee...31a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #23 Skrevet 28. desember 2022 Er nok mange butikksjefer som prøver seg. Men SELVFØLGELIG skal hun ha betalt for HELE tiden hun er på jobb! Vil virkelig anbefale henne å melde seg inn i Handel & Kontor, der kan man få bra hjelp hvis det er noe trøbbel på arbeidsplassen - uansett hva. Anonymkode: 76f09...7db
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #24 Skrevet 28. desember 2022 40 minutes ago, Anonym bruker said: Er nok mange butikksjefer som prøver seg. Men SELVFØLGELIG skal hun ha betalt for HELE tiden hun er på jobb! Vil virkelig anbefale henne å melde seg inn i Handel & Kontor, der kan man få bra hjelp hvis det er noe trøbbel på arbeidsplassen - uansett hva. Anonymkode: 76f09...7db Det er ikke bare sant. Jeg var eneste organiserte i min butikk og da gadd de ikke gjøre noen ting. De var ikke villige til å gjøre noe for kun en person, da måtte flere melde seg inn. Anonymkode: 2abb8...5cf
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #25 Skrevet 28. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): En farmasøyt og andre på apotek for eksempel, da er det utrolig mye en skal kunne utenom å ta betaling Anonymkode: 98cee...31a Et apotek er et apotek. Ikke en butikk Anonymkode: 21af2...dd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå