Gå til innhold

Hva kan en forvente av medelever med adhd?

Anbefalte innlegg

I klassen til barnet mitt som går i 3-trinn er det en medelev som har adhd.

Vedkommende er fysisk og banker ooo både de i klassen og de på på lavere trinn hvis han blir sint.

En kan f.eks ikke komme borti pulten hans. Da blir han sint.

Mitt barn var uheldig å kom borti pulten og ble slått gjentatte ganger.

Læreren hadde kjeftet for slåingen, men hadde også kjeftet på barnet mitt fordi det hadde kommet borti pulten.

Lærer bekreftet at barnet mitt var uheldig og streifet borti pulten da h*n skulle vaske hendene. Men at alle vet at vedkommende blir sint når reglene h*n har satt brytes.

Jeg synes det er fryktelig merkelig at barnet mitt fikk kjeft for dette.

Synes også det er rart at h*n får sitte slik til at uhell kan skje eller ha garderobe midt i mellom alle elevene. 

Hvor mye hensyn er riktig å ta? Og hvor ansvarlige er de andre barna oppi dette?

Anonymkode: c620c...8bf

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vedkommende er fysisk og banker ooo både de i klassen og de på på lavere trinn hvis han blir sint.

Læreren hadde kjeftet for slåingen, men hadde også kjeftet på barnet mitt fordi det hadde kommet borti pulten.

Lærer bekreftet at barnet mitt var uheldig og streifet borti pulten da h*n skulle vaske hendene. Men at alle vet at vedkommende blir sint når reglene h*n har satt brytes.

Synes også det er rart at h*n får sitte slik til at uhell kan skje eller ha garderobe midt i mellom alle elevene. 

Hvor mye hensyn er riktig å ta? Og hvor ansvarlige er de andre barna oppi dette?

Vel… dette handler aller mest om at alle elevene hat rett på en trygg tilværelse på skolen. Man kan forvente at barna ikke skal bli slått av noen. Diagnose eller ikke. Reagerer også på dette med kjeft. Ingen skal kjefte på noen når slikt skjer. Kjeft er sjelden løsningen. Her høres det ut som det er noe feil i håndteringen av utfordringene og det er ikke opp til noen andre enn de involverte å mene noe om garderobe eller klasserom. Ville tatt opp problemet med lærer/skole og tatt det derifra. 

Først og fremst, atferdsvansker er vanligere med ADHD enn de uten, men jeg håper ikke at du automatisk knytter disse sammen. Ingen av mine to barn eller deres kusine og fetter med ADHD har atferdsvansker eller er det minste voldelige. Jeg ville bare gjerne si det.

For å svare på spørsmålet ditt så skal ikke lærere kjefte i det hele tatt på den måten du beskriver (jeg er lærer selv), og i hvert fall ikke på ditt barn i denne sammenhengen. Det er heller ikke greit å slå, uansett vansker, så her må skolen sette inn flere ressurser slik at gutten f.eks. har assistent på seg som kan håndtere slike situasjoner og hjelpe gutten til bedre strategier for å mestre sinnet sitt. Jeg ville tatt det opp med lærer igjen, og så eventuelt med avdelingsleder. 

Anonymkode: 7c55a...722

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Vel… dette handler aller mest om at alle elevene hat rett på en trygg tilværelse på skolen. Man kan forvente at barna ikke skal bli slått av noen. Diagnose eller ikke. Reagerer også på dette med kjeft. Ingen skal kjefte på noen når slikt skjer. Kjeft er sjelden løsningen. Her høres det ut som det er noe feil i håndteringen av utfordringene og det er ikke opp til noen andre enn de involverte å mene noe om garderobe eller klasserom. Ville tatt opp problemet med lærer/skole og tatt det derifra. 

Enig. Alle har rett på en trygg hverdag, til og med de uten adhd. Jeg har en sønn selv som strever med både det ene og det andre, så jeg vet hva det innebærer. Det er ingen unnskyldning for å bli voldelig. Dårlig håndtering. Jeg håper du forteller barnet ditt at dette ikke var h*ns skyld eller ansvar. Det er faktisk helt uhørt! 

Anonymkode: 39880...929

Da mitt barn ble slått og forsøkt å satt fyr på av et ADHD-barn tok jeg kontakt med både skolen og med foreldrene. ADHD er ingen unnskyldning for å utøve vold! 
Jeg hadde ringt foreldrene, om jeg var deg, og forlangt at skolen fattet vedtak om at mitt barn skal ha en skolehverdag uten vold, trusler eller skremmende adferd 

Anonymkode: 7df57...d12

Her hadde jeg meldt inn en 9a sak. Det er overhodet ikke greit at man først blir slått og så blir kjeftet på for å ha vært uheldig. Dersom barnet med adhd ikke er i stand til å la være å slå, så må skolen sette inn tiltak for å forhindre dette. De kan ikke pålegge de andre elevene skyld dersom de blir slått. 

Jeg hadde ikke akseptert å bli slått av en kollega. Da kan jeg heller ikke forvente at ungene skal akseptere å bli slått av en medelev. Jeg hadde bedt om at det ble satt inn tiltak umiddelbart. Jeg hadde ønsket å høre lærerens versjon av tilbakemeldingen barnet ditt fikk. Dersom lærer bekreftet at barnet hadde fått kjeft, eller en eller annen form for tilsnakk, hadde jeg ment at læreren skyldte barnet en unnskyldning. 

Barnet med adhd og adferdsvansker trenger hjelp, de andre barna trenger beskyttelse. Begge deler er skolens ansvar. 

Anonymkode: 5cde3...ba2

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (25 minutter siden):

Dette tenker jeg også. At den andre eleven «blir sint» når ditten eller datten skjer, er jo ting som de voksne må hjelpe eleven med å regulere. Å håndtere vonde følelser er del av livet, men følelser gir ikke berettigelse til å hevne seg på alle mulige for hvert minste feilskjær. 
Jeg tror ellers at eleven har mer enn kun ADHD, for å gå amok av noe sånt hører ikke med til «symptombildet» som ADHD gjerne har med seg. 
Men skolen har taushetsplikt mht hvilke flere diagnoser eller utfordringer eleven har, så dere har nok bare hørt den offisielle forklaringen på barnets atferd. 

Anonymkode: e6b72...7b6

Diagnosen gir svar på mange spørsmål om hvorfor barnet reagerer sånn og utagerer på måter som ikke er akseptabelt. Det betyr ikke at den slags oppførsel er greit. Du bør kunne forvente at skolen setter inn tiltak for å få redusere utagering til et nivå som medelever (og lærere) kan leve med. Ditt barn skal ikke være redd for denne eleven, og ditt barn skal slippe å måtte gå på nåler i tilfelle h*n er uheldig og kommer borti pulten.

Anonymkode: 5cf59...1ef

16 hours ago, Anonym bruker said:

altså bare vis barnet respekt og vær snill og høflig

Anonymkode: ee04a...c7c

At det andre barnet blir sint og slår er selvfølgelig ikke greit. 

Den andre situasjonen er at din sønn vet at han skal være ekstra forsiktig med å dulte borti pulten til denne eleven. Selv om det ikke var med vilje vet han at at han skulle være gorsiktig. Det glemte han. Derfor var det riktig at han også fikk tilsnakk.

Anonymkode: 647e8...6aa

Man kan forvente nøyaktig det samme som av alle andre på skolen, nemlig at man holder seg til sitt, ikke er en pest og oppfører seg som folk. Det er ikke normale ungers feil og normale ungers ansvar at en med diagnose slår og utagerer og forstyrrer. Kan de ikke fungere så må de tas ut av skolen.

Anonymkode: 7cdc1...779

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man kan forvente nøyaktig det samme som av alle andre på skolen, nemlig at man holder seg til sitt, ikke er en pest og oppfører seg som folk. Det er ikke normale ungers feil og normale ungers ansvar at en med diagnose slår og utagerer og forstyrrer. Kan de ikke fungere så må de tas ut av skolen.

Så blir selvsagt tonen i debatten som dette…. Hva med når de «normale» ungene utagerer da? Tar vi dem ut av skolen også? 

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Den andre situasjonen er at din sønn vet at han skal være ekstra forsiktig med å dulte borti pulten til denne eleven. Selv om det ikke var med vilje vet han at at han skulle være gorsiktig. Det glemte han. Derfor var det riktig at han også fikk tilsnakk.

Uten at jeg kjenner hele situasjonen, er jeg skeptisk til om det er hensiktsmessig å la denne ene eleven få lage regler for og bestemme over alle de andre på denne måte. Strengt tatt er det ikke hans pult, det er skolens, og pultene i et klasserom står gjerne såpass tett sammen at det er vanskelig å gå på en vanlig måte mellom dem uten å komme borti dem. Slik spesialbehandling vil vel gjøre at barna får mer motvilje mot gutten med spesialbehov, og det er vel ikke hensikten?

Det virker helt urimelig at TSs sønn får tilsnakk om han har gått på en helt normal måte og oppført seg mot denne gutten som han gjør mot alle andre. 

Anonymkode: 5dab5...10e

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt uenig i det siste du skriver. Folk har lov til å snuble, komme borti eller å være generelt uheldig, uten at de skal føle skyld for andres urimelige reaksjon. 

Hva slags verden kommer den utagerende gutten til å forvente hvis alle skal oppføre seg som om han er skrekken i klassen du må passe deg for og liste deg forbi? Da lærer han jo at bare ved å bli sint og slå, så vil verden gjøre som han vil. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Uten at jeg kjenner hele situasjonen, er jeg skeptisk til om det er hensiktsmessig å la denne ene eleven få lage regler for og bestemme over alle de andre på denne måte. Strengt tatt er det ikke hans pult, det er skolens, og pultene i et klasserom står gjerne såpass tett sammen at det er vanskelig å gå på en vanlig måte mellom dem uten å komme borti dem. Slik spesialbehandling vil vel gjøre at barna får mer motvilje mot gutten med spesialbehov, og det er vel ikke hensikten?

Det virker helt urimelig at TSs sønn får tilsnakk om han har gått på en helt normal måte og oppført seg mot denne gutten som han gjør mot alle andre. 

Anonymkode: 5dab5...10e

Dette!

Snakk med skolen, og/eller meld inn en 9A-sak (trykk på mobbeknappen på skolens nettside). 

Be om en tydelig handlingsplan på hvordan skolen skal skjerme ditt barn slik at det ikke utsettes for vold fra det andre barnet. Det har dere krav på. 

Tåler ikke barnet at andre kommer nær pulten må skolen plassere pulten på et sted der ingen går forbi. Og strengt tatt er det stor sannsynlighet for at det ville være bedre for det andre barnet å øve seg på å tåle å være en del av fellesskapet på en hensiktsmessig måte, i stedet for å gi en ni-åring makt og mulighet til å lage spesialregler for seg selv, som andre elever og voksne på skolen forventes å følge. Slik fungerer jo ikke livet som barnet skal lære seg å håndtere. 

Anonymkode: d9341...07e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt uenig i det siste du skriver. Folk har lov til å snuble, komme borti eller å være generelt uheldig, uten at de skal føle skyld for andres urimelige reaksjon. 

Hva slags verden kommer den utagerende gutten til å forvente hvis alle skal oppføre seg som om han er skrekken i klassen du må passe deg for og liste deg forbi? Da lærer han jo at bare ved å bli sint og slå, så vil verden gjøre som han vil. 

Ja, folk har lov til å snuble ol, men man må også lære å ta sørlige hensyn. Selv om det er lov å løpe rundt ute, må man være mer forsiktig på glassmagasinet, man må være mer forsiktig med en toåringen med en 18-åring og om det hadde vært en i klassen med dårlig ballanse hadde det vært forventet å være mer forsiktig med å dytte den eleven enn andre elever. Det er helt normalt å ta hensyn til de forskjellige elevene.

Har er det fryktelig mye som er galt :(

For det første, det at et barn har ADHD er ingen unnskyldning for den type oppførsel.
Ja, det SKAL tilrettelegges for barn med utfordringer, men det skal ikke gå utover de andre barna.
Her kunne for eksempel dette barnet fått plass i klasserommet på et sted hvor de andre barna ikke går forbi.
Barn med utfordringer skal også få hjelp til å takle sine utfordringer, både faglig og sosialt.

Læreren SKAL også kurses i hvordan de skal håndtere barn med utfordringer dersom de har det i sin klasse.
Kjefting skal IKKE under noen omstendigheter foregå, det eskalerer bare situasjonen og gjør den verre.
HI sitt barn skal IKKE få kjeft for normal oppførsel.

Dette hadde jeg faktisk tatt opp med rektor.

Anonymkode: 5d86a...56c

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja, folk har lov til å snuble ol, men man må også lære å ta sørlige hensyn. Selv om det er lov å løpe rundt ute, må man være mer forsiktig på glassmagasinet, man må være mer forsiktig med en toåringen med en 18-åring og om det hadde vært en i klassen med dårlig ballanse hadde det vært forventet å være mer forsiktig med å dytte den eleven enn andre elever. Det er helt normalt å ta hensyn til de forskjellige elevene.

Det er fint mulig å ta hensyn til andre uten at det skal gå på bekostning av egen rett til å være ett helt vanlig menneske uten å få kjeft for det.  

Det eneste de lærer her er at alle bør holde seg langt unna barnet som utagerer med bakgrunn i frykt, det er det siste barnet som utagerer behøver hvis målet er at h*n skal fungere i ett samfunn og i relasjoner på sikt. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er fint mulig å ta hensyn til andre uten at det skal gå på bekostning av egen rett til å være ett helt vanlig menneske uten å få kjeft for det.  

Det eneste de lærer her er at alle bør holde seg langt unna barnet som utagerer med bakgrunn i frykt, det er det siste barnet som utagerer behøver hvis målet er at h*n skal fungere i ett samfunn og i relasjoner på sikt. 

Jeg var ikke til stede og hverken så situasjonen eller hørte lærerens "kjeft". Erfaringsmessig skal det veldig lite til før barn kaller tillsnakk for kjeft. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

🙄

1. «Normale» unger utagerer også.

2. Hvor tenker du å plassere diagnose-barna? Hvor mange skoler tenker du egner seg?

3. Det er skolens ansvar at barn med og uten utagering har det bra i skoletiden. Problemet i dette tilfellet er at skolen ikke tilrettelegger godt nok. Det er ingen av barnas skyld.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Overhodet ikke enig. Folk skal slippe å gå på eggeskall rundt en ustabil person. Å dulte borti en pult kan skje, og det må pultens eier lære å takle. Faktisk. 

Anonymkode: 9c5fd...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...