Gå til innhold

Hvordan venne seg til tinitus?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt tinitus i snart et år. 

Det begynte i det små, med en svak mørk lyd. Så har det blitt mer intens med tiden, og nå i jula har det blitt helt ille. En skarp lys og høy lyd konstant.  

Jeg har vært hos øre, nese, hals lege. Jeg har noe nedsatt hørsel, men ikke nok til å få høreapparat.  

Men i hverdagen, med lyder rundt meg føler jeg at jeg hører ganske dårlig.  Det blir så mye lyder å filtrere bort. 

Jeg blir også veldig sliten av konstant lyd. Før så elsket jeg stillheten. Det er stor sorg at jeg ikke skal oppleve det igjen.  

Hvordan kan jeg klare å leve med dette j... maset i øra resten av livet? 

Anonymkode: 93fe8...9a0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436792-hvordan-venne-seg-til-tinitus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må rett og slett slutte og lytte.

Jeg har hatt tinnitus i mange år, sikkert nærmere 10 år. 

Det tok tid å komme dit, men man lærer seg etterhvert å fokusere vekk fra lyden liksom, tenke på noe annet...

Det finnes hjelpemidler som summende pute og slike ting. Noen synes det hjelper med sånne avspenningslydspor, bølgeskvulp o.l. men jeg synes det blir dobbelt slitsomt.

Men mye lyd, at jeg er sliten og stiv nakke forverrer. Så jeg prøver å få nok hvile, går til naprapat hver fjerde måned for å forebygge stivhet og jeg vet at når jeg har vært på steder med mye lyd (idrettshall, kjøpesenter, utesteder osv) så blir det verre.

Jeg har helt glemt hva stille vil si, det er så lenge siden jeg opplevde at jeg klarer ikke huske det...

Anonymkode: bd9c4...fea

Etter å ha levd med tinnitus i over 20 år, burde jeg kanskje hatt et svar, men jeg vet egentlig ikke hvordan man venner ser til det. Kanskje ved "bare" å godta at lyden er der. Kanskje det er det jeg har gjort. 

Jeg vet at jeg tidlig bestemte meg for å la lyden være søvndyssende. Jeg tok altså en aktiv avgjørelse på at lyden ikke skulle holde meg våken, den skulle heller være noe som fikk meg til å slappe av og sove. Lenge ble jeg forferdelig sliten av lyden i forbindelse med jobb, men etter å ha innrømmet hørselstap og etter å ha vent meg til å bruke høreapparater, går det lettere. 

Mange har godt utbytte av mestringskurs, det kan du få via NAV. 

Anonymkode: 5e77b...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...