Gå til innhold

Kan jeg få noen råd? Hva ville du gjort? Jeg er alene med fult ansvar for barna mine

Anbefalte innlegg

Jeg bor ikke lengre med min mann. Vi er kjærester, men jeg har all ansvar for barna våre. Han sier han er for sliten til å ta ansvar for barna. Men går på fest... og hvis jeg "maser" om hjelp til barna våre da sier han at han kommer til å ta livet sitt (han har et selvmordsforsøk bak seg). Ok. Jeg skal gi han fred. Bare 1 time etter er han på Burgerking og (koser seg?).. 

Jeg vurderer å flytte langt unna. Fordi jeg orker ikke dette livet lengre. Jeg er så ekstremt alene med alt ! Det var virkelig ikke sånn det skulle bli! 

Jeg har så mange problemer!  Vil flytte fra alt ! Jeg begynner å bli litt desperat for endring! Har problemer med familien min også, som jeg er avhengig av! 

Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg klare alt alene? Må selge huset og gjøre alt alene!  Får sikkert ikke støtte til dette heller.

Anonymkode: 74159...cb7

Fortsetter under...

Om han truer med selvmord - ring legevakten eller/og politiet hver eneste gang.

Tenker det er lurt å komme deg ut av forholdet til denne mannen. Dere er jo ikke kjærester, slik jeg ser det. Dessuten, han tar ikke ansvar for egne barn.

Du vil føle deg langt mindre alene om du kommer deg ut av forholdet, for det forholdet du er i nå er ødeleggende for deg, det psyker deg ned.

Så be om hjelp. Gå til økonomisk rådgiver i kommunen (eller bank) og be om råd til hva du best kan gjøre nå.

Snakk med familievernkontoret også.

Anonymkode: a9397...7e1

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Om han truer med selvmord - ring legevakten eller/og politiet hver eneste gang.

Tenker det er lurt å komme deg ut av forholdet til denne mannen. Dere er jo ikke kjærester, slik jeg ser det. Dessuten, han tar ikke ansvar for egne barn.

Du vil føle deg langt mindre alene om du kommer deg ut av forholdet, for det forholdet du er i nå er ødeleggende for deg, det psyker deg ned.

Så be om hjelp. Gå til økonomisk rådgiver i kommunen (eller bank) og be om råd til hva du best kan gjøre nå.

Snakk med familievernkontoret også.

Ja, jeg burde det. Men jeg klarer ikke det!  Har prøvd! 

Er derfor jeg vurderer å flytte! For å få en fysisk avstand! 

Ja, kan ringe legevakten. Har gjort det 2 ganger før... de kunne ikke hjelpe 

amandine skrev (21 minutter siden):

Du klarer allerede alt alene! La ham gå, du trenger ikke en kjæreste som ham. Du har ikke ansvar for hans liv, kun for ditt eget og barnas. 

Jeg vet. Men hvordan? Jeg klarer det ikke! Jeg har ikke venner. Er låst til huset og barna ! Det er så ekstremt ensomt og urettferdig! Jeg har bare han. Er bare han som "ser meg"

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Ja, jeg burde det. Men jeg klarer ikke det!  Har prøvd! 

Er derfor jeg vurderer å flytte! For å få en fysisk avstand! 

Ja, kan ringe legevakten. Har gjort det 2 ganger før... de kunne ikke hjelpe 

Da synes jeg du heretter skal ringe direkte til politiet når han truer med selvmord og si at dere ikke bor sammen, at du ikke kan hjelpe ham.

Selv om han tydeligvis er syk, så er måten han er på nesten som en form for psykisk vold av deg.

Så etter du har fortalt dette synes jeg du skal kontakte nærmeste Krisesenter, de kan støtte deg ut av forholdet.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da synes jeg du heretter skal ringe direkte til politiet når han truer med selvmord og si at dere ikke bor sammen, at du ikke kan hjelpe ham.

Selv om han tydeligvis er syk, så er måten han er på nesten som en form for psykisk vold av deg.

Så etter du har fortalt dette synes jeg du skal kontakte nærmeste Krisesenter, de kan støtte deg ut av forholdet.

https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/

Jeg har vært der, bodde der 1 mnd for noen år siden.. har ikke kommet meg videre. Jeg er fanget ! Avhengig av han. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er så fortvilet! Takk for at du tok deg tid til å svare meg ❤️

Hvordan kan du være avhengig av en slik egoistisk idiot? 

Hvor mange barn har dere? Du klarer deg fint alene for du gjør jo det allerede i tillegg til at du nå har en som saboterer. Tenk hvor mye lettere det er uten han. 

Jeg synes du nå skal sette deg ned og lage 2 lister: Fordeler og ulemper med å bli. Fordeler og ulemper med å flytte. Her skal du også ta med hva barna fortjener oppe i dette. Mulig du tenker du beskytter de, men barn får med seg mye mer enn du tror. Hvordan vil de føles for de når de en gang kobler sammen at pappa vil heller ta livet  av seg enn å være sammen med oss? 

Ny venner kan man skaffe seg! 

Anonymkode: 9b706...642

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har vært der, bodde der 1 mnd for noen år siden.. har ikke kommet meg videre. Jeg er fanget ! Avhengig av han. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Er så fortvilet! Takk for at du tok deg tid til å svare meg ❤️

Nei, du er ikke fanget av ham! Du er fri - hvis du vil være fri.

Hvorfor flyttet du tilbake til ham etter at du hadde vært på Krisesenteret en måned?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor flyttet du tilbake til ham etter at du hadde vært på Krisesenteret en måned?

Bare for å presisere - jeg tror du vil være fri fra ham!

Du sier du er avhengig av ham - hvorfor sier du det?

Jeg antar at du dro til Krisesenteret pga. psykisk eller psykisk vold fra hans side. Når man lever med en slik mann får man såkalte traumebånd - søk det opp og les om det. Det er heller ikke uvanlig at noen må ha flere forsøk før de greier å bli fri fra en sånn mann.

Som Amandine skrev til deg - du greier deg på egen hånd. Tenk på det du nå lever med, det er mye, mye større belastning enn å leve alene. Om du kutter forholdet til ham vil du kunne finne ro og harmoni etterhvert i deg selv og i eget hjem. Dagene kan være slitsomme da også som aleneforelder, men du slipper den psykiske ekstrembelastningen han utsetter deg for, du slipper de stadige (daglige?) konfliktene fordi han ikke tar hensyn til hverken deg eller barna.

Ring Krisesenteret - ikke tenk på det, bare ring dem nå, si at du har fått nok, nå må du ha hjelp for å komme deg helt bort fra denne mannen!

«Kjærester» på det nivået dere er, er jo bare daukjøtt for deg. Og ikke minst: emosjonell blackmail. Når trusselen om selvmord er blitt en slags syk utvei fra alt ubehag, da driver han utpressing av deg. 

Få ham med på FVK, få ham til å signere en bidrag- og samværsavtale, få den hugd i stein og gå videre i livet ditt. 

Anonymkode: 3ec1a...695

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Som Amandine skrev til deg - du greier deg på egen hånd. Tenk på det du nå lever med, det er mye, mye større belastning enn å leve alene. Om du kutter forholdet til ham vil du kunne finne ro og harmoni etterhvert i deg selv og i eget hjem. Dagene kan være slitsomme da også som aleneforelder, men du slipper den psykiske ekstrembelastningen han utsetter deg for, du slipper de stadige (daglige?) konfliktene fordi han ikke tar hensyn til hverken deg eller barna.

Dette er SÅ sant! Å leve i konflikt spiser opp en masse krefter som man ellers kunne ha brukt til dagliglivets små og store oppgaver! 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

«Kjærester» på det nivået dere er, er jo bare daukjøtt for deg. Og ikke minst: emosjonell blackmail. Når trusselen om selvmord er blitt en slags syk utvei fra alt ubehag, da driver han utpressing av deg. 

Få ham med på FVK, få ham til å signere en bidrag- og samværsavtale, få den hugd i stein og gå videre i livet ditt. 

Vi har vært til fvk. Bidrag og samvær er spikret. Det er vell ca 3% barna er hos han.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Bare for å presisere - jeg tror du vil være fri fra ham!

Du sier du er avhengig av ham - hvorfor sier du det?

Jeg antar at du dro til Krisesenteret pga. psykisk eller psykisk vold fra hans side. Når man lever med en slik mann får man såkalte traumebånd - søk det opp og les om det. Det er heller ikke uvanlig at noen må ha flere forsøk før de greier å bli fri fra en sånn mann.

Ring Krisesenteret - ikke tenk på det, bare ring dem nå, si at du har fått nok, nå må du ha hjelp for å komme deg helt bort fra denne mannen!

Jeg er avhengig av han psykisk og pga sex. Jeg klarer ikke å tenke på at han skal ha sex med andre, eller at han drar damer inn i livene til barna. 

Det er ikke mange konflikter så lenge jeg gjør som han ønsker og jeg bør ikke komme med krav. Det er frustrerende! Jeg er liksom ikke alene, men er det likevel 😢

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg flyttet ikke tilbake. Vi bor ikke sammen 😵💫

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er avhengig av han psykisk og pga sex. Jeg klarer ikke å tenke på at han skal ha sex med andre, eller at han drar damer inn i livene til barna. 

Det er ikke mange konflikter så lenge jeg gjør som han ønsker og jeg bør ikke komme med krav. Det er frustrerende! Jeg er liksom ikke alene, men er det likevel 😢

Han kommer ikke til å dra damer inn i livet til barna så lenge han nesten ikke har samvær i det hele tatt. Og du er ikke «liksom» alene, du er alene! Du har en far til dine barn som overhodet ikke fungerer som en god far, og absolutt heller ikke som en god kjæreste eller partner. Her er det du som sitter på nøkkelen til løsningen, du må begynne å stille krav, tiø både han og deg selv. 
At du er avhengig av ham psykisk og av å ha sex med ham er jo bare tull. At du sier det til deg selv gjør jo bare at du ikke tar initiativ eller ansvar for forandring. Du har et ansvar overfor deg selv og særlig overfor barna dine til å rydde opp i dette, ingen barn skal måtte trenge å vokse opp med en far som truer med selvmord om de ikke gjør som han vil. Det er mishandling. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg bor ikke lengre med min mann. Vi er kjærester, men jeg har all ansvar for barna våre. Han sier han er for sliten til å ta ansvar for barna. Men går på fest... og hvis jeg "maser" om hjelp til barna våre da sier han at han kommer til å ta livet sitt (han har et selvmordsforsøk bak seg). Ok. Jeg skal gi han fred. Bare 1 time etter er han på Burgerking og (koser seg?).. 

Jeg vurderer å flytte langt unna. Fordi jeg orker ikke dette livet lengre. Jeg er så ekstremt alene med alt ! Det var virkelig ikke sånn det skulle bli! 

Jeg har så mange problemer!  Vil flytte fra alt ! Jeg begynner å bli litt desperat for endring! Har problemer med familien min også, som jeg er avhengig av! 

Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg klare alt alene? Må selge huset og gjøre alt alene!  Får sikkert ikke støtte til dette heller.

Du spør hvordan du skal klare alt alene? Gjør du ikke alt alene nå da?

Du trenger nok hjelp til å sortere tankene dine. Mange (alle?) kommuner har et lavterskeltilbud hvor man selv kan kontakte psykisk helsetjeneste. Der får du snakke med mennesker som kan hjelpe deg til å se mulighetene dine, og de kan sikkert også veilede deg i møtet med nav. 

Dette er det bare du som kan gjøre noe med, men det finnes hjelp å gjennomføre det. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men da synes jeg du skal ta et valg: Han eller barna! Barna fortjener ikke dette! 

Du har fått mange gode råd og du vet han ikke er noe å samle på, allikevel så virker det som du nå forsvarer han. Hadde faren til mitt barn sagt han skulle ta livet av seg i stede for å ha barnet så hadde jeg hentet en kniv til han! 

Det finnes mye fint i plastikk og det at du ikke er med han betyr ikke at du aldri mer får ha sex. Før du går inn i et nytt forhold bør du få hjelp så du ikke ender opp i samme type forhold. 

Anonymkode: 9b706...642

Hva jeg ville gjort?

Jeg ville først og fremst gjort det helt slutt med den mannen. Sånne "kjæresteforhold" hvor sex og sjalusi er eneste bindemiddel, og det ellers er frustrasjon og irritasjon, maktmisbruk og fandens oldemor tapper deg for mye mer energi enn det gir deg.

Så ville jeg prøvd å rydde opp i egen psyke. Måten du ordlegger deg på her viser at du er på et punkt i livet hvor du trenger styrke, men ikke finner det hos deg selv. Har du gått til psykolog? Du må prøve å få snudd tankemønsteret ditt. Du er sterkere enn du tror, og vi mennesker tåler faktisk ganske mye motgang uten å bukke under, om vi klarer å takle det riktig.

Ja, du er sliten og ja, du er alene med omsorgen for barna, men det trenger ikke være bare grusomt. Den mannen må vekk, du må finne punkter i livet ditt som er bra og henge resten på så du klarer å holde hodet over vannet.

Jeg ville ikke flyttet vekk fra familien som du sier du trenger, bare for å danne avstand til eksen. Den avstanden må du lage uten å flytte.

Jeg skjønner at du er på et sted i livet, både fysisk og psykisk, som er vanskelig. Men jeg har ingen tro på at det vil hjelpe å dra ungene opp med rot og dra et annet sted. Da vil du være enda mer alene, og i tillegg skal barna inkluderes i et nytt miljø både på skole og sfo, som vil kreve innsats fra deg, som du kanskje akkurat nå ikke har?

Du må heller prøve å få ting på stell der du er, hvor barna ihvertfall er i kjente omgivelser. Første bud er å gjøre det slutt med den mannen, ikke mer sex og kjæresterier. Han må få leve sitt liv og du må leve ditt, uten at han tapper deg for krefter.

Anonymkode: 7199b...5ad

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Herregud så fjern du er. Bare avslutt det og gå videre.

Anonymkode: bef8f...b56

Var ikke det jeg trengte å høre !

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva med alle de andre rådene da? Ingenting du kan hente der heller? 

Anonymkode: a208d...c6b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en del av tilbakemeldingene som til sammen kanskje gjør at du klarer bryte ut.

Du er svekket nå og finner deg derfor i mye dritt, men å høre at andre overhodet ikke ville gjort det, styrker deg.

Det er mange som "puser deg på lanken" og prøver gi deg styrke til å stå på egne ben, også er det noen som snakker rett fra levra som denne tilbakemeldingen.

Jeg tror du trenger begge deler.

Anonymkode: 7199b...5ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...