Gå til innhold

Noen tanker om incestofre

Anbefalte innlegg

Dette blir nok litt rotete og klønete forklart.

En slektning ble misbrukt i barndommen. Han var ca. 8-11 år når dette skjedde. Han har ikke bearbeidet overgrepene og lever alene med tankene sine. Han har funnet sin egen destruktive måte å håndtere traumene. Han er evig ungkar og blir nok aldri å etablere seg med kone og barn. Han har et vennepar som har et barn. Han har blitt dette barnets filleonkel og venneparets reservefamilie. Slektningen min er bare snill og god, det finnes ikke en vond tanke i han. Så til bekymringen. Det er kjent at incestofre lettere begår overgrep enn det folk flest gjør. Hvor bekymret bør jeg være for at han blir en overgriper? Hva skal jeg gjøre med dette? Det føles litt forbudt å ha sånne tanker, fordi Slektningen min er et av de fineste menneskene jeg kjenner, selv om han har sine problemer.

Anonymkode: c70a5...714

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436789-noen-tanker-om-incestofre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 19 år gammel studie viste at en av åtte menn som selv ble misbrukt som barn misbruker barn selv som voksne.

Det betyr at det er aller størst sjanse for at han aldri vil begå overgrep mot noen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jb7xJ/faa-misbrukte-menn-blir-selv-overgripere

En jeg kjenner ble utsatt for grove seksuelle overgrep over tid som barn. Han var veldig tydelig på at nettopp det at han visste hvor vondt overgrep er og at han ikke ønsker å utsette andre for noe, så kunne han aldri greid å gjøre slikt mot noen, hverken barn eller voksne. Han var veldig var på å fange opp signaler på at andre menn var misbrukere, så to ganger meldte han bekymring for barn, hvor dette stemte.

Så ja, en liten del av de som selv er blitt misbrukt som barn ender med selv å misbruke barn selv. Men de aller, aller fleste vil aldri gjøre det.

Anonymkode: be5b2...0e1

Jeg forstår hva du mener, men du skal selvfølgelig ikke gjøre noe med mindre du mistenker noe. At du har noe håndfast. Han er offer for overgrep, han skal ikke bli offer for å bli mistenkt i noe han ikke har gjort. At han er ett offer betyr ikke at han er noe mer enn det, ett offer. Hadde du vært mer trygg om han hadde hatt egne barn? Syntes synd på han å håper du holder tankene dine for deg selv.

Anonymkode: e4159...a70

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

En 19 år gammel studie viste at en av åtte menn som selv ble misbrukt som barn misbruker barn selv som voksne.

Det betyr at det er aller størst sjanse for at han aldri vil begå overgrep mot noen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jb7xJ/faa-misbrukte-menn-blir-selv-overgripere

En jeg kjenner ble utsatt for grove seksuelle overgrep over tid som barn. Han var veldig tydelig på at nettopp det at han visste hvor vondt overgrep er og at han ikke ønsker å utsette andre for noe, så kunne han aldri greid å gjøre slikt mot noen, hverken barn eller voksne. Han var veldig var på å fange opp signaler på at andre menn var misbrukere, så to ganger meldte han bekymring for barn, hvor dette stemte.

Så ja, en liten del av de som selv er blitt misbrukt som barn ender med selv å misbruke barn selv. Men de aller, aller fleste vil aldri gjøre det.

Anonymkode: be5b2...0e1

Takk. Dette var fint å lese. Jeg har ikke tenkt på å søke resultater fra det forskere har studert. Jeg skal se om jeg finner flere studier om temaet.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår hva du mener, men du skal selvfølgelig ikke gjøre noe med mindre du mistenker noe. At du har noe håndfast. Han er offer for overgrep, han skal ikke bli offer for å bli mistenkt i noe han ikke har gjort. At han er ett offer betyr ikke at han er noe mer enn det, ett offer. Hadde du vært mer trygg om han hadde hatt egne barn? Syntes synd på han å håper du holder tankene dine for deg selv.

Anonymkode: e4159...a70

Om jeg hadde vært like bekymret hvis han hadde hatt egne barn? Trolig ikke, siden han da hadde hatt et mer normalt liv. Nå treffer han ikke damer, og har følgelig ikke sex med andre enn seg selv. Jeg skal selvfølgelig ikke snakke med noen om dette. Det er derfor jeg skriver her, hvor jeg kan være anonym.

Jeg vet ikke, men jeg ble misbrukt som barn og aldri aldri kunne jeg misbrukt noe barn. Jeg tror ikke du skal tenke på det med misbruk fordi han selv ble misbrukt, men heller sånn generelt ha et våkent blikk og pass på å ha god kontakt med barna og lær dem om kropp, grenser og hvordan de skal reagere og si fra.

Anonymkode: 7f3d0...696

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Om jeg hadde vært like bekymret hvis han hadde hatt egne barn? Trolig ikke, siden han da hadde hatt et mer normalt liv. Nå treffer han ikke damer, og har følgelig ikke sex med andre enn seg selv. Jeg skal selvfølgelig ikke snakke med noen om dette. Det er derfor jeg skriver her, hvor jeg kan være anonym.

Du vet vel ikke 100% hvem han har sex med. Eller om han er interessert i sex overhodet. Så det blir bare rart å spekulere i. 

Og uansett så handler ikke misbruk av barn om at man gjør det som «erstatning» for vanlig sex med en voksen partner. De som blir tatt med overgrepsbilder av barn og som har groomet og misbrukt barn, har gjerne en kjæreste eller ektefelle som de har et helt vanlig sexliv med. 

Anonymkode: 9e879...2ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...