Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #26 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er enig i at det hadde vært best om de visste, men samtidig er jeg jammen ikke sikker på hvordan det er best å dele. Dine søsken oppfører seg i utgangspunktet dårlig mot deg, viser lite forståelse for at det må ligge noe bak de utfordringene du har hatt. At de ikke skjønner det av seg selv sier egentlig ganske mye om dem. At de tror du oppførte deg vanskelig i tenårene, at du har hatt psykiske problemer og vært litt "rar" ser de på som at du er egoistisk og slem, og gir dem fripass til å være litt nedlatende og ufin mot deg. De alle fleste av oss skjønner at tenåringer som oppfører seg vanskelig gjør det fordi de har det vanskelig, ikke for å være ond mot de rundt seg. Ved å fortelle gir du de kanskje en grunn til hvorfor du er som du er, og en større forståelse. Men samtidig virker dine søsken noe "enkle møblert" så det er slett ikke sikkert. Du må nesten regne med deres første reaksjon er fornektelse, kanskje til og med sinne. Derfor tenker jeg at kanskje det er best om du ikke opplever deres første reaksjon? Kanskje er det best at de får vite, også får litt tid til å fordøye opplysningene, sortere de litt, før neste skritt? Men så er problemet hvordan man skal formidle da, for et brev blir veldig upersonlig og teit det også. Kanskje må det fortelles i to etapper? At du først forteller dem at du har båret på en vanskelig hemmelighet i alle år, og det som skjedde med deg da du var barn har preget deg hele veien. At du beklager at du ikke klarte å fortelle, at de bare så på deg som problembarnet i familien, men at det var en god grunn til at du hadde det så vanskelig. Om du forteller at du ble utsatt for overgrep, men det er vanskelig for deg å snakke om, og du er redd for å fortelle hvem det var fordi du vet at denne personen også hadde gode sider og at de som selv ikke ble utsatt for overgrep vil ha vanskelig for å tro det er sant. Veldig kjip situasjon. Håper du får bedre dager med familien din. En slik hemmelighet som ligger begravet mellom dere vil alltid gjøre forholdet vanskelig. Anonymkode: 78c29...744 Jeg aner ikke. De vet ikke at jeg har gått i terapi i årevis. De vet ikke at jeg har vært psykisk syk. De vet om to innleggelser fordi jeg forsøkte å ta livet mitt da jeg var 16 og 17 år. De tror det var fordi jeg ville ha oppmerksomhet. Jeg gjorde mange dumme ting. Så det var kanskje naturlig å skylde på behov for oppmerksomhet. Det var det alle rundt dem gjorde. De har levd med dette fra de var ganske små de også. De kjenner meg ikke som noe annet enn det jeg er. De kjente meg ikke da jeg var liten og ikke slet psykisk. Det er det der med hvordan som stadig kommer tilbake. Hvordan gjør man dette. Hvorfor gjør man dette. Hva forventer man ved dette.. hva vil jeg oppnå… jeg vet rett og slett ikke svaret på noe av dette Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #27 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): For at de skal forstå meg bedre. Vite at alt som har skjedd, og alt jeg har gjort har vært av en grunn. Og at avvisningen deres derfor gjør ekstra vondt. Fordi jeg psykisk svak. Tenker du kanskje det er best å ikke si noe? Anonymkode: cd32f...5ef Jeg tenker at det er unaturlig og oppstyltet å be dem hjem for å ha en sånn «annonsering» som du skisserer. Men jeg tenker at når de ber deg besøke den demente damen, så kan du bruke anledningen til å fortelle. Si at din relasjon til henne ble ødelagt av at hun tillot ektemannen å misbruke deg. Anonymkode: 30510...2cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #28 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg tenker at det er unaturlig og oppstyltet å be dem hjem for å ha en sånn «annonsering» som du skisserer. Men jeg tenker at når de ber deg besøke den demente damen, så kan du bruke anledningen til å fortelle. Si at din relasjon til henne ble ødelagt av at hun tillot ektemannen å misbruke deg. Anonymkode: 30510...2cc Oppstyltet? Anonymkode: b47e0...0b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #29 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Oppstyltet? Anonymkode: b47e0...0b0 Kunstig, om du vil. Anonymkode: 30510...2cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #30 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): De bærer ikke på samme hemmelighet. heldigvis. Kjenner noen andre som har opplevd det samme med denne personen. Men jeg føler ikke har jeg kan snakke så mye med dem om det heller. De er en del endre enn meg, så de husker mer. Anonymkode: cd32f...5ef Du kan da umulig vite med sikkerhet at dine søsken ikke her blitt misbrukt? De vet ikke din historie. Og du kan umulig vite alt om dem! Anonymkode: e06ee...a31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #31 Del Skrevet 26. desember 2022 Jeg synes din mor skal be alle dere søsken hjem til seg, uten barn og partnere, og presisere at det er viktig for henne at alle kommer. Det at det er din mor som inviterer viser indirekte hennes støtte til deg, og du slipper å ha "konfrontasjonen" i ditt eget hjem. Det at din mor inviterer og at hun bekrefter historien, det forsterker det at det du forteller er sannheten. Du spurte hvordan vi ville reagert om et søsken fortalte dette? Jeg ville trolig begynt å gråte og så gitt deg en lang klem og fortalt at jeg ønsket jeg hadde visst dette tidligere. Vi har hatt en lignende historie i min familie. Den ene fortalte sin søster, begge var da godt voksne med voksne barn selv. Ble mistrodd, og søsteren reagerte først med stort sinne. Men moren hadde bekreftet at det var skjedd og at begge jentene hadde blitt misbrukt. Søsteren fortsatte å blånekte for at hun hadde vært utsatt for noe slikt. Hun hadde fortrengt absolutt alt og husket kun positive ting om overgriperen. Men samtalen satte igang noe i henne, og etterhvert begynte hun også å huske, også at de begge var blitt utsatt for det samme. Det var tøft, men det gikk seg til og det skilte ikke søsknene varig. Etterhvert fikk de tettere forhold enn de hadde hatt tidligere også, selv om de alltid hadde stått hverandre nær. Men også for deres barn var det viktig at dette kom opp, for barna av disse søsknene har også fått sine liv påvirket indirekte av at mødrene egentlig var voldsomt traumatiserte, selv om de begge hadde fortrengt det det meste av livet. Så for vår familie tror jeg det var viktig at det kom opp, selv om det en periode nok var tøft for flere. Men sannheten ga forklaringer på mye som liksom ikke hadde vært helt som hos andre, også for generasjonen etter. Men hvordan dine søsken vil reagere, det tror jeg er vanskelig å vite. Det kan gå ulike retninger, de kan være enige eller noen kan velge å tro det som blir fortalt, mens andre kan velge å ikke tro. Noen kan ta avstand, noen kan føle skyld for ikke å ha forstått tidligere, noen kommer nærmere og ønsker å "begynne på nytt". De kan også velge lik eller helt ulike måter å forholde seg til enken til overgriperen, avhengig av om de tror deg eller takler å ta det inn eller ikke. Fordi det er umulig å vite hvilke reaksjoner som kommer, så tror jeg du bare skal forvente hva som helst, og heller tenke at det å fortelle dem, det er noe du gjør for deg selv og fordi det gir dere søsknene muligheten til et nærmere forhold, enten nå eller senere. Og selv om de skulle holde seg helt unna (noe jeg ikke tror alle vil gjøre), så tenker jeg at det er viktig for deg å stå opp for deg selv i dette, være åpen mot søsknene om at det som skjedde deg har påvirket hele livet ditt. I mange år har du gått rundt og brukt mye energi på å skjule dette. Ved å si fra tror jeg du etterhvert vil få mer energi. Ikke at du trenger snakke med dem om det mer, om det ikke passer seg slik, men fordi du vil slippe å "late som", slippe å finne unnskyldninger for å ikke besøke enken til overgriperen. Og når du slipper dette, da tror jeg du vil føle deg friere og få mer energi - uavhengig av dine søskens reaksjoner på å vite. Anonymkode: 6af38...1a5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #32 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du kan da umulig vite med sikkerhet at dine søsken ikke her blitt misbrukt? De vet ikke din historie. Og du kan umulig vite alt om dem! Anonymkode: e06ee...a31 Jeg vet det fordi de aldri var alene med dem. Klart de kan ha opplevd dette med andre mennesker, men de har aldri vært alene med disse. Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #33 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet det fordi de aldri var alene med dem. Klart de kan ha opplevd dette med andre mennesker, men de har aldri vært alene med disse. Anonymkode: cd32f...5ef Jeg tror det kan gå begge veier hvis du forteller det. Egentlig synes jeg din mor som vet historien må legge sine egne følelser til side og fortelle det selv på vegne av deg. Anonymkode: 66174...ad0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #34 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes din mor skal be alle dere søsken hjem til seg, uten barn og partnere, og presisere at det er viktig for henne at alle kommer. Det at det er din mor som inviterer viser indirekte hennes støtte til deg, og du slipper å ha "konfrontasjonen" i ditt eget hjem. Det at din mor inviterer og at hun bekrefter historien, det forsterker det at det du forteller er sannheten. Du spurte hvordan vi ville reagert om et søsken fortalte dette? Jeg ville trolig begynt å gråte og så gitt deg en lang klem og fortalt at jeg ønsket jeg hadde visst dette tidligere. Vi har hatt en lignende historie i min familie. Den ene fortalte sin søster, begge var da godt voksne med voksne barn selv. Ble mistrodd, og søsteren reagerte først med stort sinne. Men moren hadde bekreftet at det var skjedd og at begge jentene hadde blitt misbrukt. Søsteren fortsatte å blånekte for at hun hadde vært utsatt for noe slikt. Hun hadde fortrengt absolutt alt og husket kun positive ting om overgriperen. Men samtalen satte igang noe i henne, og etterhvert begynte hun også å huske, også at de begge var blitt utsatt for det samme. Det var tøft, men det gikk seg til og det skilte ikke søsknene varig. Etterhvert fikk de tettere forhold enn de hadde hatt tidligere også, selv om de alltid hadde stått hverandre nær. Men også for deres barn var det viktig at dette kom opp, for barna av disse søsknene har også fått sine liv påvirket indirekte av at mødrene egentlig var voldsomt traumatiserte, selv om de begge hadde fortrengt det det meste av livet. Så for vår familie tror jeg det var viktig at det kom opp, selv om det en periode nok var tøft for flere. Men sannheten ga forklaringer på mye som liksom ikke hadde vært helt som hos andre, også for generasjonen etter. Men hvordan dine søsken vil reagere, det tror jeg er vanskelig å vite. Det kan gå ulike retninger, de kan være enige eller noen kan velge å tro det som blir fortalt, mens andre kan velge å ikke tro. Noen kan ta avstand, noen kan føle skyld for ikke å ha forstått tidligere, noen kommer nærmere og ønsker å "begynne på nytt". De kan også velge lik eller helt ulike måter å forholde seg til enken til overgriperen, avhengig av om de tror deg eller takler å ta det inn eller ikke. Fordi det er umulig å vite hvilke reaksjoner som kommer, så tror jeg du bare skal forvente hva som helst, og heller tenke at det å fortelle dem, det er noe du gjør for deg selv og fordi det gir dere søsknene muligheten til et nærmere forhold, enten nå eller senere. Og selv om de skulle holde seg helt unna (noe jeg ikke tror alle vil gjøre), så tenker jeg at det er viktig for deg å stå opp for deg selv i dette, være åpen mot søsknene om at det som skjedde deg har påvirket hele livet ditt. I mange år har du gått rundt og brukt mye energi på å skjule dette. Ved å si fra tror jeg du etterhvert vil få mer energi. Ikke at du trenger snakke med dem om det mer, om det ikke passer seg slik, men fordi du vil slippe å "late som", slippe å finne unnskyldninger for å ikke besøke enken til overgriperen. Og når du slipper dette, da tror jeg du vil føle deg friere og få mer energi - uavhengig av dine søskens reaksjoner på å vite. Anonymkode: 6af38...1a5 ❤️ Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #35 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror det kan gå begge veier hvis du forteller det. Egentlig synes jeg din mor som vet historien må legge sine egne følelser til side og fortelle det selv på vegne av deg. Anonymkode: 66174...ad0 Nei. Det er min historie å fortelle. Det er mine følelser å legge frem. Mamma kan ikke fortelle hvordan livet mitt har vært, så det er jeg som må fortelle dette Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #36 Del Skrevet 26. desember 2022 Det virker som at du har noen tanker om hvordan dette skal gjøres, så dette tror jeg du klarer å fortelle. Gi søstrene dine litt tid, så går det nok bra. Anonymkode: 6e56f...f77 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #37 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei. Det er min historie å fortelle. Det er mine følelser å legge frem. Mamma kan ikke fortelle hvordan livet mitt har vært, så det er jeg som må fortelle dette Anonymkode: cd32f...5ef Ok. Du er tøff som vil gjøre det av egen vilje. Det jeg tenker på er hvordan vil du føle deg hvis reaksjonen dems ikke blir slik som du ønsker deg? Anonymkode: 66174...ad0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #38 Del Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ok. Du er tøff som vil gjøre det av egen vilje. Det jeg tenker på er hvordan vil du føle deg hvis reaksjonen dems ikke blir slik som du ønsker deg? Anonymkode: 66174...ad0 Jeg skal nok klare det. Jeg har et ønske om at de skal tro på meg. Eller har jeg ingen ønsker til reaksjon. Jeg forventer at de skal mistro meg, bli sint på meg, forakte meg, bryte kontakt med meg. Men da vet de i alle fall. Og kanskje, når de får tenkt over det, så tar de kontakt. Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #39 Del Skrevet 27. desember 2022 Kan det hjelpe å skrive det ned på forhånd, slik at det kanskje er lettere å få sagt hvordan du har hatt det? Anonymkode: 7d14b...c49 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #40 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kan det hjelpe å skrive det ned på forhånd, slik at det kanskje er lettere å få sagt hvordan du har hatt det? Anonymkode: 7d14b...c49 Jeg er ikke så flink til å få med alt når jeg skriver dessverre. Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #41 Del Skrevet 27. desember 2022 Hadde droppet det. Hva er vitsen liksom? Anonymkode: b47e0...0b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #42 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hadde droppet det. Hva er vitsen liksom? Anonymkode: b47e0...0b0 Å bedre livet mitt. Egoistisk kanskje, men det er ekstremt tungt og tøft å bære på det alene Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #43 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Å bedre livet mitt. Egoistisk kanskje, men det er ekstremt tungt og tøft å bære på det alene Anonymkode: cd32f...5ef Du gjør jo ikke det. Moren din og psykologen din vet det jo Anonymkode: b47e0...0b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892543 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #44 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du gjør jo ikke det. Moren din og psykologen din vet det jo Anonymkode: b47e0...0b0 Psykologen er ikke der evig. Antakelig ikke mamma heller. Men hvorfor skal man holde sånt hemmelig? Fordi jeg holdt det hemmelig, så forgrep han seg på flere enn meg. Fordi jeg holdt det hemmelig fikk jeg avslag på voldsoffererstatning. Fordi jeg holdt det hemmelig fikk han ikke straff. Fordi jeg har holdt det hemmelig har jeg slitt psykisk hele livet. Ville man bedt et barn holde det hemmelig? Spørre det om hvorfor man skal fortelle det? En stor del av mitt voksne liv sitter fast i barndommen. Jeg kommer ikke videre, og søsknene mine synes jeg er tåpelig og barnslig, og de forstår ikke hvorfor jeg tar de valgene jeg tar. Alle grunner egoistiske, men det handler jo om siste halvdel av livet mitt. Den første halvdelen er ødelagt. Den andre kan jeg kanskje gjøre noe med Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #45 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Psykologen er ikke der evig. Antakelig ikke mamma heller. Men hvorfor skal man holde sånt hemmelig? Fordi jeg holdt det hemmelig, så forgrep han seg på flere enn meg. Fordi jeg holdt det hemmelig fikk jeg avslag på voldsoffererstatning. Fordi jeg holdt det hemmelig fikk han ikke straff. Fordi jeg har holdt det hemmelig har jeg slitt psykisk hele livet. Ville man bedt et barn holde det hemmelig? Spørre det om hvorfor man skal fortelle det? En stor del av mitt voksne liv sitter fast i barndommen. Jeg kommer ikke videre, og søsknene mine synes jeg er tåpelig og barnslig, og de forstår ikke hvorfor jeg tar de valgene jeg tar. Alle grunner egoistiske, men det handler jo om siste halvdel av livet mitt. Den første halvdelen er ødelagt. Den andre kan jeg kanskje gjøre noe med Anonymkode: cd32f...5ef Så du må ha noen å snakke med om det for evig? Og det skal du belemre søsken med? Anonymkode: b47e0...0b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #46 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Så du må ha noen å snakke med om det for evig? Og det skal du belemre søsken med? Anonymkode: b47e0...0b0 Ikke noen å snakke med. Noen som vet Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #47 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ikke noen å snakke med. Noen som vet Anonymkode: cd32f...5ef Psykologen Anonymkode: b47e0...0b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2022 #48 Del Skrevet 27. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Psykologen Anonymkode: b47e0...0b0 Psykologer er ikke der resten av livet. De er inne i korte perioder Anonymkode: cd32f...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #49 Del Skrevet 28. desember 2022 Jeg har vel vært der søstrene dine er nå. Jeg var lei og sliten av min slektning som aldri fikk ordning på livet og alt måtte tilpasses til. Viste seg jo at der jeg tenkte bortskjemte dritt ikke var det, men et skadet barn som var blitt voksen kvinne og fortsatt var skadet. Jeg er svært, svært glad for at hun fortalte det til meg. Hun turte ikke gjøre det selv, men fikk en annen til å gjøre det. Men vi pratet om det etter at jeg fikk vite det og når hun var trygg på reaksjonen. Jeg ble umiddelbart kjempe lei meg på hennes vegne. Sint på meg selv for at jeg ikke hadde skjønt det tidligere da alt ble så tydelig når jeg visste. Hun fikk god hjelp av familien og psykologen så akkurat nå har hun det fint i livet sitt. Men det tok tid. Det tok også tid for meg å endre reaksjonsmønsteret mitt på noen små absurditeter min slektning hadde, men med kunnskap og viten klarte jeg å snu det mønsteret. Jeg er så uendelig glad for å få hjulpet både henne og meg selv til bedre liv. Jeg har blitt mindre dømmende og forsøker nå stortsett alltid å se forbi og forsøke å finne det bakenfor når leie ting jeg ikke helt forstår oppstår. Vær bevisst på at det du deler påvirker også tilhører. Det kan utløse en masse skyldfølelse, vantro, sinne osv. Men når stormen roer seg og man får tenkt seg litt om så forstår de deg bedre. Anonymkode: eadfc...120 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149892969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #50 Del Skrevet 28. desember 2022 Kan det være en idé å samles hos psykologen din og gjøre det der? Da kan psykologen bidra ved behov, og du kan være helt trygg på at du er på et trygt sted med en person som støtter deg fullt ut. Jeg håper ting blir bedre for deg. ❤️ Anonymkode: 570f4...139 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436771-hvordan-gj%C3%B8r-man-egentlig-dette/page/2/#findComment-149893008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå