Gå til innhold

Jeg har det bedre når mannen ikke er hjemme.

Anbefalte innlegg

Jeg fungerer bedre når mannen min ikke er hjemme. Føler meg bedre i meg selv og sammen med barna. Jeg tar meg selv i å være hyggeligere og mer tålmodig med barna også. 

Han gjør meg mye trist og frustrert. Men han skjønner det ikke, selvom jeg er ganske ærlig med han og prøver å forklare det.. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men dette sliter meg helt ut. For jeg vil være sammen med han, han er veldig god på mange områder. Men han har én side ved seg, som jeg hater. Han er ikke direkte slem, han slår meg ikke eller kaller meg stygge ting, han gjør ikke noe fysisk, drikker, er ute sent eller noenting. De fleste vil sikkert se han som drømmemannen. 

Men han har en side som er veldig diskré men som treffer meg hardt. 

Eks. Liker han ikke at jeg slapper av/ikke gjør noe. Eller at jeg dusjer/gjør noe for meg selv. Da gir han meg arbeidsoppgaver eller maser på at jeg skal bli ferdig å dusje. Samme når jeg er på do lenge, da trenger han tilfeldigvis akutt hjelp med minstemann. Hver gang. Jeg får ikke ro og fred i eget hjem. Hvis jeg skal ut å gjøre noe alene/for meg selv, klarer han stortsett å få det til å være stress at jeg drar og sørge for at jeg har dårlig samvittighet mens jeg er ute. I stedenfor å kose meg. 

Han har frie tøyler til å gjøre litt hva han vil fra min side. Hvertfall nå når jeg er så lei, men han holder fortsatt på sånn. Føles ut som det er en type hevn eller kontroll. Men han nektet for det. 

Anonymkode: 72a2a...0f5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kontrollerende og manipulerende usikker dust? Ham trenger du ikke. Han er ikke en bra mann.

Anonymkode: eebe8...1fa

Vi har vært sammen i mange år. Men jeg har nok ikke vært trygg nok i meg selv til å se hvor ille det har vært hele tiden. Men jeg så det veldig tydelig etter at vi fikk baby. Veldig dessverre. 

Og nå synes jeg det er utrolig vanskelig å skulle gå, siden vi har barn sammen. Selvom jeg vet jeg ikke trenger han. Vi har det selvfølgelig mye fint også, men følelsene mine dør sakte men sikkert når han gjør sånne ting. Han sier jeg bare misforstår og er overfølsom. 

Da sier du til ham at du ikke lenger har det godt i forholdet, og at du er redd dere sklir fra hverandre om dere ikke greier å bedre forholdet, og siden dere ikke greier det på egen hånd, så vil du at han blir med i parterapi.

Vil han ikke, da hadde jeg ikke orket å leve med en mann som holder på slik, for da kommer han ikke til å endre seg.

Jeg har et familiemedlem som er slik, der ligger det traumer bak, og personen er egentlig god og snill. Men det er likevel ødeleggende for de aller nærmeste, for man blir brutt ned, litt etter litt, og det gjøres på måter som gjør det vanskelig for andre å se og andre forstår gjerne ikke alvoret fordi hver enkeltepisode tilsynelatende ikke er så ille.

Du har det ikke bra med å leve med ham. Dere har barn sammen, så gi parterapi en sjanse. Om ikke annet, om dere ikke får forholdet inn i et bedre spor for bekke, så kan du håpe på at dere lærer noe om kommunikasjon som gjør at det blir enklere å samarbeide om barna fremover.

Anonymkode: 8e9c7...0ff

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Eks. Liker han ikke at jeg slapper av/ikke gjør noe. Eller at jeg dusjer/gjør noe for meg selv. Da gir han meg arbeidsoppgaver eller maser på at jeg skal bli ferdig å dusje. Samme når jeg er på do lenge, da trenger han tilfeldigvis akutt hjelp med minstemann. Hver gang. Jeg får ikke ro og fred i eget hjem. Hvis jeg skal ut å gjøre noe alene/for meg selv, klarer han stortsett å få det til å være stress at jeg drar og sørge for at jeg har dårlig samvittighet mens jeg er ute. I stedenfor å kose meg. 

Dette er egoisme. Jeg hadde en sånn mann før. Det er en forferdelig følelse å vite at din nærmeste person ikke unner deg det minste øyeblikk av behag, ro eller hygge. Det er bare så dritt og så smålig. Det vitner ikke om kjærlighet, men om det motsatte. 

Anonymkode: 235de...ab9

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han sier jeg bare misforstår og er overfølsom. 

Dette gjør det bare verre! Å prøve å devaluere dine følelser, si at du føler feil, at du innbiller deg ting og eller at du selv opplever ditt eget liv på feil måte, det kalles gaslighting. En ganske avansert form for manipulering, der man skal gjøre personen usikker på seg selv og sitt eget virkelighetsbilde.

Jeg prøvde å ta det opp med han nå. På en rolig måte. 

Begynte den ene morningen med at jeg følte meg veldig dårlig fra før. Føler jeg har feilet litt denne Desemberen som mamma. Da sier han "Hva har det med meg å gjøre??" hissig. Jeg hadde ikke kommet til poenget i det hele tatt, men ville at han skulle forstå litt hvordan jeg har det om dagen også. 

Så skulle jeg gi han et annet eksempel, og da bare skylder han på meg. 

Jeg kommer ingen som helst vei.. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Begynte den ene morningen med at jeg følte meg veldig dårlig fra før. Føler jeg har feilet litt denne Desemberen som mamma. Da sier han "Hva har det med meg å gjøre??" hissig. Jeg hadde ikke kommet til poenget i det hele tatt, men ville at han skulle forstå litt hvordan jeg har det om dagen også. 

Da tenker jeg at det er bedre for deg å gå. Han bryr seg tydeligvis ikke. Om han har problemer selv er det hans ansvar å søke hjelp for det, når hans oppførsel ødelegger hans relasjoner til andre. Men når han er som du sier her så tror jeg ikke han vil gjøre noe med det.

Få noen andre å snakke med slik at du har støtte når du går fra ham, for han kommer tydeligvis til å fortsette å oppføre seg som drittsekk, manipulere følelsene dine og trykke deg ned. Du risikerer at han blir verre en periode når du går fra ham.

Å leve med en som bryr seg så lite om deg, det ødelegger deg. Det er ikke din skyld - dette er det han som er skyld i.

Så snakk med en du stoler på, enten det er familie, venn, lege, familievernkontoret eller andre - og start prosessen slik at du kan komme deg fri fra ham.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Da tenker jeg at det er bedre for deg å gå. Han bryr seg tydeligvis ikke. Om han har problemer selv er det hans ansvar å søke hjelp for det, når hans oppførsel ødelegger hans relasjoner til andre. Men når han er som du sier her så tror jeg ikke han vil gjøre noe med det.

Få noen andre å snakke med slik at du har støtte når du går fra ham, for han kommer tydeligvis til å fortsette å oppføre seg som drittsekk, manipulere følelsene dine og trykke deg ned. Du risikerer at han blir verre en periode når du går fra ham.

Å leve med en som bryr seg så lite om deg, det ødelegger deg. Det er ikke din skyld - dette er det han som er skyld i.

Så snakk med en du stoler på, enten det er familie, venn, lege, familievernkontoret eller andre - og start prosessen slik at du kan komme deg fri fra ham.

Vil legge til:  Men spør ham først om han vil være med i parterapi på familievernkontoret.

Vil han ikke jobbe med forholdet er det jo veldig tydelig at det ikke har noen hensikt for deg å bli.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Han er jo en slem person. Hvorfor vil du være kjæreste med ham? 

Det finne jo ikke noe mer irriterende enn en partner som slenger seg på sofaen eller låser seg inne på do når det er flust av ting som skal gjøres. 

Dersom du som kvinne hadde skrevet et innlegg om at mannen ligger og lager seg på sofaen, ikke ser ting som må gjøres, ikke hjelper til med ungene eller «kosebæsjer», hadde du fått mengder av sympati fra andre kvinner. 

Anonymkode: 5b251...e72

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det finne jo ikke noe mer irriterende enn en partner som slenger seg på sofaen eller låser seg inne på do når det er flust av ting som skal gjøres. 

Dersom du som kvinne hadde skrevet et innlegg om at mannen ligger og lager seg på sofaen, ikke ser ting som må gjøres, ikke hjelper til med ungene eller «kosebæsjer», hadde du fått mengder av sympati fra andre kvinner. 

Det finnes i hvert fall like lite irriterende som en partner som ikke tåler at partneren dusjer, bruker den tiden han/hun trenger på do, slapper av på sofaen eller bruker tid for seg selv utenfor huset.

De aller fleste mennesker klarer å finne tid til både dusj og avslapning på sofaen mellom slagene. De færreste jobber - på arbeid eller i hjemmet - hele jævla tiden.

Anonymkode: 7d4bd...63a

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Bare hvis personen er lat og saboterende og låser seg inn på badet for å slippe plikter. Det er ikke «irriterende» at folk får hvile når de trenger det, altså.

Anonym bruker skrev (På 26.12.2022 den 17.49):

HI her. Samboeren min mener han ikke klarer å gjøre ting samtidig som han passer minstemann. Så han ligger på sofaen med mobilen og har minsten i sidesynet, mens jeg tar meg av det meste av husarbeid. Han trener 3 ganger i uka, da er han borte i 2 timer mens det er middag og legging. Også gamer han. Jeg synes det er fint at han gjør ting for seg selv, så jeg sier ingenting på det. 

Jeg jobber 100% og setter meg sjeldent ned før etter minstemann har lagt seg. Men hvis jeg er ekstra sliten en dag og prøver å sette meg ned litt, får jeg som regel høre hva jeg burde gjøre i stedenfor. 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...