Gå til innhold

Er drit sliten!!!!!

Anbefalte innlegg

Neste jul skal definitivt ikke bli som denne. Det verker i hvert ledd i min kropp, jeg kommer gjennom med Paracet, Ibux og korte dopauser.

Vi har familie som bor langt unna, og de bor i leilighet, så skal alle samles er det her. 
Det har vært overnatting, totalt 5 selskap blir det med alt.. Vi har små unger som har vært syke og hjemme 14 dager før jul startet. Og ingen løfter nesten en finger. For de skal besøke andre når de er her, dusje og bruke 4 timer på badet, ta selfies osv.

Jeg har måtte spørre direkte: Unnskyld meg men kan dere vær så snill å reise dere opp å hjelpe til?! 
For de er på ferie, og jeg er på randen. Vært forkjøla selv en evighet, løper rundt som en strikkball, og vasker opp, dekker på, rydder, ordner med barn, støvsuger osv.

Neste år skal jeg si på jobben at jeg kan jobbe, for da vil ingen mase, og det kan være bare vi!

Anonymkode: 2c868...6a3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436756-er-drit-sliten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der hadde jeg ikke orket!! Sett deg opp på jobb neste år og la de seile sin egen sjø eller lage sin egen jul. 

I min hustand så er det normalt at alle hjelper til, selv under et vanlig middagsbesøk. 

Kanskje folkene dine trenger en real oppdragelse?

Klem til deg ❤️

Jeg føler med deg! Jeg er også utslitt, men i år har jeg gitt alle oppgaver så jeg er ikke like sliten som jeg pleier å være. 

Jeg sier bare sånn. "onkel frank jeg har en jobb til deg, du har ansvar for å finne frem og servere drikke", "Tante oda, det hadde vært fint om du kunne hjelpe meg med å skylle å sette inn i maskinen". Osv. 

Ingen tør å si nei det gidder jeg ikke, hvertfall ikke i vår familie. 

I tillegg er jeg ganske rett frem på dusjing og tidsbruk på badet, det må også planlegges så alle får tid. Her får alle et tidspunkt. 

Vi har kuttet ned på antall selskaper også, er det nødvendig? Alle blir jo helt utslitt! 

Anonymkode: 83c2c...84c

Du trenger ikke å sette deg opp på jobb for å unngå at de kommer. Bare bestem dere for at neste jul skal ingen komme fordi det er for slitsomt. Ikke legg skjul på det. Alle vil selvsagt protestere i alle retninger, men dra da frem eksempler. Høres ut som du gjør alt, til og med ikke hjelp fra mannen? 

Vår familie har vokst så ingen har plass til alle lengre, så her har vi faktisk feiret de siste julaftener hver for oss. Til og med de gamle foreldrene våre orker ikke engang å dra rundt mellom oss. De vil kose seg hjemme i fred og ro. Mange rundt oss stusser over dette, men herlighet det ER SÅ DEILIG OG FREDELIG 😛 

Vi besøker hverandre litt i romjulen for kaffe og noe søtt, men ikke alle samtidig, og bare korte stunder. 

Akkurat NÅ hi, for å komme gjennom de neste dagene så be om ordet under en fellesstund. Si at du er sliten og trenger at ALLE hjelper til. Si evt at nå er det deres tur til å lage middag, og så går du på rommet ditt, låser døra og koser deg til de sier middagen er ferdig. Etter middag sier du takk for maten og hviler et par timer mens de rydder opp. Rydder de ikke opp så lar du det stå, for de SKAL gjøre det før de legger seg. Vær streng! 

Anonymkode: 37f66...913

Annonse

Enig med 913 i å ta dette opp nå, HI.

Det er bare første juledag, antar det er flere dager igjen enda dere skal være samme. Jeg hadde ikke orket å gå resten av julen og bli utslitt på den måten som du nå blir.

Si fra, ikke gjør det med sinne eller frustrasjon, bare vær så saklig som du kan være - ALLE må hjelpe til om ALLE skal ha en fin jul. Og så sier du at dere må bli enige her og nå om en arbeidsfordeling, og også noen regler for bruk av bad, dusjing osv. Still krav, men gjør det på en saklig måte som får frem at det er en selvfølge at ALLE bidrar til at ALLE får en fin jul.

Anonymkode: 06007...709

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Enig med 913 i å ta dette opp nå, HI.

Det er bare første juledag, antar det er flere dager igjen enda dere skal være samme. Jeg hadde ikke orket å gå resten av julen og bli utslitt på den måten som du nå blir.

Si fra, ikke gjør det med sinne eller frustrasjon, bare vær så saklig som du kan være - ALLE må hjelpe til om ALLE skal ha en fin jul. Og så sier du at dere må bli enige her og nå om en arbeidsfordeling, og også noen regler for bruk av bad, dusjing osv. Still krav, men gjør det på en saklig måte som får frem at det er en selvfølge at ALLE bidrar til at ALLE får en fin jul.

Dette!!

Dette pratet vi faktisk om her i går, for jeg har en datter som bor i studentkollektiv i en annen by (og er hjemme på juleferie).

Da ble det snakk om alle disse menneskene som bor på hotell hjemme, og som fortsetter i samme vane når de blir voksne.

Datteren min fortalte at hun kunne komme hjem fra jobb klokken ni om kvelden og skal lage seg noe mat, og kommer til et kjøkken som ser ut som en svinesti. Folk har brukt stekepanner og kjeler, bare tatt maten sin og forlatt kjøkkenet sånn. Så hun må begynne å vaske opp, rydde og ordne etter andre, før hun får begynt på sin egen mat.

Høres ut som det er sånne slektninger du har?

Det er vanskelig å oppdra slike mennesker uten at det blir dårlig stemning, de tar det som et angrep og får alle pigger ut.

Neste år sier du klart ifra at du ikke orker å være vertskap, du ønsker ro og ferie, og med gjester hele tiden blir det mye mas og jobb. Så dere kan godt komme til de som bor i leilighet og feire jul der, dere kan ta inn på hotell en natt eller to og ha en avlsappende ferie og feire hos dem, eller alle kan feire hver for seg.

Anonymkode: 99c1e...373

Du har min medfølelse!

Du skriver at du har bedt de bidra uten at det ser ut til å hjelpe. Håper du klarer å sette foten mer ned. Hva gjør forresten mannen din?

Neste år må dere si at "hotellet" dessverre er stengt.

Anonymkode: 74e10...f5f

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Er jo bare å la vær å styre så mye

Anonymkode: c5199...619

Det sier svigerinnen min også. Som aldri styrer og aldri serverer andre en matbit. Men som liker godt å komme på besøk og spiser rikelig av det som serveres. Og så ler hun og sier «jeg fatter ikke at du gidder å styre sånn».

Neste år skal jeg kvele henne.

HeiteH skrev (28 minutter siden):

Det sier svigerinnen min også. Som aldri styrer og aldri serverer andre en matbit. Men som liker godt å komme på besøk og spiser rikelig av det som serveres. Og så ler hun og sier «jeg fatter ikke at du gidder å styre sånn».

Noen bør si noe til det kvinnemennesket. Det er jo bare mangel på folkeskikk, takt og tone!

Anonymkode: 17dcb...083

HeiteH skrev (2 timer siden):

Da ler du like hjertelig tilbake til henne og sier "men det er jo tydelig at du setter pris på at andre gidder det du ikke gidder selv".

;)

Jeg vet ikke, men sannsynligvis tror hun at du liker å stelle i stand slikt.

Du bør forklare til henne at du slett ikke liker det du heller, men at du gjør det for at andre skal ha det hyggelig. Hvis det ikke går inn, må du bare slutte å invitere henne.

Anonymkode: 34580...6aa

Kan du ikke bare, ikke invitere henne? Hvorfor slipper dere sånne folk inn døren? 

Anonymkode: 2cf09...cad

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke bare, ikke invitere henne? Hvorfor slipper dere sånne folk inn døren? 

Anonymkode: 2cf09...cad

Skudd i blinde fra meg: Sikkert fordi de er gift med et familiemedlem? 

Anonymkode: 78585...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...