Gå til innhold

Pengegaver til små barn. Hva gjør dere med pengene?📌

Anbefalte innlegg

7åringen og 8 åringen har konto i mitt navn. Jeg sparer penger til dem hver mnd til evt tannregulering og førerkort. De har ca 55 000kr. De siste årene har også penger fra julegaver og bursdagsgaver blitt satt inn der. Min 8åring vil nå ha pengene selv. Jeg er uenig i det fordi han 1: roter bort penger. 2: i sommer fant jeg 300kr i sedler som en/begge barna hadde klippet med saks. 3: 8åringen gir bort penger til venner og 4: han bruker de opp på godteri og tull. Tidligere har vi blir enige om en sum som skal settes på konto, så har han selv (men hint fra oss voksne) satt inn 4000kr ca og beholdt 300kr. Jeg mener han selvfølgelig er for umoden og for liten til å disponere så mye penger. Prøver å lære han verdien av sparing og verdien av penger. Det jobber vi mye med. Det jeg lurer på er hvordan dere andre gjør det? Dere som har små barn med egne meninger om pengegaver? Eller dere med eldre barn som ikke ser verdien i større summer, hva gjør dere med pengene? 
Til info kan han gjerne ønske seg til, si en stor radiostyrt bil. Men jeg mener det er tull å kjøpe en bil til si 2000kr som jeg vet han knapt vil bruke, derfor spares heller pengene .

Anonymkode: 0eae9...c79

Fortsetter under...

Mine barn har to kontoer hver, en sparekonto som kun jeg disponerer og en brukskonto som de har visakort til. Der står det maks 300 kr hvis de ikke skal noe spesielt. Det er veldig greit med eget kort for eksempel om de skal på kino eller i hallen med andre, da kan jeg vippse til dem. 

Anonymkode: 1aec1...8d2

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mine barn har to kontoer hver, en sparekonto som kun jeg disponerer og en brukskonto som de har visakort til. Der står det maks 300 kr hvis de ikke skal noe spesielt. Det er veldig greit med eget kort for eksempel om de skal på kino eller i hallen med andre, da kan jeg vippse til dem. 

Jeg syns for øvrig ikke at bursdagspenger skal gå til tannregulering osv. De skal spares slik at barnet selv får de n

Det her gjør det sykt kjipt å få penger. De skal inn på mammas konto og brukes om 10 år??

Her er du kjip rett og slett. Finn en mellomting. La ungen få bruke penger på det de ønsker seg

Anonymkode: 6fe06...467

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns for øvrig ikke at bursdagspenger skal gå til tannregulering osv. De skal spares slik at barnet selv får de n

Helt enig. Men innen den tid vil det stå nok penger til begge deler, derfor tenker jeg at det går fint at det er en konto til begge formål. 

hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det her gjør det sykt kjipt å få penger. De skal inn på mammas konto og brukes om 10 år??

Her er du kjip rett og slett. Finn en mellomting. La ungen få bruke penger på det de ønsker seg

Anonymkode: 6fe06...467

Takker for innspill. Jeg tror vi er i en mellomfase nå. Vi har nok leker samtidig som barnet befinner å bli stor. Om noen år regner jeg med barnet vil ha dyre ting til f.eks gaming å det er helt ok. Men å kjøpe dyre leker som ikke brukes er også kjedelig. Men skal absolutt se om det finnes en bedre mellomting enn det jeg har gjort til nå. Derfor fint med tips.

hi

Annonse

11-åringen har brukskonto med kort og Vipps, der går ukepengene inn, og det står maks et par hundrelapper. De kan han bruke som han vil og får øvet seg på hva som skjer hvis han bruker opp alt på én gang. Da er det tomt til neste ukelønn. Hvis han får inn større summer der via Vipps, settes det meste over på sparekonto. 
Sparekontoen brukes til å spare til større ting han ønsker seg. Det kan være et bestemt plagg, en mobil etc.
Utenom det er det fondskonto, men det er langsiktig sparing som ikke røres.

9-åringen har ikke behov for kort ennå, men får nok cirka samme løsning når den tid kommer. Personlig synes jeg 8 er for ungt til å bestemme over pengene sine, men det er fint å øve med små summer.

Anonymkode: 7e160...569

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

7åringen og 8 åringen har konto i mitt navn. Jeg sparer penger til dem hver mnd til evt tannregulering og førerkort. De har ca 55 000kr. De siste årene har også penger fra julegaver og bursdagsgaver blitt satt inn der. Min 8åring vil nå ha pengene selv. Jeg er uenig i det fordi han 1: roter bort penger. 2: i sommer fant jeg 300kr i sedler som en/begge barna hadde klippet med saks. 3: 8åringen gir bort penger til venner og 4: han bruker de opp på godteri og tull. Tidligere har vi blir enige om en sum som skal settes på konto, så har han selv (men hint fra oss voksne) satt inn 4000kr ca og beholdt 300kr. Jeg mener han selvfølgelig er for umoden og for liten til å disponere så mye penger. Prøver å lære han verdien av sparing og verdien av penger. Det jobber vi mye med. Det jeg lurer på er hvordan dere andre gjør det? Dere som har små barn med egne meninger om pengegaver? Eller dere med eldre barn som ikke ser verdien i større summer, hva gjør dere med pengene? 
Til info kan han gjerne ønske seg til, si en stor radiostyrt bil. Men jeg mener det er tull å kjøpe en bil til si 2000kr som jeg vet han knapt vil bruke, derfor spares heller pengene .

Jeg skiller mellom penger barna får i gave og penger jeg sparer til viktige ting. Penger de får i gave til jul og bursdag får de lov å bruke på ting de ønsker seg. Ikke helt ukritisk, det kommer litt an på summer og hvordan de er med penger. 8 åringen fikk penger av flere av vennene til bursdag og de 50 lappene hun fikk har hun fått lov å bruke som hun vil. Med litt større summer som de har fått av besteforeldre har vi hatt litt mer regler om at det skal brukes til noe de trenger/ønsker seg av litt kvalitet.

Anonymkode: ac5b1...e22

Barna våre på 6 og 9 år fikk 500kr hver av sin oldefar, disse får de kjøpe seg akkurat det se vil fordi det er deres julegave. Og det er også det oldefar ønsker.

Men summene på sparekonto vet de ikke hvor høye er, og de spør heller ikke om å bruke de. 

Anonymkode: ad4a9...ced

Jeg ville opprettet egne bankkontoer til dem og latt i hvert fall eldste få bankkort til den kontoen. Da kan penger fra jul og bursdag gå inn der, mens du beholder de større summene selv. For barn er det uansett beløpsgrense, og du ser hva de bruker penger på. Noen vil kanskje si at vi er streng, men jeg tillater ikke at alt sløses bort på godteri ol., da tar jeg bort korter en periode. Ja, det er deres penger, men jeg har ansvar for helsen deres.

Anonymkode: de792...d1b

Jeg synes at ungene kan få beholde slike pengegaver selv for å kjøpe seg noe for det etter jul. Du er superkjip som skal bestemme at han ikke får kjøpe seg radiostyrt bil. 

Vi bor på landet. Når poden min har fått pengegaver i sedler i gaver så har vi i felleskap bestemt at jeg passer på dem i veska mi, og så får han bruke de når vi er på bytur, noe som skjer to tre ganger i året. Da er det veldig moro for ham å innom lekebutikken eller power og bruke pengene sine. Synes ikke det er tull. 

Anonymkode: 758de...c37

Annonse

All lek er god investering og om gaven fra bestemor resulterer i et par uker med lek med en fjernstyrt bil er det helt greit.

Lærer du han å ta vare på tingene sine kan dere også selge den på Finn når han blir lei av den og han få penger til en ny ting han ønsker seg. 

Når folk gir penger tik jul er det jo fordi barna selv skal få kjøpe noe de ønsker seg, ikke for at mamma skal spare dem...

Det er god læring i å bruke opp pengene sine og bli "fant" også. Når de da har lyst på noe neste gang kan de kjenne på ar om de hadde spart litt når de hadde penger kunne de ha kjøpt seg, eller vært med på det.

Jeg tar ikke gavene til ungene, de har egne kontoer. Egen sparekonto og etterhvert egen forbrukskonto med eget kort.

Mine har spart bursdagspenger og kjøpt seg dyrere ting som sparkesykkel, bmx sykkel osv, og de har brukt rubbel og bit i lekebutikken. 

De lærer ingenting om pengestyring av at du setter de på konto i ditt navn.

Anonymkode: d2cd2...5e8

Jeg håper ikke du har gjeld når du sparer til barna i ditt navn. Om noe skulle skje deg og du dør vil disse pengene bli brukt til å dekke inn gjeld om ikke verdiene er større. 

Da vil jo i prinsippet alle sparepenger og gavepenger bli brukt på gjeld og om ikke ditt bo går i pluss vil det heller ikke være arv. 

Når det kommer til det du spør om synes jeg at barna skal få lov til å kjøpe noe de ønsker seg for gavepenger. Så kan du heller spare det som er igjen. 

Egen sparekonto til konfirmasjon og andre utgifter som du sparer på. Dette er dine utgifter. 

Gaver bør gå rett på barnas sparing i deres navn ikke brukes på ting du burde betale for dem. 

Anonymkode: 65fb9...933

Her har ungene tre konti

En brukskonto med eget kort. Der står det ikke mye av gangen, bare ukepenger og av og til får de litt ekstra av bestemor

En sparekonto i eget navn. Der spares alle gavebeløp hvis det ikke er noe barnet trenger av leker/klær/ utstyr når pengene gis.

En sparekonto i mitt navn, hvor jeg sparer penger til barnet. Disse kommer til å bli brukt konfirmasjon hvis jeg må, til lappen evt eller til å gi penger til barnets første depositum eller lignende. Ting som jeg som forelder skal støtte barnet med, men som jeg ikke vet om jeg kan i fremtiden hvis økonomien endrer seg. Ryker pengene til konfirmasjon så må jeg spare mer hvis mulig til noe av det andre. Setter stort sett inn barnetrygden + litt til, bortsett fra de månedene jeg har mye utgifter.

Jeg styrer fortsatt hva de kan bruke egne sparepenger til. Eldste ønsket seg en dyr telefon til bursdagen i fjor. Da ga alle i familien penger, men hun manglet fortsatt 1500 kroner. De fikk hun ta fra egen sparekonto hvor tidligere gaver er satt inn. Men da hun ville shoppe en caps til 600 kroner fikk hun ikke bruke fra sparekonto, men måtte spare eget til dette. 

Anonymkode: 1afba...448

Pengegaver på konto går til sparing. Kontanter og vipps går til dem. Tar dem med i butikken og de får velge seg en leke, en jakke eller annet de ønsker. De får passe på pengene selv i egen lommebok, men den tar de ikke med ut uten avtale. 

Anonymkode: ccd89...aa4

10 hours ago, Anonym bruker said:

Min er snart 10 og fikk  8000kr i julegave i år, hn må ha en vinterjakke og kjøpe seg nintendo switch ,resten går på kontoen. hn har vel ca 250.000 nå

Anonymkode: 2711b...ee1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...