Gå til innhold

Nå sitter jeg her etter en kveld med altfor trang kjole

Anbefalte innlegg

Har følt meg som dritt i hele kveld og har helst ønsket å ikke røre på meg. Alt var trangt og jævlig. De siste 10 årene har jeg ønsket å gå ned i vekt, men det motsatte skjer. Og nå veier jeg 30 kg mer enn for 10 år siden.

Jeg har innsett for lenge siden at jeg har en spiseforstyrrelse og en sukkeravhengighet. Men jeg klarer tydeligvis ikke å gjøre noe med det. Prøvde lavkarbo en periode, men til ingen nytte. Mulig jeg kunne kuttet meieriprodukter og fått noe vektnedgang, men jeg ble så matlei at jeg til slutt ga opp.

Nå er jeg desperat. Har vokst ut av alle kjolene og buksene mine. Eneste buksene jeg kan bruke er joggebukser, så det lever jeg i til daglig.

Jeg trenger seriøst hjelp, men orker ikke å gå til legen med problemet. Står på venteliste til ny lege da min nåværende ikke fungerer for meg (men det er en annen historie). Står på venteliste til ny lege, men det tar evigheter.

Har også prøvd trening, men pga tidsklemma med full jobb og eneansvar for flere barn så faller jeg alltids tilbake til gamle, dårlige vaner; null trening og fråtsing av dårlig mat og snacks når ungene er i seng på kvelden.

SÅ, hvor kan jeg søke hjelp? Jeg trenger sårt hjelp av noen til å mestre dette. 

Anonymkode: 20d87...20b

Fortsetter under...

Føler med deg. 
Hør med legen om du kan få prøve noen medikamenter. Om ikke, kanskje vurdere slankeoperasjon?. 
Det reddet meg. Tok det for over 7 år siden og ikke sett meg tilbake en eneste gang. 

Anonymkode: ff371...c33

Velkommen i gjengen med ca 90% av den overvektige befolkningen. Det her er helt vanlig, faktisk normen, når det kommer til vektnedgang. 

Endring er vanskelig, ønske og intensjonen kan være der, men å gjennomføre de faktiske endringene er nesten umulig. Når du er der du er nå, akseptert og innsett problemet, men gjentatte ganger har ett ønske og intensjon du ikke klarer å gjennomføre, er det kun en ting som viser effekt. 

Gjøre det sammen med noen! Du må ha ett nettverk og noen som har en forventning til deg. I og med fastlege ikke er en vei å gå akkurat nå, vil jeg si ethvert kurs med mål om kontroll på mat og vekt hvor dere er en gruppe som gjør det sammen. Ikke fakta du tar i mot passivt, men ett sted der flere har samme mål, utfordring og møtes med jevne mellomrom for å hjelpe hverandre dit. 

Anonymkode: a9d61...552

Annonse

Uansett hvilken lege du har eller får, så kommer du ikke unna at du må gjøre noe med kostholdet ditt. Du har uansett en jobb du må gjøre, ingen kan endre diett for deg.

Anonymkode: f41b8...d2b

Jeg fikk et par tips for tre år siden, og nå Hr jeg snart gått ned 20 kilo. Viderebringer de gjerne: 

- tål at det tar tid. Varig vektnedgang handler om vaner og livsstil, og det tar tid. Ikke vær kjip lot deg selv bare fordi resultatene uteblir første månedene. 
- ikke vær så opptatt av vekt. Vekt er bare et tall, og det er så fort gjort at vi måler suksess eller endring ut fra det. Du hil få resultater på vekta også, men se punktet over; det vil ta tid. 
- ha fokus på hva du kan spise mer av. Ikke vær så opptatt av hva som er nei eller ikke bra, tenk heller hva lan du spise mer av. Frukt, grønt, feks. Fyll på med noe bra! 
- ta en dag av gangen. Overspiste du i dag? Så dumt, men helt greit. I morgen er en ny sjans. Klarte du å ikke hive inn sukker i dag? Så bra! I morgen er en ny dag. 
- si fine ting til deg selv i speilet hver dag. Stå naken foran spesielt, se på deg selv, snakk til deg selv, si noe fint. 

Du må bygge opp deg selv! Du klarer, du fortjener! 

Anonymkode: 9199d...d89

Først og fremst må du få deg klær som passer og gjøre det du trenger for å ha et fint liv nå. Det hadde sikkert vært sunnest om du veide noen kilo mindre, men grunnen til å gå ned er jo å få et godt liv. Det er like viktig å omfavne det livet du har nå. Finn mat du liker som ikke er for kaloririk, finn fysisk aktivitet du trives med. Ikke bær sintxpå deg selv fordi du veier for mye, vær glad for alt du er god til og stolt hver gang du klarer noe vanskelig, som å begrense deg til en porsjon dessert eller gå til butikken i dtedenfor å ta bilen.

Anonymkode: 76f10...c50

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Har følt meg som dritt i hele kveld og har helst ønsket å ikke røre på meg. Alt var trangt og jævlig. De siste 10 årene har jeg ønsket å gå ned i vekt, men det motsatte skjer. Og nå veier jeg 30 kg mer enn for 10 år siden.

Jeg har innsett for lenge siden at jeg har en spiseforstyrrelse og en sukkeravhengighet. Men jeg klarer tydeligvis ikke å gjøre noe med det. Prøvde lavkarbo en periode, men til ingen nytte. Mulig jeg kunne kuttet meieriprodukter og fått noe vektnedgang, men jeg ble så matlei at jeg til slutt ga opp.

Nå er jeg desperat. Har vokst ut av alle kjolene og buksene mine. Eneste buksene jeg kan bruke er joggebukser, så det lever jeg i til daglig.

Jeg trenger seriøst hjelp, men orker ikke å gå til legen med problemet. Står på venteliste til ny lege da min nåværende ikke fungerer for meg (men det er en annen historie). Står på venteliste til ny lege, men det tar evigheter.

Har også prøvd trening, men pga tidsklemma med full jobb og eneansvar for flere barn så faller jeg alltids tilbake til gamle, dårlige vaner; null trening og fråtsing av dårlig mat og snacks når ungene er i seng på kvelden.

SÅ, hvor kan jeg søke hjelp? Jeg trenger sårt hjelp av noen til å mestre dette. 

Anonymkode: 20d87...20b

Jeg vet hvor du kan søke hjelp. Fastlegen. Han kan skrive ut resept på medisiner som hjelper deg med vekta. Jeg veide ikke sååå mye over normalen, men slet med alt det rundt. Søvn, mage, humør, hele livet ble bedre med ozempic. 

Jeg er ikke oppe hele natten og raider kjøleskap og skap. 

Nå kan jeg leve livet. Uten spise forstyrrelse. 

Ja, jeg betaler 1100 kr i mnd for medisiner. Men slipper å kjøpe mat for samme summen.. 

Gikk ned 12 kg på 4 mnd. Spiser normalt. Men mindre. Man blir ikke sulten. 

Anonymkode: 6779f...9c7

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Uansett hvilken lege du har eller får, så kommer du ikke unna at du må gjøre noe med kostholdet ditt. Du har uansett en jobb du må gjøre, ingen kan endre diett for deg.

Anonymkode: f41b8...d2b

Diett er bare en prosentdel av problemet. 

Anonymkode: 6779f...9c7

Annonse

Gjør det min svigerinne gjorde da hun ble svært deprimert av vektoppgangen og alle klærne som ikke passet lengre. Hun hikk tilslutt ut og kjøpte klær i størrelser og fasonger som passet det kroppen hun hadde fått.

Det løste ikke vektproblemet, men hun slapp å bli påminnet hvor jævlig det var hver eneste dag fordi ingen klær passet. Og hun kunne føle seg litt fin igjen.

Anonymkode: 2db08...c0c

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du trenger en fungerende fastlege for å få hjelp. I mellomtiden kjøper du deg nye og fine klær som passer til den kroppen du har nå. 

Anonymkode: d8b7b...988

Enig i det siste. Ikke spar på «ambisjonsbukser» som er for små.

Anonymkode: 41472...9c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...