Gå til innhold

Jeg liker ikke julaften…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har familie jeg feirer med og alt er egentlig «perfekt» men kjenner at jeg hvert år får en dårlig følelse. Redd for at jeg ikke klarer å gi det andre forventer og at jeg skal skuffe noen. Jeg er ikke et «gave-menneske» og synes at alt med gaver bare er stress. Skjønner poenget med julen at man skal glede andre men skulle ønske det ikke handlet om gaver!

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget men måtte bare lufte tankene mine litt.

Anonymkode: 292d8...da2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har familie jeg feirer med og alt er egentlig «perfekt» men kjenner at jeg hvert år får en dårlig følelse. Redd for at jeg ikke klarer å gi det andre forventer og at jeg skal skuffe noen. Jeg er ikke et «gave-menneske» og synes at alt med gaver bare er stress. Skjønner poenget med julen at man skal glede andre men skulle ønske det ikke handlet om gaver!

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget men måtte bare lufte tankene mine litt.

Julen er opprinnelig en sol fest. Deretter blandet de inn Jesus. Jesus er ikke født i desember. Og alle de rare tradisjonene, hva har de med Jesus å gjøre? Nisser, grøt, reinsdyr, frotsing i mat også videre. Syns det gave hysteriet tar helt av!  Helt vannvittig! 

Anonymkode: 7fba0...74f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

B:Har familie jeg feirer med og alt er egentlig «perfekt» men kjenner at jeg hvert år får en dårlig følelse. Redd for at jeg ikke klarer å gi det andre forventer og at jeg skal skuffe noen. Jeg er ikke et «gave-menneske» og synes at alt med gaver bare er stress. Skjønner poenget med julen at man skal glede andre men skulle ønske det ikke handlet om gaver!

Gaver er jo bare en liten del av det. Det er du som legger for mye i det. Håper du gleder deg til neste jul. 

Gruer du deg til jul, blir jula dritt også. 

Anonymkode: 1643f...757

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Julen er opprinnelig en sol fest. Deretter blandet de inn Jesus. Jesus er ikke født i desember. Og alle de rare tradisjonene, hva har de med Jesus å gjøre? Nisser, grøt, reinsdyr, frotsing i mat også videre. Syns det gave hysteriet tar helt av!  Helt vannvittig! 

Hva er det du egentlig prøver å formidle her? Er det bakgrunnen til hvorfor vi feirer jul du tenkte kanskje kunne forklare his forventningspress knytta til julen…? Ville du ha en debatt rundt juletradisjonene…? (PS: alle tradisjoner vi har knyttet til jul har ikke nødvendigvis bakgrunn i kristendommen, så ikke så rart at ikke alle «har med Jesus å gjøre».) Eller var det julegaver du ville ha en diskusjon om? For dette svarer ditt henger liksom ikke sammen med his innlegg i det hele tatt…

Anonymkode: 05db8...f4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jul -som i jòl er en gammel hedensk fest som het jòlablot. Denne festen startet i januar, midtvintersdagen. De tror dette var ca 13 januar.

Jul ble ikke bestemt i Norge. Deg ble bestemt i Roma hvor de skulle feire jul. Det feires nesten samtidig verden over, så det er helt klart ikke den norrøne festen som nå er jul.

Det er ukjent når Jesus er født, men mange mengder de vêr at han ikke ble født i desember.

Nisser, grøt og åsgårdsreia er noe kirken skremte mennesker med, som mange andre ting. Grøt er til nissen og et helt vanlig måltid for folk på tiden tidlig middelalder. Fråtsingene i mat er en del av den hedenske skikken.

Men nå snakker HI om forventninger til gaver, ikle hva julen var, er, eller kanskje blir i fremtiden. Gaver til jul har vært vanlig i ca. 150 år, og forsvinner nok ikke. Det eskalerer og fol konkurrerer nesten i å kjøpe de beste og dyreste, og blir dødelig, og tydelig skuffet om gavene ikke står til forventningene. Dett er hva som plager HI. Hun tror hun vil se skuffelse i alles øyne fordi gavene ikke er bra nok, og det er faktisk en helt realistisk problemstilling for mange mennesker.

Anonymkode: 637b5...90a

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og avsporinger.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Juleblot var en religiøs skikk før kristendommen. Da folk gikk over til å feire kristen jul beholdt de mange av tradisjonene. Det samme skjedde i resten av verden. Det er nesten umulig å skille "kristne skikker" fra "hedenske skikker". Gaver, overflod av mat og drikke, har vært tradisjon i over 1000 år.

Anonymkode: 1e920...eb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jul -som i jòl er en gammel hedensk fest som het jòlablot. Denne festen startet i januar, midtvintersdagen. De tror dette var ca 13 januar.

Jul ble ikke bestemt i Norge. Deg ble bestemt i Roma hvor de skulle feire jul. Det feires nesten samtidig verden over, så det er helt klart ikke den norrøne festen som nå er jul.

Thorrablót er midtvintersdagen. Men vintersolverv er 22.12. og den er på samme dag over hele verden. Så det stemmer bra det Annie sier, kristendommens fest ble plassert der de eksisterende fester allerede var, og det gjelder hele Europa. Unntagen Armenia, som ikke hadde noen solfest som skulle utkonkurreres. Så der feirer man jul 18./19.januar. 

Anonymkode: f1964...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...