Gå til innhold

Klarer ikke p skape den julemagien som jeg opplevde som barn, det er leit

Anbefalte innlegg

Husker at det var godt og varmt, ryddig og reint og stillhet når jeg var liten. Hos oss er det kaldt førr det er fyr i ovnen, har ikke annet enn vedfyring og boss/støv av ved og hunder inne. Aktive (ADHD) gutter som "gløymer" søppel på gulvet og flytter på stoler og roter rundt. Frustrert!

Anonymkode: c4301...400

Fortsetter under...

Vi hadde også vedfyring. "Magien" lå i en far som sto opp tidlig og fytre opp før han la seg igjenn et par timer. Vi ble kommandert ganske tydelig tik å være med å rydde, vaske og lage mat. Når julekvelden kom følte vi at vi hadde gjort det fint sammen.

Anonymkode: f133d...d66

Kan dere ikke skaffe dere elektriske ovner i tillegg? Som dere bruker i begrenset omfang, hvis det er økonomiske utfordringer.

Sette på julemusikk og få alle med på vasking?

Anonymkode: 5151b...768

Barn ser ikke slikt og trolig så ikke du det heller. Så lenge det er god stemning mellom dere så er julen magisk selvom det et litt rotete. 
Jeg liker å rydde og pynte til jul, men rekker jeg ikke alt som er planlagt er det ingen krise. Det viktigste er juletre, lys, litt pynt og lukten av ribbe og surkål. Når jeg ser tilbake på egen barndom så er lyden av tre nøtter til askepott kombinert med en stadig sterkere lukt av surkål som er jul. Vi hadde det ryddig og pyntet men det er lyd og lukt som gir de beste minnene. 
Senk skuldrene du. 

Anonymkode: d7f12...7a3

Annonse

Men nå skaper du jo julemagi for barna dine, ikke for deg.

Det du satte pris på som barn trenger slett ikke være det samme som dine barn setter pris på i dag.

Mine barn har siden de var små funnet full julestrømpe på dørhåndtaket sitt om morgenen og kommet inn i senga vår for å utforske den. Nå er de 13 og 15 år gamle, og fremdeles må de inn i senga vår og sitte der med julestrømpa, for det er liksom sånn julaften skal starte. Nå har jo vi voksne vært oppe i flere timer når de står opp, men om dine barn er små er det jo en fin tradisjon og komme inn under din dyne mens du tenner opp også kan de gå ut i stuen når det har blitt varmt?

Hvor rent det er i kriker og kroker har jeg ingen tro på at barna legger merke til altså, det skal være temmelig møkkete og bøssete før de reagerer.

Jeg tar ingen storvask til jul, det tar jeg på våren. Vanlig helgerent hus med støvsugte gulver osv holder i massevis.

Jeg er sikker på at barna dine opplever sin oppvekst sin julemagi som skaper gode minner for dem, selv om det ikke er nøyaktig det samme som du opplevde da du var barn.

Anonymkode: 49cbc...f31

Vi må skape nye tradisjoner og magi for våre barn. 

Det vi opplevde er fortid og gode minner, men de er våre minner. Våre barn lever i en annen tid, og vil oppleve julemagien på sin måte. 

Jeg vokste opp med besteforeldre på en stor gård. Magien var å få komme inn i bestestuen, god og varm og med et stort juletre.  

Slike minner kan ikke jeg gi mine barn. Men de vet jo ikke at det er noe å savne, så de får sine magiske juleminner her i vårt lille hus, med bare en stue. Men stuen er julepyntet og de fryder seg over det. 

Anonymkode: 853fb...3f8

Når det er kaldt før man fyrer i ovnen setter man mer pris på varmen.

Hi, det eneste som er virkelig viktig, det er at du forsøker å lage god stemning.

Så ikke kast bort energi på vedrusk på gulvet. Si til ungene at de må rydde opp på gulvet før kl xx og rydd sammen med dem - da går det raskt, og dere slipper irritasjon og krangling. Gjør det til en koselig stund, hvor dere snakker om resten av julekvelden, om de gleder seg til middag og pakker, hva dere kan gjøre ute en dag i julen. Hva om du overrasker dem med å foreslå en snøballkrig som avslutning på kvelden? Er bare å trekke vinterklær over finklærne eller pysjen og komme seg ut.

Jeg husker julemagi fra min barndom, såvidt, men da mest fra mine besteforeldres julefeiringer. Men min mor var og har alltid vært veldig stresset den dagen, og det har gitt mye unødvendig frustrasjon, irritasjon og til og med krangler og sinne, over filleting og over ingenting. Da hjelper det ikke at alt annet er "perfekt".

Så legg av deg det du føler på nå, se på hva som er viktig, og det er at dere har en positiv dag sammen. Litt rusk og smårot er helt uviktig.

Anonymkode: 5fa57...9c1

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men nå skaper du jo julemagi for barna dine, ikke for deg.

Det du satte pris på som barn trenger slett ikke være det samme som dine barn setter pris på i dag.

Mine barn har siden de var små funnet full julestrømpe på dørhåndtaket sitt om morgenen og kommet inn i senga vår for å utforske den. Nå er de 13 og 15 år gamle, og fremdeles må de inn i senga vår og sitte der med julestrømpa, for det er liksom sånn julaften skal starte. Nå har jo vi voksne vært oppe i flere timer når de står opp, men om dine barn er små er det jo en fin tradisjon og komme inn under din dyne mens du tenner opp også kan de gå ut i stuen når det har blitt varmt?

Hvor rent det er i kriker og kroker har jeg ingen tro på at barna legger merke til altså, det skal være temmelig møkkete og bøssete før de reagerer.

Jeg tar ingen storvask til jul, det tar jeg på våren. Vanlig helgerent hus med støvsugte gulver osv holder i massevis.

Jeg er sikker på at barna dine opplever sin oppvekst sin julemagi som skaper gode minner for dem, selv om det ikke er nøyaktig det samme som du opplevde da du var barn.

Anonymkode: 49cbc...f31

Dette! Vår julemagi er gode minner som bare er våre, og som noen andre som var/er glade i oss tilrettela for. Nå er det vår tur å lage julemagi for våre barn, selv om det kanskje blir på en annen måte enn vi opplevde selv. Det skal ikke så mye mer til enn forventning og foreldre i godt humør!

Anonymkode: b3f95...9df

Jeg e rmye syk, så huset er litt på halv tolv. Alltid. Barna her har det bra for det. De har så mye julemagi, og jeg vet at de har de beste julene, selvom det står kjeler til oppvask. 

Anonymkode: 435dc...3e6

Hvis du jakter den, vil du i hvert fall bli skuffet. Du vil aldri oppleve den samme julemagien som da du var barn. Hjernen din har endret seg, ansvaret er noe helt annet. 

Du må finne en ny. En som passer en voksen hjerne, med ansvar, konsekvenstenkning og ei lang liste mer og mindre kjedelige oppgaver. 

Anonymkode: 5a795...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...