Gå til innhold

Er det julegavehandling som er julestress?

Anbefalte innlegg

HeiteH skrev (6 timer siden):

Jula faller ikke på et tidspunkt i året hvor man trenger så mye. Vinterklær og vintersportsutstyr trenger man før 24.12 og det er for tidlig å kjøpe sommerklær. Og hvor idiotisk er det ikke å ikke kjøpe det ungene trenger når de faktisk trenger det? «Nei, Jakob, du kan ikke være med i slalombakken 10. des, for du har ikke slalåmski. Ja, jeg vet det er nydelig pudderføre, men du skal få skiene til jul skjønner du». 

Jeg skjønner ikke hvordan ditt svar til meg er relevant…?

Det er fortsatt sånn at barna mine ikke får så mye ellers i året, så det er ikke noe problem å finne noe de trenger eller ønsker seg til jul - selv om dine barn trengte sportsutstyr før jul. F.eks har dattera mi ønsket seg trådløst headset siden i sommer. Det fikk hun nå til jul, i mellomtiden har hun måttet bruke sånne vanlige plugs med ledning som fulgte med mobilen, med dårlig lyd. Stor suksess! Hun har også fått en ride-/stallbukse til vintersbruk. Hun KUNNE selvsagt fått den så fort det ble kaldt i været, men i mellomtiden har hun brukt den vanlige utebuksa si - som ikke er så god å ri i, og som da lukter hest når hun bruker den på ski eller i akebakken. Og det har gått heeeelt fint altså, men hun det var en julegave hun ble veldig glad for.

Anonymkode: d551a...aba

Fortsetter under...

Mostly Harmless skrev (På 25.12.2022 den 9.37):

Kanskje det er på tide å innføre en ny juletradisjon. Enten kan vertskapsjobben rullere, eller arbeidet delegeres om selskapet må være hos deg av plasshensyn.

Fordel oppgaver så hver gjestefamilie stiller med en til to voksne som har ansvar for oppgaver som å klargjøre huset, handle mat, preparere det som kan klargjøres på forhånd og stille for kjøkkentjeneste og borddekking tidlig på julaften.

Ikke mulig. Mamma er 80 og kan ikke overta noen av pliktene. Min søster har 3 bittesmå barn og er nettopp skilt. Broren min kan hjelpe meg litt, men han bor 1,5 timers kjøring unna, så han kommee jo ikke på lillejulaften for å rydde og vaske og dra hjem igjen… og kjenner heller ikke mitt kjøkken. Han kan hjelpe meg på selve julaften, men det blir på samme måte som ungene: ved at jeg gir en konkret instruks og peker på hvor han skal finne aktuelle redskaper. 

Anonymkode: 71208...27c

HeiteH skrev (19 timer siden):

Dersom jeg går ut og bruker 5000 kr på meg selv blir jeg gladere enn av å få ting jeg ikke hadde lyst på for samme pris. Det betyr ikke at jeg hygger med misnøye. Jeg syns det gir en bismak å kjøpe ting folk hverken blir spes glad for eller trenger, når det er en masse mennesker som ikke har det mest nødvendige. Min sønn fikk åtte (!) hettegensere og ti boxere. Hva skal ha med det? Er det bra for verden? Han har fortsatt gensere fra i fjor han ikke har brukt.

Kanskje dere skal avvikle hele gavekonvensjonen og gi geiter til u-land i stedet. Dere drukner jo i velstand og klarer likevel å være furtne…

Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 25.12.2022 den 20.26):

Om det er mann eller barn som fraskriver seg deltakelse i det spiller ingen rolle, det er jo å ha ansvaret i seg selv som er tyngende. 

Barna fraskriver seg ingenting. De har bare ikke den påkrevde modenhet. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke mulig. Mamma er 80 og kan ikke overta noen av pliktene. Min søster har 3 bittesmå barn og er nettopp skilt. Broren min kan hjelpe meg litt, men han bor 1,5 timers kjøring unna, så han kommee jo ikke på lillejulaften for å rydde og vaske og dra hjem igjen… og kjenner heller ikke mitt kjøkken. Han kan hjelpe meg på selve julaften, men det blir på samme måte som ungene: ved at jeg gir en konkret instruks og peker på hvor han skal finne aktuelle redskaper. 

Men da er det jo umulig. Eller - så kan du se mulighetene. Klarer din mor seg selv i hverdagen? Da kan hun nok hjelpe til med å skrelle poteter, lage dessert eller stryke duker. 

Din søster med de små barna, klarer hun å ivareta dem, gi dem mat og ordne hverdagen? Da kan hun bidra med noe ah det din mor ikke klarer. Samme med broren din, han har vel også hender han kan skrelle, stryke eller kokkelere med

Av en hel familie nekter jeg å tro at det kun er du som har overskudd og evner til å bidra til julen. 

Anonymkode: 9b8e5...c0c

Anonym bruker skrev (På 26.12.2022 den 10.57):

De som er lei er nok de som styrer og stresser mer enn nødvendig. Man MÅ ikke bake 7 slag, man MÅ ikke vaske rundt skap og skuffer, tak og vegger.

Vi lever i 2022, enn så lenge. De færreste drar på spontanbesøk any day of the year. Det holder med kaffe og kaker. Inviterer man til full julemiddag så har man invitert og planlagt ut fra dette. De som synes dette er stress inviterer neppe 20 stk til bords.

Er man på skole og jobb så er man det. Man har hele desember og ja, hehe året ellers på å handle gaver og det som trengs. Dette må gjøres på fritiden enten det gjelder i august eller i desember. 

Jeg synes ikke gaver er stress. Andre synes det. 

Anonymkode: 0def9...dc2

Det er vel den ekstra logistikken som av og til velter en ganske så full logistikk fra før. Røde dager, stengt, matretter med krydder en normalt ikke har i hus. Det skal huskes på. 

Med syke foreldre og unger som har sine utfordringer, så er hverdagen i seg selv nok til tider. Nå en da skal presse inn julelunsj og annet obligatorisk «moro», men egentlig har litt for mye å ferdigstille for å kunne ta seg fri. Avslutning på skole, avslutning på idrett, sleng gjerne på en dugnad. Innspurt til prøver og høring. Pandemien var helt ærlig en velsignelse når vi slapp alle disse aktivitetene på toppen. 

Jeg har i grunn aldri baket 7 slag til jul, vinduene tar jeg når vårsolen titter frem. 

Anonymkode: 563b1...2c8

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvis forberedelsene til juleselskap er et reelt problem for deg, finnes det arbeidsbesparende løsninger. Bare det å spise med stålbestikk i stedet for sølvtøy som skal pusses, frigjør en del tid. En av dere voksne har kanskje et ok sett med ståltøy? Din mor kan muligens få duken og serviettene hjem til seg og ta dem strøkne med på julaften? Om alle kommer litt før neste år, kan de hjelpe med å få det siste på plass. Om mormor og onkel passer barn og dekker bord, kan kanskje din søster være med å lage middagen, om hun er mer selvgående på kjøkkenet enn din bror? 

Det trengs ikke så veldig mye julepynt for å skape stemning, så kanskje er det muligheter for å begrense til en mengde ungene kan få ansvaret for å pynte med? Om man begrenser hvor man pynter til for eksempel treet, et par vinduskarmer og en skjenk, blir det mer oversiktlig å både pynte og rydde pynt etterpå. Med tre små tantebarn på besøk, lønner det seg kanskje uansett å ikke ha for mye småtteri fremme.

Men, ja, jeg er enig med deg og Den perfekte mor; det er langt fra bare gavene som utgjør julestresset. Det ligger mye arbeid i å klargjøre for storinnrykk til jul. Det å formidle at dette er mye jobb, og ansvarliggjøre gjestene, kan være en måte å gjøre juleselskapet litt mindre stress å arrangere. Med delegering mister man stålkontrollen, men samtidig står man da ikke lenger alene med ansvaret for at det skal bli vellykket. Gjestene må rett og slett innse at de er viktige bidragsytere til at selskapet blir hyggelig. 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Men da er det jo umulig. Eller - så kan du se mulighetene. Klarer din mor seg selv i hverdagen? Da kan hun nok hjelpe til med å skrelle poteter, lage dessert eller stryke duker. 

Din søster med de små barna, klarer hun å ivareta dem, gi dem mat og ordne hverdagen? Da kan hun bidra med noe ah det din mor ikke klarer. Samme med broren din, han har vel også hender han kan skrelle, stryke eller kokkelere med

Av en hel familie nekter jeg å tro at det kun er du som har overskudd og evner til å bidra til julen. 

Anonymkode: 9b8e5...c0c

Å herregud. 
Les hva jeg skriver da. 
Hele poenget med å «slippe stress» er ikke å leke arbeidsleder og holde i trådene for mer eller mindre arbeidsføre folk rundt meg. LES før du svarer.
Dukene er strøket av et firma, de, det skal mamma slippe. Og sønnen min skreller potetene, og masse småoppgaver utføres hvis JEG står og forteller alle hva som skal gjøres. Men stresset ligger i selve det å måtte sjonglere dette.

Og ingen andre kan komme inn i huset mitt og ta «grunnryddingen» etter en hektisk vinter på jobb der jeg omtrent ikke har nådd hjem for annet enn å skifte og få i meg en skive. Ingen kan komme utenfra og gjøre huset mitt juleklart, samme hvor mange duker jeg får hjemsendt ferdigrullet. Dét er julestresset. 

Mostly Harmless skrev (16 timer siden):

Bare det å spise med stålbestikk i stedet for sølvtøy som skal pusses, frigjør en del tid. En av dere voksne har kanskje et ok sett med ståltøy?

Spiser aldri med stålbestikk. Verken jul eller sommer. 

Mostly Harmless skrev (16 timer siden):

Det å formidle at dette er mye jobb, og ansvarliggjøre gjestene, kan være en måte å gjøre juleselskapet litt mindre stress å arrangere.

Selve det å ansvarliggjøre dem ER stressmomentet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...