Anonym bruker Skrevet 24. desember 2022 #26 Skrevet 24. desember 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Synes det er synd at du skriver det er en selvfølge at de hadde stengt deg ute fra familien om du gikk ut av jv. Det du skriver videre viser også at valget om å døpes ikke egentlig er reelt for mange av de unge. Hvor gamle er de når de døpes? Jeg greier ikke å forstå at de mener at utestengning og fryse ut noen skal gjøre at noen skal få lyst til å bli med i jv igjen. Måten utfrysingen gjøres på har lite med nestekjærlighet å gjøre. Jeg leser inne på sidene til jv nå, og der sies det at "God religion fremmer nestekjærlighet". Og de nevner bl.a. noen bibelvers. "«Men den som har jordisk gods og ser sin bror lide nød og likevel lukker sitt hjerte for ham, hvordan kan kjærligheten til Gud bli værende i ham? Mine barn, la oss ikke elske med ord eller med tunge, men i gjerning og sannhet!» – 1. Johannes 3:17, 18, Norsk Bibel 88/07." https://www.jw.org/no/bibliotek/blad/wp20090801/god-religion-fremmer-nestekjaerlighet/ Og litt senere i samme link skrives: "Når du besvarer de følgende spørsmålene, så spør deg selv: Viser medlemmene av denne religionen kjærlighet mot alle mennesker til alle tider, ikke bare i ord, men også i gjerning?" Videre: "Apostelen Johannes skrev: «Slik viser det seg hvem som er Guds barn, og hvem som er djevelens barn: Den som ikke gjør det som er rett, og som ikke elsker sin bror, er ikke av Gud. For dette er det budskap dere hørte fra begynnelsen av: Vi skal elske hverandre. Vi må ikke ligne Kain: Han var av den onde og drepte sin bror.» – 1. Johannes 3:10–12, NO 2005." Og ikke minst ang. fordommer: "Jakob skrev til de kristne i det første århundre: «Mine søsken! Dere kan ikke tro på vår Herre Jesus Kristus, herlighetens Herre, og samtidig gjøre forskjell på folk. Sett at det kommer to menn inn i forsamlingen deres, den ene i staselige klær og med gullring på fingeren, den andre fattig og i skitne klær. Så legger dere merke til ham med de staselige klærne og sier: ’Vær så god, her er en god plass!’ men til den fattige: ’Du kan stå der’, eller: ’Sett deg her ved føttene mine!’ Om det bare er ham med de staselige klærne dere bryr dere om, har dere ikke da skapt et skille blant dere? Er dere ikke blitt dommere med onde tanker?» – Jakob " Her ser man jo at jv som utestenger de som har vært døpt, de vil ikke følge bibelen iflg. siste sitat :"Dere kan ikke tro på vår Herre Jesus Kristus, herlighetens Herre, og samtidig gjøre forskjell på folk." De vil at jv skal tenke gjennom følgende spørsmål "Viser medlemmene av denne religionen kjærlighet mot alle mennesker til alle tider, ikke bare i ord, men også i gjerning?" Når man fryser ut sine barn, nekter å ha kontakt med dem, ikke en gang vil hilse på egne barn, da viser man jo veldig tydelig i gjerning at man ikke gjør det jv mener man skal gjøre, nemlig "vise kjærlighet til alle mennesker til alle tider, ikke bare i ord, men også i gjerning". Noe de også understreker med å vise til Johannes som sa omtrent det samme, at kjærlighet må vises også i gjerning, ikke bare i ord. For meg blir det hyklerisk å mene at man ikke kan tro på Jesus/Gud hvis man gjør forskjell på folk, mener at man må vise kjærlighet til alle mennesker også i handling - og samtidig forsvare det å utestenge sine barn totalt fra kontakt med familie og venner innen jv. For meg blir dette tvang og det tyder på at lederskapet innen jv snakker med to tunger, jeg greier ikke forstå forskjellen, siden de selv så tydelig viser til at man ikke skal gjøre forskjell på folk. Og så er det akkurat det de krever at medlemmene skal gjøre med de de er aller mest glade i. Da blir det jo en fryktkultur innad i sekten, en voldsom kontrollfunksjon. Måten man utstøter medlemmer på er en form for psykisk vold mot de som utstøtes, siden disse skal ses på som ikke-eksisterende. Og de fremhever også at vold ikke er forenelig for de som tror på Gud, men har likevel ingen skrupler mot å være psykisk voldelig mot sine aller nærmeste. Jeg tenker det er fullstendig utdatert å tro at det å behandle en person som ikke-eksisterende skal bringe personen tilbake, når det å gjøre dette mot andre er vold, det er basert på frykt og kontroll. Ser man på hva jv/bibelen skriver om utstøtelse, så forsvares det med at bibelen sier at man skal utstøte den som synder og ikke angrer. https://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/101996648?q=utstøtelse&p=doc Det siste viser jo at de likevel ikke tar det de viser til om nestekjærlighet på alvor - for de velger likevel å ikke behandle alle mennesker med kjærlighet i ord og handling. Jeg får inntrykk av at du ikke er komfortabel med denne ordningen med å utstøte, eller er du for den om man har blitt døpt som voksen? En annen ting er at jv mener deres interne domstol skal gjøre sitt, uavhengig av ev. ekstern etterforskning. Det har vært kjent mange saker hvor barn i jv er blitt misbrukt, og hvor dette helt bevisst er blitt lagt et lokk på av de eldre. Hvordan går dette overens med tanken på å gjør godt mot andre, vise kjærlighet? Og hvordan i all verden kan man respektere eldre som med viten og vilje ønsker å skjule overgrep mot barn? Hvorfor utstøtes ikke disse og de foreldrene som har begått overgrep? Beklager alle spørsmålene - jeg blir revet med, for jeg greier bare ikke forstå. Jeg har en venninne som ble utstøtt fra jv uten å ha gått gjennom dåp, uten å ha gjort noe galt. Derimot hadde hun blitt utsatt for stygge overgrep av flere voksne (ikke egne foreldre/familie), også av noen av de eldre. Hun ble utstøtt, som ung tenåring, fordi de vridde overgrepene til å være hennes skyld og at det å angre derfor lå på henne. Ikke med min beste vilje greier jeg å forstå at slikt kan forsvares med at det gjøres i Guds navn fordi de selv er virkelige og gode kristne. Jeg har møtt flere fra jv og også likt flere av dem, men denne dobbelheten og selvmotsigelsen jeg opplever gjør det vanskelig å forstå, og når slik selvmotsigelse i reglene deres påpekes, så blir de ofte forvirret, nekter å diskutere det og vil ikke kritisere de eldre. Samme med at de er ofte veldig opptatt av å si at kvinner og menn er like mye verdt, men når jeg spør hvorfor kvinner da ikke kan ha noen høyere verv, da får jeg sjelden svar. Bare så det er sagt, jeg har like store vansker med å forstå f.eks. muslimske samfunn som gjør lignende ting. Slik jeg ser det er det mange religiøse sekter eller samfunn som driver veldig cherry-picking når det kommer til hvilke "regler" medlemmene må følge. Som regel velges de reglene som gir lederne kontroll over medlemmene og/eller gir lederne/organisasjonen store fordeler og verdier. Egentlig kan jeg prøve å oppsummere alt til ett spørsmål - hvorfor fremmer jv på sine sider nestekjærlighet og sier at man ikke er en kristen om man ikke behandler alle mennesker likt og med kjærlighet, og samtidig sier at det er greit å utstøte medlemmer og behandle dem som ikke-eksisterende? Det å erklære noen som ikke-eksisterende er jo et ekstremt kontrollvirkemiddel som dehumaniserer den som utstøtes - og skal man følge det de sier så bør jo de som ikke behandler alle mennesker med kjærlighet og behandle dem likt, men heller utstøter medlemmer, det er jo disse som utstøtes som da synder. Jeg forstår at det legges ulik vekt på ulike bibelsteder, men det blir igjen cherry-picking som som regel kun gavner lederne som kan lede med frykt og kontroll. Anonymkode: 196e2...3f5 Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Det er de "eldste" som dømmer medlemmene. Det har ikke noe med alder å gjøre. Men det er brødre som har vist dyp ydmykhet og ekte tro. Jeg har gjort noe galt noen ganger og har da vært i møter med 3 eldste. Det var utspørring om hva jeg hadde gjort og hvordan jeg såg på saken. Jeg ble ikke ekskludert, pga jeg viste anger og var ydmyk. Men hvis noen blir ekskludert da blir det opplyst på neste menighetssamling. Jeg husker at en god familievenn ble ekskludert og da jeg f.eks. møtte denne personen da fikk jeg panikk for å møte blikket til personen. Jeg livredd for at hun skulle si hei. Livredd for at Jehova skulle bli sint på meg. Livredd for å gjøre noe galt. Jeg har hatt så ekstremt mye angst i oppveksten. Livredd for å gjøre noe galt. Alltid dårlig samvittighet. Foreldrene mine hadde stålkontroll på meg. Jeg var veldig mye stresset som liten. Sleit med overvekt. Var mye redd! Jeg sliter enormt psykisk enda. Voksen dåp kan man ta når man selv ønsker. Noen døper seg når de er 10 år. Der burde ikke foreldrene tillat. Noen døper seg når de er 20, 26, 35, 50. Ingen fasit. Jeg døpte meg da jeg var 15. Etter en meget kontrollerende oppvekst og etter mye mas fra foreldrene mine. De fleste døper seg når de er 14 til 18 år. Jeg forstår ikke hvorfor jv skal være så strenge når det gjelder ekskluderte. Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2022 #27 Skrevet 24. desember 2022 Nei, da måtte det gjort noe forferdelig. Som å ha forgrepet seg og drept et barn feks. Moren min tok avstand fra meg da jeg var litt over tju. Sa henne imot (var ikke ufin). Vet hun sliter psykisk, men klarer likevel ikke skjønne det. Det at man står opp for seg selv er vel noe alle foreldre burde sette pris på. Anonymkode: bf193...63a
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #28 Skrevet 25. desember 2022 NotNaomi skrev (På 23.12.2022 den 10.52): Hæ? Har du sagt det? At hvis han dreper folk og blir buret inn vil du fortsette å være glad i han? Hvordan kom et sånt samtaleemne opp? Jeg hadde blitt redd om foreldrene mine sa noe sånt, så hva var konteksten her? Var det så rart? Har også sagt det samme til mine barn. Det er jo bare fordi man sier at «det ikke finnes noe i hele verden som kan endre den kjærligheten jeg har til deg». Og da spør de jo selvfølgelig om det også gjelder dersom de ble seriemordere - og ja - jeg ville jo elsket dem da også. Selv om jeg naturligvis ville syntes at den drapsbiten var en smule uheldig 😁 Anonymkode: 2fbeb...edf
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #29 Skrevet 25. desember 2022 On 12/23/2022 at 9:27 AM, Anonym bruker said: Jehovas Vitner er nå fjernet som trossamfunn i Oslo og Viken. Dette fordi Jehovas Vitner krever at foreldre skal kutte kontakten med sine barn når de gjør noe Jehovas Vitner er veldig uenige i. Kravet er til og med at når barn ringer gjentatte ganger skal foreldrene ikke svare men snu ryggen helt til sitt barn. Selv om det er snakk om at barnet er blitt påkjørt og ligger for døden på sykehus. (3 minutter lang video som viser hva Jehovas Vitner krever at foreldre gjør når barn gjør noe galt - slutten, 2:25, er helt brutal) https://www.jw.org/en/library/videos/#en/mediaitems/VODBiblePrinciples/pub-mwbv_201709_6_VIDEO Kunne du kuttet kontakten med ditt barn om ditt barn gjorde noe du var veldig uenig i? Eller er du enig med Statsforvalteren i Oslo og Viken i at det var riktig at Jehovas Vitner mistet sin status som trossamfunn? Anonymkode: 0968f...4dc hadde kun kuttet ut barna mine hvis de hadde drept noen eller voldtatt noen Anonymkode: 84954...a02
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #30 Skrevet 25. desember 2022 Jeg tenker at dere som aldri har vært et Jehovas vitne, dere kan aldri forstå ! Dette er bare en tråd på et forum. Men for meg er det livet. Å leve med dette er ikke lett ! Det er så ubeskrivelig forferdelig! Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #31 Skrevet 25. desember 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Jeg tenker at dere som aldri har vært et Jehovas vitne, dere kan aldri forstå ! Dette er bare en tråd på et forum. Men for meg er det livet. Å leve med dette er ikke lett ! Det er så ubeskrivelig forferdelig! Anonymkode: b0bd0...e5c Jeg har aldri vært et Jehovas vitne, men min ungdomskjæreste var det. Han ble utstøtt og jeg vet dessverre altfor godt hva det kan føre til. Nå er han død og jeg må si at jeg skulle ønske jeg den gangen forsto hvor mye han satte på spill for å bli sammen med meg. Jeg vet det ikke er min feil, men jeg vil aldri slutte å tenke på det. Vite at det er nedskrevet alt vi gjorde og ikke gjorde når vi var 16 år. Intimt og sårt. Nei, jeg har bare ikke ord… Anonymkode: 07b59...98b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #32 Skrevet 25. desember 2022 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Jeg har aldri vært et Jehovas vitne, men min ungdomskjæreste var det. Han ble utstøtt og jeg vet dessverre altfor godt hva det kan føre til. Nå er han død og jeg må si at jeg skulle ønske jeg den gangen forsto hvor mye han satte på spill for å bli sammen med meg. Jeg vet det ikke er min feil, men jeg vil aldri slutte å tenke på det. Vite at det er nedskrevet alt vi gjorde og ikke gjorde når vi var 16 år. Intimt og sårt. Nei, jeg har bare ikke ord… Anonymkode: 07b59...98b Jo, du vet nok litt. Men du kjenner ikke på denne angsten som jeg må bære på. Vokse opp som et Jehovas vitne. Men hvorfor døde han? Pga han ble ekskludert? Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #33 Skrevet 25. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jo, du vet nok litt. Men du kjenner ikke på denne angsten som jeg må bære på. Vokse opp som et Jehovas vitne. Men hvorfor døde han? Pga han ble ekskludert? Anonymkode: b0bd0...e5c Selvmord. Orket ikke å bli overlatt til seg selv i en alder av 18 år. Han ble plutselig ingen for hele menigheten. Jeg flyttet også fra byen pga dette. Det var mange som ble preget av det hele. Er du fortsatt aktiv i menigheten? Anonymkode: 07b59...98b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #34 Skrevet 25. desember 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvmord. Orket ikke å bli overlatt til seg selv i en alder av 18 år. Han ble plutselig ingen for hele menigheten. Jeg flyttet også fra byen pga dette. Det var mange som ble preget av det hele. Er du fortsatt aktiv i menigheten? Anonymkode: 07b59...98b Jeg er ganske aktiv ja. Har ingen valg. Utrolig trist å høre om eks kjæresten din 😭 Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #35 Skrevet 25. desember 2022 Nei, det kunne jeg ikke. Så bra at de er fjernet som trossamfunn Anonymkode: 5dbc9...360
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #36 Skrevet 25. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ganske aktiv ja. Har ingen valg. Utrolig trist å høre om eks kjæresten din 😭 Anonymkode: b0bd0...e5c Hvordan er det å oppdra dine barn i dette nå? Ja, det er veldig veldig trist å tenke på og jeg kommer aldri til å glemme han. Det at det å være ungdomskjærester kunne få så fatale konsekvenser… Anonymkode: 07b59...98b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #37 Skrevet 25. desember 2022 https://www.nrk.no/norge/gry-nygard-ble-ekskludert-fra-jehovas-vitner-_-vant-i-lagmannsretten-1.15570621 Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2022 #38 Skrevet 25. desember 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvordan er det å oppdra dine barn i dette nå? Ja, det er veldig veldig trist å tenke på og jeg kommer aldri til å glemme han. Det at det å være ungdomskjærester kunne få så fatale konsekvenser… Anonymkode: 07b59...98b Forferdelig trist 😭 Jeg er et forferdelig menneske! Jeg klarer ikke å oppdra de strengt. Jeg klarer ikke å utsette de for det samme som jeg opplevde! Det er helt forferdelig å føle seg så elendig som ikke gjør det som er rett. Jeg har et voldsomt press på meg. Jeg er et dårlig menneske! Som ikke klarer å ta riktige valg. Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #39 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Forferdelig trist 😭 Jeg er et forferdelig menneske! Jeg klarer ikke å oppdra de strengt. Jeg klarer ikke å utsette de for det samme som jeg opplevde! Det er helt forferdelig å føle seg så elendig som ikke gjør det som er rett. Jeg har et voldsomt press på meg. Jeg er et dårlig menneske! Som ikke klarer å ta riktige valg. Anonymkode: b0bd0...e5c Det at du ikke klarerte utsette barna dine for det du har opplevd gjør deg til et godt menneske Anonymkode: 5dbc9...360
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #40 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det at du ikke klarerte utsette barna dine for det du har opplevd gjør deg til et godt menneske Anonymkode: 5dbc9...360 Tusen takk ❤️ de jeg kjenner er ikke enig med deg 😭 Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #41 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk ❤️ de jeg kjenner er ikke enig med deg 😭 Anonymkode: b0bd0...e5c Hvis det faktisk er et slikt press innad i JV så burde det nesten forbys. Hold på det du i hjertet tenker er riktig overfor barna dine. De er de viktigste her ♥️ Anonymkode: 5dbc9...360
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #42 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): hadde kun kuttet ut barna mine hvis de hadde drept noen eller voldtatt noen Anonymkode: 84954...a02 Jeg er sikker på at du ikke hadde kuttet de ut (håper jeg). Fordømt handlingen de har gjort - men ikke kuttet. Anonymkode: 2b670...da9
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #43 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Var det så rart? Har også sagt det samme til mine barn. Det er jo bare fordi man sier at «det ikke finnes noe i hele verden som kan endre den kjærligheten jeg har til deg». Og da spør de jo selvfølgelig om det også gjelder dersom de ble seriemordere - og ja - jeg ville jo elsket dem da også. Selv om jeg naturligvis ville syntes at den drapsbiten var en smule uheldig 😁 Anonymkode: 2fbeb...edf 😅 Det er noe typisk norsk over den formuleringen. En smule uheldig. Litt ugreit liksom 😆 Fra spøk til alvor, jeg har nok samme tanke selv. Skulle noen av de ende opp med å utføre noe utilgivelig, må en nesten anerkjenne eget ansvar i det hele også. Det er nå jeg som har oppdratt de. Anonymkode: aae5a...fba
MaryAnn_ Skrevet 26. desember 2022 #44 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg er ganske aktiv ja. Har ingen valg. Utrolig trist å høre om eks kjæresten din 😭 Anonymkode: b0bd0...e5c Man har jo alltid et valg. At valget blir for vanskelig å stå i er en annen sak. Har du hele familien din, inkludert mann, i JV? Når du leser her inne, og på nettet ellers, så ser du vel at de ‘verdiene’ JV fronter ikke er sunne? Anonym bruker skrev (7 timer siden): Forferdelig trist 😭 Jeg er et forferdelig menneske! Jeg klarer ikke å oppdra de strengt. Jeg klarer ikke å utsette de for det samme som jeg opplevde! Det er helt forferdelig å føle seg så elendig som ikke gjør det som er rett. Jeg har et voldsomt press på meg. Jeg er et dårlig menneske! Som ikke klarer å ta riktige valg. Anonymkode: b0bd0...e5c Du er ikke et forferdelig menneske. Du er en god mor som gjør så godt du kan, det vil barna dine ta med seg alltid. Vær klar på at du elsker dem over alt, at Gud er god og ikke skummel. Du er den beste moren de kan ha.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #45 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvis det faktisk er et slikt press innad i JV så burde det nesten forbys. Hold på det du i hjertet tenker er riktig overfor barna dine. De er de viktigste her ♥️ Anonymkode: 5dbc9...360 Ja, det er et voldsomt press. Føler meg hele tiden som et dårlig menneske! Aldri flink nok, aldri god nok. Strekker ikke til. Det er så tungt. Jeg sliter med overvekt og alkohol (som heller ikke er bra) Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #46 Skrevet 26. desember 2022 MaryAnn_ skrev (1 time siden): Man har jo alltid et valg. At valget blir for vanskelig å stå i er en annen sak. Har du hele familien din, inkludert mann, i JV? Når du leser her inne, og på nettet ellers, så ser du vel at de ‘verdiene’ JV fronter ikke er sunne? Du er ikke et forferdelig menneske. Du er en god mor som gjør så godt du kan, det vil barna dine ta med seg alltid. Vær klar på at du elsker dem over alt, at Gud er god og ikke skummel. Du er den beste moren de kan ha. Tusen takk for fine ord. Ja, alle mine er Jehovas vitner. Jeg kan ikke svikte de, skuffe de. Har skuffet de nok her i livet. Og jo, har jo selvsagt et valg (på papiret).. men ikke et reelt valg. Jeg vet ikke om noe annet heller. Og har hele tiden et indre stress.. hva er rett? Hva er galt? Hvilke konsekvenser får mine valg for de rundt meg? Hva skjer når harmageddon kommer? Da blir jeg drept osv. Jeg gjør så godt jeg kan.. lever litt sånn halvveis. Tror ikke at det er bra. Anonymkode: b0bd0...e5c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2022 #47 Skrevet 26. desember 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): 😅 Det er noe typisk norsk over den formuleringen. En smule uheldig. Litt ugreit liksom 😆 Fra spøk til alvor, jeg har nok samme tanke selv. Skulle noen av de ende opp med å utføre noe utilgivelig, må en nesten anerkjenne eget ansvar i det hele også. Det er nå jeg som har oppdratt de. Anonymkode: aae5a...fba Selvfølgelig, både barnets liv og mitt ville jo være knust. På alle måter. Men jeg hadde jo ikke sluttet å elske dem. Anonymkode: 2fbeb...edf
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #48 Skrevet 28. desember 2022 Ja! Dersom ett av mine barn hadde drept noen eller begått overgrep. Da ville jeg aldri sett dem igjen. Og jeg elsker ungene mine så høyt som det går an Anonymkode: bef36...7b4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2022 #49 Skrevet 28. desember 2022 On 12/26/2022 at 1:31 AM, Anonym bruker said: Jeg er sikker på at du ikke hadde kuttet de ut (håper jeg). Fordømt handlingen de har gjort - men ikke kuttet. Anonymkode: 2b670...da9 jeg hadde gjort det ja. vet hvordan drap og voldtek ødelegger en Anonymkode: 84954...a02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå