Gå til innhold

Hvor mye har dere til neste lønn?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det virker som det bare er lov å ha dårlig råd? her på sånne tråder?  jeg føler jeg lever konsekvensene av gode valg og litt flaks i livet. jeg har spart og vært økonomisk  før. Og ja det må det være lov å nyte.

Jeg beklager dypt å inderlig men jeg har 20.000 på konto. men det er bare fordi jeg overførte 30.000 til  både buffer og sparekontoen her om dagen. Jeg overførte kanskje litt mye, bare fordi jeg ville se et litt rundt tall som har vært målet for 2022. godt mulig det må  overføres noe tilbakle...

Anonymkode: 491df...d63

De aller fleste vet at det er forskjell på folk. 
Det som er litt plagsomt er at enkelte som har mye mener at set kommer av deres gode valg og innsikt. Som om de som lever med mye mindre bare har «gått på trynet» hele livet.

Jeg synes det er flott at noen kan kjøpe det de vil. Er noe misunnelig av og til da, men så lenge de ikke trykker andre ned samtidig som de forteller om det de har, så er det jo ikke et problem..

Anonymkode: 50eb6...e55

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De aller fleste vet at det er forskjell på folk. 
Det som er litt plagsomt er at enkelte som har mye mener at set kommer av deres gode valg og innsikt. Som om de som lever med mye mindre bare har «gått på trynet» hele livet.

Jeg synes det er flott at noen kan kjøpe det de vil. Er noe misunnelig av og til da, men så lenge de ikke trykker andre ned samtidig som de forteller om det de har, så er det jo ikke et problem..

Jeg er enig at de som har mye og mener det helt og holden kommer av deres gode valg og innsikt, og at de som har dårlig råd ikke prøver hardt nok er plagsomme.

Det jeg også syns er plagsomt er at de som har dårlig råd tror at vi som har god råd ikke vet hvordan det er å ha dårlig råd, enkelte av oss har faktisk vært der selv, men på ett eller annet tidspunkt har hatt flaks slik at det har snudd

Anonymkode: d9e9d...eb0

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Så sykt mange spørsmål om penger her? - Hvor mye har dere på konto? -hvor mye bruker dere i jula? -hvor mye har dere spart? -hvor mye bruker dere på gaver i jula? -hvor mye tjener dere? 

Hva er greia? Hva hjelper det å vite hvor mye andre bruker og har til ditt og datt? Dessuten er det mange som ikke har en dritt denne jula. Her også antar jeg. Snakk om å trekke andre ned...

Jeg sier ikke at du spør med dårlig intensjon, men det kryr av økonomispørsmål her, og det er ytterst få som skriver at de ikke har noe. Akkurat dét bør vel være en liten tankevekker? 

Nå avsporer du tråden.  Hvis du ikke kan svare på spørsmålet hi stiller, får du heller lage din egen tråd med dette som tema. 

Anonymkode: e2bbd...c64

Annonse

1500 til 12 januar, og mange ubetalte Klarna 😉, men vi klarer oss, skal på mye besøk nå i julen, og vi har nesten 3000 på trumf som vi kan bruke til jeg får lønn. Kjøleskapet er fullt med mat og drikke. 

Anonymkode: 33388...96a

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg er enig at de som har mye og mener det helt og holden kommer av deres gode valg og innsikt, og at de som har dårlig råd ikke prøver hardt nok er plagsomme.

Det jeg også syns er plagsomt er at de som har dårlig råd tror at vi som har god råd ikke vet hvordan det er å ha dårlig råd, enkelte av oss har faktisk vært der selv, men på ett eller annet tidspunkt har hatt flaks slik at det har snudd

Anonymkode: d9e9d...eb0

De aller fleste som lever som fattige en kort periode i livet (5 år er en kort periode av 90 år), vet for det meste at det vil bli bedre. De som lever med lite, og vet at det vil fortsette i uoverskuelig fremtid tror jeg faktisk de som ikke har vært der forstår.

Jeg selv lever sånn minst i mellom. Jeg har hatt 16 000 i mnd med faste utgifter på 19 000, og dermed vært avhengig av sosialhjelp, og jeg trodde det aldri skulle endre seg. Jeg ble deprimert og ville bare dø. Men så skjedde noe, og jeg kom meg opp igjen. Nå har jeg ikke all verden, men jeg har råd til strøm og mat i alle fall. Og noen rimelige julegaver.

Jeg vil aldri få like mye som mange andre, men jeg trenger ikke lenger skru av strømmen og droppe å spise de helgene barna er hos far for å ha råd til det barna trenger

Haha, folk er så rare. 15.000,- igjen til januar er jo ikke lite. Jeg har vel 1000,- på konto og kanskje 20.000,- på sparekonto men de vil jeg helst ikke røre. Får lønn 12 januar. Har tenkt å klare meg på den tusenlappen. Men huset er stappfullt av mat og drikke, Det bugner av gaver under treet, julestrømpene er ferdig, bilen er full av diesel, vi har gaverkort på både kino og teater i romjula. Så selv om vi har lite penger de neste ukene, så føler vi oss ikke fattige. 

Anonymkode: 46e7a...812

Har 7500,- på brukskonto. 11250,- står på regningskonto og så har jeg en sparekonto, men den kommer ikke opp i mobilbanken og den skal ikke røres. 
Må fylle bensin på bilen, kjøpe litt mer julebrus og is til dessert. Da tror jeg vi har det meste i hus. 
Ingen ubetalte regninger 

Anonymkode: 58270...4ae

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De aller fleste som lever som fattige en kort periode i livet (5 år er en kort periode av 90 år), vet for det meste at det vil bli bedre. De som lever med lite, og vet at det vil fortsette i uoverskuelig fremtid tror jeg faktisk de som ikke har vært der forstår.

Jeg selv lever sånn minst i mellom. Jeg har hatt 16 000 i mnd med faste utgifter på 19 000, og dermed vært avhengig av sosialhjelp, og jeg trodde det aldri skulle endre seg. Jeg ble deprimert og ville bare dø. Men så skjedde noe, og jeg kom meg opp igjen. Nå har jeg ikke all verden, men jeg har råd til strøm og mat i alle fall. Og noen rimelige julegaver.

Jeg vil aldri få like mye som mange andre, men jeg trenger ikke lenger skru av strømmen og droppe å spise de helgene barna er hos far for å ha råd til det barna trenger

Jeg levde de første ca. 28 årene av livet mitt som fattig. Teller det? 

Det som gjør slike diskusjoner vanskelig er hva man har lov å tenke at man faktisk har klart selv og ikke. Min mor f.eks. ble forlatt og fikk en kronisk sykdom som gjør at hun er ufør. Hun er intelligent og oppegående, men har hatt skikkelig uflaks. Det var lite hun kunne gjøre med situasjonen sin med en kropp som ikke ville samarbeide. 

Selv har jeg så langt hatt flaks på tre hovedområder i livet mitt. Jeg er smart, noe som gjør at studier har vært relativt enkelt for meg. Jeg har alltid hatt helt normalt god helse, og jeg har vært heldig med å finne en flott mann. Dette har gitt meg et godt utgangspunkt, og jeg anerkjenner at jeg på disse områdene har hatt flaks. Derimot synes jeg det er vanskelig å ikke ta litt av æren for at vi i dag har en romslig økonomi. Vi har prioritert annerledes enn mange andre, noe som innimellom har vært ekstremt tungt. Når andre i tilsvarende situasjoner har brukt overskuddspenger på ferieturer, kino, restauranter osv., har vi spart de pengene for at mannen min kunne kjøpe seg inn i firmaet han jobber i. Dette fikk vi igjen for nå som firmaet ble kjøpt opp og aksjene var verdt flere millioner. Jeg kunne valgt å jobbe der jeg gjorde med den utdanningen jeg hadde, men valgte å ta mastergrad på normert tid ved siden av full jobb og flere barn, noe som ga meg muligheten til en jobb som betaler over 200 k mer i året enn den forrige jobben min. Det er mer også, men poenget er at vi har valgt ting utover normalen som har vært utrolig krevende og kjipt der og da, men som virkelig lønnet seg, og det synes jeg at jeg fortjener å være stolt over. Andre med helt vanlig økonomi kan også velge å spare penger og investere dem i stedet for å bruke alt, andre kan ta videreutdanning ved siden av full jobb osv., men de fleste gjør ikke det. 

Anonymkode: 600ab...1ef

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det som gjør slike diskusjoner vanskelig er hva man har lov å tenke at man faktisk har klart selv og ikke. Min mor f.eks. ble forlatt og fikk en kronisk sykdom som gjør at hun er ufør. Hun er intelligent og oppegående, men har hatt skikkelig uflaks. Det var lite hun kunne gjøre med situasjonen sin med en kropp som ikke ville samarbeide. 

Selv har jeg så langt hatt flaks på tre hovedområder i livet mitt. Jeg er smart, noe som gjør at studier har vært relativt enkelt for meg. Jeg har alltid hatt helt normalt god helse, og jeg har vært heldig med å finne en flott mann. Dette har gitt meg et godt utgangspunkt, og jeg anerkjenner at jeg på disse områdene har hatt flaks. Derimot synes jeg det er vanskelig å ikke ta litt av æren for at vi i dag har en romslig økonomi. Vi har prioritert annerledes enn mange andre, noe som innimellom har vært ekstremt tungt. Når andre i tilsvarende situasjoner har brukt overskuddspenger på ferieturer, kino, restauranter osv., har vi spart de pengene for at mannen min kunne kjøpe seg inn i firmaet han jobber i. Dette fikk vi igjen for nå som firmaet ble kjøpt opp og aksjene var verdt flere millioner. Jeg kunne valgt å jobbe der jeg gjorde med den utdanningen jeg hadde, men valgte å ta mastergrad på normert tid ved siden av full jobb og flere barn, noe som ga meg muligheten til en jobb som betaler over 200 k mer i året enn den forrige jobben min. Det er mer også, men poenget er at vi har valgt ting utover normalen som har vært utrolig krevende og kjipt der og da, men som virkelig lønnet seg, og det synes jeg at jeg fortjener å være stolt over. Andre med helt vanlig økonomi kan også velge å spare penger og investere dem i stedet for å bruke alt, andre kan ta videreutdanning ved siden av full jobb osv., men de fleste gjør ikke det. 

Nei, de første 28 årene teller ikke. Ikke sånn egentlig. Du visste at du hadde muligheten til å endre på det.

Det er flaksen du har hatt som gjør at du har hatt muligheten til å ta de valgene du gjorde. Andre har kanskje ikke den muligheten, men tar likevel gode valg. Det var det jeg mente. Jeg har ikke muligheten til å velge å ta en master selv om jeg hadde klart det. Men jeg har to barn som trenger mer enn andre barn, så når jeg jobber fullt, så har jeg fortsatt en fulltidsjobb hjemme etterpå. Det er rett og slett ikke tid til å studere. Og jeg har ikke valgt å få barn som trenger ler enn andre barn. Det er rett og slett uflaks som førte til at jeg måtte velge bort studier

Annonse

Jeg har 1000 kr. Lønn den 10.januar. Har veldig lite i fryser og kjøleskap. Men datteren min drar til faren over nyttår, og nå er vi på familiebesøk, så på en eller annen måte vil det gå, som det alltid gjør 😅

Anonymkode: 5fc5d...e12

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, de første 28 årene teller ikke. Ikke sånn egentlig. Du visste at du hadde muligheten til å endre på det.

Det er flaksen du har hatt som gjør at du har hatt muligheten til å ta de valgene du gjorde. Andre har kanskje ikke den muligheten, men tar likevel gode valg. Det var det jeg mente. Jeg har ikke muligheten til å velge å ta en master selv om jeg hadde klart det. Men jeg har to barn som trenger mer enn andre barn, så når jeg jobber fullt, så har jeg fortsatt en fulltidsjobb hjemme etterpå. Det er rett og slett ikke tid til å studere. Og jeg har ikke valgt å få barn som trenger ler enn andre barn. Det er rett og slett uflaks som førte til at jeg måtte velge bort studier

Her kan jeg faktisk motargumentere med at to av mine fire barn også trenger mye mer oppfølging enn normalt. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Her kan jeg faktisk motargumentere med at to av mine fire barn også trenger mye mer oppfølging enn normalt. 

Og du har dem 100% alene og sånn har det vært fra de var små? Lite hjelp fra familie? Er man to, så er jo alt lettere med en gang

Vi har penger nok. Rundt 30000 på brukskonto, mer i bakhånd, mannen får lønn i slutten av romjula og jeg får 12. januar. Vi har høy samlet inntekt. 

Hjelper mange andre, da, og fordeler godene så godt vi kan. 

Anonymkode: fe8df...cc3

Anonym bruker skrev (På 23.12.2022 den 15.13):

Jeg kan fint anerkjenne hva du har fått til 🤩 Jeg blir rett og slett imponert, en master med flere unger ER fader meg imponerende selv om du er frisk! 

En kan fint se at helse og oppvekst har enormt mye å si, gener og evnen til å lære kjapt er uvurderlig. Men en skal for søren meg få lov til å være stolt når en setter dette inn i en strukturert retning og disponerer de verdiene godt. Vi dreit oss ut, i motsetning til dere. En mann som satset i feil firma, mistet jobben plutselig en dag. Uheldige omstendigheter som dødsfall hos arbeidsgiver og situasjoner som ble snudd på hodet uten at vi kunne styre noe. Kom oss helskinnet gjennom den og det er søren meg fordi vi har gjort valg som du nevner. Ofret noe tross vi kunne levd det glade liv for en stund, fordi vi var i stand til å tenke eventuelle konsekvenser. Jeg synes det er helt innafor å være stolt. Selv om jeg sitter med regningen og du med gevinsten, endrer det ikke at jeg heier på deg også. 

Anonymkode: e8d79...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...