Gå til innhold

Når den ene forelderen har barna på julaften ...

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Nå gidder jeg ikke sitere meg selv for mange ganger, men hvis du leser hovedinnlegget så vil du se at selv når det er jeg som har "flaks" og har jula i min uke, så er det jeg som gir avkall på alt som hører julen til sammen. Alt unntagen selve middagen og gaveåpningen.

Hvilke "høydepunkter" andre har og hva de kaller for finalen vet ikke jeg. Men jeg vet at han hadde uke 50 med ungene, og en god del av det han har invadert denne uka med, kunne ha vært gjort da.

Anonymkode: 6d2ea...1ec

Hvorfor skriver du som anonym? Du er veldig gjenkjennelig .

Anonymkode: 99827...530

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skriver du som anonym? Du er veldig gjenkjennelig .

Er du helt dust? Kjenner minst fem familier der dette kunne vært en issue, så lim igjen da. 

Anonymkode: fe2db...675

Er du helt dust? Kjenner minst fem familier der dette kunne vært en issue, så lim igjen da. 

Anonymkode: fe2db...675

Nei jeg er ikke helt dust. 

Her må jo kommunikasjon og planlegging fra begges side være et svakt punkt. 

Jeg er også skilt og vi har annenhver jul. Likevel er jeg åpen for at vi kan snakke sammen å la barna få lov til å være med den andre forelderen om det er noe som skjer. Jeg snakker med min x mann så vi kan planlegge sammen. Det betyr ikke at vi er bestevenner, men at jeg er villig til å strekke meg for at barna skal få en god opplevelse. Dette gjelder ikke bare jul, men også påske eller sommerferien. 

Jeg kan forstå at du er skuffet, men det kan jo knapt ha vært toveis kommunikasjon her i utgangspunktet? 

Du bør heller bruke tid på å snakke med far og ordne opp i dette om du føler deg sidesatt enn å synes synd på deg selv. Det viktigste her er vel barna og deres opplevelse eller? 

Anonymkode: 71c42...485

1 hour ago, Anonym bruker said:

... da er det jammen ikke grenser for alt det den andre forelderen skal ha i bytte. Ungene er invitert med på ALT mulig rart i dagene rundt. Så med litt flaks fører mitt "privilegium" til at jeg får ha dem i fred her fra julaften kl. 14.00 til om morgenen neste dag. 

La meg se: i går var det "hjemkomstdag" og barna ble bedt med som følge. Hjemkomsten er storebroren som studerer et annet sted. Da skulle de med på stasjonen for å hente ham, med tilhørende kveldsmat. Så ble det "tilfeldigvis" lettest å bare overnatte også. I dag kunne de heller ikke sendes hjem, for i dag ville far ha julehandel, og da var det viktig at de selv var med. Kjøpe juleklær, og ikke minst gå rundt i butikkene med en pengesum for å handle gaver til hverandre. I morgen har han bedt dem på julegrøt og mandelgave med fars familie, for det måååå de jo ha sammen når de ikke kan ha julaften. Og ikke før har vi feiret julaften, så må de bort til ham på 1.dag for å åpne de gavene som gjenstår, fra fars familie. 

Jeg får verken forberedelser sammen med dem, eller julehygge som mandelen i grøten. Og jeg kunne vel forstå alt dette dersom han møtte dem veldig sjelden, men de bor altså 50% hos ham! Kjøpe juleklær kan de gjøre en vanlig dag i hans tid, samme med å handle gaver, og at storebroren kommer hjem er selvsagt hyggelig, men det trenger ikke ta et døgn å møte ham på stasjonen. 

Til neste år kommer jeg til å foreslå ny avtale, og at vi deler juleferien midt i to. Når skolen er slutt, tar de en hel uke hos den ene, uten avbrudd, og så en hel hos den andre, uten avbrudd. Ungene blir jo stressa sjøl også av dette...

så forferdelig at far vil være med barna sine

Anonymkode: 47743...a36

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lage og pynte pepperkakehus. Rydde og vaske rommene deres. Pakke inn presanger. Og generelt: jeg ønska å slippe stress og det hente/bringe-helvetet man får når ungene skal pendle tøylesløst mellom to hus flere ganger i uka. 

Alt det kunne og burde du vel gjort litt før? Pepperkakehus har du hatt god tid på. Jeg synes det hørtes ut som de hadde noen fine dager jeg. Er nok pappaer son ikke gjør drit når de har ungene og heller prøve å bli kvitt dager de har dem. 

Anonymkode: 8d98a...cb3

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Er dét eneste kriterier altså? Så lenge man vil være med barna sine, så kan man ture frem som man vil? Jeg vil gjerne være mer sammen med barna mine. Kan jeg stoppe samværet hos far da, så jeg kan ha dem HELE tiden?

Her har vi en mamma og en pappa som begge ønsker seg tid med barna. De har 50% samvær hver. Er det da riktig av far å ta av mors samværstid? Kan da også mor ta av far sin, under påskudd av at hun «vil være med barna sine»? Gjetter ar du mener dette er et gode som utelukkende bør gagne far…

Anonymkode: 925b8...cd0

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alt det kunne og burde du vel gjort litt før? Pepperkakehus har du hatt god tid på. Jeg synes det hørtes ut som de hadde noen fine dager jeg. Er nok pappaer son ikke gjør drit når de har ungene og heller prøve å bli kvitt dager de har dem. 

Her er det vel heller far som kunne gjort tingene litt før - f.eks under SITT samvær…?

Her er det vel heller far som kunne gjort tingene litt før - f.eks under SITT samvær…?

Sønnen kom vel hjem da han kom hjem, han kunne vel ikke dra hjem før fordi det passet moren til halvsøsken bedre?? 

Pepperkakehus og gaver trenger man ikke ordne siste uka før jul. 

Sønnen kom vel hjem da han kom hjem, han kunne vel ikke dra hjem før fordi det passet moren til halvsøsken bedre?? 

Så hi skulle ha gjort ting tidligere enn hun ønsket og planla, I TILFELLE faren bestemte seg for å ha barna under hennes samværsuke…? Hadde det ikke vært bedre om far gjorde sine ting med barna under SIN uke?

Du fikk med deg at han hadde gjort andre ting enn å hilse sønnen velkommen hjem - at det ikke var den ENE tingen bare hi irriterte seg over?

Jeg skjønner deg godt!

Men sliter med p forstå hvorfor du ikke sier «nei» når far turer fram slik? Du hadde planer om å pynte pepperkakehus, handle, gjøre klart til jul osv. Hvorfor lot du da far overkjøre deg og dine planer?

Anonymkode: b2789...842

Det hadde jeg bare sagt nei til! Her er det alltid sånn at den som skal ha barnet på julaften har barnet fra lillejulaften. I år er det far som skal ha barnet på julaften, å jeg hadde lyst å ha med barnet på julelunsj på lillejulaften med flere andre. Da var det naturlig å SPØRRE far om det var greit at vi meldte hos på den å sa når vi ca var hjemme. Far pleier aldri hente før 15 uansett. Far sa det var greit så da skal vi det imorgen. 

Anonymkode: 95ed5...be8

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor i all verden godtar du dette? Du kan jo si nei... 

Anonymkode: 4fc67...354

Ja, det kan jeg. Men da blir det "mamma bestemte at dere ikke skal få møte storebror i kveld, så da får dere heller treffe ham i romjula. Synd, for han skal jo dra snart..." "mamma bestemte at det ikke blir noen julegrøt med farmor, det var jo leit" osv osv. Det blir en situasjon der ungene settes til å mase på meg for at jeg skal gi meg og far skal spille offer. Ungene går glipp av ting, fordi han velger å legge alt på feil dager. Og det stiller meg i en posisjon der jeg kun kan være spoilsport hvis jeg sier fra.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan jeg. Men da blir det "mamma bestemte at dere ikke skal få møte storebror i kveld, så da får dere heller treffe ham i romjula. Synd, for han skal jo dra snart..." "mamma bestemte at det ikke blir noen julegrøt med farmor, det var jo leit" osv osv. Det blir en situasjon der ungene settes til å mase på meg for at jeg skal gi meg og far skal spille offer. Ungene går glipp av ting, fordi han velger å legge alt på feil dager. Og det stiller meg i en posisjon der jeg kun kan være spoilsport hvis jeg sier fra.

2.januar bestiller du time på familievernkontoret. Ikke grei adferd hos far! 

Anonymkode: dff7f...486

Han kommer når han kommer, men det trenger ikke bli et fullt overnattingsbesøk av det. 
Jeg vil ordne ting med ungene når de har fri. Det er det far også vil, tydeligvis, derfor slår han til med det samme de er ferdige med skolen for i år. Han hadde også tid med dem før, faktisk så hadde han mulighet til å gjøre alt dette helt fram til sist søndag...

Kunne ikke han også ha handlet gaver og pentøy litt før? Laget julegrøt på lørdag? Hvorfor er det greit at han skyver ut sine aktiviteter helt til det er lille julaften, når det er jeg som skal ha barna denne uka og denne jula?

Jeg vil også være med dem. Det er like forferdelig, det da.

Hi, når du leser svarene i tråden - husk at det er flere brukere som troller på forumet på tiden. De velger seg ut HI eller andre i tråden og går inn for å såre og manipulere og fremstille den de angriper stygt. Disse er bare stusselige mennesker uten særlig evne til å fungere med andre, eller veldig unge og ekstremt umodne. Ikke ta til deg noe av den dritten de har ut av seg.

Slik jeg leser dette velger far med vilje å finne på ting for å ødelegge barnas jul med deg, HI. Det er manipulering og kontrollering og det er stygt. Jeg forstår godt at du skilte deg fra denne mannen.

Jeg synes du i morgen skal ringe familievernkontoret og bestille time der til etter nyttår. Du og far må snakke sammen med nøytral tredjeperson og dere må lage en ny samværsavtale, for slik far turer frem, det er ikke bra for barna. En ting er at det blir ustabilt for barna, men det setter også barna i en veldig vanskelig lojalitetskonflikt, hvor en veldig pågående far tvinger frem samvær med dem i høytider når de egentlig skal være hos deg og din familie.

Som noen andre nevner, det er helt greit å være fleksibel hvis det skulle skje noe spesielt hos fars familie en av dine dager, men da er det i så fall noe far må avtale med deg i god tid før jul. Og dessuten, om du allerede har lagt planer for deg og ungene den dagen, er det ikke automatikk at far likevel får barna da. Det er noe som må vurderes  i hvert enkelt tilfelle - i god tid før høytiden. Forutsetningen for at det skal gjøres slike unntak, det må selvfølgelig være at dette går begge veier, at det ikke blir misbrukt, men blir brukt kun ved spesielle tilfeller.

Siden ungene har gitt uttrykk for at de blir stresset av alt dette, så vurder å snakke med ungene også, hør med dem hva de føler rundt dette.

På familievernkontoret bør du også presisere at en slik ny ordning gjør at far må holde sine aktiviteter og forberedelser til høytider (som han ønsker å gjøre med barna) til de ukene han har barna, og ikke legge alle slike ting til dine uker. Få det ned i skriftlig avtale, for denne mannen tror jeg er vanskelig å forholde seg til på det jevne.

Noen sier at han er en bra far. Jeg tenker motsatt, at han ikke er en bra far. For en god far har evne til å planlegge og gjøre sine barns liv noenlunde forutsigbart, og ikke minst har han forståelse for at han ikke kan sabottere barnas samvær med mor. En far som holder på slik dine barns far holder på, Hi, han gjør det motsatte...

Bestill en time til familievernkontoret så fort som mulig!

Jeg antar at forholdet du og far hadde innebar at du la deg til en vane med å ikke si ham imot. Men nå må du, både for egen og barnas skyld, starte med å stå opp mot ham, fortelle ham at nei, han får bruke av egen tid med barna og respektere at de også trenger å være hos deg. Du må rett og slett øve deg på å si nei til ham. Sliter du mye med det, se om du kan få snakke med noen om det, for du må stå imot ham. Samarbeid er du jo allerede innstilt på, men det er stor forskjell på et sunt samarbeid - og det å overkjøre deg, slik far her holder på med. Det er forferdelig respektløst av ham, både overfor deg og ungene deres.

Anonymkode: 8e2cb...03a

Hi, når du leser svarene i tråden - husk at det er flere brukere som troller på forumet på tiden. De velger seg ut HI eller andre i tråden og går inn for å såre og manipulere og fremstille den de angriper stygt. Disse er bare stusselige mennesker uten særlig evne til å fungere med andre, eller veldig unge og ekstremt umodne. Ikke ta til deg noe av den dritten de har ut av seg.

Slik jeg leser dette velger far med vilje å finne på ting for å ødelegge barnas jul med deg, HI. Det er manipulering og kontrollering og det er stygt. Jeg forstår godt at du skilte deg fra denne mannen.

Jeg synes du i morgen skal ringe familievernkontoret og bestille time der til etter nyttår. Du og far må snakke sammen med nøytral tredjeperson og dere må lage en ny samværsavtale, for slik far turer frem, det er ikke bra for barna. En ting er at det blir ustabilt for barna, men det setter også barna i en veldig vanskelig lojalitetskonflikt, hvor en veldig pågående far tvinger frem samvær med dem i høytider når de egentlig skal være hos deg og din familie.

Som noen andre nevner, det er helt greit å være fleksibel hvis det skulle skje noe spesielt hos fars familie en av dine dager, men da er det i så fall noe far må avtale med deg i god tid før jul. Og dessuten, om du allerede har lagt planer for deg og ungene den dagen, er det ikke automatikk at far likevel får barna da. Det er noe som må vurderes  i hvert enkelt tilfelle - i god tid før høytiden. Forutsetningen for at det skal gjøres slike unntak, det må selvfølgelig være at dette går begge veier, at det ikke blir misbrukt, men blir brukt kun ved spesielle tilfeller.

Siden ungene har gitt uttrykk for at de blir stresset av alt dette, så vurder å snakke med ungene også, hør med dem hva de føler rundt dette.

På familievernkontoret bør du også presisere at en slik ny ordning gjør at far må holde sine aktiviteter og forberedelser til høytider (som han ønsker å gjøre med barna) til de ukene han har barna, og ikke legge alle slike ting til dine uker. Få det ned i skriftlig avtale, for denne mannen tror jeg er vanskelig å forholde seg til på det jevne.

Noen sier at han er en bra far. Jeg tenker motsatt, at han ikke er en bra far. For en god far har evne til å planlegge og gjøre sine barns liv noenlunde forutsigbart, og ikke minst har han forståelse for at han ikke kan sabottere barnas samvær med mor. En far som holder på slik dine barns far holder på, Hi, han gjør det motsatte...

Bestill en time til familievernkontoret så fort som mulig!

Jeg antar at forholdet du og far hadde innebar at du la deg til en vane med å ikke si ham imot. Men nå må du, både for egen og barnas skyld, starte med å stå opp mot ham, fortelle ham at nei, han får bruke av egen tid med barna og respektere at de også trenger å være hos deg. Du må rett og slett øve deg på å si nei til ham. Sliter du mye med det, se om du kan få snakke med noen om det, for du må stå imot ham. Samarbeid er du jo allerede innstilt på, men det er stor forskjell på et sunt samarbeid - og det å overkjøre deg, slik far her holder på med. Det er forferdelig respektløst av ham, både overfor deg og ungene deres.

Enig i at det er respektløst.

Men jeg har som vane å si ham imot og har gjort det helt siden vi første gang fikk konflikter i samlivet. Det får bare en litt annen farge når ungene er blitt så store at han kan bruke dette til å svartmale meg og framstille det som at han er snill og vil dem vel, mens jeg bare ødelegger.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er nettopp slike episoder far skaper. Og med det skaper en voldsom lojalitetskonflikt i ungene. Han manipulerer deg - og han bruker sine egne barn som verktøy. Det han holder på med er faktisk en form for psykisk vold overfor barna! Enten er han bare ekstremt korttenkt, eller så er han bevisst manipulerende - uansett skader han sine egne barn når han holder på slik, og det er derfor du og han må tilbake til familievernkontoret! Du må beskytte ungene, for han skader dem.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp slike episoder far skaper. Og med det skaper en voldsom lojalitetskonflikt i ungene. Han manipulerer deg - og han bruker sine egne barn som verktøy. Det han holder på med er faktisk en form for psykisk vold overfor barna! Enten er han bare ekstremt korttenkt, eller så er han bevisst manipulerende - uansett skader han sine egne barn når han holder på slik, og det er derfor du og han må tilbake til familievernkontoret! Du må beskytte ungene, for han skader dem.

Vold kaller jeg det ikke, men det er manipulerende på et nivå, ja. Han har hatt for vane å spille offer hele livet, har jeg følelsen av. Han gjorde i hvert fall det da vårt samliv gikk mot slutten. Mye klynking om hvor slem jeg var fordi han ikke fikk gjøre alt hva han ville, inkludert å flørte med damer på mobilen og mye annet tull. Det var så dårlig gjort av meg å bli sur for det, liksom.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Enig i at det er respektløst.

Men jeg har som vane å si ham imot og har gjort det helt siden vi første gang fikk konflikter i samlivet. Det får bare en litt annen farge når ungene er blitt så store at han kan bruke dette til å svartmale meg og framstille det som at han er snill og vil dem vel, mens jeg bare ødelegger.

Hvis ungene er gamle nok så bør du da kanskje heller snakke med ungene om det, at samværet er lagt opp for at de skal få tid med begge foreldrene, at dere skal bytte på høytidene slik at ungene får tid hos både far og deg. Det at dere har en slik ordning det innebærer også at både du og far må ta ansvar og planlegge langt mer, nettopp fordi det ikke skal bli slik som nå, hvor far legger masse planer for ungene når det ikke er hans tur å være med dem i julen. Og også si at når far begynner å kritisere deg og vil ha den tiden ungene skal ha med deg, da bryter far den avtalen dere har inngått som innebærer at ungene skal få tid med dere begge, og at det ikke er snilt, slik han vil ha det til. Forklar dem at dere begge ønsker at dere kunne greid å holde sammen slik at dere ikke trengte å gå glipp av noe av tid med ungene, men at dere nå ikke greide det, da er den beste løsningen å respektere de avtalene dere foreldre ble enig om. Men også snakke rundt viktigheten av å få tid til å roe seg ned i en høytid, hva som skjer med julen hvis ungene hele tiden skal være sprettballer hit og dit. Kanskje spørre hvordan det ville vært for dem om du skulle gjøre det samme som far, hele tiden forstyrre tiden ungene har hos far, og si til ungene at far ikke var snill om han hadde planer med dem som du ikke respekterte - få dem til å snakke om hvordan fars manglende planlegging og overstyring av barnas jul hos deg påvirker dem.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis ungene er gamle nok så bør du da kanskje heller snakke med ungene om det, at samværet er lagt opp for at de skal få tid med begge foreldrene, at dere skal bytte på høytidene slik at ungene får tid hos både far og deg. Det at dere har en slik ordning det innebærer også at både du og far må ta ansvar og planlegge langt mer, nettopp fordi det ikke skal bli slik som nå, hvor far legger masse planer for ungene når det ikke er hans tur å være med dem i julen. Og også si at når far begynner å kritisere deg og vil ha den tiden ungene skal ha med deg, da bryter far den avtalen dere har inngått som innebærer at ungene skal få tid med dere begge, og at det ikke er snilt, slik han vil ha det til. Forklar dem at dere begge ønsker at dere kunne greid å holde sammen slik at dere ikke trengte å gå glipp av noe av tid med ungene, men at dere nå ikke greide det, da er den beste løsningen å respektere de avtalene dere foreldre ble enig om. Men også snakke rundt viktigheten av å få tid til å roe seg ned i en høytid, hva som skjer med julen hvis ungene hele tiden skal være sprettballer hit og dit. Kanskje spørre hvordan det ville vært for dem om du skulle gjøre det samme som far, hele tiden forstyrre tiden ungene har hos far, og si til ungene at far ikke var snill om han hadde planer med dem som du ikke respekterte - få dem til å snakke om hvordan fars manglende planlegging og overstyring av barnas jul hos deg påvirker dem.

Takk. Dette var fornuftig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...