Gå til innhold

Prinsesse Märthas utspill i media i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/i/q1JWdg/prinsesse-martha-til-frontalangrep-paa-dagbladet-nok-er-nok

Først, jeg har stor forståelse for at det må være tøft å stå i mediastorm over tid.

Men her trenger hun og forloveden å gå i seg selv også.

Måten han helt siden de ble sammen har brukt hennes stilling og deres tilknytning til kongefamilien i egen kommersiell utøvelse, den har vært og er uakseptabel. Märtha har dessverre deltatt i dette, ved å la hennes tittel bli fokus på deres utspill på Verrets bedriftskanaler. I tillegg er det jo alle de mildt sagt kontroversielle uttalelsene hans, og også tidvis ulovlige påstander. Om dette er så tøft for dem begge to, så hadde det vært en enkel sak for Verret å ikke utnytte hennes tittel og deres tilknytning til kongefamilien i alle kanaler slik han har gjort. Det er han som har valgt dette, selv om han har sett at dette sliter på Märtha, selv om hun har vært med på det. Likevel har han valgt å fortsette med det over år. Hva sier det om en mann som sier å være spesielt opptatt av sine medmennesker, hans egentlig omtanke for de han skal være mest glad i?

Og så til det Märtha i dag har gått ut med. Igjen viser hun at hun og han ikke skiller mellom person og privatliv. For når hun omtaler Verret, så er det ikke som ham med navn, eller som ham som hennes forlovede, men stort sett kun med en referanse til hans profesjonelle instagramprofil med hans "kunstnernavn". Var dette kun privat, da ville det vært naturlig å konsekvent omtale ham som sin forlovede og ev. med hans navn. Om dette var noen hun skrev om hennes privatliv og noe de oppfordrer til som privatpersoner, da burde hun også holde hans bedriftskanaler helt utenfor dette. Hun sier også at måten han jobber på ikke har samfunnsmessig betydning - men når hun skriver dette overser hun dessverre både egen rolle som prinsesse og, ikke minst, at han har blandet hennes tittel inn i sin bedriftsutøvelse, på samme måte som hun gjør når hun linker til hans bedrift med dette innlegget. Hun overser også de uttalelsene han har hatt som ikke har vært greit mtp. norsk lov. Som autorisert helsepersonell er det noe hun selv vet godt. At hans praksis da er interessant for media som ønsker å få innblikk i hvordan han jobber, det er ikke annet enn forventet. Men det er hans bedriftsvirksomhet, og det har ikke noe med ham som privatperson å gjøre, hans hudfarge eller henne å gjøre.

Jeg får vondt av Märtha nå, for jeg tror hun mener det hun skriver, at hun og barna trenger ro og fred. Men jeg tror dessverre ikke hun ser hvordan denne sammenblandingen av privatliv og forretning er nettopp det som gjør at de stadig får negativ oppmerksomhet. Ev. er hun blitt så drillet i at alt skal brukes til markedsføring av hans firma at det er blitt naturlig.

Om hun er så utkjørt som hun nå gir inntrykk av, da tror jeg det kan være lurt å kutte alle bånd til hennes forlovedes forretningsvirksomhet, og også kreve at han aldri mer bruker hennes tittel/familie på sine bedriftskanaler eller omtaler denne tilknytningen når han uttaler seg som forretningsmann. For før denne sammenblandingen  - tenker først og fremst på Verrets utnytting av hennes tilhørighet til kongefamilien - stopper, så kan ikke media slutte å skrive om denne sammenblandingen. Slutter media å ta opp det som er uakseptabelt gjør de ikke jobben sin, noe Märtha også vet. Slutter sammenblandingen med deres privatliv, hennes tittel og hans forretningsdrift, og han står for egen profesjonelle virke helt uten å blande Märthas rolle og familie inn i forretningsvirksomheten, da vil belastningen på Märtha og ungene også bli langt mindre. Det innebærer også at han ikke lar Märtha gå ut og forsvare hans egen forretningsdrift.

Det har vært langt mer stille rundt dem i det siste enn det var tidligere i høst. Å da skape bråk pga. materiale som ikke er publisert tror jeg bare virker mot sin hensikt, for igjen blir det sammenblanding av hans rolle som profesjonell forretningsmann og henne og hennes posisjon. Denne sammenblandingen er så konsekvent at den virker manipulert inn. Jeg tror Märtha ville opplevd langt mindre kontrovers om Verret selv hadde skilt totalt sin forretningsdrift fra ham selv som privatperson og hans relasjon til Märtha. Han har gjort det motsatte, konsekvent utnyttet hennes tittel og kongelige tilknytning, og han har gjort det siden de møttes, noe som speiles godt i den mangedoblingen av prisene på "behandlinger" etter at han ble sammen med henne.

Märthas tanter og onkler og søskenbarn har på flott vis i alle år vist at det så skille egen profesjonelle utøvelse fra sine titler og tilknytning til kongefamilien, så det er fullt mulig. Om Verret brydde seg nok om hvordan Märtha har det og ønsket å ikke dra fordeler av hennes posisjon og om han ønsket at hans business skulle stå helt på egne ben, da hadde han enkelt drevet sin bedriftsvirksomhet helt uten referanser til det at han også har vært sammen med en prinsesse. Han har imidlertid vært konsekvent på å blåse opp denne tilknytningen og spille på den i alle mulige sammenhenger.

Jeg håper Märtha og ungene får ro fremover - men da må hun og Verret også endre praksis, tror jeg. For vi ser jo at i tiden etter alt styret tidligere i høst, så har det vært stillere rundt dem. Inntil hun nå går til frontalangrep på Dagbladet for en sak som ikke handler om annet enn Verrets forretningsdrift og arbeidsmetoder, en sak som enda ikke er publisert. At hun i tillegg setter en emneknapp om "rasismeinorge", da mener jeg dette blir helt skivebom. Dette handler på ingen måte om rasisme! Det handler om hvordan han som forretningsmann utfører sitt arbeid og de produktene og tjenestene han selger. Om noen burde Verret selv gått ut i media. Men ved å la Märtha gå ut med dette så er det han som igjen lar henne ta støyten for hans egne handlinger, og det fremstår som lite hensynsfullt av ham. Etter at de har stått frem og sagt at de ikke skal blande privatliv og forretningsdrift, så er det jo akkurat det som her gjøres.

Mens hun går til frontalangrep på norsk presse så deler han på sin IG-konto ferieidyll...

Jeg var ambivalent til om jeg skulle skrive dette eller ikke. Men jeg tror det er viktig at det pekes på denne sammenblandingen med hans forretningsdrift, når den skjer selv når Märtha tydeligvis trenger fred og ro og distanse fra det hans forretningsdrift.  Jeg håper Märtha har et støtteapparat rundt henne som kan hjelpe henne med å se hvordan denne sammenblandingen skjer, og hvordan den gavner hennes forlovede... men skader henne selv.

Anonymkode: 59474...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt fair at hun sier fra og julen er nok en tøff, og sårbar, tid både for henne og døtrene. Skjønner godt at hun ønsker en pause. Det er ikke for mye forlangt 

Anonymkode: 80158...e4e

Gjest NotNaomi
Skrevet

Jeg syns du undervurderer Martha, som om hun er Dureks puppet in the string. Hun er en dreven buisnesskvinne selv og har jammen hatt både guts og egne meninger opp igjennom. Hun velger jo selv hva hun vil og ikke vil.

Ellers så er Dagbladet mot monarkiet og har blitt en drittavis med krigsoverskrifter og se&hør preg. Det er heller ikke greit at en journalist ikke presenterer seg som nettopp det når hun/han skal lage en reportasje. Dét er fan meg lavmål! 

Og ja, Marha sier selv at hun har det tøft nå. Det skjønner jo alle at hun har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Helt fair at hun sier fra og julen er nok en tøff, og sårbar, tid både for henne og døtrene. Skjønner godt at hun ønsker en pause. Det er ikke for mye forlangt 

Anonymkode: 80158...e4e

Helt enig i at det greit at hun sier fra.

Men det er denne sammenblandingen med ting som skjer med hans forretningsdrift som da blir feil.

Skrevet

Hun får det hun fortjener når hun fester seg ved og selger monarkiet til en sjarlatan og kjeltring.

Anonymkode: 45c13...d76

Skrevet
NotNaomi skrev (18 minutter siden):

Jeg syns du undervurderer Martha, som om hun er Dureks puppet in the string. Hun er en dreven buisnesskvinne selv og har jammen hatt både guts og egne meninger opp igjennom. Hun velger jo selv hva hun vil og ikke vil.

Ellers så er Dagbladet mot monarkiet og har blitt en drittavis med krigsoverskrifter og se&hør preg. Det er heller ikke greit at en journalist ikke presenterer seg som nettopp det når hun/han skal lage en reportasje. Dét er fan meg lavmål! 

Og ja, Marha sier selv at hun har det tøft nå. Det skjønner jo alle at hun har. 

Det er ikke uvanlig når pressen driver gravende journalistikk, det er måte å få presentert et riktigere bilde av hva som skjer. Det er ikke spesielt omstridt. Det er jo også en metode som kan slå positivt ut, ikke bare negativt.

Men om du mener Märtha ikke er manipulert av Verret, at hun kun er en dreven businesskvinne - da burde også hun se to ting: det ene er at hennes innblanding i Verrets forretningsdrift er negativt for hennes eget profesjonelle omdømme. Det andre er at er hun profesjonell buisnesskvinne så burde hun skille fullstendig mellom sitt profesjonelle liv og hennes private liv. Når hun (og han!) blander alt viser hun dessverre en ikke-profesjonell holdning som hun burde visst ikke passer seg.

Som sagt, om hun trenger fred og ro, som jeg absolutt har forståelse for at hun trenger, da må hun selv slutte den uprofesjonelle sammenblandingen mellom Verrets forretningsdrift og hennes/deres privatliv.

Skrevet

Enig med deg, HI.

Man må faktisk tåle kritisk omtale når man blander sin kongelige arv med forretningene. Denne gangen gikk journalisten over streken, men veldig mye av omtalen er faktisk ganske objektiv og faktabasert. 

Samtidig synes jeg også hun tar store sjanser ved å dytte/slippe sin (umyndige) mellomste datter ut i en ganske så eksponert kjendistilværelse som modell, influenser og tv-realitydeltaker. 

Anonymkode: c2d3a...fd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hun får det hun fortjener når hun fester seg ved og selger monarkiet til en sjarlatan og kjeltring.

Anonymkode: 45c13...d76

Vet du, jeg tror monarkiet og familiens historie og hennes egen familie er så viktig for henne, at jeg tror ikke det er noe hun ønsker å "selge". Familien har alltid virket viktig for Märtha, og det har jeg respekt for.

Derfor er det påtagende at hun har tillatt det hun har tillat de siste årene. Og det er ikke beroligende å vite at flere av Verrets tidligere partnere har stått frem og advart mot hvordan han manipulerer andre for egen vinning.

Om hun er utsatt for manipulering eller ikke er mindre viktig for andre, men uansett er det eneste logiske å slutte å blande hans bedriftsvirksomhet inn i alt som har med hennes rolle som prinsesse og deres privatliv. Hennes onkler og tanter og hennes søskenbarn har greid den balansen fin. Det er bare Verret som grelt har utnyttet hennes rolle siden de ble sammen. Om han virkelig bryr seg om henne så setter han ned foten og kutter ut absolutt all denne sammenblandingen med hans egen bedrift og deres privatliv.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke uvanlig når pressen driver gravende journalistikk, det er måte å få presentert et riktigere bilde av hva som skjer. Det er ikke spesielt omstridt. Det er jo også en metode som kan slå positivt ut, ikke bare negativt.

Men om du mener Märtha ikke er manipulert av Verret, at hun kun er en dreven businesskvinne - da burde også hun se to ting: det ene er at hennes innblanding i Verrets forretningsdrift er negativt for hennes eget profesjonelle omdømme. Det andre er at er hun profesjonell buisnesskvinne så burde hun skille fullstendig mellom sitt profesjonelle liv og hennes private liv. Når hun (og han!) blander alt viser hun dessverre en ikke-profesjonell holdning som hun burde visst ikke passer seg.

Som sagt, om hun trenger fred og ro, som jeg absolutt har forståelse for at hun trenger, da må hun selv slutte den uprofesjonelle sammenblandingen mellom Verrets forretningsdrift og hennes/deres privatliv.

Det er uvanlig å bedrive den praksisen på dette nivået. Jeg skjønner ikke helt at du forsvarer fremgangsmåten til journalisten her.

Så ang ro og fred, så blir det jo rene heksejakten da. Det må gå an å moderere seg litt? Både pressen og folk generelt. Det blir altfor massivt og dramatisk noen ganger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Enig med deg, HI.

Man må faktisk tåle kritisk omtale når man blander sin kongelige arv med forretningene. Denne gangen gikk journalisten over streken, men veldig mye av omtalen er faktisk ganske objektiv og faktabasert. 

Samtidig synes jeg også hun tar store sjanser ved å dytte/slippe sin (umyndige) mellomste datter ut i en ganske så eksponert kjendistilværelse som modell, influenser og tv-realitydeltaker. 

Om journalisten gikk over streken, det er ikke noe vi kan bedømme foreløpig, fordi dette ikke er publisert. Vi vet ikke en gang om avisen ville ha publisert det ferdige arbeidet, for det skal jo vurderes redaksjonelt først også. Men siden Verret tar så mye betalt for sine tjenester - som han selv på sin egen bedrifts hjemmesider sier ikke har noen effekt - så er det absolutt en viktig diskusjon å løfte siden han/de fortsetter å blande sammen hans bedrift og deres privatliv, slik Märtha dessverre også gjør i dette tilfellet.

Om en journalist har overskredet grenser så er det slikt som i de aller fleste tilfeller lukes ut av redaksjonen. Og i noen tilfeller er det også riktig å publisere ev. grensetilfeller, spesielt siden det her kan være snakk om å spare mange mennesker for enorme utgifter (han tar vel ca 20 000 kr for én terapitime nå... og 2000 kr for disse medaljongene - begge som iflg. hans egne sider ikke har effekt). Heldigvis har vi også PFU i de tilfellene pressen krysser grenser de ikke bør krysse. Men så lenge Verret selv har valg å fronte henne og kongefamilien i sin egen bedrift, da tenker jeg at det kanskje er viktig med en prinsippiell avgjørelse om VVP på dette tilfellet, siden denne bedriften får så ekstremt oppmerksomhet pga. den egenvalgte enorme sammenblandingen med Märthas rolle som prinsesse. Da vil nok kravet til "vesentlig samfunnsmessig betydning" ligge betydelig lavere enn den ville gjort om dette var en alternativ behandler som drev i bygda Utafor-Allfarvei og som ikke drev nasjonal og internasjonal storslått markedsføring som utnyttet det norske kongehuset til å selge produkter og tjenester terapeuten selv hevdet ikke hadde effekt...

Når det gjelder umyndige barn generelt tror jeg foreldre burde være svært forsiktig med å tillate for stor eksponering, og enda mer forsiktig når det gjelder allerede eksponerte barn. Utover det tror jeg ikke vi bør fokusere på barna i denne saken.

Skrevet

Da det ble stille rundt dem fikk de for få klikk. Da går hun ut og sørger for at det blir oppstandelse og medieoppslag igjen. Det er ren manipulering.

Skrevet

Tenker hun bør ta en prat med han hjemme først, jeg.

Anonymkode: 10061...331

Skrevet

Kongefamilier er nok ikke så veldig vant til at andre sier nei til dem eller setter grenser for dem. De er liksom "entitled" til hva som helst, i ordets rette forstand. Det blir et stort sprik når de skal ut i verden og bli noe annet enn sin tittel. For 100 år siden ville ikke dette ha vært noe problem for Märtha; da hadde hennes "funksjon" kun vært å bli avlsmor for nye kongefamilier nedover i Europa. Å gifte seg med en forfatter eller være forlovet med en amerikansk sjarlatan ville ha sendt henne i eksil. 

Hele kongehuset er en merkelig anakronisme, og selv de som vokser opp midt i det, vet ikke å sjonglere rollene og rettighetene opp mot det som er forventningene utenfra. Jeg sier, ut med dem alle, la dem skaffe seg sivile jobber ute i samfunnet. Norge er overmodent til å bli republikk, vi skulle ha blitt det i 1905.

Anonymkode: bf2e1...ff9

Gjest NotNaomi
Skrevet
sug lut skrev (32 minutter siden):

Da det ble stille rundt dem fikk de for få klikk. Da går hun ut og sørger for at det blir oppstandelse og medieoppslag igjen. Det er ren manipulering.

Jeg tror heller at hun var bedre føre var siden avisen hadde etter all sannsynlighet en reportasje på gang. 

Skrevet

skjønner godt hun sier fra og i tillegg er nok julen ganske tøff både for henne og døtrene siden ari døde 1 juledag

Anonymkode: 31348...1e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

skjønner godt hun sier fra og i tillegg er nok julen ganske tøff både for henne og døtrene siden ari døde 1 juledag

Julen er sikkert tøff. Men da er det jo dobbelt så rart å piske opp en masse skum tre dager før den minnedagen.

Anonymkode: bf2e1...ff9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Å gå ut i media/ some for å be om ro er som å gå ut i regnet og rope at du ikke vil bli våt. 

Skrevet
NotNaomi skrev (15 timer siden):

Jeg tror heller at hun var bedre føre var siden avisen hadde etter all sannsynlighet en reportasje på gang. 

Så naiv er du ikke. De trenger inntekt og klikk gir inntekt. Like enkelt å forstå som 1+1. 

Skrevet

Prinsesse..? Er ikke hun en pave da? Det har alltid jeg trodd. En sytepave.

Anonymkode: 0fe8a...337

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er enig med det som her skrives om Märthas bruk av "hvite privilegier". I sammenhengen er det HELT uhørt!

Hennes forlovede er en forretningsmann, til og med en temmelig kynisk forretningsmann som skriver på sin bedrifts hjemmesider at hverken hans behandlinger eller hans produkter har noen som helst effekt what soever. I tillegg har denne kyniske forretningsmannen helt bevisst utnyttet prinsessens tittel og tilknytning til det norske Kongehus for å tjene mer penger selv. Det at han har mangedoblet prisen på sine konsultasjoner (som han selv hevder å ikke ha noen som helst effekt) siden han ble sammen med Märtha sier det meste. Samme med det at han i flere år ved enhver anledning nå har nevnt Märthas tittel og/eller kongefamilien/kongen/dronningen i sine bedriftskanaler, intervjuer som egentlig handler om hans forretningsvirksomhet m.m.

Märtha valgte å nå å gå ut med en bønn om å få fred og ro og brukte også sine barn og hennes egen psykiske helse som årsak. Men hun skrev ikke denne bønnen som en privatperson, hun valgte å skrive den på engelsk, for et internasjonalt publikum og hun valgte å gjenta sin forlovedes forretningsavatar/kunstnernavn/forretningskanal gjentatte ganger - ikke ham som privatperson med hans navn. Enten er dette gjort kynisk fra Märthas side, for å skape mer blest om Verrets forretningsvirksomhet og/eller for å skape en historie rundt seg og ham som kan selge bedre hvis de to skal drive business sammen i utlandet. (Såvidt meg bekjent har Verret fremdeles ikke trukket søknaden om å få patent på bruk av hennes tittel i sin egen forretningsvirksomhet?) Eller, Märtha er så manipulert gjennom år, av en som er kjent for å manipulere sine partnere, at det å promotere ham og hans bedriftsvirksomhet nå sitter i ryggmargen hennes, at hun gjør det uten å tenke seg om, fordi han har lært henne at det er slik de to skal drive på.

Han er en forretningsmann som driver i et kontroversielt market. Da må han også være profesjonell nok til å takle at journalister og andre driver undersøkende journalistikk eller sjekker hans forretningsvirksomhet på andre måter. Takler han ikke det, da bør han avvikle å drive eget foretak. Slik han gjør det nå - lar Märtha ta en helt unødvendig støyt for å gi hans forretningsvirksomhet mer PR, det er ufattelig kynisk og samtidig feigt av ham. Om han virkelig brydde seg om henne og barna hennes så ville han gjort absolutt alt han kunne for å skåne dem, hadde kuttet absolutt alle referanser til hennes tittel og det norske Kongehuset i alle sammenhenger hvor han snakker om sitt arbeid/sin bedrift. Han hadde krevd at Märtha ikke nevnte hans bedriftvirksomhet på noen som helst måte, fordi han kan stå på egne ben og det skader henne og barna når de blir dratt inn i det. Men Verret, han velger bevisst, som han har gjort i flere år nå, å gjøre det stikk motsatte. Ikke bare det, han har oppdratt Märtha til å skylde absolutt all kritikk av hvordan han driver sin bedrift som rasisme, og bruker "hvite privilegier" som en hersketeknikk som skal stoppe absolutt all kritikk av ham og hans virke - i tillegg til at det å rope ut dette er med på å skape et bilde hvor han (som innrømmer at hverken hans tjenester/behandlinger eller salgsvarer har noen som helst effekt) er et stakkars offer, mens alle hans saklige kritikere er undermennesker.

Dette er ikke strategier en mann som er ærlig og rederlig bruker, ikke en stødig mann med omsorg for sine nærmeste. Dette er måten en kynisk forretningsmann driver, som er villig til å utnytte andre for å oppnå egen berømmelse og tjene mer penger.

Jeg tror fremdeles ikke at Märtha har blitt så kynisk som han i praksis viser at han er. Jeg tror hun er manipulert over år, hvor han har tråkket på henne ved flere anledninger (f.eks. ved å utgi de mest intime detaljene om hvordan hun er når de har sex) slik at hennes grenser er blitt drastisk flyttet. Slik hun opererer gir inntrykk av at hun har fått innskrenket sitt verdensbilde ekstremt mye, og at hennes utsyn nå kun består av det som Verret tjener penger på.

Nå var det rolig i media. Det var og er ingen sak som er publisert. Og om det skulle bli publisert en sak om Verrets forretningspraksis, da burde han, og bare han, være mann nok til å stå for det han gjør som forretningsmann. Ikke bruke Märtha for å ta kamper som ikke en gang eksisterer enda, for at han håper på å slippe omtale som han/de tydeligvis vet kan bli ubehagelig/negativ for hans forretningsvirksomhet. Da er vel egentlig spørsmålet hva han ev. ikke ønsker skal bli kjent. Og om Dagbladet finner ut at de ikke skal publisere en sak, vel, da hadde han ikke trengt å la Märtha kjempe denne saken for ham og skylde det på rasisme og "hvite privilegier".

Det at han og Märtha roper "rasisme" og "hvite privilegier" ved enhver anledning, også der det helt klart ikke er antydning til noen av delene, det gjør at de undergraver arbeidet mot virkelig rasisme.

Verret må skille sin forretningsvirksomhet totalt fra hans privatliv, for det er eneste måten han kan beskytte Märtha og hennes barn. Det tror jeg at Märtha også vet, og kongefamilien vet det garantert - de har jo gode eksempler fra egen familie, hvor inngiftede ikke har utnyttet sin tilknytning til kongefamilien i stor grad, men tvert imot stått på egne ben, gjort en god jobb og tonet ned tilknytningen til det norske Kongehuset.

Det at Verret gjør det stikk motsatte, det er ikke "kulturforskjeller", det er ren og skjær kynisme og utnyttelse av Märthas tittel og rolle som prinsesse, hennes familie og det norske Kongehuset.

Det at de to skulle skille fullstendig mellom hennes tittel og forretningsvirksomhet, det viser de at de ikke har noen planer om, for de fortsetter med det med dette utspillet fra Märtha.

Og det setter Märtha i en enorm lojalitetskonflikt som Verret burde ha beskyttet henne mot. Men det er jo ikke i hans interesse...

Skrevet

Det hun gjør er like sjarmerende som Harry og fruen som lager Netflix fordi de vil verne om privatlivet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror hun er manipulert over år, hvor han har tråkket på henne ved flere anledninger (f.eks. ved å utgi de mest intime detaljene om hvordan hun er når de har sex)

Hvor har han utgitt dette??

Anonymkode: be572...838

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvor har han utgitt dette??

Anonymkode: be572...838

På hans podcast, mener jeg det var. Deler av det er visst slettet i ettertid.

Men den gang også, han fikk masse oppmerksomhet rundt seg og sin person og hans bedrift... hun  måtte beklage i media, forsvare ham, at han hadde lært... Men i praksis har han bare fortsatt å vise at han egentlig ikke har lært, for det har vært så mange episoder i ettertid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.12.2022 den 19.03):

Om journalisten gikk over streken, det er ikke noe vi kan bedømme foreløpig, fordi dette ikke er publisert. Vi vet ikke en gang om avisen ville ha publisert det ferdige arbeidet, for det skal jo vurderes redaksjonelt først også. Men siden Verret tar så mye betalt for sine tjenester - som han selv på sin egen bedrifts hjemmesider sier ikke har noen effekt - så er det absolutt en viktig diskusjon å løfte siden han/de fortsetter å blande sammen hans bedrift og deres privatliv, slik Märtha dessverre også gjør i dette tilfellet.

Om en journalist har overskredet grenser så er det slikt som i de aller fleste tilfeller lukes ut av redaksjonen. Og i noen tilfeller er det også riktig å publisere ev. grensetilfeller, spesielt siden det her kan være snakk om å spare mange mennesker for enorme utgifter (han tar vel ca 20 000 kr for én terapitime nå... og 2000 kr for disse medaljongene - begge som iflg. hans egne sider ikke har effekt). Heldigvis har vi også PFU i de tilfellene pressen krysser grenser de ikke bør krysse. Men så lenge Verret selv har valg å fronte henne og kongefamilien i sin egen bedrift, da tenker jeg at det kanskje er viktig med en prinsippiell avgjørelse om VVP på dette tilfellet, siden denne bedriften får så ekstremt oppmerksomhet pga. den egenvalgte enorme sammenblandingen med Märthas rolle som prinsesse. Da vil nok kravet til "vesentlig samfunnsmessig betydning" ligge betydelig lavere enn den ville gjort om dette var en alternativ behandler som drev i bygda Utafor-Allfarvei og som ikke drev nasjonal og internasjonal storslått markedsføring som utnyttet det norske kongehuset til å selge produkter og tjenester terapeuten selv hevdet ikke hadde effekt...

Når det gjelder umyndige barn generelt tror jeg foreldre burde være svært forsiktig med å tillate for stor eksponering, og enda mer forsiktig når det gjelder allerede eksponerte barn. Utover det tror jeg ikke vi bør fokusere på barna i denne saken.

Du misset poenget. Det er ikke omtalen og dekningen av denne lurendreierens virksomhet som er å gå over streken - det er å bevisst lure en tredjeperson. Uavhengig av om noe publiserers eller ei - hun valgte å føre M bak lyset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...