Gå til innhold

I går "avlyste" jeg jula

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nok.

Jeg har gjort ALT til nå. Med alt mener jeg også ordne gavene til mannens familie. Det eneste mannen har hatt er å ordne julegave til meg.

Jeg ligger bakpå, det eneste jeg får er klaging fra barne på ting de mener ikke er bra nok. Har full jobb og står på fra jeg er ferdig på jobb til jeg stuper i seng.

I går hadde je nok en dag med mye å gjøre. Sa til mannen at han måtte komme fort hjem fra jobb slik at jeg fikk tid til å spise middag. Men nei da, hans mor ringte så da måtte han hoppe, og nei, det var ikke noe viktig. Han var hjemme kl 1830, ikke 17 som han skulle. Middagen sto klar på bordet slik at han og ungene fikk spise, jeg måtte bare løpe avgårde nå som han endelig var hjemme med bilen.

Før jeg dro fortalte jeg dem alle rett ut at julen er et familieprosjekt hvor alle ha ansvar, og dersom de ikke skjerper seg blir det ingen jul. Fordelte også oppgaver. Når jeg kom hjem igjen 3 timer senere var litt gjort, men langt i fra alt jeg ba om.

Etter jobb i dag skal jeg totalt kjøre 130 km for å bytte noen gaver.

Er spent på hva som er gjort når jeg kommer hjem.

Det verste er at mannen har allerede hatt en uke juleferie, og skal ha fri hele romjulen, jeg jobber til og med i morgen og skal jobbe onsdag-fredag neste uke, og er nå skikkelig på felgene 😞

Anonymkode: 1eb2c...41a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436685-i-g%C3%A5r-avlyste-jeg-jula/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra å si fra hele året, ikke bare til jul, men forstår ikke: du sa til mannen i går at han måtte komme fort hjem fra jobb, men han har hatt ferie i en uke? Du trenger ikke lyve for at vi skal forstå at dette er kjipt

Anonymkode: 39d09...3c8

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Bra å si fra hele året, ikke bare til jul, men forstår ikke: du sa til mannen i går at han måtte komme fort hjem fra jobb, men han har hatt ferie i en uke? Du trenger ikke lyve for at vi skal forstå at dette er kjipt

Anonymkode: 39d09...3c8

De hadde noe julegreier på jobb han ville være med på selv om han hadde fri og kjørte inn på jobb i lunsjtider.

Annonse

Bra du sier ifra at de må ta ansvar. Nå må du holde på det. Men prøv også å finne ut hva som er viktig og hva som hadde vært fint, men ikke er så viktig. Noen ganger er det lett å tenke at alt må gjøres for at jula skal bli perfekt, men ingenting er perfekt, så da er det kanskje mer hensiktsmessig å sørge for at man ikke jobber seg i hjel. Og ikke kjør 13 mil rundt for å bytte gaver... Da får man bytte gaver når man treffes, altså. 

Middagen burde du og barna spist når den var klar, mannen får ordne seg rester når han kommer hjem.

Gaver: hvorfor må du kjøre rundt og levere alle gavene? De får man bytte når man treffes, man får møtes på halvveien eller noen får komme til dere og plukke opp/levere.

Oda er genialt for varehandel i julestria (muligens for sent nå, men et tips til neste år).

Gaver til mannens familie får han ordne selv heretter. 

Enig i at familien må bidra, men jeg ville kanskje ikke ventet til 3 dager før jul med å bli tydelig på det. Det de har på sine lister til nå, som ikke blir gjort eventuelt, får de ta konsekvensene av. Ikke «plukk opp» etter dem om de ikke gjennomfører.

Anonymkode: f295f...363

Hva i alle dager gjør dere til jul om dere "står på fra dere er ferdig på jobb til dere legger dere" og er helt utslitt?

Jeg handler gavene i november og leverer de når vi møtes eller jeg er forbi i ukene som kommer. Er det noen jeg ikke skal møte kjøper jeg lette gaver og sender.

Medisterkaker laget jeg forrige helg og la i frysa.

Denne uka er det matbutikk, vasking av glass som ikke er brukt siden julaften i fjor (🙈) og stryking av duk.

Pynting gjør vi litt hist og pist, baking når vi har lyst og overskudd. Noen år blir det 8 slag, andre år bare 2, det spiller da ingen rolle.

Veldig lave skuldre her, og jeg er sikker på at julaften blir like fin og koselig likevel

Jul skal være kos og hygge, ikke stress og mas. Tror det er mange som trenger å senke forventningene og lage en bedre plan for neste år?

Anonymkode: 207dc...747

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva i alle dager gjør dere til jul om dere "står på fra dere er ferdig på jobb til dere legger dere" og er helt utslitt?

Jeg handler gavene i november og leverer de når vi møtes eller jeg er forbi i ukene som kommer. Er det noen jeg ikke skal møte kjøper jeg lette gaver og sender.

Medisterkaker laget jeg forrige helg og la i frysa.

Denne uka er det matbutikk, vasking av glass som ikke er brukt siden julaften i fjor (🙈) og stryking av duk.

Pynting gjør vi litt hist og pist, baking når vi har lyst og overskudd. Noen år blir det 8 slag, andre år bare 2, det spiller da ingen rolle.

Veldig lave skuldre her, og jeg er sikker på at julaften blir like fin og koselig likevel

Jul skal være kos og hygge, ikke stress og mas. Tror det er mange som trenger å senke forventningene og lage en bedre plan for neste år?

Anonymkode: 207dc...747

Det er kos å hygge i jula. Adventstiden er forberedelsestid. Det kan være hektisk.

Anonymkode: 26909...6a6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk nok.

Jeg har gjort ALT til nå. Med alt mener jeg også ordne gavene til mannens familie. Det eneste mannen har hatt er å ordne julegave til meg.

Jeg ligger bakpå, det eneste jeg får er klaging fra barne på ting de mener ikke er bra nok. Har full jobb og står på fra jeg er ferdig på jobb til jeg stuper i seng.

I går hadde je nok en dag med mye å gjøre. Sa til mannen at han måtte komme fort hjem fra jobb slik at jeg fikk tid til å spise middag. Men nei da, hans mor ringte så da måtte han hoppe, og nei, det var ikke noe viktig. Han var hjemme kl 1830, ikke 17 som han skulle. Middagen sto klar på bordet slik at han og ungene fikk spise, jeg måtte bare løpe avgårde nå som han endelig var hjemme med bilen.

Før jeg dro fortalte jeg dem alle rett ut at julen er et familieprosjekt hvor alle ha ansvar, og dersom de ikke skjerper seg blir det ingen jul. Fordelte også oppgaver. Når jeg kom hjem igjen 3 timer senere var litt gjort, men langt i fra alt jeg ba om.

Etter jobb i dag skal jeg totalt kjøre 130 km for å bytte noen gaver.

Er spent på hva som er gjort når jeg kommer hjem.

Det verste er at mannen har allerede hatt en uke juleferie, og skal ha fri hele romjulen, jeg jobber til og med i morgen og skal jobbe onsdag-fredag neste uke, og er nå skikkelig på felgene 😞

Send mannen på kjøreruten

Anonymkode: a7b7d...11d

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er kos å hygge i jula. Adventstiden er forberedelsestid. Det kan være hektisk.

Nettopp. Og påstanden om å senke kravene er pisspreik etter min mening, det er ikke det problemer ligger for det fleste, men handler om at de er alene om det meste av forberedelser. Det må etter min mening verken være skinnende rent eller 7 kaker. Rent nok, gaver til alle, rene og strøkne penklær, pyntet tre og litt pyntet hus, julemat og noen bakte kaker er bra nok- men det er mange timers jobb bare det. Hele familien må bidra. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Og påstanden om å senke kravene er pisspreik etter min mening, det er ikke det problemer ligger for det fleste, men handler om at de er alene om det meste av forberedelser. Det må etter min mening verken være skinnende rent eller 7 kaker. Rent nok, gaver til alle, rene og strøkne penklær, pyntet tre og litt pyntet hus, julemat og noen bakte kaker er bra nok- men det er mange timers jobb bare det. Hele familien må bidra. 

Det er etter min erfaring også gjerne slik at de største forventningene kommer fra de som bidrar minst 

Hvorfor bruker du tid på å kjøre 130km for å bytte gaver? Send mann og barn på bilturen, så kan du bruke tiden hjemme.

hva med å legge lista litt lavere? Her er vi syke, men jul blir det. Vi leide inn vaskehjelp for første gang, derfor er huset nyvasket. Juletreet pyntet vi første søndag i advent og gavene var innkjøpt før 1.12. Vi har kuttet å kjøpe mange gaver. Jeg og mine venninner går heller ut å spiser sammen osv.

pepperkakehuset pynter vi i romjula og bakeren hadde gode julekaker.

Det vi har brukt tid på er å ligge i sofaen, drikke kakao med krem og se diverse julekalendere og lese julebøker. 

Trikset med å levere julegaver er å invitere alle hjem til deg en dag. Vi har kveldsmat med diverse godt pålegg og varm kakao. Så kommer hele slekta innom i dag! Noen er her 5 minutter, andre noen timer. Gaver byttes og man får tid til hverandre i en travel hverdag!…….,og ikke minst så slipper vi tilbringe timesvis i bilen.

Anonymkode: 3f687...2f6

Mitt tips til deg, ikke avlys jula. Avlys julestria. 

Denne innspurten har vært ekstremt hektisk med alt utenom jul. Jeg har avlyst julestria. Vasker omtrent som til helgen, pynter treet og ordner gaver. Det var det. 

Anonymkode: c022b...bd2

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Enig i at familien må bidra, men jeg ville kanskje ikke ventet til 3 dager før jul med å bli tydelig på det. Det de har på sine lister til nå, som ikke blir gjort eventuelt, får de ta konsekvensene av. Ikke «plukk opp» etter dem om de ikke gjennomfører.

Anonymkode: f295f...363

Dette!

Anonymkode: b5431...91e

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Trikset med å levere julegaver er å invitere alle hjem til deg en dag. Vi har kveldsmat med diverse godt pålegg og varm kakao. Så kommer hele slekta innom i dag! Noen er her 5 minutter, andre noen timer. Gaver byttes og man får tid til hverandre i en travel hverdag!…….,og ikke minst så slipper vi tilbringe timesvis i bilen.

Anonymkode: 3f687...2f6

Hadde aldri jeg orka. Det blir jo mer kaos enn en hel julaften.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri jeg orka. Det blir jo mer kaos enn en hel julaften.

Det er ko ikke mye styr. Det er jo bare å bære hjemme. Alt trenger ikke bære superlettvibdt hele tiden.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Slik gjør vi det:

Minimal pynt av hus, dette tar barna seg av. Juletre kjøpes og pyntes i fellesskap. Pepperkaker bakes på skoleverksted, jeg baker eventuelt noe mer dersom jeg får tid. Vi vasker som vanlig, ikke noe ekstra, og ingen av oss har klær som må strykes.

Gaver, jeg kjøper til min familie, samboeren til sin. Det er snakk om kanskje tre gaver hver og det meste kjøpes på nett (eller på polet). 

Jula behøver ikke være så krevende. 

Anonymkode: 0fed4...f55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...