Gå til innhold

Ankarsrum - deigrulle eller eltekrok?

Anbefalte innlegg

Trenger råd 😅

Har akkurat kjøpt en Ankarsrum og den har både deigrulle og eltekrok. I bruksanvisningen står det at det er en smakssak hva man liker å bruke. Men siden jeg kun har hatt kjøkkenmaskin med eltekrok tidligere, så er det vanskelig å vite første gang man skal bake 😅

Noen som har den og kan anbefale?

Det jeg skal bake er julebrød + grovbrød.

Det første er en søtdeig, det andre er en deig med div meltyper.

Håper på svar 🥰

Anonymkode: 0822f...e7d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436678-ankarsrum-deigrulle-eller-eltekrok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg bruker nesten bare deigrulle, til både grove og fine deiger med ulik hydrering. Varierer om jeg lar den «rulle» inntil kanten av bollen, eller om jeg skrur fast armen slik at deigrulla står et lite stykke fra kanten. Ofte først midt i bollen og så frigjør jeg armen når deigen har samlet seg. 

Anonymkode: 04973...472

Takk fir svar. Nå har jeg bakt min først deig, med eltekrok. Den ble veldig fin, men gjorde meg noen erfaringer.

Feks går ikke deigen varm når den eltes (det ble den i min gamle maskin), så her er det tydeligvis viktig å varme opp væsken. I tillegg tok det da litt lengre tid å få eltet inn smøret. 

Det andre jeg opplevde var at deigen innimellom krøp opp eltekroken. Så må finne ut hva som er riktig hastighet. (Dette var søtdeigen). Kanskje jeg slipper det med deigrullen? 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk fir svar. Nå har jeg bakt min først deig, med eltekrok. Den ble veldig fin, men gjorde meg noen erfaringer.

Feks går ikke deigen varm når den eltes (det ble den i min gamle maskin), så her er det tydeligvis viktig å varme opp væsken. I tillegg tok det da litt lengre tid å få eltet inn smøret. 

Det andre jeg opplevde var at deigen innimellom krøp opp eltekroken. Så må finne ut hva som er riktig hastighet. (Dette var søtdeigen). Kanskje jeg slipper det med deigrullen? 

Jeg pleier ikke å varme opp væsken og det hever bra likevel. Jeg prøver meg fortsatt frem med min og til nå syns jeg eltekrok fungerer best. Sist bruke jeg den uten "skrapa" i begynnelsen og satte den på etterhvert. Smøret syns jeg eltes inn bedre enn med min forrige maskin, med den opplever jeg flere ganger at det bare smeltet rundt deigen, selv om jeg ikke varmet opp væsken. 

Anonymkode: 5ef8b...a37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...