Gå til innhold

Fjerne livmor ved kikkhullsoperasjon, hvor lenge bør jeg regne med å være sykmeldt? Ønsker erfaringer

Anbefalte innlegg

Det står 2-4 uker i skrivet jeg har fått, men av erfaring vet jeg at kroppen ofte bruker lenger tid. Dere som har gjort dette, hvor lenge var dere sykmeldt, og hva slags type jobb har dere?

Anonymkode: 4a9b3...73c

Fortsetter under...

Kommer jo an på hva du jobber med. Jeg er sykepleier og fikk ikke jobbe før 6 uker var gått pga løft o.l.

Jeg fjernet en eggstokk hvis det kan sammenlignes.  Jeg var i grei form etter 3-4 uker, men merket at jeg ble sliten mye fortere enn vanlig. Tok det vel ganske rolig i to måneder. Og husk god bukse som ikke gnager på sårene. :)

Masse lykke til! 

Anonymkode: 09391...e14

Var sykemeldt 3 mnd, fikk en infeksjon og måtte legges inn igjen og opereres på nytt. Lå på sykehuset en uke med antibiotika IV etter siste operasjon.

Anonymkode: 36e25...404

Fjernet alt utenom eggstokker, var sykmeldt i 8 uker, men følte meg ganske ok etter 2 uker egentlig. Ble raskere sliten osv, men smertene var ok egentlig etter første uken var over.

Ble sykmeldt såpass lenge fordi jeg fikk en liten infeksjon etter 14 dager, de ville følge med på det, og jeg måtte ta det med ro.

Anonymkode: 1f13f...ce8

Var sykemeldt i to uker, jobbet i barnehage. Tror egentlig det ville holdt med en uke om jeg hadde nåværende kontorjobb da jeg opererte. Det var det minst kompliserte inngrepet jeg har hatt, mindre vondt i etterkant enn flere av de andre laparoskopiene.

Anonymkode: 2e21a...49b

Annonse

Jeg var sykemeldt fem dager etter å ha fjernet eggstokker, men livmor er jo et langt større inngrep. Jeg har kontorjobb og begynte å jobbe etter to dager. (Ble operert en fredag så hadde fire dager med ro). Følte meg helt tipp topp igjen ganske raskt. Men fikk ikke lov å trene på fire uker. Så har du en fysisk ting jobb vil jeg tro du må ta det med ro ganske lenge. 
Uansett, sykehuset sa at på slike rutineoperasjoner har de kun lov å skrive sykemelding på et fast antall dager. Er du ikke klar for jobb etter de dagene som er angitt som standard rekonvalesens tid så må du til fastlegen for å forlenge. 

Anonymkode: 80e27...599

Jeg var sykemeldt i 3 uker, men gikk rett i ferie. Hadde nok vært sykmeldt ihvertfall en uke ekstra hvis ikke, for jeg var fortsatt ikke helt bra. 

Anonymkode: dcbca...c9c

Anonym bruker skrev (På 21.12.2022 den 19.32):

Fjernet alt utenom eggstokker, var sykmeldt i 8 uker, men følte meg ganske ok etter 2 uker egentlig. Ble raskere sliten osv, men smertene var ok egentlig etter første uken var over.

Ble sykmeldt såpass lenge fordi jeg fikk en liten infeksjon etter 14 dager, de ville følge med på det, og jeg måtte ta det med ro.

Hei. Hvordan symptomer fikk du av infeksjon ? Sliter med sterke smerter to uker etter operasjon . 

Anonymkode: 11529...e2b

Anonym bruker skrev (På 21.12.2022 den 18.21):

Det står 2-4 uker i skrivet jeg har fått, men av erfaring vet jeg at kroppen ofte bruker lenger tid. Dere som har gjort dette, hvor lenge var dere sykmeldt, og hva slags type jobb har dere?

Av erfaring? Du kan da umulig ha gjort det før 😅

Anonymkode: dcf75...301

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Er du dum? Hun har sikkert vært igjennom operasjoner før, og har generell erfaring. 

Anonymkode: a2cf5...aac

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Av erfaring fra andre operasjoner? Lov å tenke før du spør om noe så dumt. 

Anonymkode: e2b97...944

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noen ganger svarer det seg å tenke gjennom ting en ekstra gang 😂

Anonymkode: 7cdcb...2af

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har operert før, og har brukt lengre tid å komme meg på enn det som har blitt forespeilet. Skjønte du det nå?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noen ganger svarer det seg å tenke gjennom ting en ekstra gang 😂

Anonymkode: 7cdcb...2af

Eller å skrive mer presist i HI. Min erfaring er at man blir raskere bra enn de sier, er det riktig da? Man kan ikke vite av erfaring akkurat hvor lang tid dette vil ta, å operere en lillefinger er annerledes enn dette. Å operere ut en tann er annerledes  enn dette. Så så sant erfaringen som HI sier hun har ikke dreier seg om akkurat dette ingrepet har ikke erfaringen så mye og si. 
Og så, etter det, bare for å ha presisert det, kommentaren var en spøk. 

Anonym bruker skrev (På 27.12.2022 den 11.46):

Hei. Hvordan symptomer fikk du av infeksjon ? Sliter med sterke smerter to uker etter operasjon . 

Anonymkode: 11529...e2b

Feber. Smertene var ikke verre eller bedre eller annerledes ved infeksjon enn før, var kun pga feber jeg kontaktet lege.

Om du har sterkere smerter enn du mener er normalt anbefaler jeg å ta kontakt med fastlegen nå når det er åpent for å ta en crp og en sjekk :)

Håper for din del at det bare er den «verre før det blir bedre»-fasen du er inne i nå.

god bedring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...