Gå til innhold

Kjøpe noen ekstra gaver?

Anbefalte innlegg

Vi har ikke veldig stor familie. Jeg har en søster. På julaften skal vi være med mine foreldre og min søster med familie. Problemet er at min søsters barn får veldig mange fler gaver enn mine. 

Mine foreldre er relativt restriktive på gavefronten. De begrenser seg til en gave per barnebarn og holder seg til ca 500 kr. Min søsters svigerfamilie gir mange og store gaver, særlig min svogers foreldre. Derifra kommer det gjerne 5 gaver til hvert barnebarn. I tillegg har de en barnløs tante som overser dem med gaver.

Min manns familie synes jula er noe styr. Selv om barna har både besteforeldre, tante og to onkler der får de ingen gaver av dem (besteforeldrene overfører en felles sum en gang i året til hele familien som "gave").

Det er ikke synd på mine barn. De har mennesker som er glade i dem og de får 5-6 gaver som ikke er fra oss foreldre pluss noen små vennegaver. Likevell blir kontrasten til haugen søskenbarna får veldig stor. Det hjelper ikke på at besteforeldrene også får veldig mange gaver.

Ville dere kjøpt litt ekstra? Jeg tenker på gaver fra katten, nissen ol, bare for å jevne ut anntallet litt? Det trenger jo ikke være så store ting.

Anonymkode: 3c3f6...60f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144436664-kj%C3%B8pe-noen-ekstra-gaver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har heller ikke så stor familie, og mine barn får alltid gave fra "nissen på loftet" og et par ekstra smågaver fra oss foreldre.

Men selv om de får det er forskjellen på haugen deres og haugen til søskenbarn enorm. Søskenbarna får så mange gaver at de blir lei av å åpne. Der er foreldrene skilt og gift på nytt, i tillegg til at besteforeldrene er skilt og gift på nytt. Så de har bonusforeldre, bonustanter, bonusbesteforeldre osv i vannvittige mengder, og alle gir gaver.

Vi har begynt å gjøre det sånn at man bare har med gaver fra de man feirer med til selskapet, og resten åpnes hjemme. Søsteren min orker ikke ha med alle gavene når hun skal bort, og når de har besøk tar det timevis for ungene hennes å åpne gavene. Like greit å ta noen før selskapet, og noen dagen etter ;)

Anonymkode: 855cc...153

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi har heller ikke så stor familie, og mine barn får alltid gave fra "nissen på loftet" og et par ekstra smågaver fra oss foreldre.

Men selv om de får det er forskjellen på haugen deres og haugen til søskenbarn enorm. Søskenbarna får så mange gaver at de blir lei av å åpne. Der er foreldrene skilt og gift på nytt, i tillegg til at besteforeldrene er skilt og gift på nytt. Så de har bonusforeldre, bonustanter, bonusbesteforeldre osv i vannvittige mengder, og alle gir gaver.

Vi har begynt å gjøre det sånn at man bare har med gaver fra de man feirer med til selskapet, og resten åpnes hjemme. Søsteren min orker ikke ha med alle gavene når hun skal bort, og når de har besøk tar det timevis for ungene hennes å åpne gavene. Like greit å ta noen før selskapet, og noen dagen etter ;)

Vi gar foreslått det, men det ble nedstemt, av min mor! Min døster kunne nok vært med på den ordningen, men moren min elsker å åpne gaver på julaften og ser ikke skjevheten selv om hun nok er den som får flest. Akkurat det ler ungene av, men sammenlikningen med søskenbarna og vissheten om at ingen på fars side av familien gidder gi dem noe er litt vond.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi gar foreslått det, men det ble nedstemt, av min mor! Min døster kunne nok vært med på den ordningen, men moren min elsker å åpne gaver på julaften og ser ikke skjevheten selv om hun nok er den som får flest. Akkurat det ler ungene av, men sammenlikningen med søskenbarna og vissheten om at ingen på fars side av familien gidder gi dem noe er litt vond.

Men om dere har fått penger fra farssiden så kjøper vel dere gaver til ungene fra dem?

Svigerfar kjøper heller ikke gaver, men han er gammel og klein til beins, så vi kjøper jo for han. Ungene får alltid gave fra han under treet selv om han ikke har kjøpt de selv.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men om dere har fått penger fra farssiden så kjøper vel dere gaver til ungene fra dem?

Svigerfar kjøper heller ikke gaver, men han er gammel og klein til beins, så vi kjøper jo for han. Ungene får alltid gave fra han under treet selv om han ikke har kjøpt de selv.

Jo, det kan vi, eller vi kan skrive et kort og pakke inn. Ungebe får selvfølgelig pengene uansett og det er bedre enn ingenting, men vi har valgt å slutte å dekke over besteforeldrene manglende interesse. Det dreier seg ikke bare om gaver. Hvis vi later som om besteforeldrene har ordnet noe blir barna bare skuffet siden.  De vet at besteforeldrene ikke bryr seg. 

Resten av familien på farsiden har de er godt forhold til, men ingen av dem gir, eller vil ha jukegaver. De reiser bestandig bort i jula. Jul var aldri en hyggelig tid i den familien da de var barn.

Annonse

Sånn har vi det også, både meg og mannen har ett søsken.  Søskenbarna på mannens side og min side har doble sett med besteforeldre og veldig mange tanter og onkler. Så de får helt vanvittig med gaver. Derfor får gutten vår mange gaver fra oss foreldre. 

Anonymkode: fcf72...574

Jeg mener at når man er mange sammen på julaften, bør begrense gavehaugen litt, i alle fall om det er mange gaver og veldig ulikt. Jeg har ikke problemer med at andre får mer enn meg, kanskje fordi jeg er voksen, men det er utrolig kjedelig å sitte og se på andre pakke opp pakke nummer 5 fra onkel Anders og fra 10 "nære" venninner. Ikke pga misunnelse, men fordi det er kjedelig. Og da kan jeg bare tenke meg hvor kjedelig det er for andre barn, som selvfølgelig også kan slite med å skjønne forskjellen.  

Når vi er samlet flere, har vi en avtale om maks antall gaver pr person, sånn cirka. Ingen sitter og teller gaver, selvfølgelig, men alle begrenser seg. Så har vi heller en egen pakkeutdeling hjemme enten på lille julaften eller første juledagsmorgen.

Anonymkode: 1adfc...c96

Gjest NotNaomi

Nå elsket jeg gaveåpningene på julaften. Å se hvordan andre reagerte og hva de fikk. Det var så utrolig hyggelig mens vi drakk kaffe og spiste kaker, og hvert år en stas for de barna som fikk dele ut. 

Men altså. Det går en grense for alt! Etter to timer blir vel alle mer eller mindre matte. Etter tre timer er det bare ikke morsomt lengre. Utmattende rett og slett.

Er enig med den som skriver at man bør ta med kun fra og til dem som er der! ( unntak kan jo være greit ) , og så kan vel resten åpnes før, eller helst etter og 1.juledag morgen? 

Det må jo gå an å gjøre en sånn avtale? 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jo, det kan vi, eller vi kan skrive et kort og pakke inn. Ungebe får selvfølgelig pengene uansett og det er bedre enn ingenting, men vi har valgt å slutte å dekke over besteforeldrene manglende interesse. Det dreier seg ikke bare om gaver. Hvis vi later som om besteforeldrene har ordnet noe blir barna bare skuffet siden.  De vet at besteforeldrene ikke bryr seg.

Jeg har alltid fått julegave som er fra mormor, men som mamma har ordnet. Aldri blitt skuffet over det. Jeg visste at det var sånn, og syntes bare det var fint å få en ekstra gave som var noe jeg faktisk ønsket meg, ettersom gaver fra andre enn nærmeste familie sjelden traff ;)

Anonymkode: 85a3b...426

Her får også barna til søsteren min mer enn mine. Men har aldri falt meg inn å gi noe fra katten eller nissen. Gi i så fall fra dere selv i stedet for å fantasere. Mine er forresten veldig fornøyd med det de får. Far nekter å sende med gaver til barna hit, så de får to dager med gaver og da blir det veldig lite på julaften. 

Anonymkode: 3fd31...867

Søsteren din er lite hensynsfull. Våre barn får kun gaver fra min side, mens min søsters barn får fra begge sider. For min søster er det en selvfølge å åpne gavene fra den andre siden av familien hjemme, fordi hun synes det er vondt hvis hennes barn får mye mer enn mine. Hun har også sagt til mine foreldre at de gjerne kam kjøpe dobbelt så mye til mine barn, men der har jeg satt ned foten, for det synes jeg ville bli rart for hennes barn. Jeg har også sagt at hun kan ta med alle gavene på julaften og at mine barn må lære at ikke alt er rettferdig, men hun nekter.

I din situasjon ville jeg kjøpt gaver fra katten og nissen.

Anonymkode: ca6a9...15e

Det er vanskelig, det der. Vi feirer i år med min manns side, der har hans bror helt andre tradisjoner enn oss. Mine foreldre legger mye mer penger i julegaver enn min svigerinnes foreldre, og det er litt vanskelig. Så mine barn og deres fettere får likt fra sin farmor og farfar, men mine barn får dyre gaver fra sin mormor og morfar mens fetterne deres får ullsokker og melkesjokolade fra sin mormor og morfar. Det blir lagt merke til, men jeg tror faktisk det er verst for min svigerinne. 

Anonymkode: 84449...fbd

Her har vi holdt igjen noen gaver vi. Av hensyn til den andre familien.  Vi tar ikke med oss hele lasset, når vi vet at det kommer andre med mindre familie. Da får barna kose seg med de 5 pakkene når de kommer hjem, eller morgenen dagen etter. 

Har vært med på det du beskriver også, da blir det gjerne en gave fra katten osv. 😊

Anonymkode: 14e35...f01

On 12/21/2022 at 10:21 AM, Anonym bruker said:

Vi har ikke veldig stor familie. Jeg har en søster. På julaften skal vi være med mine foreldre og min søster med familie. Problemet er at min søsters barn får veldig mange fler gaver enn mine. 

Mine foreldre er relativt restriktive på gavefronten. De begrenser seg til en gave per barnebarn og holder seg til ca 500 kr. Min søsters svigerfamilie gir mange og store gaver, særlig min svogers foreldre. Derifra kommer det gjerne 5 gaver til hvert barnebarn. I tillegg har de en barnløs tante som overser dem med gaver.

Min manns familie synes jula er noe styr. Selv om barna har både besteforeldre, tante og to onkler der får de ingen gaver av dem (besteforeldrene overfører en felles sum en gang i året til hele familien som "gave").

Det er ikke synd på mine barn. De har mennesker som er glade i dem og de får 5-6 gaver som ikke er fra oss foreldre pluss noen små vennegaver. Likevell blir kontrasten til haugen søskenbarna får veldig stor. Det hjelper ikke på at besteforeldrene også får veldig mange gaver.

Ville dere kjøpt litt ekstra? Jeg tenker på gaver fra katten, nissen ol, bare for å jevne ut anntallet litt? Det trenger jo ikke være så store ting.

Nei. barn har godt av og lære seg at man ikke allltid får det andre får

Anonymkode: fd60c...33e

Vi er en veldig liten familie. Barna får derfor svært få gaver. Ikke helt det samme problemet som du beskriver, men jeg løser det ved å kjøpe noen ekstra gaver. Enten ekstra gaver fra søsken, eller ekstra gaver fra nissen. Om de får én gave fra bestemor så er det ok, og jeg hadde ikke kjøpt flere gaver og skrevet fra bestemor selv om søskenbarna får 20 gaver fra sin bestemor. Mine hadde heller fått 20 gaver ekstra fra oss nærmeste. Ps: kun et eksempel, jeg kjøper ikke 20 ekstra gaver 😅

Anonymkode: b80e0...abe

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei. barn har godt av og lære seg at man ikke allltid får det andre får

Anonymkode: fd60c...33e

Julaften er ikke dagen jeg orker å gni inn livets harde fakta. Da koser vi oss. Kjøper ekstra ting, men ikke store ting. Feks legosett til 129 kr, gjerne kjøpt på tilbud. Trenger ikke være stort og dyrt.

Anonymkode: b80e0...abe

Anonym bruker skrev (På 21.12.2022 den 20.10):

Det er vanskelig, det der. Vi feirer i år med min manns side, der har hans bror helt andre tradisjoner enn oss. Mine foreldre legger mye mer penger i julegaver enn min svigerinnes foreldre, og det er litt vanskelig. Så mine barn og deres fettere får likt fra sin farmor og farfar, men mine barn får dyre gaver fra sin mormor og morfar mens fetterne deres får ullsokker og melkesjokolade fra sin mormor og morfar. Det blir lagt merke til, men jeg tror faktisk det er verst for min svigerinne. 

Anonymkode: 84449...fbd

Jaja. Jeg vokste opp med sokker og sjokoladeplater som gave fra mormor, og det hadde jeg det fint med. 

Anonymkode: 9cd27...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...