Gå til innhold

Jeg vurderer å melde eksen til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så gjør noe med det da som nærmeste person til eksen. 

Anonymkode: acd87...447

Jeg har gjort det. 

Anonymkode: bd0d7...cb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Finnes det noen andre instanser jeg kan ta det opp med? Familien hans gjør det ikke. Vi snakket om det på fvk, og han sa han skulle holde det ryddig og rent. Men det har jo ikke skjedd. 

Første jeg ville gjort var og undersjøiske om bekymringen din stemmer.

så vill jeg kontaktet Familievernkontoret og bedt om timer der. 

Anonymkode: acd87...447

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du som forelder har et eget ansvar for å skjerme barna om du tenker det de utsettes for er skadelig.

Anonymkode: a546f...555

Hvordan ser du for deg helt konkret, at hi skal kunne skjerme barna mot eksens manglende hygiene, uten å involvere offentlige instanser? Bare be han ta seg sammen, når han ikke engang tar seg sammen etter samtale på familievernkontoret? Holde igjen samvær, og risikere å bli skyldig i samværssabotasje, med den risikoen det innebærer? Si til far at han bare får ha barna på dagtid, og anta at han bare aksepterer det?

Anonymkode: 6356a...338

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan ser du for deg helt konkret, at hi skal kunne skjerme barna mot eksens manglende hygiene, uten å involvere offentlige instanser? Bare be han ta seg sammen, når han ikke engang tar seg sammen etter samtale på familievernkontoret? Holde igjen samvær, og risikere å bli skyldig i samværssabotasje, med den risikoen det innebærer? Si til far at han bare får ha barna på dagtid, og anta at han bare aksepterer det?

Det er slike ting jeg vil unngå. Vi har en samværsavtale, med et eget avsnitt om hygiene. Den delen av avtalen har han absolutt brutt, så jeg kan i teorien ta det med advokat, men så langt vil jeg ikke gå.

Det er ikke sååå gale at det er fysisk skadelig, ENNÅ!! Det er ekkelt, absolutt, men ikke direkte skadelig. Jeg ønsker å være føre var, men alt jeg gjør hjelper ikke. Derfor lurer jeg på hva som kan hjelp. Det er ikke så gale som en ser på TV, med rotteavføring i kjøkkenskapene o.l., men det er for gale til at barn kan vokse opp med det slik for lenge.

Det fysiske miljøet er ikke bra hos far, med det psykiske er veldig godt ivaretatt, så det blir for dumt å skape en for stor konflikt her, men noe må gjøres!!

Jeg kan vel i første omgang ta en telefon til fvk, men å få han med på møte der, tviler jeg på at kommer til å skje. Det gjør ikke noe nytte, hvis jeg møter opp, de sier han må rydde og vaske, når han ikke er der. Noen bør komme hjem til ham å se hvordan det er. Det er derfor jeg tenkte på bv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det er ikke sabotasje å nekte eller sette nye betingelser for samvær dersom boforholdene er slik at barna ikke kan være det. Det er å være en ansvarlig forelder.

Hva tenker du eventuelt barnevernet skal gjøre? Om forholdene er slik at hjemmet er uegnet for barn og far dermed ikke i stand til å utøve god nok omsorg med det samværet han har, vil den forelderen som kan utøve god nok omsorg bli bedt om å gjøre det.

Skrevet

Ta nå heller kontakt med familiekontoret og be om at dere kan få veiledning der. Denne situasjonen må du jo kunne være åpen med han om, og det er bedre å gå veien om familievernkontoret fremfor å melde bekymring til barnevernet. 

Anonymkode: 63790...044

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sabotasje å nekte eller sette nye betingelser for samvær dersom boforholdene er slik at barna ikke kan være det. Det er å være en ansvarlig forelder.

Ok. Hvordan, helt konkret? Kan hi bare si ti l barnefar at «jeg nekter å sende barna til deg før du har bevist at du klarer å holde det rent og ryddig», også følger barnefar dette opp? Hva hvis far nekter?

Er det slik at enhver forelder bare kan sette betingelser for den andre foreldre sitt samvær, og hvis den andre forelderen ikke etterkommer så kan man nekte å sende ungene dit, UTEN at det kan anses som samværssabotasje?

HVEM avgjør når boforholdene er for ille til at barna kan bo der? Kan en hvilken som helst mor eller far bare bestemme det?

Skrevet

For at du skal melde til barnevernet, må det være en bekymring for barna som ligger til grunn. Er det det, og du lar barna være der, så vil de også gjøre undersøkelse av deg, for det er en form for omsorgssvikt å sende barna til et sted der de ikke blir, i følge deg, ivaretatt. I alle fall at du lar dem være der ei uke av gangen.

Du skal selvsagt melde om du er bekymret for barnas liv, helse og/eller omsorg, men du melder seg selv samtidig.

Anonymkode: e0280...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For at du skal melde til barnevernet, må det være en bekymring for barna som ligger til grunn. Er det det, og du lar barna være der, så vil de også gjøre undersøkelse av deg, for det er en form for omsorgssvikt å sende barna til et sted der de ikke blir, i følge deg, ivaretatt. I alle fall at du lar dem være der ei uke av gangen.

Du skal selvsagt melde om du er bekymret for barnas liv, helse og/eller omsorg, men du melder seg selv samtidig.

Anonymkode: e0280...c50

Jeg er klar over at jeg også blir undersøkt. Har ingen problem med det.

Jeg er egentlig mest bekymret for fremtiden. Slikt det er nå, så er det skittent, ikke helseskadelig. Men det har blitt verre siden vi flyttet fra hverandre. Så det jeg er bekymret for, er at det skal bli verre!

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ta nå heller kontakt med familiekontoret og be om at dere kan få veiledning der. Denne situasjonen må du jo kunne være åpen med han om, og det er bedre å gå veien om familievernkontoret fremfor å melde bekymring til barnevernet. 

Anonymkode: 63790...044

Jeg er usikker på hva fvk kan gjøre. Vi har snakket med de, men ser ikke helt hvordan det kan få han til å snu. Han kan love deg gull og grønne skoger, men når han må løfte fingeren for å gjennomføre noe, da skjer det ingenting! Ser for meg at bv kan ha større virkning, sånn sett. Men jeg kan selvsagt ta en telefon og rådføre meg!

Er det ev. noen andre jeg kan ta kontakt med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ok. Hvordan, helt konkret? Kan hi bare si ti l barnefar at «jeg nekter å sende barna til deg før du har bevist at du klarer å holde det rent og ryddig», også følger barnefar dette opp? Hva hvis far nekter?

Er det slik at enhver forelder bare kan sette betingelser for den andre foreldre sitt samvær, og hvis den andre forelderen ikke etterkommer så kan man nekte å sende ungene dit, UTEN at det kan anses som samværssabotasje?

HVEM avgjør når boforholdene er for ille til at barna kan bo der? Kan en hvilken som helst mor eller far bare bestemme det?

Ja. Om den andre motsetter seg, må denne ta saken til retten.

Det er et litt rettstomt rom med få sanksjonsmuligheter og ingen egentlig ansvarlig instans. Barneloven pålegger begge foreldre å gi god omsorg - og m den ene ikke evner det, er den andre ansvarlig for å sikre det likevel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det var fvk som anbefalte å gjøre det slik. Jeg vil gjerne endre på det, men er som sagt bekymret for hygienen til barna da.

Da vil jeg mene at vedkommende som anbefalte det er inkompetent 

Anonymkode: c76c6...85a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Da vil jeg mene at vedkommende som anbefalte det er inkompetent 

Anonymkode: c76c6...85a

Det får så være. Vi avgjorde det slik, for å unngå at barna var borta fra ene forelderen for lenge om gangen. 

Skrevet

Fvk kan sikkert hjelpe deg mtp hvordan du kan gjøre det hvis du mener barna ikke kan være der.  Men siden du skriver at dere har skrevet ned noe om hygiene i samværsavtalen, og han ikke har fulgt den, så kan du vel holde barna igjen fra samvær vil jeg tro? Skjønner at det er vanskelig, når barna ellers trives hos far. Og de er vel ikke gamle nok enda til å forstå at de burde vært vasket bedre osv. 

Anonymkode: 77f42...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Fvk kan sikkert hjelpe deg mtp hvordan du kan gjøre det hvis du mener barna ikke kan være der.  Men siden du skriver at dere har skrevet ned noe om hygiene i samværsavtalen, og han ikke har fulgt den, så kan du vel holde barna igjen fra samvær vil jeg tro? Skjønner at det er vanskelig, når barna ellers trives hos far. Og de er vel ikke gamle nok enda til å forstå at de burde vært vasket bedre osv. 

Anonymkode: 77f42...0f1

Jeg får ta en prat med dem!

Takk for gode råd alle sammen!

Skrevet
On 12/21/2022 at 1:51 AM, Anonym bruker said:

Jeg vurderer å melde eksen til barnevernet, men usikker på om jeg bør gjøre det!

Han er en fin far, vi har et greitt sammerbeid, og vi deler omsorgen 50/50. Men han bor i en svinesti! Det er søppelposer, tomflasker og rot overalt. Bl.a. ligger det «rene» tøyet i en haug forran tørketrommelen, eller i en haug forran kommoden. (Jeg vet at det alene er ikke noe å klage over, men det er bare en av de mange tingene som ligger og flyter). Han har også katter som bidrar med sitt. Han lar de også sove i sengen med barna, noe jeg syntes er ekkelt og uhyggienisk. Hadde det bare vært den ene tingen, hadde jeg svelget den kamelen, men det er så mye!!

Jeg har prøvd å si det til han, og jeg har snakket med familien hans. Men de er konfliktsky, og ønsker ikke å ta det opp med han. 

Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre her, og tar imot alle råd jeg kan få!

uff dette er ikke noe og melde fra om, skulle bv bry seg om dette hadde de hatt mye og gjøre

Anonymkode: b8995...4fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...