Gå til innhold

Velge bort vs. ikke ha et valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en litt rar diskusjon med en venninne og lurer på hvordan dere ser på det. 
En person er student og velger å ta studiet på deltid for å kunne bruke mye tid på hvert emne og dermed få toppkarakterer. Personen blir da student over veldig mange år og jobber ikke ved siden av. Så dør en som står personen nær. Det er lenge til eksamen, men begravelsesdagen, som alle andre dager, var planlagt til studier. Personen går derfor ikke i begravelsen. Studenten mener den ikke hadde noe valg. Vedkommende var veldig lei seg for å ikke kunne gå i begravelsen, men mente det ikke var mulig med studier og at personen ikke hadde noe valg. Jeg mener dette var et valg. Studenten valgte bort begravelsen. Det kan godt være at det var et riktig valg, men det var et valg. 

Utover i samtalen kom det også frem at mange tilsvarende situasjoner blir tolket ulikt av oss. Vedkommende mener hen ofte ikke har noe valg, mens jeg mener personen konsekvent velger bort alt som avviker fra opprinnelig plan eller hovedgjøremålet og at dette er valg personen gjør. Det er ingen kritikk. Valgene kan være riktig. Det jeg reagerer på er at vedkommende konsekvent beskriver slike situasjoner som å ikke ha et valg. Så dukker det opp en tilsvarende hendelse og ettersom vi vet at det å ikke delta i begravelsen var veldig tungt for studenten har vi rådet hen til å ta et annet valg denne gangen. Personen mener fortsatt at hen ikke har noen valg og tar dermed et valg som personen etter all sannsynlighet vil slite med i fremtiden.   

Det er svært sjelden jeg føler jeg ikke har et valgt, men det hender jeg av hensyn til andre mennesker, viktige friser etc. må ta valg jeg egentlig ikke har lyst til og velge bort ting som er viktig for meg. Hvordan ser dere på slike situasjoner? Tar man valg eller blir de ofte tatt for oss?

Anonymkode: cb166...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studier, dvs obligatorisk oppmøte på noe/praksis? Eller noe selvstudier hjemme?

Aspberger?

Anonymkode: 43d84...1fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Aspberger?

Dette var bare vanlig lesedag, men jeg regner med man får fri til gravferder selv ved obligatorisk oppmøte. Ser av det jeg har skrevet at det kan ser ut som aspergers, men jeg kjenner flere med asperger (i forskjellige grader) og tror ikke personen er på autismespekteret. Det er for mye annet som ikke stemmer med det. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Aspberger?

Hvordan klarer du å tenke diagnose her? Nøyaktig hva får deg til å lure på det? 

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Alt peker mot det, overhodet ikke normal oppførsel. Spesielt drt å bære så rigid, fastlåst i planer.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Vi har alltid valg, men det er jo som kjent vanskelig å alltid velge riktig. Noen ganger ser vi ikke at vi har valg.

Jeg tror den personen må bare velge som den gjør. Dere kan gi råd eller ta det opp, men mer kan dere ikke gjøre. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alt peker mot det, overhodet ikke normal oppførsel. Spesielt drt å bære så rigid, fastlåst i planer.

Nei, men alt vi gjør og har for oss er ikke "normalt". Det trenger jo langt fra å være en diagnose i bildet. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Nei, men alt vi gjør og har for oss er ikke "normalt". Det trenger jo langt fra å være en diagnose i bildet. 

Der er jo overhodet ikke riktig at alt vi gjør ikke er normalt.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Der er jo overhodet ikke riktig at alt vi gjør ikke er normalt.

Nei. Vi har alle noe vi gjør og har for oss som ikke blir betraktet som normalt. Eller..best å si mange av oss kanskje..

Skrevet
NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Nei. Vi har alle noe vi gjør og har for oss som ikke blir betraktet som normalt. Eller..best å si mange av oss kanskje..

NOEN har det ja, og mange av dem har typiske tegn som faller inn under diagnoser. 

Skrevet

Hun valgte jo da hun bestemte seg for å ta studiet på denne måten og med disse ambisjonene. Hun har et valg hver dag. Hun kan lese mer samme kveld som hun har vært i begravelse, hun kan ta utsatt eksamen og mye annet. Men hun har valgt at dette går foran alt annet, og det var hennes personlige valg. Det er ikke noe hun står uten makt til å endre. Hvis hun var syk eller blakk ville hennes valgmuligheter vært færre, og man kunne skjønne at hun sa "Jeg skulle gjerne ha dratt i begravelsen, men jeg er ikke frisk nok, så det valget har jeg ikke". Da blir det noe annet.

Anonymkode: 9e966...615

Skrevet
NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Nei, langt fra alle har noe vi gjør som ikke blir betraktet som normalt. De aller færreste har det.

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

NOEN har det ja, og mange av dem har typiske tegn som faller inn under diagnoser. 

Javel. Da kjenner eller vet du om noen da. Jeg tror faktisk ikke så mange går rundt og er så "kjedelige" eller "vanlige" at de ikke har sine greier. Det oppdages jo når man blir kjent med folk. Men samma det. Nok avsporing kanskje... 

Endret av NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Øøøh... aner du noe som helst om hvor store og omfattende spørreskjemaer som skal til for at en psykolog skal kunne stille en diagnose som dette på en person?

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Javel. Da kjenner eller vet om noen da. Jeg tror faktisk ikke så mange går rundt og er så "kjedelige" eller "vanlige" at de ikke har sine greier. Det oppdager jo når man blir kjent med folk. Men samma det. Nok avsporing kanskje... 

Normale folk er da hverken kjedelige eller vanlige? Det er jovet stort spekter å være normal. Hva slags virkelighetsoppfatning har du? Blander du begreper? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Øøøh... aner du noe som helst om hvor store og omfattende spørreskjemaer som skal til for at en psykolog skal kunne stille en diagnose som dette på en person?

Jepp. Visse trekk er likevel veldig typiske/dominerende og vanskelig å unngå å se.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jepp. Visse trekk er likevel veldig typiske/dominerende og vanskelig å unngå å se.

Sterke ambisjoner om gode karakterer er ikke blant de trekkene. Heller ikke aversjon mot begravelser.

Skrevet
NotNaomi skrev (4 timer siden):

Uviljen til å endre på oppsatte planer kanskje? 

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Alt vi gjør er da ikke «ikke normalt»

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sterke ambisjoner om gode karakterer er ikke blant de trekkene. Heller ikke aversjon mot begravelser.

Personen har ikke aversjon mot begravelser. Hn følte ikke at hn var i en situasjon hvor det å delta i begravelsen hn ønsket å delta i var et valg. 

Hi, det meste vi gjør er jo et valg med konsekvenser. Velger man å ikke gå på jobb kan man miste den, velger man å ikke dusje så lukter man, velger man å ha sex med en annen enn partneren kan man miste den osv osv osv. Jeg kommer ikke på noe jeg gjør i løpet av en dag som ikke kommer av et aktivt valg, annet enn kroppslige funksjoner som gjør at man overlever. 

Anonymkode: e4afc...54d

Skrevet

Høres veldig trist ut å være så besatt av å få toppkarakterer at man velger bort begravelse.

Denne personen vil lett få det tøft i arbeidslivet hvor man må samarbeide med andre samt rekke ting innenfor frister.

Høres ut som vedkommende kan trenge veiledning for å unngå å gå på en større smell.

Anonymkode: 3c599...f95

Skrevet

Jeg skal gi deg et råd jeg selv fikk fra en terapeutvenn. Ikke gi råd til folk som enten ikke vil ha, eller klarer å følge rådene. 

Det tror jeg er ditt valg. Han må få velge å leve som han vil, og ta ansvaret for det selv. Velmenende råd er bare bortkastet tid her. 

Anonymkode: 8eeed...fb0

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hadde en litt rar diskusjon med en venninne og lurer på hvordan dere ser på det. 
En person er student og velger å ta studiet på deltid for å kunne bruke mye tid på hvert emne og dermed få toppkarakterer. Personen blir da student over veldig mange år og jobber ikke ved siden av. Så dør en som står personen nær. Det er lenge til eksamen, men begravelsesdagen, som alle andre dager, var planlagt til studier. Personen går derfor ikke i begravelsen. Studenten mener den ikke hadde noe valg. Vedkommende var veldig lei seg for å ikke kunne gå i begravelsen, men mente det ikke var mulig med studier og at personen ikke hadde noe valg. Jeg mener dette var et valg. Studenten valgte bort begravelsen. Det kan godt være at det var et riktig valg, men det var et valg. 

Utover i samtalen kom det også frem at mange tilsvarende situasjoner blir tolket ulikt av oss. Vedkommende mener hen ofte ikke har noe valg, mens jeg mener personen konsekvent velger bort alt som avviker fra opprinnelig plan eller hovedgjøremålet og at dette er valg personen gjør. Det er ingen kritikk. Valgene kan være riktig. Det jeg reagerer på er at vedkommende konsekvent beskriver slike situasjoner som å ikke ha et valg. Så dukker det opp en tilsvarende hendelse og ettersom vi vet at det å ikke delta i begravelsen var veldig tungt for studenten har vi rådet hen til å ta et annet valg denne gangen. Personen mener fortsatt at hen ikke har noen valg og tar dermed et valg som personen etter all sannsynlighet vil slite med i fremtiden.   

Det er svært sjelden jeg føler jeg ikke har et valgt, men det hender jeg av hensyn til andre mennesker, viktige friser etc. må ta valg jeg egentlig ikke har lyst til og velge bort ting som er viktig for meg. Hvordan ser dere på slike situasjoner? Tar man valg eller blir de ofte tatt for oss?

Du vet at selv om du bruker pronomen som han eller hun kommer vi ikke til å skjønne hvem vedkommende er.

jeg bruker ikke «hen» som jeg ser på som t stedsadverb (hvor går du HEN). Velger å bruke hun her:

Selvsagt har hun et valg, uansett hva hun sier eller hvordan hun definerer det. Mannen min er opptatt av å ansvarliggjøre. «Jeg har ikke fått ryddet» sier jeg. «Nei, du valgte å gjøre XYZ i stedet» sier han, og har selvsagt helt rett.

Det handler om å ta sjefrollen i eget liv og skjønne at alt man gjøre handler om valg og prioriteringer.

Din venn bortprioriterte og valgte bort begravelsen. KANSKJE fordi hun trodde de timene ville medføre dårligere karakterer. Eller kanskje fordi hun har sosial angst eller angst for begravelser eller angst for å gråte og det var «convenient» med en unnskyldning.

MEN det var et valg

Anonymkode: 90fed...235

Skrevet

Jeg stod i samme situasjon under studiene. Bestefar døde og siden han bodde langt, langt nord, måtte jeg ha 4 dager fri. Kunne også risikere å bli sittende værfast hvis fjellovergangene ble stengt (dette var i januar). 

Fikk beskjed om at jeg kom til å stryke dersom jeg dro, da jeg var i praksis (barnehage) og hadde 3 sykedager fra før og besteforeldre var ikke å anse som nær familie. Jeg svarte at dersom det var tilfelle, trengte de ikke meg som førskolelærer og jeg kom til å slutte på studiet. Og hvem er de til å avgjøre hvem som står meg nær? Jeg kan ha en inngiftet onkel som står meg nærmere enn en far. Det er det ingen som vet og kan avgjøre unntatt den pårørende selv. 

Som oftest har man et valg, men det kan være ulike meninger om hva som er rett valg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er det snakk om begravelse midt i hjemmeeksamen eller på eksamensdato? 

Anonymkode: 36ff8...f3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du diagnostiserer en person med autisme basert på et kort innlegg på nett fra en tredjeperson  😂? Dette kan handle om høye ambisjoner og hva som er mulig uten å måtte ta et helt semester om igjen, eller om angst. Du bør åpenbart jobbe med å utvide kunnskapen din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du diagnostiserer en person med autisme basert på et kort innlegg på nett fra en tredjeperson  😂? Dette kan handle om høye ambisjoner og hva som er mulig uten å måtte ta et helt semester om igjen, eller om angst. Du bør åpenbart jobbe med å utvide kunnskapen din. 

Haha, ingeb normale personer vurderer dette engang, dette er et fritt valg. Den ene dagen velter ikke karrieren. Men denne personen er ikke istand til å tenke slik. Det er en plan, den må følges. Ferdig snakka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...