Gå til innhold

Vil jeg få det trangt økonomisk hvis jeg går fra mannen?

Anbefalte innlegg

Jeg tjener 600.000 i året, utbetalt omtrent 32000 kr i måneden. Vil ha ca 1 mill i gjeld på en enebolig verdt ca 5,5 mill, ellers ingen gjeld. Tre barn, ett i barnehage, de to andre er store. Ingen dyre fritidsutgifter. Bor i Sør-Norge, så strømmen er dyr da. En leasingbil som koster ca 2600,- i måneden. 
Hva tror dere, vil det gå? 

Anonymkode: 9daaa...904

Fortsetter under...

Jeg har omtrent samme inntekt, to barn i bhg og sfo, og nesten 3 mill i samlet gjeld. Bor også sentralt på Østlandet med dyr strøm. 
jeg klarer meg helt fint, mottar ikke barnebidrag og har ungene 100%. Går helt fint. 

Anonymkode: d5fb2...409

Du går fra mannen, det vil si at han sitter igjen med boligen.

Hvordan er eierforholdet der?
Dersom dere eier 50/50 på boligen og har lånet sammen og han er villig til å ta over hele lånet så skal du ha halvparten av verdien av boligen etter at lånet er trukket fra, altså ca 2,25 mill.
Det samme blir det dersom dere selger boligen og deler det som er igjen etter at gjelden er betalt.
Dersom du beholder boligen på samme prinsipper vil du få et lån på ca 3,25 mill.
Vil tipper det vil gi rundt kr 15.000,- i måneden i utgifter på lånet forutsatt at renten ikke øker, men du bør ta høyde for det.

Du får per i dag utbetalt kr 32.000,- i måneden, hvordan skal dere fordele barna og barnetrygden, hva med barnebidrag.
Dersom han har barna mindre enn 50% kan fort din totale inntekt i måneden bli over kr 40.000,-.

Sjekk bidragskalkulatoren på NAV og sett opp et budsjett med hvilke utgifter dere har i dag og legg på 15% for å ta høyde for økte utgifter så finner du fort ut om du vil klare det.

Anonymkode: a3b06...97d

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dersom dere eier 50/50 på boligen og har lånet sammen og han er villig til å ta over hele lånet så skal du ha halvparten av verdien av boligen etter at lånet er trukket fra, altså ca 2,25 mill.
Det samme blir det dersom dere selger boligen og deler det som er igjen etter at gjelden er betalt.
Dersom du beholder boligen på samme prinsipper vil du få et lån på ca 3,25 mill.
Vil tipper det vil gi rundt kr 15.000,- i måneden i utgifter på lånet forutsatt at renten ikke øker, men du bør ta høyde for det.

Du får per i dag utbetalt kr 32.000,- i måneden, hvordan skal dere fordele barna og barnetrygden, hva med barnebidrag.
Dersom han har barna mindre enn 50% kan fort din totale inntekt i måneden bli over kr 40.000,-.

Sjekk bidragskalkulatoren på NAV og sett opp et budsjett med hvilke utgifter dere har i dag og legg på 15% for å ta høyde for økte utgifter så finner du fort ut om du vil klare det.

Det er da ingen automatikk i at den som går går fra hus. Jeg gikk fra min eksmann, men beholdt huset for det. Ellers er jeg enig i at man må avklare eierforholdet. 

Jeg tjener 150 000 mindre enn deg, bor på Østlandet og har 2 barn 80%. Jeg klarer meg. Eier enebolig og bil. Kan ikke kjøpe alt jeg vil her i verden, men det trenger jeg heller ikke

Anonymkode: 8bbf8...883

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er da ingen automatikk i at den som går går fra hus. Jeg gikk fra min eksmann, men beholdt huset for det. Ellers er jeg enig i at man må avklare eierforholdet. 

Nå skreve jeg også tanker på hva utgiftene kunne bli dersom HI beholder huset..

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er månedsbetalingen på gjelda da? Og kan du binde renta?

Anonymkode: aaf28...825

6-7000 kroner tipper jeg. Det blir et rammelån. 
Hi

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Jeg tok kortversjonen i hovedinnlegget, og resultatet blir at mannen flytter, jeg beholder huset til en verdi på 5,5 mill med en gjeld på ca 1 mill. Jeg orker ikke å forklare hvordan jeg kom til det resultatet, men sånn blir det.

Vi kommer til å ha barna 50/50, og det blir jeg som må betale han litt i barnebidrag da jeg tjener mer enn han.

Takk for tipset om bidragskalkulator!

Hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tjener 600.000 i året, utbetalt omtrent 32000 kr i måneden. Vil ha ca 1 mill i gjeld på en enebolig verdt ca 5,5 mill, ellers ingen gjeld. Tre barn, ett i barnehage, de to andre er store. Ingen dyre fritidsutgifter. Bor i Sør-Norge, så strømmen er dyr da. En leasingbil som koster ca 2600,- i måneden. 
Hva tror dere, vil det gå? 

Selvfølgelig vil det gå

Anonymkode: 76af3...387

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Jeg tok kortversjonen i hovedinnlegget, og resultatet blir at mannen flytter, jeg beholder huset til en verdi på 5,5 mill med en gjeld på ca 1 mill. Jeg orker ikke å forklare hvordan jeg kom til det resultatet, men sånn blir det.

Vi kommer til å ha barna 50/50, og det blir jeg som må betale han litt i barnebidrag da jeg tjener mer enn han.

Takk for tipset om bidragskalkulator!

Hi

Om du eier boligen og ikke trenger betale han ut vil det jo være helt uproblematisk å sitte på 1 mill i gjeld.

Anonymkode: 4bbe0...bee

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...