Gå til innhold

Så skuffet over jobben, ingen julebonus.

Anbefalte innlegg

Hvert år har vi fått en halv månedslønn. Jobber i en stilling med ganske dårlig lønn, men dette har reddet desember hvert år. Jeg gikk ut i svangerskapspermisjon i oktober i år. Nå har alle fått bonus og julebrev med takk for innsatsen i 2022. Er fast ansatt og har vært ansatt siden bedriften startet. Føles så dritt! Er det grunn til å ta det opp? 

Anonymkode: 98039...b4d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har alle fått unntatt deg? Da ville jeg sagt ifra til tillitsvalgt eller verneombud og fortelle at du føler deg utelatt og forskjellsbehandlet. 

Anonymkode: ed769...e0d

Ja, alle fast ansatte har fått og ikke jeg. De har visst en policy på å ikke gi til ansatte som er i permisjon. Føler meg diskriminert fordi jeg er i permisjon. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt vanlig at man ikke får bonus når man er i permisjon. Da har du ikke jobbet og heller ikke vært med å nå evt bonusmål. 

Anonymkode: 352f0...29c

Jobbet helt frem til oktober da. Dette er innenfor helse og sosial. Driver ikke med salg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har alle fått unntatt deg? Da ville jeg sagt ifra til tillitsvalgt eller verneombud og fortelle at du føler deg utelatt og forskjellsbehandlet. 

Anonymkode: ed769...e0d

Dette.

Anonymkode: 11de4...4dc

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, alle fast ansatte har fått og ikke jeg. De har visst en policy på å ikke gi til ansatte som er i permisjon. Føler meg diskriminert fordi jeg er i permisjon. 

Skal du ha neste år da? Mens du har vært i permisjon nesten hele året?

Anonymkode: ed8a8...048

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er helt vanlig at man ikke får bonus når man er i permisjon. Da har du ikke jobbet og heller ikke vært med å nå evt bonusmål. 

Hun har jo jobbet frem til september da, er ikke det verdt noe?

Anonymkode: 565e6...21b

Det hadde jeg nok tatt opp. Bedt om hvilke retningslinjer som gjelder for disse utbetalingene hos dere. 

På min jobb så  bestemmes det en bonus for 100% stilling. Alle ansatte får bonus ut fra sin stillingsstørrelse. De som jobber 80% stilling får 80% av dette beløpet, de som jobber 50% stilling får 50% av dette beløpet osv. Har man vært sykemeldt over en måned, hatt permisjon e.l så ville den tiden blitt trukket i fra. Så hos oss ville du fått bonus for din stillingsprosent i 10 av 12 måneder i ditt tilfelle. Neste år tilsvarende, altså fått bonus for den tiden du har bidratt på jobb og ikke den tiden du har vært i permisjon. 

Anonymkode: 5e205...ca6

Annonse

Trekkes fedre som er i permisjon i løpet av året også for hele bonusen?

Kontakt tillitsvalgt og verneombud. Du bør i det minste få bonus tilsvarende 1.1.2022 til du gikk ut i permisjon.

Dette er veldig kortsiktig av arbeidsgiver, for det vil skape merarbeid for dem med å passe på alle som har permisjon tidligere på året - og ikke minst, de vil få misfornøyde ansatte.

Hvis tillitsvalgt/verneombud ikke kommer noen vei med dette så tenker jeg det er en bedrift jeg nok ikke hadde følt for å fortsette med. Da ville jeg heller sett meg om ett er en jobb med bedre betingelser og/eller bedre ledelse.

Anonymkode: 4b7d7...6b1

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvert år har vi fått en halv månedslønn. Jobber i en stilling med ganske dårlig lønn, men dette har reddet desember hvert år. Jeg gikk ut i svangerskapspermisjon i oktober i år. Nå har alle fått bonus og julebrev med takk for innsatsen i 2022. Er fast ansatt og har vært ansatt siden bedriften startet. Føles så dritt! Er det grunn til å ta det opp? 

Selvfølgelig. Du er da enda ansatt og du har bidratt til årets resultat! De har nok bare glemt deg, minn dem på det. 

Anonymkode: a166b...249

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er gammeldags og ulovlig. Det defineres som diskriminering.

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er mange typer bonusordninger. I noen skal man ha bonus ved permisjon. I andre tilfeller har man ikke krav på det.

Anonymkode: a8617...754

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gammeldags og ulovlig at man skal være med å oppnå bonusmål? 

Jeg ville begynt med å lese gjennom kontakten for å se hva det står om bonus der. Det er veldig vanlig at man må være i jobb, ikke i permisjon eller sykemeldt,  når den utbetales. Rettferdig er det ikke, man bør få deler av den når man har jobbet det meste av året, men man har ikke nødvendigvis krav på det. 

En av de verste avtalene jeg har hørt om er en hvor bonusen man oppnår i 2022 utbetales høsten 2023 og man får ikke utbetalt bonus hvis man har sagt opp og er i oppsigelsestiden. Med 4 måneders oppsigelsestid (som er standard i firmaet) mister man minst ett år med bonus, hvis man sier opp på det mest gunstige tidspunktet. Men det står i kontrakten som alle skriver under før de begynner, så da gjelder det når de en gang sier opp. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen bonusmål som skal nås. Jobber med flyktninger. Bonusen er som en julegave og den har jeg altså ikke fått. 

Yrkestittel?

Anonymkode: 7c1ac...9c1

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Om du har dette i kontrakten din så har du krav på ca 83% av den bonusen andre får. 
Jeg hadde tatt det opp. 

Anonymkode: 8bc2b...c80

Det står ingenting i kontrakten til noen. Det er en gave.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det står ingenting i kontrakten til noen. Det er en gave.

Da får du vel til neste jul selv om du ikke har jobbet så mye det året. 

Anonymkode: ed8a8...048

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...