Gå til innhold

Hvordan ville dere reagert her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis dette er hva du legger i gaver, så har du feilet. Man lærer faktisk både seg selv og barna sine at ikke alle har mulighet til å gi gaver, og at det er gave nok at de feirer med deg. 

Anonymkode: bf110...b66

ALLE har mulighet til å gi en gave. Nettopp fordi en gave ikke trenger å koste penger. Man kan skrive et dikt, gi en felles opplevelse (f. eks. langtur i fjellet, skitur osv.), lage et kort, skrive en sang, strikke et teppe fra restegarn og så videre. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Til egen familie? 

Anonymkode: 6f07c...7c7

Selvfølgelig. Hvis man først mener at det er altfor materialistisk å forvente gave til 50-årsdag, så er det snyltende å komme til jubilanten og spise/drikke på hans regning. Eller er det greit at gjestene er materialistiske, men ikke bursdagsbarnet?

Gjest NotNaomi

Jeg syns at det er litt merkelig å komme i en 50-årsdag uten noen gave i det hele tatt. Skjønner også at mannen reagerte på det, for det er litt som å uttrykke at man ikke gidder å legge ned en liten innsats for deg. Det er ikke rart å reagere på sånt. 

Jeg tror de følte litt på det da, iom at de sa at de skulle vipse penger. Men at de ikke gjør det viser jo at de ikke bryr seg om å holde det løftet heller. Jeg mener at å kjøpe gaver er å vise at man vil gjøre litt "stas på" de som har bursdag. Hvis man ikke vil kjøpe, greit, men da bør jo sånt være en avtale mellom folk. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Det er ikke definisjonen av ordet, det er beskrivelse av en kulturell praksis.

Anonymkode: 748a0...716

Ja, ok. Det er fortsatt ikke følelsene folk sitter igjen med om de ikke får gaver. Hva vi lærer barna våre kan faktisk endre på dette.

Annonse

Luksusdyret skrev (4 minutter siden):

ALLE har mulighet til å gi en gave. Nettopp fordi en gave ikke trenger å koste penger. Man kan skrive et dikt, gi en felles opplevelse (f. eks. langtur i fjellet, skitur osv.), lage et kort, skrive en sang, strikke et teppe fra restegarn og så videre. 

Ja, og det klager folk også på. For det er ikke bra nok. Hvor mange tråder har du ikke lest her inne som handler om at man er skuffet fordi man ikke fikk bra nok gave? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og det klager folk også på. For det er ikke bra nok. Hvor mange tråder har du ikke lest her inne som handler om at man er skuffet fordi man ikke fikk bra nok gave? 

Kan ikke huske å ha lest så mange, egentlig.

Luksusdyret skrev (Akkurat nå):

Kan ikke huske å ha lest så mange, egentlig.

Hun som fikk votter og sjokolade av mannen? Ikke bra nok, men en gave. Og etter jul hvert år er det mange tråder med skuffede mottakere

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at jeg tror det, jeg har skrevet hvordan man kan tolke det når noen ikke oppfyller helt vanlige sosiale normer. Det å gi gaver er altså, i følge Store norske leksikon, en praksis som bekrefter sosiale relasjoner. Når noen velger å ikke bekrefte sosiale relasjoner kan følgen være at man stiller spørsmål ved relasjonen, den andre eller seg selv. 

Hvorfor tror du ellers at dette er et gjentakende tema i dette forumet? Det er da nok av eksempler, slik som denne tråden, eller de som får stusslige gaver av mannen sin når de fyller 40. Det handler ikke om at folk ikke overlever uten gaver, men at det er en relasjon som av ulike grunner ikke blir validert. Det oppleves vanskelig.

Folk er tydeligvis følelsesmessig ustabile

Anonymkode: 437f4...797

Ja, ok. Det er fortsatt ikke følelsene folk sitter igjen med om de ikke får gaver. Hva vi lærer barna våre kan faktisk endre på dette.

Nei, det har jeg da heller ikke påstått. Men når en relasjon ikke valideres på vanlig måte er det normalt at man føler noe når det skjer, slik HI gjør i denne tråden. Jeg lærer mine barn at det å gi gaver er noe man gjør til de man bryr seg om, og det kan være en riktig så hyggelig affære, både å velge gave, å lage en gave. å gi bort den legoen man ikke fikk bygget til noen som blir glade for det, å overraske med en gave, eller å ta med seg en blomst når man er bedt bort. Jeg ser ingen grunn til å ikke lære barna helt normal sosial atferd. Jeg lærer også barna at om de får en gave de kanskje ikke egentlig ønsker seg, så smiler vi og sier takk, uansett, fordi intensjonen bak er god. Videre lærer jeg dem at dersom noen ikke gir gave, så er det at de kom i selskap viktigere, og det setter heldigvis mine barn pris på. Alle opplever at ikke forventninger alltid blir møtt, og det må man selvsagt også kunne håndtere.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun som fikk votter og sjokolade av mannen? Ikke bra nok, men en gave. Og etter jul hvert år er det mange tråder med skuffede mottakere

Mener du hun som fikk votter fra Rema til 50 kroner og en liten sjokoladeplate til sin 40-årsdag fra egen ektefelle? Jeg skjønner svært godt at hun er skuffet. Men det var snakk om hennes egen ektemann, ikke gjester utenfor kjernefamilien.

Annonse

Luksusdyret skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig. Hvis man først mener at det er altfor materialistisk å forvente gave til 50-årsdag, så er det snyltende å komme til jubilanten og spise/drikke på hans regning. Eller er det greit at gjestene er materialistiske, men ikke bursdagsbarnet?

Det kan tenkes at de ikke har råd til gave fordi de er i stor økonomisk gjeld. Når man er så gammel som 50 år burde ikke gaver av alle betydd så mye ass. Han har vel fått mer enn nok i 50 år. 

Det kan tenkes at de ikke har råd til gave fordi de er i stor økonomisk gjeld. Når man er så gammel som 50 år burde ikke gaver av alle betydd så mye ass. Han har vel fått mer enn nok i 50 år. 

Men da bør heller ikke mat og kake bety så mye? De spiser jo mat hver dag uansett, så hvorfor skal de spise på andres regning, hvis det er SAMVÆRET som er det viktigste? Man kan ha et hyggelig samvær over en kopp svart kaffe.

HI sier for øvrig at disse to IKKE er i stor økonomisk gjeld. I mangel på andre opplysninger, velger jeg å legge hennes opplysninger til grunn.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det har jeg da heller ikke påstått. Men når en relasjon ikke valideres på vanlig måte er det normalt at man føler noe når det skjer, slik HI gjør i denne tråden. Jeg lærer mine barn at det å gi gaver er noe man gjør til de man bryr seg om, og det kan være en riktig så hyggelig affære, både å velge gave, å lage en gave. å gi bort den legoen man ikke fikk bygget til noen som blir glade for det, å overraske med en gave, eller å ta med seg en blomst når man er bedt bort. Jeg ser ingen grunn til å ikke lære barna helt normal sosial atferd. Jeg lærer også barna at om de får en gave de kanskje ikke egentlig ønsker seg, så smiler vi og sier takk, uansett, fordi intensjonen bak er god. Videre lærer jeg dem at dersom noen ikke gir gave, så er det at de kom i selskap viktigere, og det setter heldigvis mine barn pris på. Alle opplever at ikke forventninger alltid blir møtt, og det må man selvsagt også kunne håndtere.

Hvis du lærer barna dine at de kjøper gaver til mennesker de bryr seg om, så lærer de jo at de ikke kan komme i selskap uten gave. Om et av de ikke skulle ha råd til gave, så kan det ikke reise i selskap for da viser de at de ikke bryr seg?

Luksusdyret skrev (8 minutter siden):

Mener du hun som fikk votter fra Rema til 50 kroner og en liten sjokoladeplate til sin 40-årsdag fra egen ektefelle? Jeg skjønner svært godt at hun er skuffet. Men det var snakk om hennes egen ektemann, ikke gjester utenfor kjernefamilien.

Det er en gave. Og som du skrev «en gave kan være hva som helst, trenger ikke koste penger» og det finnes ikke mange tråder om folk som får «feil» gave

Luksusdyret skrev (10 minutter siden):

200 grams sjokolade er ikke lite

Anonymkode: 437f4...797

Luksusdyret skrev (7 minutter siden):

Men da bør heller ikke mat og kake bety så mye? De spiser jo mat hver dag uansett, så hvorfor skal de spise på andres regning, hvis det er SAMVÆRET som er det viktigste? Man kan ha et hyggelig samvær over en kopp svart kaffe.

HI sier for øvrig at disse to IKKE er i stor økonomisk gjeld. I mangel på andre opplysninger, velger jeg å legge hennes opplysninger til grunn.

Maten er jo ikke viktig. Det står heller ikke noe i HI om at de gafler i seg mat og drikke og så dro hjem gode og mette. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du lærer barna dine at de kjøper gaver til mennesker de bryr seg om, så lærer de jo at de ikke kan komme i selskap uten gave. Om et av de ikke skulle ha råd til gave, så kan det ikke reise i selskap for da viser de at de ikke bryr seg?

Her fikk du satt ytterlighetene i fokus! 

Jeg har ikke sagt at man må kjøpe gave. Jeg har sagt at vi gir gaver til de vi bryr oss om. Man kan lage gaver, man kan gi opplevelser, man kan, som noen skrev, skrive et dikt og pakke inn i cellofan.

Veldig spesielt, og uvanlig, å komme til 50-årsfeiring og ikke ha med gave!!

Og dere som skriver at det ikke er så viktig, jeg er temmelig sikker på at dere også hadde reagert på det om dere hadde opplevd det!!

Anonymkode: 75751...0d0

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er en gave. Og som du skrev «en gave kan være hva som helst, trenger ikke koste penger» og det finnes ikke mange tråder om folk som får «feil» gave

Nå snakket jeg om gjester som kommer i et selskap. Når man er gift eller samboer med noen, bør man legge liiiiitt mer omtanke i gaven enn det denne mannen gjorde. På samme måte som man gjerne gir en del dyrere gaver til sine egne barn, enn tantebarn og venner av barna.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Maten er jo ikke viktig. Det står heller ikke noe i HI om at de gafler i seg mat og drikke og så dro hjem gode og mette. 

Hun skrev følgende (sitat): "Så der satt de da og spiste og drakk og koste seg, uten å vise tegn til skam en gang". De koste seg med mat og drikke, med andre ord. Gratis. Som noen andre har laget. Men å gi verten/bursdagsbarnet og de to nevøene/niesene sine en oppmerksomhet, det gadd de ikke. Uhøflig.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men om man ikke har råd til en gave, så kan man likevel skrive et kort og gjøre noe ut av det. Som å tilby en tjeneste eller noe. Man behøver ikke nødvendigvis å kjøpe gave. Det er jo bare å bruke fantasien. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Her fikk du satt ytterlighetene i fokus! 

Jeg har ikke sagt at man må kjøpe gave. Jeg har sagt at vi gir gaver til de vi bryr oss om. Man kan lage gaver, man kan gi opplevelser, man kan, som noen skrev, skrive et dikt og pakke inn i cellofan.

Og da hadde det vært klage på det også. Ikke alle liker det heller. Når fokuset er om man får gave eller ikke, og ikke at de feirer dagen med deg, så er fokuset feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...