Gå til innhold

Hvordan ville dere reagert her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lørdag hadde vi bursdagsselskap hjemme hos oss. Mannen min var 50 år da. Vi feiret også våre to andre barn som har bursdag i desember. Gjestene bestod av familien, med foreldre, søsken og søskenbarn på begges sider. Alle hadde gaver til dem vi feiret, unntatt bror til mannen og kona. Det hadde ingenting. De satt og så på at hovedpersonene åpnet gaver fra andre gjester, men ingenting kom fra dem. Så kommer det sløvt fra dem - ja, vi har ikke noe men vi skal få vipset dere (til barna våre). Det var lørdag - ingenting er kommet. Mannen fikk heller ingenting, og det var jo hovedsaklig han vi feiret.....

Så der satt de da og spiste og drakk og koste seg, uten å vise tegn til skam en gang. Mannen min ble kjempeskuffet. Han har kun sin bror som familie. Vi snakket litt om det hjemme i går, og barna våre er skikkelig skuffet de også. Dette har skjedd tidligere også, i jula - der ungene ikke fikk noe. Jeg ser jo at vår familie ikke betyr noe for svigerinnen vår, for det er kun hennes familie som teller. Men jeg synes svogeren min kunne ordnet noe i det minste. 

Hvordan ville dere tenkt om sånt? 

Anonymkode: fe46b...6a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt i bursdag uten gave.   Hadde jeg hadd dårlig råd så hadde jeg takket for invitasjon og kommet med en unnskyldning og ikke dratt.      Noen eier dessverre ikke skam.  

Anonymkode: cf5bc...317

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde ikke dratt i bursdag uten gave.   Hadde jeg hadd dårlig råd så hadde jeg takket for invitasjon og kommet med en unnskyldning og ikke dratt.      Noen eier dessverre ikke skam.  

Anonymkode: cf5bc...317

Mannen min er veldig lite glad i drama og styr, så han vil jo heller ikke si noe. Men han innrømmet at han ble skuffet. Og når han sier det høyt så vet jeg at det stikker dypt. 

Skrevet

Det er vel viktigst at de kom og feiret med dere. Mange har lite penger nå, så dette ville jeg ikke lagt noe i.

Anonymkode: 2c7ab...ec9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel viktigst at de kom og feiret med dere. Mange har lite penger nå, så dette ville jeg ikke lagt noe i.

Anonymkode: 2c7ab...ec9

De har ikke lite penger.....

Skrevet

Hadde ikke brydde meg. Dere er sinnsykt materialistiske 

Anonymkode: 437f4...797

Skrevet

Synes det er rart en voksen mann og en familie kan legge seg opp i det må jeg si. De var der med dere, holder ikke det?

Anonymkode: 6f07c...7c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

På lørdag hadde vi bursdagsselskap hjemme hos oss. Mannen min var 50 år da. Vi feiret også våre to andre barn som har bursdag i desember. Gjestene bestod av familien, med foreldre, søsken og søskenbarn på begges sider. Alle hadde gaver til dem vi feiret, unntatt bror til mannen og kona. Det hadde ingenting. De satt og så på at hovedpersonene åpnet gaver fra andre gjester, men ingenting kom fra dem. Så kommer det sløvt fra dem - ja, vi har ikke noe men vi skal få vipset dere (til barna våre). Det var lørdag - ingenting er kommet. Mannen fikk heller ingenting, og det var jo hovedsaklig han vi feiret.....

Så der satt de da og spiste og drakk og koste seg, uten å vise tegn til skam en gang. Mannen min ble kjempeskuffet. Han har kun sin bror som familie. Vi snakket litt om det hjemme i går, og barna våre er skikkelig skuffet de også. Dette har skjedd tidligere også, i jula - der ungene ikke fikk noe. Jeg ser jo at vår familie ikke betyr noe for svigerinnen vår, for det er kun hennes familie som teller. Men jeg synes svogeren min kunne ordnet noe i det minste. 

Hvordan ville dere tenkt om sånt? 

Svigerinner er ganske rare det er jeg helt enig i. 

Skrevet

Det er veldig uhøflig, særlig siden de ikke har dårlig råd og i følge HI prioriterer konens familie. 

Anonymkode: c4892...e68

Skrevet

Mannen har også en sånn bror, prioriterer å bruke pengene sine på seg selv og kjøper aldri gaver.

Det er bare sånn han er. Alle personer har både positive og negative sider, noen sider man liker og noen man ikke liker så godt. Men man tar folk som de er, særlig familie 

Jeg personlig hadde aldri gått i en bursdag uten å ha med noe, men jeg synes mannen din reagerer rart. De kom jo, og det må være det viktigste. 

Ville aldri nørt opp under barnas skuffelse heller. Ville bare sagt at folk er forskjellig, gaver er ikke så viktig for onkel Einar, men det viktigste er jo at de kom og feiret sammen med oss.

Så ville jeg jo droppet gave tilbake også, han forteller jo at han ikke synes gaver er noe viktig, så da får det gå begge veier.

Anonymkode: 7aaa1...e66

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke materialistisk. Det er vanlig kutyme å ha med en oppmerksomhet når man reiser i bursdag, og det er en innarbeidet sosiokulturell handling, ikke et uttrykk for et materialistisk behov (det kan det selvsagt også være, men ikke slik HI forteller om her). Om man har lite penger kan man selvsagt vise oppmerksomhet gjennom små eller hjemmelagede ting, det er handlingen (å gi en gave) som er poenget, ikke nødvendigvis verdien. Det å glatt overse en slik innarbeidet praksis blir nærmest en opposisjonell handling, som kan få bursdagsbarna til å lure på om budskapet egentlig noe negativt. "Liker du meg ikke?" eller "Har jeg gjort noe galt i vår relasjon"?

Anonymkode: 748a0...716

Skrevet

Jeg tenker at man må tenke om det viktigste er at de kommer og feirer dagen med dere eller om det viktigste er gaver. Jeg kan godt se skuffelsen, men det ble litt vel stor skuffelse om dette var det som var viktigst.

Og selv om det virker som at de har god råd, så er ikke det helt sikkert likevel. Det er mange som later som de har mer penger enn de har. 

Anonymkode: bf110...b66

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke materialistisk. Det er vanlig kutyme å ha med en oppmerksomhet når man reiser i bursdag, og det er en innarbeidet sosiokulturell handling, ikke et uttrykk for et materialistisk behov (det kan det selvsagt også være, men ikke slik HI forteller om her). Om man har lite penger kan man selvsagt vise oppmerksomhet gjennom små eller hjemmelagede ting, det er handlingen (å gi en gave) som er poenget, ikke nødvendigvis verdien. Det å glatt overse en slik innarbeidet praksis blir nærmest en opposisjonell handling, som kan få bursdagsbarna til å lure på om budskapet egentlig noe negativt. "Liker du meg ikke?" eller "Har jeg gjort noe galt i vår relasjon"?

Snakk om overdramatisering

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis dette er hva du legger i gaver, så har du feilet. Man lærer faktisk både seg selv og barna sine at ikke alle har mulighet til å gi gaver, og at det er gave nok at de feirer med deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Vi er ikke det altså, men jeg kunne aldri funnet på å gå i bursdagsselskap til familiemedlemmer uten å ta med meg en gave. Det hadde aldri skjedd, og det sier mye om de som gjør det. I dette tilfellet er det sløvhet, og at de ikke bryr seg. 

Jeg kan for øvrig love deg at det hadde blitt ballade om dette hadde vært i motsatt fall.......

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dette er hva du legger i gaver, så har du feilet. Man lærer faktisk både seg selv og barna sine at ikke alle har mulighet til å gi gaver, og at det er gave nok at de feirer med deg. 

Haha, det er ikke hva jeg personlig legger i gaver, det er kulturen vår.  

Mer enn selve utvekslingen av goder eller ytelser over tid er gaven også et utsagn om relasjonen mellom giver og mottaker. Den skaper, bekrefter og symboliserer gjensidig sosial avhengighet og virker sosialt integrerende.

https://snl.no/gave

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Snakk om overdramatisering

Mmnei. Det er ikke noe dramatisk i dette.

Skrevet

Vi er ikke det altså, men jeg kunne aldri funnet på å gå i bursdagsselskap til familiemedlemmer uten å ta med meg en gave. Det hadde aldri skjedd, og det sier mye om de som gjør det. I dette tilfellet er det sløvhet, og at de ikke bryr seg. 

Jeg kan for øvrig love deg at det hadde blitt ballade om dette hadde vært i motsatt fall.......

Ville du blitt glad for et dikt om det var pakket inn med cellofan og personlig skrevet fra bror til bror? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mer enn selve utvekslingen av goder eller ytelser over tid er gaven også et utsagn om relasjonen mellom giver og mottaker. Den skaper, bekrefter og symboliserer gjensidig sosial avhengighet og virker sosialt integrerende.

Dette er definisjonen av ordet, ikke hvordan noen føler seg om de ikke får en gave. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du tror at noen ikke liker deg fordi du ikke får gave så er du det jo

Skrevet

Det er ganske vanlig får unge menn. De er ofte så vant til at mamma ordner med gaver for dem at det ikke faller dem inn å gjøre det selv hvis de ikke får en kone som tar ansvar.

Anonymkode: 103af...86c

Skrevet

Bare for å ha sagt det med en gang, jeg gir nesten ingen gaver til voksne til jul. 

Men å komme tomhendt til rund bursdag, det er sært. 

Men da er det vel bare å avskrive gaver til dem fremover? Hvis de har barn ville jeg gitt til dem fortsatt. 

Anonymkode: 792d2...945

Skrevet

Dette er definisjonen av ordet, ikke hvordan noen føler seg om de ikke får en gave. 

Nei. Det er ikke definisjonen av ordet, det er beskrivelse av en kulturell praksis.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du tror at noen ikke liker deg fordi du ikke får gave så er du det jo

Jeg har ikke skrevet at jeg tror det, jeg har skrevet hvordan man kan tolke det når noen ikke oppfyller helt vanlige sosiale normer. Det å gi gaver er altså, i følge Store norske leksikon, en praksis som bekrefter sosiale relasjoner. Når noen velger å ikke bekrefte sosiale relasjoner kan følgen være at man stiller spørsmål ved relasjonen, den andre eller seg selv. 

Hvorfor tror du ellers at dette er et gjentakende tema i dette forumet? Det er da nok av eksempler, slik som denne tråden, eller de som får stusslige gaver av mannen sin når de fyller 40. Det handler ikke om at folk ikke overlever uten gaver, men at det er en relasjon som av ulike grunner ikke blir validert. Det oppleves vanskelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Synes det er rart en voksen mann og en familie kan legge seg opp i det må jeg si. De var der med dere, holder ikke det?

Joda det var koselig at de kom. De var der for å spise og var de første som brøt opp og gikk igjen. Jeg synes ikke det er rart at min mann ble skuffet når vi feiret 50 års dagen hans. Det trengte ikke være noen dyr gave i det hele tatt, men å komme fullstendig tomhendt til alle tre er flaut synes jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ville du blitt glad for et dikt om det var pakket inn med cellofan og personlig skrevet fra bror til bror? 

Ja faktisk tror jeg min mann hadde blitt VELDIG glad og rørt av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...