Gå til innhold

Jeg forstår meg ikke på de som ikke kjøper gave til de voksne

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du har forklart til det kjedsommelige hva julen handler om for DERE (noe som åpenbart også inkluderer gaver… - regner med det vanker en del til gutta dine også?). VI prøver til det kjedsommelige å forklare hva jula handler om for oss - altså samvær, god mat, tradisjoner OG gaver (som hos dere), men DU insisterer på at VÅR jul utelukkende «handler om gaver», som du har skrevet flere ganger.

For n’te gang: Det at også voksne gir hverandre gaver til jul (som dere) innebærer IKKE at julen «handler om gaver» (som for dere), uansett hvor mange ganger du skriver det. Det er DU som insisterer på å redusere andres julefeiring til å bare handle om gaver! 

Anonymkode: 2d981...5f5

I beste fall snakker man forbi hverandre her. For å oppsummere; julen er like god med og uten gaver. Så får alle feire akkurat slik de selv ønsker i sine familier. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, du har forklart til det kjedsommelige hva julen handler om for DERE (noe som åpenbart også inkluderer gaver… - regner med det vanker en del til gutta dine også?). VI prøver til det kjedsommelige å forklare hva jula handler om for oss - altså samvær, god mat, tradisjoner OG gaver (som hos dere), men DU insisterer på at VÅR jul utelukkende «handler om gaver», som du har skrevet flere ganger.

For n’te gang: Det at også voksne gir hverandre gaver til jul (som dere) innebærer IKKE at julen «handler om gaver» (som for dere), uansett hvor mange ganger du skriver det. Det er DU som insisterer på å redusere andres julefeiring til å bare handle om gaver! 

hva er problemet ditt? Kan du ikke bare innfinne deg med at folk har det forskjellig? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden):

I beste fall snakker man forbi hverandre her. For å oppsummere; julen er like god med og uten gaver. Så får alle feire akkurat slik de selv ønsker i sine familier. 

Det er bare du som ikke forstår at dere feirer som oss, med gaver. For du velger å ikke kalle det du gir gaver, selv om det er det. Du er jo helt på bærtur, og mener dere har så annerledes (les bedre) feiring enn oss som også gir gaver. For våre gaver er faktisk godkjente gaver i dine øyne og det vi fokuserer på, utelukkende.  

Anonymkode: b9ee7...f7f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare du som ikke forstår at dere feirer som oss, med gaver. For du velger å ikke kalle det du gir gaver, selv om det er det. Du er jo helt på bærtur, og mener dere har så annerledes (les bedre) feiring enn oss som også gir gaver. For våre gaver er faktisk godkjente gaver i dine øyne og det vi fokuserer på, utelukkende.  

Det hadde vært fint om du ikke tolker det jeg sier og gjør det du tror jeg mener til fakta. Det jeg sier er det jeg mener, ikke det du tror jeg mener. Ingen har bedre jul enn noen andre. Ingen. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er bare du som absolutt skal tolke det slik. 

Vi koser oss i jula uten gavefokus, akkurat som dere koser dere i jula med gaver. 

Det er faktisk du som har laget innlegg hvor du lurer på hvorfor vi ikke gir gaver. Da må du jo tåle at vi svarer?

Eller er det eneste godtatt svaret at vi ikke bryr oss så mye om venner og familie, og at vi derfor ikke prioriterer gaver til dem?   (ser du hvor latterlig slik argumentering er?) 

Anonymkode: 24198...917

Men det er skrevet i tråden at man HELLER koser seg med familien enn å ha GAVEFOKUS. Det er jo det samme som å indirekte si at de andre, de som gir gaver til alle, de koser seg ikke med annet enn gavene. Hadde man kuttet ut ordet HELLER, så hadde ikke jeg reagert. 

Men det blir jo komisk når noen (ikke du) først hevder at de ikke gir gave fordi de fokuserer på minner og nasjonalromantiske feiringer for så å innrømme at de faktisk gir gaver i fullt monn. Da får i hvert fall jeg inntrykk av at man prøver å gjøre seg til noe man ikke er. 

Anonymkode: 37c73...583

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du viser dem du er sammen med på julaften hva de betyr for deg ved å spise sammen og hygge dere sammen. Hvordan vider du det til dem du ikke er sammen med?

Anonymkode: 6651c...3a7

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener.......De jeg ikke er sammen med på julaften, de har jeg sendt en melding til eller ringt til. Kanskje jeg treffer dem i romjula. Men jeg forstår ikke helt hva det har å gjøre med dette innlegget?

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener.......De jeg ikke er sammen med på julaften, de har jeg sendt en melding til eller ringt til. Kanskje jeg treffer dem i romjula. Men jeg forstår ikke helt hva det har å gjøre med dette innlegget?

Jeg tror at hun mener at det kan være omsorg i å gi gaver til dem man ikke (kan) feire med. Siden de som ikke gir gaver har så stort fokus på at de heller koser seg sammen enn å gi gaver. Jeg gir i hvert fall gaver til mange fler enn jeg feirer jul med. 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Mye av poenget med favør er å glede andre og å bise at de betyr noe. Du gjør tydelig vis ikke det med gaver. Derfor lurte jeg på hvordan du gjorde det.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at hun mener at det kan være omsorg i å gi gaver til dem man ikke (kan) feire med. Siden de som ikke gir gaver har så stort fokus på at de heller koser seg sammen enn å gi gaver. Jeg gir i hvert fall gaver til mange fler enn jeg feirer jul med. 

Ja i så fall så gir vi fortsatt til barna og de voksne som ikke har barn. Resten gjør vi det ikke til. 

Mye av poenget med favør er å glede andre og å bise at de betyr noe. Du gjør tydelig vis ikke det med gaver. Derfor lurte jeg på hvordan du gjorde det.

Nå tenker jeg at man ikke nødvendigvis må kjøpe seg til sånt. Jeg kan fint sende en koselig melding, ta en telefon eller planlegge å ut og spise sammen med venninner for å vise omsorg for mine kjente. Har stukket innom gamle tante Karin i rullestol med blomster, for hun elsker julestjerne. Så sånn sett får hun en gave. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Gavene hennes er jo litt annerledes enn det jeg er vant med. Hun gir jo bare gaver hun får glede av selv.  Jeg er vant til at gaven er for å glede mottakeren.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For vår del er det feks ; vi skriver mange julekort, vi inviterer til middager, vi ber folk til julelunsj, vi ringer til de vi er glade i ,vi avtaler besøk og aktiviteter med venner og kjente. Selv om vi ikke gir gaver så viser vi at vi setter pris på de menneskene vi har i livet vårt.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Gavene hennes er jo litt annerledes enn det jeg er vant med. Hun gir jo bare gaver hun får glede av selv.  Jeg er vant til at gaven er for å glede mottakeren.

Du er vant til det, men det betyr ikke at du sitter med fasiten. 

Anonymkode: 1578e...9a2

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (38 minutter siden):

Det hadde vært fint om du ikke tolker det jeg sier og gjør det du tror jeg mener til fakta. Det jeg sier er det jeg mener, ikke det du tror jeg mener. Ingen har bedre jul enn noen andre. Ingen. 

Hvis det du sier er det du mener, så mener du jo faktisk at dere, i motsetning til oss tenker mest på å kose dere sammen. Jeg håpte du bare hadde skrevet klønete, men da mente du jo det du skrev... 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ja, det er sant. Gaver er også for meg ment til å glede mottaker. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (37 minutter siden):

For vår del er det feks ; vi skriver mange julekort, vi inviterer til middager, vi ber folk til julelunsj, vi ringer til de vi er glade i ,vi avtaler besøk og aktiviteter med venner og kjente. Selv om vi ikke gir gaver så viser vi at vi setter pris på de menneskene vi har i livet vårt.

Men alt dette gjør vi jo alle hele året. Men akkurat i jula så er det julegaven de får som er noe vi har ordnet akkurat til dem som kanskje varmer det lille ekstra. Siden det tross alt er vanlig å gi gaver da. Mangel på gave da kan fort tolkes til at en ikke bryr seg, til tross for alt det andre man likevel gjør hele året. Du greier virkelig ikke se det? 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Du er vant til det, men det betyr ikke at du sitter med fasiten. 

Anonymkode: 1578e...9a2

De fleste kjøper vel ikke gaver til andre som egentlig er til en selv? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men alt dette gjør vi jo alle hele året. Men akkurat i jula så er det julegaven de får som er noe vi har ordnet akkurat til dem som kanskje varmer det lille ekstra. Siden det tross alt er vanlig å gi gaver da. Mangel på gave da kan fort tolkes til at en ikke bryr seg, til tross for alt det andre man likevel gjør hele året. Du greier virkelig ikke se det? 

Jeg tenker at dersom det er enighet i en familie om å kun gi gaver til barna så er det ingen som tolker noe rundt dette. Dette er en avtale jeg også har med venninner. Vi kjøper til hverandres barn. Sånn fungerer det for oss og det lever vi godt med. 

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

hva er problemet ditt? Kan du ikke bare innfinne deg med at folk har det forskjellig? 

Men det som diskuteres her er ikke at de «har det forskjellig». Realiteten er at de har det likt, men én av partene insisterer på å ikke kalle det for en gave hvis det ikke er papir rundt den. Men det er like fullt en gave…

Anonymkode: c17c9...537

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er lett å gå litt i forsvar pga HI. Da vil man forklare hva man setter pris på uten gaver. Jeg syns det er dårlig gjort å latterligjøre hva man forbinder jula med uten gaver. Det er liksom ikke nødvendig. 

Jeg savner akkurat gaveåpningene. Det var veldig fint. Men jeg skjønner jo at alle ikke er der, selv om jeg ikke "forstår meg på dem"

Må absolutt alt handle om konkurranse? Hvem som er best eller verst, hvem som har rett eller feil? 

Det er liksom aldri ÉN eneste ting det ikke går an å konkurrere om her...

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men det som diskuteres her er ikke at de «har det forskjellig». Realiteten er at de har det likt, men én av partene insisterer på å ikke kalle det for en gave hvis det ikke er papir rundt den. Men det er like fullt en gave…

Eller at det ikke regnes som en gave fordi den like så godt kunne ha blitt gitt i februar. 

Anonymkode: 89d17...baf

Eller at det ikke regnes som en gave fordi den like så godt kunne ha blitt gitt i februar. 

Anonymkode: 89d17...baf

Det kan for så vidt alle gaver, hvis det er et stort poeng i å unngå å ta dem på akkurat 24.12. Året har mange dager. Så hvis man vil feire uten julegaver og dét er et stort poeng, kan man jo evt bare ta disse på andre dager. De gavene som skal være turer og opplevelser ender nok uansett opp med å bli gjennomført på en annen dag enn 24.12.  Så i den forstand har hun sine ord i behold. 

Takk for en god latter da, spinnvilt engasjement rundt andres gaverutiner, ikke minst letes det med lupe etter potensielle fornærmelser 😅 

Nå innser jeg det er kort tid til julaften.

Anonymkode: cd08f...e94

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for en god latter da, spinnvilt engasjement rundt andres gaverutiner, ikke minst letes det med lupe etter potensielle fornærmelser 😅 

Nå innser jeg det er kort tid til julaften.

Anonymkode: cd08f...e94

The Christmas spirit ❤😄

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke alle synes det er styr vet du. Jeg synes det er kjempekoselig å handle inn til folk og sitte å pakke inn. Å gi gleder jo meg like mye som å få. 

Jeg liker å kjøpe gaver jeg også men ikke lett når alle sier de hverken ønsker eller trenger noen verdens ting. Da mener jeg at miljøet skal slippe den belastningen det gir å bare kjøpe noe bare for at man absolutt må. Bare dra på søppelfyllingen å se når våren kommer, så mye som blir kastet 😫

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...