Gå til innhold

Er lærernes karakterer helt subjektive?


Anbefalte innlegg

I følge nyere forskning så falt karakterene til attraktive kvinnelige studenter drastisk (jevnført med andre elever) da utdanningen foregikk på nett under pandemien.

Noe som får meg til å lure på om lærere setter karakterer basert på trynefaktor og helt subjektivt?

https://www.psypost.org/2022/11/attractive-female-students-no-longer-earned-higher-grades-when-classes-moved-online-during-covid-19-64251

Anonymkode: eeff0...bd6

Fortsetter under...

Ja, dette er urettferdig.

Forskning har bevist at gutter og jenter systematisk forskjellsbehandles til jenters fordel i norsk skole.

"Lærere i ungdomsskolen gir gutter systematisk for dårlige karakterer."

Og.......

"Lærerne som vurder nasjonale prøver, vet ikke elevens kjønn. Da får gutter klart bedre resultat. På nasjonale prøver kan gutter i gjennomsnitt få like gode karakterer som jenter når de testes i blant annet lesing og matematikk, fag de skårer dårligere enn jentene i ellers på skolen."

Ref. forskning.no

Det er prisen å betale for en feministisk skole som vi har i Norge i dag.

Usikker på om noe av årsaken er at ca. 80 % av lærere er kvinner som i feminismens navn ser på gutter som priviligerte og må holdes tilbake/straffes.

Anonymkode: 06517...49f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det finnes lærere som setter karakterer basert på trynefaktor ja, helt klart. Kanskje ubevisst. 

Jeg tror også likevel at flertallet av lærere ikke gjør det. 

Anonymkode: d56d5...e74

Men det er altså noe du tror stikk i strid med hva forskning konkluderer med.

Student beauty and grades under in-person and remote teaching
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016517652200283X

(Blar du ned kommer du til punkt 5, der er konklusjonen kort forklart)

Anonymkode: eeff0...bd6

Annonse

Nei, vi hadde en periode med anonym retting for vg3-kullene våre på siste heldagsprøven før eksamen, etter krav fra elevene. Det viste seg at nesten samtlige gikk ned minst en halv karakter, så det ble ganske fort avskaffet. Det er noe med at når man kjenner elevene så ønsker man å se etter det beste i dem og blir kanskje litt rausere enn man burde. På vår skole løser vi det med å ha rettemøter og noe sensorretting. Det fungerer for å kalibrere, diskutere og kvalitetssikre rettingen vår.

Anonymkode: a2f8c...ab3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...