Gå til innhold

Muslimer og svin, hvor strengt er det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at de ikke manipulerer. At de har ytret et ønske, og så har vertskapet etterkommet det. Eller tenker du at du skal manipulere dem til å servere alkohol?

Anonymkode: 16321...ca6

Jeg fikk gjengitt av vertsskapet hva som ble sagt, og det var helt klart sagt på en måte som skulle skape skyldfølelse hos vertsskapet, uten at jeg vil gå i detaljer på akkurat hva de sa. Det var ikke bare et ønske de ytret, det var brukt manipulering.

Den siste setningen din blir bare for dum - jeg har hele tiden skrevet at de bør kunne sitte sammen med andre som drikker et glass vin, selv om de ikke drikker selv, spesielt siden det ikke er noe i deres religion som krever at de ikke skal oppholde seg i samme rom som andre som drikker, eller ikke sitte ved samme bord. Om du mener det er manipulering fra min side å si at man må kunne sitte sammen ved samme bord, selv om noen få drikker ett glass alkohol - da tenker jeg det begynner å bli rimelig merkelig forsvar for noe som ikke en gang deres religion krever.

Anonymkode: 557ee...a83

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Manipulerer, faktisk … jøss for en makt de har.

Anonymkode: 91782...618

Ja, de har manipulert vertsskapet følelsesmessig, det er det ingen tvil om siden vertsskapet har fortalt meg hvordan samtalen gikk.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk gjengitt av vertsskapet hva som ble sagt, og det var helt klart sagt på en måte som skulle skape skyldfølelse hos vertsskapet, uten at jeg vil gå i detaljer på akkurat hva de sa. Det var ikke bare et ønske de ytret, det var brukt manipulering.

Den siste setningen din blir bare for dum - jeg har hele tiden skrevet at de bør kunne sitte sammen med andre som drikker et glass vin, selv om de ikke drikker selv, spesielt siden det ikke er noe i deres religion som krever at de ikke skal oppholde seg i samme rom som andre som drikker, eller ikke sitte ved samme bord. Om du mener det er manipulering fra min side å si at man må kunne sitte sammen ved samme bord, selv om noen få drikker ett glass alkohol - da tenker jeg det begynner å bli rimelig merkelig forsvar for noe som ikke en gang deres religion krever.

Ja, her kommer det i alle fall stadig nye opplysninger fram 👏🤪 Fantastisk! Hva blir det neste - de hadde bombebelte på kroppen og trua med å sprenge seg selv også, hvis de ikke fikk vilja si? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de har manipulert vertsskapet følelsesmessig, det er det ingen tvil om siden vertsskapet har fortalt meg hvordan samtalen gikk.

Ja, da er det jo synd for deg at de føler mer for sine andre gjester enn de gjør for deg, da. Ellers ville de jo ha prioritert at du følte deg komfortabel og ikke uteble. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg kjenner en god del som sier nei til alkohol julaften på grunn av barn eller tidligere negative erfaringer. Er det også fullstendig tullete?

Anonymkode: 46412...de0

Nei. Du har ikke fått med deg essensen overhode. Det er tullete å forvente at noen skal avstå fra mat eller drikke som du selv avstår fra fordi DU har en religiøs overbevisning.

Anonymkode: 41125...df7

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Man kan jo finne på uendelig antall prinsipielle diskusjoner som er urimelige, om man kjeder seg. "På skolen vår får ikke barna spise kjøtt fordi et foreldrepar er vegetarianere, er ikke det helt sinnsykt!!!???!!!"

Men særlig nyttig er det vel ikke med sånne oppkonstruerte problemstilinger?

Anonymkode: 99b95...4ea

Det er heller ikke nyttig å avskrive enhver diskusjon man ikke liker med «dette er ikke sant, så dette skal vi ikke diskutere!»

Det er heller ikke nyttig å avskrive enhver diskusjon man ikke liker med «dette er ikke sant, så dette skal vi ikke diskutere!»

Hvis man bare finner på konflikt der den ikke eksisterer så er det en lite fruktbar diskusjon, altså.

Anonymkode: 08530...5ed

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei. Du har ikke fått med deg essensen overhode. Det er tullete å forvente at noen skal avstå fra mat eller drikke som du selv avstår fra fordi DU har en religiøs overbevisning.

Om de samme gjestene hadde bedt om at ingen drakk alkohol siden de tidligere hadde hatt negative opplevelser med det, for eksempel opplevd rasisme fra fulle folk, eller om de ikke ville at barna skulle oppleve at det ble drukket på julaften, da ville det vært ok?

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis man bare finner på konflikt der den ikke eksisterer så er det en lite fruktbar diskusjon, altså.

Anonymkode: 08530...5ed

Det er jo bare du som påstår at den ikke eksisterer. Det er du som påstår at hi lyver. Man kan liksom ikke avblåse enhver diskusjon man ikke liker ved å påstå at folk lyver.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Om de samme gjestene hadde bedt om at ingen drakk alkohol siden de tidligere hadde hatt negative opplevelser med det, for eksempel opplevd rasisme fra fulle folk, eller om de ikke ville at barna skulle oppleve at det ble drukket på julaften, da ville det vært ok?

Hva som ville vært ok er jo opp til den enkelte, men hvis man er så sart at man ikke klarer å sitte sammen med folk som drikker vin til middagen fordi man har hatt negative opplevelser med fulle folk (hvem har ikke det, forresten), så mener jeg man heller bør jobbe med seg selv snarere enn å diktere hva andre skal drikke til maten og ikke.

Og angående barn: Hvis man mener det er så skadelig for barn å se mamma drikke vin til maten, så er man i sin fulle rett til å avstå fra alkohol selv. Men å be alle andre følge sin egen ideologi er bare navlebeskuende og egoistisk.

Å mene at andre gjester ikke skal drikke alkohol til maten fordi man selv er religiøs er jo bare beyond teit. Det koker egentlig ned til dette: spis og drikk hva du vil, og la andre spise og drikke hva de vil. Det er vel ikke for mye forlangt?

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Man kan jo finne på uendelig antall prinsipielle diskusjoner som er urimelige, om man kjeder seg. "På skolen vår får ikke barna spise kjøtt fordi et foreldrepar er vegetarianere, er ikke det helt sinnsykt!!!???!!!"

Men særlig nyttig er det vel ikke med sånne oppkonstruerte problemstilinger?

Anonymkode: 99b95...4ea

Det er jo bare du som påstår at den ikke eksisterer. Det er du som påstår at hi lyver. Man kan liksom ikke avblåse enhver diskusjon man ikke liker ved å påstå at folk lyver.

Nei, jeg svarte på en som siterte denne.

Annonse

Å mene at andre gjester ikke skal drikke alkohol til maten fordi man selv er religiøs er jo bare beyond teit. Det koker egentlig ned til dette: spis og drikk hva du vil, og la andre spise og drikke hva de vil. Det er vel ikke for mye forlangt?

Helt sant, men det er enda teitere å mene at vertskapet i et selskap man er bedt i, ikke selv veit hva de sier ja og nei til og at de er «følelsesmessig manipulert» bare fordi de velger å føye noen andre enn en selv. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Helt sant, men det er enda teitere å mene at vertskapet i et selskap man er bedt i, ikke selv veit hva de sier ja og nei til og at de er «følelsesmessig manipulert» bare fordi de velger å føye noen andre enn en selv. 

Det kommer jo helt an på vertskapet. Mamma er en skikkelig pleaser, hun klarer ikke å si nei til noen. Hvis noen hadde sagt til henne «ikke aksepter alkohol i selskapet ditt er du snill, jeg tilhører en religion som ikke tillater alkohol», så hadde mamma glatt fulgt dem i dette.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og jeg er uenig. Jeg synes det er mer teit å forvente at andre skal følge egne påbud og forbud hva mat og drikke angår, enn å tro at noen er blitt manipulert.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det kommer jo helt an på vertskapet. Mamma er en skikkelig pleaser, hun klarer ikke å si nei til noen. Hvis noen hadde sagt til henne «ikke aksepter alkohol i selskapet ditt er du snill, jeg tilhører en religion som ikke tillater alkohol», så hadde mamma glatt fulgt dem i dette.

Ok, men enten hun er en pleaser eller ikke, så er det jo et valg. Når hun hører at neste gjest nekter å komme hvis den ikke får drikke, så står det henne jo fritt å angre seg og heller please noen andre. Hun er ikke et barn. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Og jeg er uenig. Jeg synes det er mer teit å forvente at andre skal følge egne påbud og forbud hva mat og drikke angår, enn å tro at noen er blitt manipulert.

Øøøhhh… de to tingene sto ikke i opposisjon til hverandre i mitt innlegg. 

Ok, så her har man gjester som ikke kommer om noen drikker og gjester som ikke kommer om de ikke får drikke. Disse fortjener jo hverandre, men vertskapet bør virkelig finne seg ny omgangskrets!

Anonymkode: dc470...baf

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Skal du sutre over et simpelt glass med alkohol, eller skal du bli voksen og la det være? 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ok, så her har man gjester som ikke kommer om noen drikker og gjester som ikke kommer om de ikke får drikke. Disse fortjener jo hverandre, men vertskapet bør virkelig finne seg ny omgangskrets!

Anonymkode: dc470...baf

Som sagt tidligere, hadde årsaken vært at det var små barn eller at noen som slet med rus skulle kommet, da ville jeg gladelig unnlatt å drikke, og hadde trolig foreslått for alle at vi ikke skulle ha alkohol. Men nå de som blir invitert lenge etter alle andre forventer at alle andre skal rette seg etter deres religion - selv om dette er noe deres religion IKKE krever - i gjestskapets religiøse høytid - DA har det gått for langt i hva de kan forvente!

Jeg bodde som ung i utlandet en periode, hos familie der som hadde sin sterke personlige tro. En gang fikk vi middagsbesøk av noen som var muslimer. Familien min der borte spurte om det var greit at alle sammen ba bordbønn - noe de alltid gjorde - og det muslimske paret sa at det selvfølgelig var greit, det var ikke verre enn at alle kunne be til sin gud. Det ble til og med drukket alkohol fordi det var en spesiell anledning. Dette muslimske paret var opptatt av at respekt måtte skje begge veier, at ingen, uansett tro, og ikke forlange at andre skal tilpasse seg selv, at man skal møte andre med åpenhet og interesse, omtanke og respekt. DET er det jeg velger å leve etter.

Men når noen blir inkludert på den måten disse menneskene har blitt inkludert av både vertsskapet og oss rundt så begynner å stille krav til hvordan vi skal feire jul, da er min velvilje oppbrukt.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Skal du sutre over et simpelt glass med alkohol, eller skal du bli voksen og la det være? 

Jeg er langt mer voksen enn de som mener de har rett til å manipulere personer som på alle måte har støttet dem siden de kom til Norge, langt mer voksen enn de som mener de kan detaljstyre hva vi skal spise og drikke i vår religiøse høytid.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er langt mer voksen enn de som mener de har rett til å manipulere personer som på alle måte har støttet dem siden de kom til Norge, langt mer voksen enn de som mener de kan detaljstyre hva vi skal spise og drikke i vår religiøse høytid.

Men den religionen sier også at du ikke skal drikke så du blir påvirket. Og de fleste kristne har tatt det et steg videre og mener at man ikke skal drikke i det hele tatt.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Men den religionen sier også at du ikke skal drikke så du blir påvirket. Og de fleste kristne har tatt det et steg videre og mener at man ikke skal drikke i det hele tatt.

Som jeg også har påpekt flere ganger i tråden, det er snakk om ett glass vin til mat, det er ikke snakk om å drikke seg påvirket.

Kanskje vi skal begynne å kreve at de fleste muslimer skal slutte å spise halal-kjøtt også, da - de fleste er jo i dag tross alt så opplyste at de vet at årsakene til at man mange steder før ikke spiste bl.a. svinekjøtt var pga. de infeksjonene man kunne pådra seg pga.  helsen, at det var større sjanse for å bli syk pga. svinekjøtt den gangen. Men trikinose og årsaken (for lite varmebehandling av svinekjøttet) har vært kjent i 160 år. Den risikoen eksisterer de fleste steder ikke lenger, og de fleste andre har "tatt et steg videre" og har innsett at svinekjøtt ikke lenger er "urent". De fleste vet også at det at grisen ruller seg i gjørme ikke er et tegn på urenhet, tvert imot hjelper det grisen å holde seg frisk, og at grisen er et renslig dyr.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Som jeg også har påpekt flere ganger i tråden, det er snakk om ett glass vin til mat, det er ikke snakk om å drikke seg påvirket.

Kanskje vi skal begynne å kreve at de fleste muslimer skal slutte å spise halal-kjøtt også, da - de fleste er jo i dag tross alt så opplyste at de vet at årsakene til at man mange steder før ikke spiste bl.a. svinekjøtt var pga. de infeksjonene man kunne pådra seg pga.  helsen, at det var større sjanse for å bli syk pga. svinekjøtt den gangen. Men trikinose og årsaken (for lite varmebehandling av svinekjøttet) har vært kjent i 160 år. Den risikoen eksisterer de fleste steder ikke lenger, og de fleste andre har "tatt et steg videre" og har innsett at svinekjøtt ikke lenger er "urent". De fleste vet også at det at grisen ruller seg i gjørme ikke er et tegn på urenhet, tvert imot hjelper det grisen å holde seg frisk, og at grisen er et renslig dyr.

Det står i bibelen også at grisen er uren og ikke skal spises… og då må du vurdere om vinen eller feiringen er det viktigste. Er det vinen- bli hjemme. Er det selskapet- dropp vinen. Det er faktisk så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...